تصاویر جدید از گنبد و بارگاه‌ امامین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از گنبد و بارگاه‌ امامین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از گنبد و بارگاه‌ امامین عسکریین در سامرا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تصاویر جدید از گنبد و بارگاه‌ امامین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از گنبد و بارگاه‌ امامین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از گنبد و بارگاه‌ امامین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از گنبد و بارگاه‌ امامین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از گنبد و بارگاه‌ امامین عسکریین در سامرا

تصاویر جدید از گنبد و بارگاه‌ امامین عسکریین در سامرا

این تصاویر هفته گذشته توسط عکاس و خبرنگار پایگاه اطلاع‌ رسانی حج در سفری به عتبات عالیات به ثبت رسیده است که نشان می‌دهد طرح توسعه و بازسازی این بارگاه‌ معنوی همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، پس از حمله ددمنشانه گروه تروريستي و تكفيري داعش به شهرهاي شمالي عراق و ويران كردن برخي مناطق و همچنين حملات ناموفق اين گروه ترويستي به سامرا، اين روزها نيروهاي مدافع حريم حرم در اين شهر حضور يافته‌اند و به مقابله هرگونه تجاوز پاسخ مي‌دهند. براساس اين گزارش، در حال حاضر اعضاي ستاد بازسازي عتبات عاليات از ايران اسلامي در شهر سامرا حضور دارند و به بازسازي و توسعه حرمين شريفين در سامرا مي‌پردازند كه اين تصاوير هفته گذشته توسط خبرنگار و عكاس اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به ثبت رسيده است.
شهر سامرا چهارمين شهر مقدس عراق است. نام اين شهر در اصل «سر من رأي» بوده است يعني «هر كه آن را ببيند شاد مي‌شود» اما بعدها اين شهر رو به ويراني نهاد و به «ساء من رأي»، «هر كه آن را ببيند ناراحت مي‌شود» مشهور شد و پس از مدتي به اختصار، «سامرا» نام گرفت.
ساختمان اين شهر كه در ۱۲۴ كيلومتري شمال بغداد و در سمت شرق رودخانه دجله قرار گرفته، به سال ۲۲۱ ه. باز مي‌گردد. در اين سال محمد المعتصم بالله فرزند هارون الرشيد پايتخت خلافت را از شهر بغداد به سامرا منتقل ساخت و تا سال ۲۵۶ ه. هشت خليفه از اين شهر حكمراني و خلافت نمودند. در اين سال المعتمد علي الله عباسي بار ديگر به بغداد بازگشت و آنجا را پايتخت خلافت قرار داد.
سامرا طي مدت سه دهه پايتختي، توسعه فراواني يافت و تعداد زيادي از كاخها و تفريح گاهها و مساجد در اين شهر ساخته شد. آنچه امروزه بر اهميت اين شهر مي‌افزايد، قرار داشتن بُقعه پاك دو امام معصوم و برخي از افراد خانواده ايشان مي‌باشد.
عكس/ محمد دهقاني




مطالب مرتبط

نظرات کاربران