شماره ۱۵ و ۱۶ فرهنگ زیارت بر پیشخوان مطبوعات شماره ۱۵ و ۱۶ فرهنگ زیارت بر پیشخوان مطبوعات شماره ۱۵ و ۱۶ فرهنگ زیارت بر پیشخوان مطبوعات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شماره ۱۵ و ۱۶ فرهنگ زیارت بر پیشخوان مطبوعات شماره ۱۵ و ۱۶ فرهنگ زیارت بر پیشخوان مطبوعات شماره ۱۵ و ۱۶ فرهنگ زیارت بر پیشخوان مطبوعات شماره ۱۵ و ۱۶ فرهنگ زیارت بر پیشخوان مطبوعات شماره ۱۵ و ۱۶ فرهنگ زیارت بر پیشخوان مطبوعات

شماره ۱۵ و ۱۶ فرهنگ زیارت بر پیشخوان مطبوعات

دو شماره از فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی تاریخی فرهنگ زیارت ویژه کاظمین به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، شماره ۱۵ و ۱۶ فصلنامه فرهنگي اجتماعي سياسي تاريخي فرهنگ زيارت ويژه كاظمين به صاحب امتيازي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، مدير مسؤول حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر و سردبيري محمدباقر پوراميني منتشر شد.
ايام حبس امام كاظم عليه‌السلام در زندان‌هاي هارون به قلم جواد محدثي، سيره سياسي امام كاظم نوشته عبدالرحيم اباذري، موقوفات امام كاظم اثر سيدعبدالهادي شريفي و ترجمه محمدحسين خوشنويس و حضرت جواد عليه‌السلام از نگاه علي بن موسي الرضا عليه‌السلام به قلم سيدجلال حسيني بخشي از مقاله‌هاي اين فصلنامه است.
فضايل و كرامات امام جواد عليه‌السلام به روايت اهل سنت اثر محمدمحسن طبسي، مقتل‌نگاري و مقتل جوادين عليهماالسلام به تحقيق محمود شريفي و درآمدي بر اخلاق عرفاني در انديشه خواجه نصيرالدين طوسي تدوين محمدجواد رودگر بخش ديگري از مقاله‌هاي اين فصلنامه را تشكيل مي‌دهد.
فصلنامه فرهنگ زيارت كه در چهار بخش اسرار و معارف، تاريخ و رجال، اماكن و آثار و در ادب فارسي تدوين شده است، در بخش دوم به ارائه مقاله‌هاي شخصيت و حيات كليني اثر محمدهادي مروجي و مؤيدالدين محمد مقدادي و عمران، توسعه و ترقي مشهد كاظمين اثر غلامرضا گلي زواره مي‌پردازد.
همچنين در اين بخش مقاله‌هاي شخصيت معنوي سيد محسن اعراجي به قلم سيدمجيد حسن زاده، بزرگ خاندان صدر در كاظمين (شرح حال آيت‌الله سيداسماعيل صدر) اثر محسن كماليان، زندگاني علمي سيد جعفر اعراجي تدوين ناصرالدين انصاري، فرهاد ميرزا معتمدالدوله بنيان‌گذار صحن حرم كاظمين و خادم اهل بيت عليهم‌السلام اثر غلامرضا گلي زواره، سيدمهدي حيدري و مبارزه با متجاوزان انگليسي ترجمه حسين ايدران و نقش علماي كاظمين در تحولات سياسي از ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۳ ميلادي اثر جعفر خياط به چشم مي‌خورد.
در بخش اماكن و آثار نيز مقابر قريش اثر شيخ محمدحسن آل ياسين با ترجمه محمدمهدي رضايي، كاظميه و زيارتگاه كاظمي به قلم محمدمهدي صدر با ترجمه محمدمهدي رضايي، سير تاريخي آستان قدس كاظمين به قلم ابوذر بريري و كاظمين در منابع غربي اثر جعفر خياط به چشم مي‌خورد.
بخش ادب فارسي نيز افزون بر اشعاري درباره موضوع فصلنامه، به معرفي كتاب‌هاي كاظميه در موسوعه العتبات العاليات جعفر الخليلي اثر محمدعلي نجفي، دو كتاب از يك نويسنده به قلم جواد محدثي و كتاب‌شناسي كاظمين در يك نگاه تأليف نورالدين علي لو مي‌پردازد.
در مقاله ايام حبس امام كاظم عليه‌السلام در زندان‌هاي هارون به قلم جواد محدثي كه مهم‌ترين رويدادهاي اسارت تا شهادت آن حضرت به تصوير كشيده شده است، مي‌خوانيم: محبوبيت، نفوذ معنوي، معجزه‌ها، فعاليت‌هاي مخفي و ارتباط امام با شيعيان و هواداران، خليفه را بر آن داشت تا به سبب احساس خطر از ناحيه امام، در خاموش كردن اين نور الهي بكوشد.
هارون الرشيد كه از آغاز خلافتش كينه امام كاظم عليه‌السلام را در دل داشت، سال‌ها امام را در زندان‌هاي بصره و بغداد حبس كرد و در صدد بود تا در فرصتي مناسب، ايشان را به شهادت برساند؛ اما حالات معنوي و اخلاق خوش امام، دل هر زندانباني را نرم مي‌كرد و اغلب مردان حكومت هارون از شهيد كردن امام سر باز مي‌زدند تا اينكه رييس پليس سنگ‌دل هارون الرشيد، سندي بن شاهك، امام را در زندان بغداد مسموم كرد و به شهادت رساند.
شماره ۱۵ و ۱۶ فصلنامه فرهنگي اجتماعي سياسي تاريخي فرهنگ زيارت ويژه كاظمين به صاحب امتيازي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، مدير مسؤول حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر در قطع وزيري، ۴۱۲ صفحه از سوي مؤسسه فرهنگي هنر مشعر منتشر شده است.




نظرات کاربران