در اجتماع پرشور زائران و مجاوران  رضوی؛

رهبر معظم انقلاب ابعاد نقشه کلان راه کشور در سال جدید را تبیین کردند در اجتماع پرشور زائران و مجاوران  رضوی؛

رهبر معظم انقلاب ابعاد نقشه کلان راه کشور در سال جدید را تبیین کردند در اجتماع پرشور زائران و مجاوران  رضوی؛

رهبر معظم انقلاب ابعاد نقشه کلان راه کشور در سال جدید را تبیین کردند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در اجتماع پرشور زائران و مجاوران  رضوی؛

رهبر معظم انقلاب ابعاد نقشه کلان راه کشور در سال جدید را تبیین کردند در اجتماع پرشور زائران و مجاوران  رضوی؛

رهبر معظم انقلاب ابعاد نقشه کلان راه کشور در سال جدید را تبیین کردند در اجتماع پرشور زائران و مجاوران  رضوی؛

رهبر معظم انقلاب ابعاد نقشه کلان راه کشور در سال جدید را تبیین کردند در اجتماع پرشور زائران و مجاوران  رضوی؛

رهبر معظم انقلاب ابعاد نقشه کلان راه کشور در سال جدید را تبیین کردند در اجتماع پرشور زائران و مجاوران  رضوی؛

رهبر معظم انقلاب ابعاد نقشه کلان راه کشور در سال جدید را تبیین کردند
در اجتماع پرشور زائران و مجاوران رضوی؛

