گفت‌وگوی خواندنی با مداح بعثه؛

مداحی که با سه زبان مدح اهل بیت می‌کند گفت‌وگوی خواندنی با مداح بعثه؛

مداحی که با سه زبان مدح اهل بیت می‌کند گفت‌وگوی خواندنی با مداح بعثه؛

مداحی که با سه زبان مدح اهل بیت می‌کند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گفت‌وگوی خواندنی با مداح بعثه؛

مداحی که با سه زبان مدح اهل بیت می‌کند گفت‌وگوی خواندنی با مداح بعثه؛

مداحی که با سه زبان مدح اهل بیت می‌کند گفت‌وگوی خواندنی با مداح بعثه؛

مداحی که با سه زبان مدح اهل بیت می‌کند گفت‌وگوی خواندنی با مداح بعثه؛

مداحی که با سه زبان مدح اهل بیت می‌کند گفت‌وگوی خواندنی با مداح بعثه؛

مداحی که با سه زبان مدح اهل بیت می‌کند
گفت‌وگوی خواندنی با مداح بعثه؛

مداحی که با سه زبان مدح اهل بیت می‌کند

مداحی با سه زبان فارسی، ترکی و عربی به صورت همزمان کار مرسومی نیست و کمتر دیده شده مداحی بتواند با تسلط کامل به این سه زبان مداحی کند، اما مداح بعثه مقام معظم رهبری چنین قابلیتی دارد و سبکی را ابداع کرده که براساس آن مداحی با زبان فارسی آغاز شده و در بین آن از گزیده‌های ترکی و عربی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي، حسن نادري، ۳۹ سال سن دارد و از سن ۶ سالگي قاري قرآن است. مي‌گويد كه ۳۳ سال است هم قرآن را با صداي خوش مي‌خواند و هم مجري‌گري مي‌كند؛ مداحي كه راسته كارش است. اكنون ۲۵ سال است كه مداحي مي‌كند.
از سن ۱۴ سالگي به خيل مداحان مي‌پيوندد. ۱۵ سال مجري برنامه‌ها و همايش‌هاي در محافل مختلف بوده و همچنان اين فعاليت وي ادامه دارد. در سال ۷۵ ازدواج كرده است و دو فرزند دارد پسر ۱۴ ساله و دختر ۶ ساله؛ پدر و مادرش آذري زبان و اصالتا مراغه‌اي هستند اما وي در تهران به دنيا آمده است.
تأثير دعاي مادر در مداح شدن فرزند نادري درباره فلسفه مداح شدنش مي‌گويد: وقتي از ۸ سالگي كتاب نوحه دستم مي‌آمد شروع به نوحه خواني مي‌كردم، خدا نعمت صدا به من داده بود و مشوق بسيار بزرگ من نيز مادرم بود. در سن ۱۱ سالگي پدرم به رحمت خدا رفت اما مادرم به خاطر اينكه از خدا خواست خداي متعال توفيق مداحي به من داد.
در سن ۱۴ سالگي كتاب تركي دستم بود نوحه حضرت قاسم (ع) مي‌خواندم و مادرم آشپزي مي‌كرد، ديدم زماني كه مادرم در حال طبخ غذا بود، اشك‌هايش گوله گوله در قابلمه غذا مي‌ريخت و همانجا دستانش را بلند كرد و گفت «خدايا دلم مي‌خواد حسنم مداح بشه»، هفته بعد از آن بود كه وارد مداحي شدم.
وي به صورت حرفه‌اي مداحي را از سال ۷۰ زير نظر استاد حاج عليرضا نهادي در مجموعه مكتب الذاكرين اهل بيت (ع) شروع كرده است و جالب اينكه سال ۷۵ داماد استادش مي‌شود و از همان موقع قائم مقام مكتب ذاكرين، مسؤول آموزشگاه و طراح درس‌هاي تدريس شده در مكتب الذاكرين است.
نادري با حاج محسن طاهري و مرتضي طاهري از مداحان معروف و حاج آقا سازگار ارتباط خانوادگي دارد و با حسين سيب سرخي يكي ديگر از مداحان هم رفيق صميمي است.
مكتب الذاكرين و نحوه ورود به آن هرچند ديپلم قديم دارد، اما به واسطه علاقه وافر به ادامه تحصيل برخي دروس مورد نياز را در مكتب الذاكرين دوره كرده و ادبيات و شعرشناسي، ادبيات عرب، صدا سازي و شناخت موسيقي، سيره اهل بيت (ع)، احكام و اخلاق و علوم مداحي نزد محمود تاري در دوره‌هاي شش ماهه آموزش ديده است.
مقتل و روضه‌خواني ذوقي را پيش استاد سازگار و فنون مداحي را هم نزد استاد نهادي گذرانده است.
