گزارشی از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه گزارشی از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه گزارشی از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه گزارشی از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه گزارشی از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه گزارشی از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه گزارشی از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه

گزارشی از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه

هرساله در ایام حج و عمره حجم زیادی از زائران سرزمین وحی، ایرانیانی هستند که نه تنها از کشورمان بلکه از اقصی نقاط دنیا به مکه و مدینه سفر می‌کنند که بار ساماندهی، حمایت و پشتیبانی این زائران که ممکن است دچار بیماری باشند و یا در طول سفر به آن مبتلا شوند؛ بر دوش سازمان‌های ایرانی مستقر در عربستان همچون سازمان حج و زیارت و جمعیت هلال احمرایران است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، به گفته مسئولان سازمان حج و زيارت در عربستان سعودي احتمال مي‌رود در سالجاري، حدود ۸۵۰ هزار زائر ايراني به سرزمين وحي سفر كنند، بنابراين خدمات سازمان نيز در بخش پزشكي و بهداشت زائران افزايش يافته است و اين در حالي است كه در حال حاضر يك مركز شبانه روزي در مدينه منوره، دودرمانگاه ۱۶ ساعته (دوشيفته) وسه مطب هشت ساعته نيز در حال خدمت رساني به زائران ايراني هستند، اما در مكه مكرمه وضعيت فعاليت مطب‌ها متفاوت است بگونه اي كه يك مركز شبانه‌روزي، با نام درمانگاه «حضرت زهرا (س) »، دو مطب ۱۶ ساعته به نام «دارالهادي» و شش مطب هشت ساعته در دو شيفت چهارساعته در حال خدمت رساني هستند.
در سفري كه خبرنگار ايسنا، در روزهاي پاياني سال ۹۲ به سرزمين وحي داشت، از يكي از مراكز پزشكي درماني سازمان هلال احمر ايران درمكه با نماينده حج و زيارت در ستاد پزشكي هلال احمر ملاقاتي صورت گرفت كه در اين گفت‌وگو مباحثي همچون چگونگي فعاليت اين سازمان در عربستان سعودي، روند عضو پذيري در مراكز درماني سازمان در سرزمين وحي، خدمت رساني به زائران و مهمترين خسارات جاني وارد شده به زائران ايراني طي سال‌هاي اخير مطرح شد.
طبق هماهنگي بعمل آمده، ساعت ۹ صبح در لابي هتل منتظر بوديم كه راننده آمبولانسي كه از سوي ستاد پزشكي فرستاده بودند تا ما را با خود ببرد. راننده خود را «غلام» معرفي مي‌كند و مي‌گويد پنجاه سال است در اين كشور مشغول به خدمت است. وي پس از گذر از خيابان‌هاي متعدد وارد يك خيابان فرعي مي‌شود كه ساختمان اصلي ستاد پزشكي هلال احمر در آن‌جا قرار دارد. به محض پياده شدن با استقبال و برخورد گرم دكتر فاضل شيرخاني، رييس ستاد پزشكي سازمان هلال احمر در مكه روبرو شديم. او خوش برخورد است؛ حتي بيشتر از زماني كه پشت تلفن با او قرارهاي مصاحبه را مي‌گذاشتيم.
فاضل شيرخاني كه بيش از ۱۲ سال است به عنوان نماينده سازمان حج و زيارت در عربستان سعودي در ستاد پزشكي هلال احمردر اين كشور مشغول است در گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا تاكيد مي‌كند كه حاضر است تا پايان عمر خود در اين شغل بماند؛ چرا كه اين جا سرزمين عجيبي است و كار در آن نيز لذت بخش است بگونه‌اي كه هركه به سرزمين وحي مي‌آيد مي‌خواهد اين جا بماند.
وي با اشاره به آخرين وضعيت ستادهاي پزشكي درماني هلال احمر در شهرهاي مكه و مدينه گفت كه با توجه به افزايش تعداد زائران در سال جاري، خدمات اين سازمان نيز همچون گذشته ادامه دار است به گونه اي كه ماهانه حدود ۱۱۵ پرسنل شامل پزشكان و پرستاران به سرزمين وحي آمده و مشغول كار مي‌شوند.
به گفته شيردل برخي از پرسنل پس از پايان ماموريت خود تمايل به ادامه خدمت رساني در طول مدت زمان حج دارند كه ادامه همكاري نيازمند توافق سازمان است.
وي با بيان اينكه از ميان ۱۱۵ پرسنل مشغول به كار در مراكز پزشكي سازمان هلال احمر، حدود ۵۰ پرسنل در مدينه منوره و حدود ۶۵ پرسنل در مكه مكرمه مشغول به كار هستند، افزود: پزشكان و پرستاران از سوي دانشگاه علوم پزشكي كشور معرفي مي‌شوند و پس از انجام آزمون‌ها و مصاحبه‌هاي مربوطه موفق به حضور در سرزمين وحي و خدمت رساني مي‌شوند.
