ضریح جدید ابراهیم مجاب‌ در کربلا رونمایی شد تصاویر ضریح جدید ابراهیم مجاب‌ در کربلا رونمایی شد تصاویر ضریح جدید ابراهیم مجاب‌ در کربلا رونمایی شد تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضریح جدید ابراهیم مجاب‌ در کربلا رونمایی شد تصاویر ضریح جدید ابراهیم مجاب‌ در کربلا رونمایی شد تصاویر ضریح جدید ابراهیم مجاب‌ در کربلا رونمایی شد تصاویر ضریح جدید ابراهیم مجاب‌ در کربلا رونمایی شد تصاویر ضریح جدید ابراهیم مجاب‌ در کربلا رونمایی شد تصاویر

ضریح جدید ابراهیم مجاب‌ در کربلا رونمایی شد تصاویر

ضریح جدید مرقد شریف ابراهیم مجاب‌ که در رواق غربی حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) قرار دارد با حضور شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت عتبه مقدس حسینی و نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی و با حضور زائران و مجاوران حرم اباعبدالله الحسین علیه‌الاسلام در کربلای معلی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي، در سالروز ميلاد با سعادت صديقه طاهره حضرت زهرا سلام‌الله عليها، ضريح جديد ابراهيم مجاب از نوادگان امام موسي كاظم (ع) كه در رواق غربي حرم مطهر حضرت سيدالشهدا (ع) قرار دارد پس از ۲ سال زمان ساخت و ۱۲ روز زمان نصب، با حضور مقامات عراقي، ايراني و گروه سازنده آن از استان مركزي رونمايي شد.
مسؤول فني و مهندسي مديريت صنعتي و هنري ستاد بازسازي عتبات عاليات در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج در كربلا با بيان اينكه عمليات ساخت ضريح جديد مرقد شريف ابراهيم مجاب در شهرستان اراك و در مدت ۲ سال زمان برده است، مدت نصب اين ضريح را از زمان برداشتن و انتقال ضريح پيشين تا افتتاح آن به مدت ۱۵ روز اعلام كرد.
مهندس عباس فخاري گفت: در ضريح جديد ابراهيم مجاب كه با طول ۲ متر و ۵۰ سانتي متر، عرض يك متر و ۸۰ سانتي متر و ارتفاع ۳ متر و ۲۵ سانتي متر ساخته شده، ۱۱۵۰ كيلو نقره، ۵۰۰ كيلو مس، ۴۰ كيلو طلا و ۵ متر مكعب چوپ ساج ميناكاري شده به كار رفته است.
مسؤول پروژه ساخت ضريح جديد ابراهيم مجاب ادامه داد: طراحي نقوش اين ضريح را استاد باباخاني برعهده داشت، طراحي پاسنگ را دكتر اسكندرپور به انجام رساند و طراحي نقوش معرق داخلي نيز توسط استاد داود برجي انجام شد.
وي افزود: در مجموع ۳۰ نفر در بخش قلم زني، ۵ نفر در بخش زرگري، ۱۸ نفر در بخش معرق داخل، ۶ نفر در بخش عمليات ميناكاري، ۳ نفر عمليات برق و ۱۲ نفر نجار در ساخت ضريح جديد ابراهيم مجاب نقش داشتند و طراحي، نظارت و نصب نيز توسط واحد فني مهندسي استان مركزي به انجام رسيد.
مهندس فخاري با بيان اينكه عمليات جابه‌جايي ضريح جديد با ضريح قديمي از سوي ۲۵ كارشناس در رشته‌هاي تخصصي اجرا شده است، يادآور شد: مجتمع راز با مديريت آقاي گلستاني مجري سنگ اين ضريح بود كه عمليات نصب آن در سالروز ميلاد با سعادت ام ابيها حضرت فاطمه زهرا (س) با موفقيت به پايان رسيد.
گفتني است، ضريح پيشين مرقد شريف ابراهيم مجاب همچون ضريح مطهر امام حسين (ع) به موزه آستان قدس حسيني منتقل شده است.
سيد ابراهيم مجاب كيست؟
سيد ابراهيم فرزند سيد محمد عابد فرزند امام موسي كاظم (ع) معروف به ابراهيم مجاب در قرن دوم هجري در مدينه به دنيا آمد و جزو اولين شخصيتهايي است كه از كوفه وارد كربلا شد. اين امامزاده در سن ۷۰ سالگي در كربلا ديار فاني را وداع گفت و در رواق شمالي حرم مطهر امام حسين (ع) به خاك سپرده شد.
پس از مرگ متوكّل، پسرش محمّد منتصر امور خلافت را در دست گرفت. او كه از آنچه پدرش بر علويان روا داشته بود اندوهگين و آزرده خاطر بود، به علويان اجازه داد قبر امام حسين(عليه السلام) را زيارت كنند.
در اين دوران بود كه سيد محمد مجاب مرقد به زيارت قبر امام حسين (ع) شتافت و به هنگام زيارت رو به مرقد امام با عبارت «السَّلامُ عَلَيك يا جَدّاه» سلام كرد و از درون ضريح با عبارت «وَعَلَيكَ السَّلام يا وَلَدي» پاسخ شنيد و از همين روى «سيد مجاب» ناميده شد.
شايان ذكر است، مرقد امامزاده محمد عابد (ع) پدر سيد ابراهيم مجاب (ع) نيز در ۱۲كيلومتري شمال شهر اراك و در مجاورت روستاي مشهد مي‌قان واقع شده است.




نظرات کاربران