رهبر معظم انقلاب ابعاد نقشه کلان راه کشور در سال جدید را تبیین کردند

رهبر معظم انقلاب در اجتماع پرشور زائران و مجاوران رضوی تمرکز دشمنان بر موضوع فرهنگ را ناشی از اهمیت فوق العاده این موضوع دانستند و تاکید کردند: مسئولان فرهنگی، باید با حساسیت و هوشیاری مراقب رخنه‌های بسیار خطرناک فرهنگی باشند و به وظایف ایجابی و دفاعی خود در این زمینه عمل کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در اولين روز بهار و نخستين روز سال ۱۳۹۳، در اجتماع عظيم و پُر شور زائران و مجاوران رضوي عليه السلام با تبريك مجدد سال نو، ابعاد مختلف نقشه كلان راه كشور در سال جديد يعني «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» را تبيين كردند و با تشريح ماهيت، ظرفيت و الزامات تحقق مقاوم سازي اقتصاد و بايد و نبايدهاي عرصه بسيار مهم فرهنگ تأكيد كردند: بايد خود را آنچنان قوي كنيم كه زورگويان و باجگيران جهاني، نتوانند حقي از اين ملت را ناديده بگيرند.
حضرت آيت الله خامنه اي در تشريح حرف اصلي خود در سال جديد يعني ضرورت قوي‌تر شدن ملت و كشور و افزايش اقتدار ملي به تلاش باجگيران و زورگويان جهاني براي تضييع حقوق ملتهاي ضعيف استناد و خاطر نشان كردند: طبيعت جهاني كه با افكار مادي اداره مي‌شود زورگويي قدرتمندان نسبت به ضعيفان است پس بايد قوي شويم وپيشرفت كنيم.
رهبر انقلاب در بيان علت انتخاب شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» به عنوان نقشه راه كلي سال ۹۳، به گامهاي بلند و تجربيات موفق ملت و امكانات و ظرفيتهاي وسيع كشور اشاره كردند و افزودند: مسير پر افتخار «اقتدار ملي» با تمركز مسئولان و مردم بر اين شعار، با شتاب بيشتري پيموده خواهد شد.
اقتصاد، فرهنگ و علم عناصر مهم اقتدار ملي است
ايشان در تشريح عناصر اصلي قدرت يك ملت، برخورداري از تسليحات پيشرفته را لازم دانستند اما افزودند: اقتصاد، فرهنگ و علم سه عنصر اصلي اقتدار ملي است كه با ياري خداوند در ۱۲ سال اخير درباره علم و دانش پيشرفتهاي درخشاني داشته ايم.
رهبر انقلاب اهتمام جدي درباره دو عنصر ديگر اقتدار ملي يعني اقتصاد و فرهنگ را ضروري برشمردند و با تمركز اولين بخش از سخنانشان بر مسئله اقتصاد افزودند: بايد اقتصاد ايران را بگونه اي قوي كنيم كه هيچ تكانه اي در جهان و هيچ كس در هيچ جاي دنيا چه امريكا و چه غير امريكا نتواند با يك تصميم گيري و يك نشت و برخاست، بر اقتصاد كشور و معيشت مردم ما اثر بگذارد كه اين همان اقتصاد مقاومتي است.
سه سؤال مهم درباره اقتصاد مقاومتي
رهبر انقلاب با اشاره به ابلاغ سياستهاي اقتصاد مقاومتي واستقبال روساي قوا و ديگر مسئولان از اين سياستها، به طرح سه سئوال مهم و پاسخ گويي به آنها پرداختند.
۱- خصوصيات سلبي و ايجابي اقتصاد مقاومتي چيست؟
۲- آيا اين هدف تحقق پذير است يا يك آرزو و خيال خام است؟
و ۳ اگر تحقق پذير است الزامات آن چيست؟
ايشان در پاسخ به سئوال اول يعني «ويژگي‌هاي اقتصاد مقاومتي» گفتند: اقتصاد مقاومتي يك الگوي علمي متناسب با نيازهاي كشور است كه البته بسياري از كشورهاي ديگر نيز براي كاهش تاثير پذيري خود از تكانه‌هاي اجتماعي و اقتصاد جهاني، متناسب با شرايط خاص خود، به آن روي آورده اند. درون زا بودن و تكيه بر ظرفيتها و امكانات داخلي در عين برونگرايي و تعامل صحيح با اقتصاد ديگر كشورها، دومين ويژگي اقتصاد مقاومتي بود كه رهبر انقلاب بيان كردند.
ايشان افزودند: متاسفانه برخي قلم‌ها و زبانها تلاش مي‌كنند با طرح شبهاتي نظير محدود و محصور شدن اقتصاد ايران، راه مقاوم سازي اقتصاد كشور و سعادت ملت را سد كنند در حاليكه اقتصاد مقاومتي با جامعه جهاني تعاملي صحيح خواهد داشت.