درباره مكتب الذاكرين اهل بيت (ع) از او مي‌پرسم كه پاسخ مي‌دهد: يك مؤسسه فرهنگي مذهبي است كه يك شاخه از فعاليت‌هايش به آموزش مداحي اختصاص دارد؛ كتابخانه عمومي با شصت هزار عنوان كتاب بخش ديگري از اين مؤسسه را تشكيل مي‌دهد، هيأت ميثاق المهدي (عج) نيز در تمام مناسبت‌ها برنامه عزاداري و مولودي اش برقرار است.
نحوه ورود به مكتب الذاكرين در دو مرحله انجام مي‌شود، از افرادي كه مي‌خواهند در دوره‌هاي آموزش مداحي شركت كنند، ابتدا تست صدا به عمل مي‌آيد و در مرحله بعد از احكام و معارف اهل بيت (ع) سؤال مي‌شود تا سطح علمي آنها مشخص شود.
نادري با بيان اينكه مكتب الذاكرين در سال ۶۹ افتتاح شده است و بالغ بر ۲۰ هزار نفر در طي اين سالها در دوره‌هاي آن شركت كرده‌اند اما زير ۵۰۰ مداح به صورت حرفه‌اي به كار مشغول هستند، مي‌گويد: مهم‌ترين شرط پذيرش در دوره‌هاي مداحي مناسب بودن صدا است.
توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب آويزه گوش مداحان قائم مقام، مسؤول آموزشگاه و معاون طراحي دروس مكتب الذاكرين هر سال در برنامه ملاقات مداحان با مقام معظم رهبري كه در روز ولادت حضرت زهرا (س) به صورت رسمي برگزار مي‌شود و مداحان سراسر كشور براي ديدار ايشان و ارشاد و راهنمايي گرفتن شركت مي‌كنند حضور مي‌يابد.
وي كه از نصايح و فرمايشات حضرت آقا استفاده‌ها برده مي‌گويد: ايشان حتي در زمينه صداسازي با مداح‌ها صحبت مي‌كنند، درباره ادبيات و حفظ شعرها براي ما توصيه دارند، اگرچه در ظاهر مداح نيستند اما ريز همه مطالب مداحي را مي‌شناسند و فكر مي‌كنم چون صداي زيبايي دارند در اين قضيه نيز تبحر خاصي داشته باشند.
مداحي با سه زبان فارسي، تركي و عربي نادري با سه زبان مداحي مي‌كند، از مداحان بسيار خوب و بزرگ آذري زبان كشور مانند حاج سليم مؤذن زاده و غلامرضا علمي فرد مطالب بسياري آموخته است.
مي‌گويد: پيش استادم مداحي را به صورت فارسي ياد گرفتم، اما در جلسات مداحان آذري‌زبان‌ها مرتب شركت مي‌كردم، چون آذري‌زاده بودم مي‌دانستم وقتي وارد اين عرصه شوم، نخواهم داشت.
درباره زبان عربي از او مي‌پرسم كه پاسخ مي‌دهد: از كودكي قاري قرآن بودم در زبان عربي هم مشكلي نداشتم از ابتدا دعاخواني را كنار مداحي و روضه خواني آوردم؛ هيچ مشكلي از اجراي اين سه زبان نداشتم به ذهنم آمد حالا كه قابليت اينطور خواندن را دارم سبكي را براي خود ابداع كنم مداحي را با زبان فارسي شروع مي‌كنم و تيكه‌هاي تركي و عربي را هر جا كه نياز بود استفاده مي‌كنم و البته تا حالا مداحي‌هاي با زبان عربي و تركي به صورت كامل استفاده كردم.
مداحان فارسي زبان آذري نخوانند به مداحان فارسي زبان توصيه مي‌كند كه هرگز آذري نخوانند؛ مي‌گويد كه خواندن آذري توسط مداحان آذري زبان خيلي جانسوز است كه حتي عرب زبان‌ها هم با سوز آن به گريه مي‌افتند.
علت را مي‌پرسم كه پاسخ مي‌دهد: بايد لهجه و لحن آذري در حرف زدن آنها باشد تا بتوانند در خواندن و شعر از آن استفاده كنند جايي كه هيچ چيز از اين لحن را نمي‌دانند نبايد بخوانند.
از اينكه برخي مداحان به زبان تركي مي‌خوانند در حالي كه معناي كلمات آن را نيز نمي‌دانند گلايه مي‌كند و مي‌گويد: اين افراد به واسطه اينكه مداحي با زبان آذري جانسوز است اينگونه مي‌خوانند تا مجلس را گرم كنند در حالي كه آن را از اوج به زير مي‌كشند.
سبك اوخشاما چيست وي درباره نوع خواندن آذري زبان‌ها توضيح مي‌دهد: آذري‌زبان‌ها به ناله‌اي كه از عمق جان بيرون مي‌آيد و لاجرم بر دل مي‌نشيند اوخشاما مي‌گويند؛ اوخشاما در واقع به معناي زمزمه و ناله كردن است. آنها به قدري جانسوز اوخشاما را اجرا مي‌كنند كه به دل همه مي‌نشيند.
