امام جمعه موقت قزوین: حج؛تجلی بزرگترین مانور سیاسی مسلمانان امام جمعه موقت قزوین: حج؛تجلی بزرگترین مانور سیاسی مسلمانان امام جمعه موقت قزوین: حج؛تجلی بزرگترین مانور سیاسی مسلمانان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امام جمعه موقت قزوین: حج؛تجلی بزرگترین مانور سیاسی مسلمانان امام جمعه موقت قزوین: حج؛تجلی بزرگترین مانور سیاسی مسلمانان امام جمعه موقت قزوین: حج؛تجلی بزرگترین مانور سیاسی مسلمانان امام جمعه موقت قزوین: حج؛تجلی بزرگترین مانور سیاسی مسلمانان امام جمعه موقت قزوین: حج؛تجلی بزرگترین مانور سیاسی مسلمانان

امام جمعه موقت قزوین: حج؛تجلی بزرگترین مانور سیاسی مسلمانان

امام جمعه موقت قزوین گفت: حج تجلی بزرگترین مانور سیاسی و اقتدار دینی مسلمانان در برابر تمامیت خواهی دشمنان اسلام در هر نقطه‌ای از این عالم است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، كلمه حج و عناوين مناسك آن خود گوياي محتواي والاي اين فريضه الهي پر راز و رمز و آكنده از اشاره و كنايه است.
حج اين لفظ كوتاه و خوش آهنگ كه به معناي آهنگ و عزم و تصميم است، معنايي به بلنداي تاريخ معنوي بشر دارد، تاريخ معنوي كه نظام زندگي اجتماعي و سياسي جامعه انساني بر محور حق و عدالت است.
حج يكى از عبادتهاى بزرگ اسلامى است چرا كه حاجيان با پوشيدن لباس احرام در برابر پيشگاه خداوند متعال در هر پست و مقامي باشند در نزد پروردگار يكسان مي‌شوند كه اين مهم از جمله رازهاي اين سفر معنوي است تا افراد برتري‌ها خود را مانند مقام و ثروت در زندگي دنيوي كنار بگذارند.
‎در حج هر زائري كه بخواهد خود را به حقيقت بندگي برساند بايد مقدمات اوليه آن را فراهم كند كه بريدن از تعلقات دنيوي و تسليم شدن در برابر امر خداوند متعال از مهمترين آنهاست تا ‌در اين سفر معنوي به حقيقت بندگي برسد.
براي تبيين بيشتر اهميت حج با حجت‌الاسلام عبدالكريم عابديني امام جمعه موقت قزوين و نماينده ولي فقيه در دانشگاه بين‌المللي امام خميني كه در سال‌هاي گذشته به اين سفر معنوي عزيمت كرده، به گفتگو نشستيم. اين گفتگو را با هم مي‌خوانيم.
چند بار به حج تمتع و عمره مفرده سفر كرده‌ايد؟
من هنوز به حج به معناي واجب يا تمتع مشرف نشده‌ام البته براي رفتن به اين سفر معنوي سال‌هاست كه ثبت‌نام كرده‌ام ولي معلوم نيست كه بعد از چند سال ديگر نوبتم بشود و اسمم در بياد، به هر حال منتظرم تا به لطف و عنايت خداوند به حج مشرف شوم.
تاكنون سه بار به عمره مفرده مشرف شده‌ام كه آخرين باري كه به اين سفر معنوي اعزام شدم تقريبا دو سال پيش بود، يك دفعه هم كه به حج اعزام شدم به خاطر اين بود كه مقاله‌اي به دبيرخانه اجلاس نماز در سال ۸۷ ارائه كرده بودم كه در آن اجلاس مقاله‌ام به عنوان مقاله برتر شناخته شد و در آنجا يك هزينه سفر عمره مفرده را به من هديه كردند و اين شد كه به اين سفر رفتم.
اهميت حج چيست؟ چرا در اسلام به مسلمانان سفارش شده به اين سفر معنوي بروند؟
حج در دين اسلام از اهميت بسزايي برخوردار است و روايات و احاديث بسياري در فضيلت زيارت خانه خدا داريم كه سفارش شده كه مسلمانان به اين سفر معنوي بروند و خداوند متعال نيز در قرآن كريم فرموده هر كسي كه استطاعت مالي داشته باشد تكليف است كه حتما به اين سفر معنوي برود.