حضرت آيت الله خامنه اي در بيان سومين ويژگي اقتصاد مقاومتي خاطر نشان كردند اين اقتصاد، اقتصاد دولتي نيست بلكه «مردم بنياد» است. البته مسئولين موظفند با آماده سازي شرايط و هدايت و كمك، راه را براي حضور مردم و سرمايه‌هاي مردمي آماده كنند.
اقتصاد دانش بنيان در عين استفاده از تجربيات و مهارتهاي فعالان صنعتي و كشاورزي، تعبير ديگري بود كه رهبر انقلاب براي افزايش درك عمومي از ويژگي‌هاي اقتصاد مقاومتي، مورد استفاده قرار دادند.
توجه به عدالت اقتصادي و اجتماعي در عين توجه به شاخصهاي رايج اقتصادي جهان نظير رشد ملي و توليد ناخالص ملي و موثر بودن اقتصاد مقاومتي در همه شرايط چه تحريم و چه غير تحريم آخرين ويژگي هايي بود كه رهبر انقلاب در پاسخ به سئوال اول يعني خصوصيات سلبي و ايجابي اقتصاد مقاومتي بيان كردند.
سخنان ايشان در اجتماع عظيم زائران و مجاوران رضوي با پاسخگويي به يك سئوال خاص ادامه يافت: آيا اقتصاد مقاومتي يك توهم و خيال و آرزو نيست؟ ايشان قاطعانه و مستند به اطلاعات و واقعيات به اين سئوال پاسخ منفي دادند.
رهبر انقلاب خاطر نشان كردند: ظرفيتهاي عظيم نيروي انساني از جمله جمعيت جوان، ده ميليون دانش آموختهٔ دانشگاهي، بيش از ۴ ميليون دانشجو و ميليونها نيروي ماهر و مجرب صنعتي و غير صنعتي، در كنار منابع طبيعي فراوان و بسيار پر ارزش، موقعيت جغرافيايي كم نظير و زيرساختهاي نرم افزاري و سخت افزاري، نشان مي‌دهد كه اقتصاد مقاومتي حتماً قابل تحقق است.
مگر در شرايط تحريم به پيشرفت‌هاي خيره كننده دست نيافته ايم
ايشان افزودند: البته ممكن است كسي بگويد شرايط تحريم اجازه استفاده از اين ظرفيتهاي فوق العاده را نمي‌دهد اما مگر ما در همين شرايط در عرصه‌هاي علمي و دفاعي از جمله نانو، هسته اي، سلولهاي بنيادي و صنايع دفاعي و موشكي به پيشرفتهاي خيره كننده دست نيافتيم؟
رهبر انقلاب تاكيد كردند: با توجه به اين واقعيات اگر عزم خود را جزم كنيم، دست بدست يكديگر دهيم و چشممان بدست دشمن نباشد كه چه زماني تحريم‌ها را برمي دارد يا برنمي دارد، در عرصه‌هاي ديگر از جمله اقتصاد نيز حتماً به اقتدار ملي دست مي‌يابيم.
الزامات تحقق اقتصاد مقاومتي سومين سئوالي بود كه به علت اهميت آن، حضرت آيت الله خامنه اي، بخشي از سخنانشان در اولين روز سال جديد را به آن اختصاص دادند.
پاسخ ايشان در اين زمينه بر چهار ضرورت متمركز بود: ۱- حمايت همه جانيه مسئولان از توليد ملي به عنوان حلقه اساسي پيشرفت كشور ۲- اهميت دادن صاحبان سرمايه و توليد گران به افزايش بهره وري و توليد ملي ۳- ترجيح صاحبان سرمايه به فعاليت در عرصه‌هاي توليدي بجاي حضور در عرصه‌هاي غير توليدي و ۴- پايبندي ملت به استفاده از توليدات داخلي
ايشان در توضيح نكته چهارم افزودند: نمي‌گويم خريد جنس خارجي حرام است اما عرض مي‌كنم مصرف كالاهاي داخلي براي مقاوم سازي اقتصاد و پيشرفت كشور يك ضرورت مهم است و بر همهٔ مسائل از جمله اشتغال و افزايش كيفيت توليدات داخلي اثر مثبت مي‌گذارد كه البته وظيفه مسئولان و مديران در اين زمينه بيشتر از ديگران است.
رهبر انقلاب پس از جمع‌بندي اين بخش از سخنانشان و تاكيد بر همكاري و نقش آفريني همه مردم و مسئولان در مقاوم سازي پايه‌هاي اقتصاد، به موضوع فرهنگ پرداختند و تأكيد كردند: اين موضوع حتي از اقتصاد هم مهمتر است.
حضرت آيت الله خامنه اي در تشريح علت اهميت فرهنگ، خاطر نشان كردند: فرهنگ مثل هوايي است كه چه بخواهيم چه نخواهيم بايد تنفس كنيم، بنابراين اگر تميز باشد يا آلوده، اثر متفاوتي را برجامعه و كشور خوا هد داشت.
