اسکندری:مبلغان برای بیان پیامهای دینی از تبلیغ غیرمستقیم بهره بگیرند
تبلیغ غیرمستقیم سبکی برای القای مطلب به مخاطب است تا مخاطب تحت تأثیر عمیقتری از آن پیام قرار گیرد؛ اخلاص، اخلاق و رفتار مناسب، ارتباط صمیمی با زائران، رعایت تقوی، اهمیت دادن به عمل و سیره و تبلیغ چهره به چهره، برخی محورهای مهم در تبلیغ غیرمستقیم است.
به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي، حجت الاسلام والمسلمين رضا اسكندري در جلسه روحانيون و مداحان كاروانهاي زيارتي عتبات دو رويكرد تبليغي مستقيم و غيرمستقيم را مورد واكاوي قرار داد و تأثير شيوههاي تبليغ غيرمستقيم را از تبليغ مستقيم بسيار بيشتر دانست.
وي با بيان اينكه در تبليغ مستقيم پيام را به صراحت براي مخاطب بيان ميكنيم، اما در تبليغ غيرمستقيم، پيام به صورت نهان به مخاطب ارائه ميشود، گفت: تبليغ غيرمستقيم در تبليغ خطابهاي كاربرد مناسبي دارد؛ براي اينكه بتوان ذهن را درگير كرد يكي از شيوههاي تبليغ ايجاد سؤال براي مخاطب است.
مسؤول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق با اشاره به مطالعه شيوههاي غيركلامي قرآن در دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم بيش از ۲۰ شيوه را خروجي اين پژوهش عنوان و اظهار كرد: تبليغ غيرمستقيم سبكي ظريف و هنرمندانه براي بيان مطلب به مخاطب است تا مخاطب تحت تأثير عميقتري از آن پيام قرار گيرد.
وي با بيان اينكه تبليغ غيرمستقيم سبب تأمل و تفكر بيشتر ميشود كه اين امر سبب ماندگاري پيام در ذهن مخاطب است، تبليغ غيركلامي و عملي را شيوهاي از تبليغ غيرمستقيم نام برد و گفت: براي اينكه فضيلت و ضرورت انس با قرآن را براي مخاطبان و زائران بيان كنند بهترين روش قرائت قرآن در حرمهاي مطهر از سوي روحانيان و مداحان است.
حجت الاسلام والمسلمين اسكندري با اشاره به نظرسنجي بعثه مقام معظم رهبري از روحانيان و مداحان مبني بر عوامل مؤثر در تبليغ غيرمستقيم، از اخلاص، اخلاق و رفتار مناسب، ارتباط صميمي با زائران، رعايت تقوي، اهميت دادن به عمل و سيره، تبليغ چهره به چهره، الگو بودن، تلاوت قرآن، پرسش و پاسخ، رعايت نظم و قانون به عنوان محورهاي مورد نظر روحانيان و مداحان نام برد.