یادداشت رسیده؛

نماز طواف راپشت مقام امامت بجا بیاور یادداشت رسیده؛

نماز طواف راپشت مقام امامت بجا بیاور یادداشت رسیده؛

نماز طواف راپشت مقام امامت بجا بیاور بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت رسیده؛

نماز طواف راپشت مقام امامت بجا بیاور یادداشت رسیده؛

نماز طواف راپشت مقام امامت بجا بیاور یادداشت رسیده؛

نماز طواف راپشت مقام امامت بجا بیاور یادداشت رسیده؛

نماز طواف راپشت مقام امامت بجا بیاور یادداشت رسیده؛

نماز طواف راپشت مقام امامت بجا بیاور
یادداشت رسیده؛

نماز طواف راپشت مقام امامت بجا بیاور

دکتر مریم حاجی عبدالباقی؛ استاد حوزه و دانشگاه، کارشناس خانواده و حافظ قرآن

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، در ميان آيات قرآن كريم در باره انجام مراسم حج، به مقام ابراهيم اشاره شده است. به عنوان مثال در آيه ۱۲۴ سوره مباركه بقره مي‌فرمايد: «وَ إِذِ ابْتَلي إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُك لِلنَّاسِ إِماماً» يعني به مقام امامت حضرت ابراهيم (ع) اشاره مي‌كند و در آيه بعدي، يعني آيه ۱۲۵ سوره مباركه بقره مي‌فرمايد: «وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّي؛ مقام ابراهيم را مصلاي خودتان قرار دهيد.» از مجموع اين آيات نكته مهمي مشخص مي‌شود.
وقتي به حاجي گفته مي‌شود به مقام ابراهيم توجه كند و در اين محل نماز بخوان، يعني توجه داشته باش كه اينجا محلي است كه نبوت و امامت قرار گرفته است. يعني حج گزار در حين انجام اعمال حج و طواف بايد به امام زمان خود توجه كند و دقت داشته باشد كه حج او زماني قبول و مورد پذيرش درگاه حضرت حق قرار مي‌گيرد كه اصل امامت را پذيرفته و مورد توجه داشته باشد.
درواقع قرآن كريم در مورد مراسم حج تأكيد فرموده است كه دقت كنيد و از ياد امامي كه بايد به عنوان جلودار حركت شما قرار بگيرد غافل نباشيد. نماز خواندن در مقام ابراهيم به همين معناست و دوري از غفلت را نشان مي‌دهد.
درنتيجه يكي از اسرار باطني حج و طواف اين است كه انسان در زمان ورود به بيت الله الحرام به ياد مقام و جايگاه امام خود باشد و براي اين پرسش پاسخ داشته باشد كه چه كسي را به عنوان امام خود مي‌داند. ذهن ما، شيعيان، بايد معطوف به امام زمان (عج) باشد چراكه تأكيد قرآن بر مقا م ابراهيم نشان جايگاه امام در زندگي است.
نكته ديگري كه در اين مورد بايد به آن توجه كرد، اين است كه خداوند علاوه بر اينكه در آيات مربوط به حج به جايگاه امام اشاره فرموده، در مورد روز قيامت هم تأكيد فرموده كه در آن روز هر كسي با امام خودش محشور مي‌شود.
همان طور كه در آيه ۷۱ سوره مباركه اسراء فرموده است: «يوْمَ نَدْعُوا كلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيكتابَهُ بِيمينِهِ فَأُولئِكيقْرَؤُنَ كتابَهُمْ وَ لا يظْلَمُونَ فَتيلاً» اينكه در زمان حج تمتع بايد به نقش امام توجه داشته و امام خود را بشناسيم براي اين است كه در روز قيامت سرافكنده نباشيم. چون هر گروه از انسان‌ها با امام خودشان محشور مي‌شوند.
گروهي با امام زمان (عج)، گروهي با ابوبكر و گروهي هم با عثمان و عده اي هم امام علي (ع). در زمان حج هم مشخص مي‌كنيم كه چه كسي امام ماست و از چه كسي پيروي مي‌كنيم. چون يكي از اسرار باطني حج همين موضوع است و بدون مشخص كردن امام و معطوف كردن ذهن به سمت او در زمان احرام حج كامل نمي‌شود. چون امام محمد باقر (ع) هم در اين باره فرموده است: «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ؛ كامل شدن حج و به اتمام رسيدن حج به اين است كه انسان به لقاء امامش رسيده و به او توجه داشته باشد.»




نظرات کاربران