وقتي مي‌پرسم چرا به فارس‌زبان‌هايي كه تركي مي‌خوانند اعتراض مي‌كند در حالي كه عرب نيست اما عربي مي‌خواند، مي‌گويد در اين زمينه دقت مي‌كند تا بين عرب‌ها با زبان عربي مداحي نكند، مي‌گويد اگرچه زبان عربي‌اش ايرادي ندارد، اما چون ممكن است لهجه‌اش با عرب‌زبان‌ها متفاوت باشد، از اين كار پرهيز مي‌كند.
تعداد سفرهايش به كربلاي معلي را مي‌پرسم كه مي‌گويد ۱۸ مرتبه با كاروانهاي زيارتي اعزام شده و اولين بار است كه از طرف بعثه مقام معظم رهبري در اين سرزمين مقدس حضور دارد و با اين بيت شعر كه جرعه جرعه چشم‌تر تو ام / تو نوكر حسيني من نوكر تو ام، آرزوي نوكري زائران اباعبدالله الحسين (ع) را دارد.
چند توصيه برادرانه به مداحان به مداحان توصيه مي‌كند: مطالعه بسيار داشته باشند به جاي اينكه از اين مجلس به آن مجلس بروند و مطالب بدون محتوا بخوانند وقتشان را براي مطالعه بگذارند، مداح بايد در همه زمينه‌ها اطلاعات كافي داشته باشد و مقتل، سيره اهل بيت (ع) و اخلاق و حتي سيره انبياي الهي را به خوبي بداند.
يك مداح بايد حداقل تاريخ انبيا را چهار مرتبه دوره كرده باشد، زندگي چهارده معصوم را حداقل ۵ بار خوانده باشد و بتواند نكات ناب آن را براي مستمع مفيد است استخراج كند. سواد شعري خود را بالا ببرند، در انجمن شعرا شركت كنند و شعرهايي كه به دستشان مي‌آيد پيش شعرا غلط گيري كنند كه آن را اشتباه نخوانند.
مداحان شعرها را از حفظ بخوانند؛ اگر يك مداح بخواهد واقعا شعري كه مي‌خواند بين مردم جا بيفتد بايد از حفظ بخواند وگرنه از رو خواندن دست هركسي بدهيد اگر صدايش بد يا خوب باشد بالاخره آن را مي‌خواند ولو اينكه دكلمه كند پس هنر يك مداح از حفظ خواندن شعر است.
مداحان نمازشان را اول وقت بخوانند اينكه به مردم اينقدر توصيه مي‌كنيم ائمه اطهار (ع) اينگونه فرموده‌اند و مي‌گوييم امام صادق (ع) فرموده‌اند «به شفاعت ما نمي‌رسد كسي كه نمازش را سبك بشمارد» اول بايد خودمان باور داشته باشيم تا مردم به اين باور و يقين برسند.
مداحان ميليوني شورگيرند نسبت به اينكه برخي مداح‌ها دستمزد ميليوني مي‌گيرند اعتراض مي‌كند و مي‌گويد: مداحان اصيل در قيد و بند پول نيستند، اينكه فلان كس اينقدر پول گرفته خوانده مداح نيست در واقع شورگير است. هيأت‌ها به شورگيرها اين پول‌ها را مي‌دهند نه به مداحي كه از اول تا آخر مجلس را اداره كند.
مي‌گويد از مسؤول هيأتي پرسيدم كه به چه دليل به اين آقا ده‌ها ميليون تومان پول پرداخت كرديد كه پاسخ داد وقتي ايشان مي‌آيد تمام خيابان‌هاي اطراف از جمعيت مملو مي‌شود، اين اشكال تنها به مداحان وارد نيست مردم هم قدري راه را اشتباه مي‌روند، بها دادن به كسي كه خواندنش محتوا ندارد اشتباه است.
ادب، اخلاق و تقوا سه پله براي مداح شدن برخي مداحان هم اول طي مي‌كنند و مي‌گويند تا پول واريز نكنيد من در اين مجلس شركت نمي‌كنم، اگر مداحان قابليت چنين كاري را دارند با شركت در مجالس عروسي و ذكر اهل بيت (ع) در آن مجالس، قابليت خود را نشان دهند؛ كساني باشند كه حرف‌هاي شيرين و مؤدبانه مي‌زنند بدون كوچك‌ترين جسارتي به مردم.
استاد ما هميشه مي‌گفت كه سه تا پله را هر مداحي اگر نرفته بالا مداح نمي‌شود و اگر هم رفته باشد از اين سه پله پايين بيايد زمين مي‌خورد آن سه پله ادب، اخلاق و تقوا است.
آخرين توصيه مداح بعثه مقام معظم رهبري از مداحان جوان آن است كه به مداحان بزرگ‌تر احترام بگذارند، مي‌گويد: وظيفه من مداح جوان آن است كه وقتي يك مداح مسن وارد مجلس مي‌شود به او احترام بگذارم و از وي دعوت كنم دو جمله جوانان را نصيحت كند كه اين احترام، خود ما را پيش مردم عزيز مي‌كند.




نظرات کاربران