به گفته وي، پزشكان شاغل در مراكز درماني از ۳۰ روز كاري ۲۷ روز در مدينه و سه روز در مكه مكرمه مشغول مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، با توجه به اينكه گفته مي‌شود تعداد زائران سرزمين وحي هر ساله رو به افزايش است، بنابراين تعداد بيماران نيز در اين ميان رو به افزايش مي‌رود كه نماينده سازمان حج و زيارت در اين باره به خبرنگار ايسنا اعلام كرد كه از دي ماه سال گذشته، حدود ۳۲هزار و ۴۹۵ زائر به درمانگاه‌هاي موجود سازمان مراجعه كرده و ويزيت شدند.
به گفته وي، از اين ميان حدود ۲۸ هزار و ۴۸۶ نفر به پزشكان عمومي، ۲۶۰۹ نفر به پزشكان زنان و ۳۰۷۸ زائر به پزشكان داخلي مراجعه كردند.
شيرخاني با اشاره به افزايش تعداد زائران در بهمن ماه نيز اظهار كرد با افزايش تعداد زائران، به طور طبيعي مراجعين به مراكز درماني هلال احمر نيز افزايش يافتند به گونه اي كه در اين ماه بيش از ۶۴ هزر و ۴۹۰ زائر به اين درمانگاه‌ها مراجعه كردند و ويزيت شدند.
ويزيت روزانه ۲۶۰۰ زائر
اين نماينده سازمان حج و زيارت در عربستان سعودي متوسط مراجعه روزانه زائران ايراني به مراكز درماني در مكه را حدود ۲۶۰۰ نفر اعلام كرد و گفت: روزانه بين ۲۳۰۰ تا ۲۸۰۰ نفر از زائران ايراني به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند و ويزيت مي‌شوند.
وي افزود: از زمان آغاز حج تمتع امسال حدود ۱۷۹ زائر از مراكز درماني به بيمارستان‌هاي سعودي منتقل شده‌اند.
شيرخاني با بيان اينكه تعامل و همكاري بيمارستان‌هاي سعودي با ستادهاي پزشكي مناسب است، اظهار كرد: در طول ايام حج امسال تعداد بيماران منتقل شده از هتل‌ها به مراكز درماني توسط آمبولانس‌ها نيز به ۲۷۰ نفر رسيده است.
فرصت يك ماهه براي بازگرداندن جسد زائران فوت شده
وي همچنين به تعداد زائراني كه در طول ايام حج فوت مي‌كنند اشاره و تصريح كرد: در طول ايام حج امسال ۲۴ زائر ايراني فوت شدند كه تاكنون حدود ۱۶ متوفي به كشور برگزدانده شدند و مراحل خاكسپاري باقي ماندگان نيز در اين كشور انجام شده است.
اين نماينده سازمان حج زيارت در باره همكاري عربستان و برگرداندن متوفيان گفت: حدود چهار هفته زمان لازم است تا پيكر متوفيان به كشور برگردانده شود.
وي با اشاره به فعاليت مراكز پزشكي درماني در مكه و مدينه بيان كرد: در طول اين مدت هشت عمل جراحي انجام شده است.
بازديد روزانه ۳۵ هتل سعودي ايراني‌پذير
به گفته شيرخاني، اين مراكز به صورت مرتب مورد بازديد بهداشتي قرار مي‌گيرند كه در مدت حج امسال تاكنون حدود ۲۷۰ بازديد بهداشتي صورت گرفته است.
وي تاكيد كرد: همچنين روزانه حدود ۳۳ تا ۳۵ هتل ايراني مورد بازديد قرار مي‌گيرد كه علاوه بر نيازسنجي بهداشتي و برطرف شدن نواقص نكات بهداشتي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.
فعاليت دو آشپزخانه ايراني در عربستان
نماينده حج و زيارت عربستان در ادامه به دو آشپزخانه ايراني در مكه اشاره كرد و گفت: عمده تغذيه زائران از اين دو آشپزخانه تامين مي‌شود و هر ماه نيز سه تا چهار مرتبه مورد بازديد قرار مي‌گيرند.
وي با ابراز رضايت از ارتباطات پزشكي مراكز با ستادها و بيمارستان‌هاي عربستان گفت: تعامل با اين مراكز و بيمارستان‌ها مناسب است.
شيرخاني در پاسخ به پرسش كيفيت خدمات مراكز پزشكي درماني هلال احمر گفت: مراكز پزشكي درماني هلال احمر در ميان مراكز درماني ساير كشور‌ها در عربستان از بهترين كيفيت برخوردار است چرا كه مسئولان عربستان معتقدند ستادهاي ايراني از جمله منظم‌ترين و بهترين ستادهاي سامان دهنده عمليات حج درميان ساير كشورها هستند.
به گفته وي، اين مراكز از جمله مجهزترين مراكز پزشكي حجاج در عربستان سعودي است.
وي در ادامه به حوداث رخ داده طي سال‌هاي فعاليتش در عربستان سعودي اشاره كرد و گفت: خوش‌بختانه حوادث بسيار كم بوده‌اند اما از جمله اين حوادث، تصادف اخير مسافران هنگام فرود هواپيما در اول عمره امسال بود كه منجر به جراحت چندتن از مسافران شد.
وي افزود: از جمله ديگر حوادث تصادف اتوبوس حامل زائران بود كه كليه مسافران به ايران برگردانده شدند و در اين تصادف سه نفر از زائران فوت كردند.
اين نماينده سازمان حج و زيارت اظهار كرد: طي ۱۲ سال كار در عربستان سعودي حادثه جدي براي زائران ايراني رخ نداد اما چندسال گذشته اتوبوس حمل بار مسافران تصادف كرده و منجر به فوت دو سرنشين شده بود.
شيرخاني به فعاليت رضايت‌بخش پرسنل طي مدت زمان كليه ايام حج اشاره كرد و گفت: سعي ستاد خدمت رساني با رضايت كامل زائران است.




نظرات کاربران