ايشان با استناد به تأثير بي بديل فرهنگ در نگاه مردم به مسائلي نظير توليد داخلي، قانونگرايي و خانواده افزودند: همه رفتارهاي روزمره، عادات و «نگاه اقتصادي، اجتماعي و سياسي» مردم از فرهنگ آنها الهام مي‌گيرد، بنابراين باورهاي فرهنگي به همه مسائل و عرصه‌هاي ديگر سايه مي‌اندازد و مهمتر است.
مسؤولان فرهنگي مراقب رخنه‌هاي بسيار خطرناك باشند
رهبر انقلاب تمركز دشمنان بر موضوع فرهنگ را ناشي از اهميت فوق العاده اين موضوع دانستند و تاكيد كردند: مسئولان فرهنگي، بايد با حساسيت و هوشياري مراقب رخنه‌هاي بسيار خطرناك فرهنگي باشند و به وظايف ايجابي و دفاعي خود در اين زمينه عمل كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تأثير منفي تقصيرات، كم كاريها و بي‌برنامه‌گي‌هاي داخلي بر فرهنگ عمومي خاطرنشان كردند: همه مشكلات فرهنگي ناشي از فعاليتهاي دشمنان نيست اما نبايد اين فعاليتهاي مخرب سي و پنج ساله دشمنان را انكار كرد يا ناديده گرفت.
ايشان «آزادي» را از شعارهاي اساسي انقلاب و پايه‌هاي جمهوري اسلامي برشمردند و افزودند: حساسيت مسئولان درباره رخنه‌ها و انحرافات فرهنگي هيچ منافاتي با آزادي ندارد، چرا كه آزادي به عنوان نعمت بزرگ الهي با ولنگاري، بي‌تفاوتي و رها سازي كاملا متفاوت است.
رهبر انقلاب با تأكيد بر اينكه آزادي بدون ضابطه معني ندارد، به پايبندي شديد مدعيان غربي آزادي به خطوط قرمز خود اشاره و ياد آوري كردند: در اروپا كسي جرأت نمي‌كند درباره هولوكاست كه واقعيت و چگونگي آن معلوم نيست، ابراز ترديد كند، آن‌وقت از ما توقع دارند كه خطوط قرمز انقلاب و اسلام را ناديده بگيريم.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به برخي مسائل موجود افزودند: اگر كسي روح استقلال ملي را با تمسخر نشانه رود، وابستگي را تئوريزه كند، به مباني اخلاقي و ديني جامعه اهانت كند، شعارهاي اصلي انقلاب را مورد تعرض قرار دهد، زبان فارسي و خلقيات ملت را محقر جلوه دهد و ضمن ترويج اباحه گري، روح عزت ملي جوان ايراني را نشانه رود، آيا بايد در مقابل فعاليتهاي مخرب او، بي اعتنا بود؟
ايشان با اشاره به تحمل ناپذيري غربي‌ها درباره مسائلي نظير حجاب و تعصب كور آنان درباره مردم برخي كشورها افزودند: اين‌ها نشانه هايي از تحمل پذيري غربي است كه برخي‌ها ملت نجيب و با فرهنگ ايران را به آن ترغيب مي‌كنند!
مسؤولان دستگاه‌هاي فرهنگي از هوچي گري رسانه‌هاي بيگانه نهراسند
رهبر انقلاب خطاب به مسئولان دستگاههاي فرهنگي و تبليغاتي كه مستقيم يا غير مستقيم به دولت مربوط مي‌شوند، تاكيد كردند: از هوچي گري رسانه‌هاي بيگانه و يا رسانه هايي كه زبان بيگانه را در كام دارند نهراسيد و رفتار خود را با آنها تنظيم نكنيد.
حضرت آيت الله خامنه اي پس از تشريح وظايف و مسئوليتهاي سنگين مسئولان دستگاههاي فرهنگي افزودند: نكته مهمترِ حرف من در باب فرهنگ خطاب به جوانان مومن و انقلابي است كه بصورت خود جوش و با اراده و ابتكار در سراسر كشور به فعاليتهاي فرهنگي مشغولند و كارهاي بسيار خوبي انجام داده اند.
ايشان به اين جوانان تاكيد كردند: عزيزان من كار را هر چه جدي‌تر ادامه دهيد چراكه فعاليتهاي فرهنگي شما از اول انقلاب، نقش مهمي در ايستادگي و پيشرفت كشور ايفا كرده است.
رهبر انقلاب خطاب به مراجع فرهنگي از جمله علما، اساتيد، روشنفكران انقلابي و هنرمندان متعهد نيز يك توصيه مهم داشتند: نگاه نقادانه خود را نسبت به اوضاع فرهنگي حفظ كنيد و با منطق محكم و بيان روشن و صريح، به مسئولان تذكر دهيد.