نمازه، روزه، زكات، ولايت و حج از ستون‌هاي پنج گانه اسلام به شمار مي‌آيند كه اين مطلب بيانگر اهميت اين سفر معنوي است چرا كه رفتن مسلمانان به حج آثار و بركات بي‌شماري دارد كه ارتقاي رزق و روزي انسان از جمله آثار مالي و دنيوي آن است.
همچنين اين سفر معنوي همايش بزرگ جهاني و بين‌المللي اسلام است و در جهان هيچ همايشي به اين زيبايي، بزرگي و عظمت نداريم كه از همه نقاط عالم از كشورهاي آسيا و آفريقا گرفته تا اروپا جمعيت انبوه چند ميليون نفري در اين سفر حضور يابند و همه در آنجا همديگر را ببينند و با هم آشنا بشوند.
عزت و قدرت اسلام همان همايش جهاني و بين‌المللي در فضاي معنوي و ملكوتي الهي در طواف خانه خدا به شكل زيبا و خيره‌كننده‌اي به نمايش گذاشته مي‌شود كه اين مهم اقتدار چشمگير ديني و عزت اسلامي بوده كه از منزلت والايي برخوردار است.
به نظر شما حج چه پيام‌هايي براي جامعه بشري دارد؟
حج پيام‌هاي مختلفي براي جامعه بشري دارد، ولي پيام‌هاي سياسي، عبادي، عرفاني و معنوي از جمله مهمترين آنهاست كه به نظر بنده با مصاحبه و گفتگو و مانند آن، نمي‌توان ابعاد مختلف اين پيام‌ها را تبيين كرد.
ولي در چند كلمه مي‌توان گفت كه حج در بعد سياسي، بزرگترين مانور سياسي مسلمانان در برابر تماميت خواهي دشمنان اسلام در هر نقطه‌اي از اين عالم هست كه در اين مانور وحدت و اتحاد بين مسلمان به نمايش گذاشته مي‌شود.
در بعد معنوي و عرفاني هم آثار بسزايي براي مسلمانان دارد به ويژه براي جواناني كه در دوره دانشجويي به اين سفر معنوي اعزام مي‌شوند، آنها بعد از بازگشت از اين سرزمين دگرگوني خاصي در رفتار، اخلاق و منش‌شان به وجود مي‌آيد و به شدت تحت تاثير فضاي معنوي حج قرار مي‌گيرند.
البته اعتقاد بنده اين است كه همه فرصت‌هاي زيباي حج در اين سفر كوتاه و چند روزه قابل مشاهده نيست و اگر مي‌توانستيم زيبايي نزول آيات قرآن كريم كه در سرزمين وحي در هر نقطه مكه و مدينه نازل شده را به زيبايي به زائران تفهيم كنيم مطمئنا تاثير شگفت‌انگيزي در انس و علاقه آنان به اين كتاب آسماني پيدا مي‌شد.
كدام يك از اعمال عبادي حج شيرين‌ترين لحظه براي شما محسوب مي‌شود؟
حج اعمال عبادي بسيار متنوع و متعددي دارد و همه آنها از شيريني معنوي خاصي برخوردارند ولي در بين آنها به طواف خانه خدا اشاره مي‌كنم و بايد بگويم كه انجام اين عمل برايم جذاب‌تر بود و شيريني معنوي ويژه‌اي براي من داشت.
طبيعي است كه زماني حاجيان دور خانه خدا طواف مي‌كنند در بين ازدحام جمعيت همه مانند گردبادي حول يك محور و مركز كه خانه خداست، متمركز مي‌شوند و همه انسان‌ها در موج جمعيت محو معنويت شده گويي كه فرديت، خوديت و تشخص انسان‌ها از ميان برداشته شده است.
به اعتقاد بنده هر حاجي در طواف خانه خدا يك قطره‌اي است كه در طواف خانه خدا ديگر قطره بودن آنها از بين مي‌رود چرا كه حاجيان در طواف كعبه به يكديگر متصل و به دريا تبديل مي‌شوند، بايد گفت كه اينجاست جمله حاجي قبل از اعزام به حج تحقق مي‌يابد كه مي‌گفت ما روديم و مقصد دريايي داريم، ما روديم و سرود دريا به لب داريم. …
حاجي قبل از اعزام قطره‌اي بوده كه اكنون در طواف خانه خدا با پيوستن دل‌هاي آنان با ديگران به درياي خروشان تبديل شده و با گفتن ذكر ياد و نام خدا عطر خوش اين ذكر معنوي در اين فضاي پيچيده به طوري كه انسان مست شده و به معبود خود نزديكتر مي‌شود.


| شناسه مطلب: 44767




معارف حج



نظرات کاربران