ايشان البته تاكيد كردند: در اين زمينه بايد از تهمت زني، جنجال آفريني و تكفير كاملا خودداري كرد و مجموعه انقلابي كشور اعم از جوانان مومن و بزرگان و نخبگان، با منطق محكم و نگاه نقادانه، نقاط ضعف را برخ ما مسئولين بكشند كه اين همان عزم ملي و مديريت جهادي در زمينه فرهنگ است.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان با شاره به نامگذاري سال ۹۲ به عنوان «حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» افزودند: در بحث حماسه سياسي مردم آنچه را كه انتظار مي‌رفت خلق كردند و با دو حركت بزرگ خود يكي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم و ديگري در راهپيمايي عظيم و سراسري ۲۲ بهمن، حماسه سياسي را محقق ساختند.
رهبر انقلاب اسلامي دو حادثهٔ بزرگ انتخابات يازدهم و راهپيمايي ۲۲ بهمن را رسانه هايي فراگير و گويا در زمينه واقعيات كشور و ملت ايران در برابر هجمهٔ رسانه‌هاي مغرض جهاني خواندند.
ايشان تاكيد كردند: نكتهٔ مهم در مورد انتخابات در نظام اسلامي اين است كه از اول انقلاب تا امروز نصاب شركت مردم در انتخابات مكرر، پايين نيامده و در انتخابات يازدهم رياست جمهوري نيز با حضور ۷۲ درصدي مردم، يك نصاب برجسته به ثبت رسيد.
رهبر انقلاب افزودند: معني حضور مستمر مردمي در صحنه، ثبت و نهادينه شدن مردم سالاري ديني در جمهوري اسلامي است كه بايد قدر اين نعمت را دانست اما متاسفانه برخي از جمله در انتخابات ۸۸ در مقابل اين نعمت بزرگ ناسپاسي كردند.
ايشان سپس به حضور گسترده‌تر و پر شورتر مردم در راهپيمايي ۲۲بهمن سال ۹۲ پرداختند و علت واقعي اين حضور برجسته را سياستهاي جبهه استكبار در مواجهه با مردم ايران و لحن بي ادبانه و توهين آميز آمريكاييها در برابر ملت خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در حالي كه مذاكرات هسته اي در جريان بود سياستمداران آمريكايي با لحني بي ادبانه تلاش كردند تا نشان دهند مردم ايران از حرف و اصول خود صرف نظر كرده اند اما ملت با حساسيت و غيرت، انگيزهٔ بيشتري براي حضور در صحنه پيدا كرد و نشان داد پاي جمهوري اسلامي و پرچم برافراشتهٔ اسلام و نظام اسلامي با همه وجود ايستاده است.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان به ناكامي آمريكا در مناطق مختلف جهان از جمله فلسطين، سوريه، عراق، افغانستان و پاكستان اشاره و خاطر نشان كردند: واقعيات جامعه جهاني براساس خواسته‌هاي امريكا به پيش نمي‌رود.
آينده متعلق به جوانان ميهن و دشمن همچون گذشته محكوم به شكست و ناكامي است
رهبر انقلاب افزودند: در كشور عزيز ايران نيز، سي و پنج سال خصومت دشمنان عنود ملت، به بركت حضور مردم به نتيجه مورد نظر آنها نرسيده است. ايشان ياد آوري كردند: افراد موثر در دولت آمريكا صريحا گفتند تحريمها را تشديد كرده ايم تا مردم را عليه نظام اسلامي به خيابانها بكشانيم و انقلاب را ريشه كن كنيم، اما حضور پرشور و آگاهانه ملت آنان را بار ديگر ناكام گذاشت.
رهبر انقلاب در پايان سخنانشان افزودند: به توفيق الهي آيندهٔ روشن اين سرزمين عزيز متعلق به جوانان ميهن است و دشمن همچنان محكوم به شكست و ناكامي است.
قبل از اين ديدار، آيت الهد واعظ طبسي نماينده ولي فقيه و توليت آستان قدس رضوي در سخناني با اشاره به پايبندي ملت به مسير پر افتخار استقلال و عزت ملي گفت: با همت مردم و مسئولان شعار سال جديد مبني بر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي تحقق مي‌پذيرد.


| شناسه مطلب: 44269




رهبر انقلاب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران