اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع

اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع

مدیر حج و زیارت استان سمنان با تاکید بر اینکه امسال ۷۱۲ زائر در قالب شش کاروان، سه کاروان مدینه قبل و سه کاروان مدینه بعد از استان اعزام می‌شوند اذعان داشت: به احتمال قوی از ۱۵ شهریور اعزام حجاج از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) انجام خواهد شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از مهر، امام صادق (ع) فرموده «مسافرت بايد براى يكى از اين سه امر باشد: تهيه توشه آخرت، تامين معاش زندگى لذت مباح و تفريح سالم و غير حرام.» زيارت خانه خدا، هم سفر است، هم حج، هم براى مسلمين منافع مادى و اجتماعى دارد، هم آگاهى بخش و وحدت آفرين است، هم دشمن شكن و دوست نواز است. سازندگى‌اش ‏بسيار است و نقش تربيتى و اجتماعى و سياسى آن، بس عظيم و كارساز، نخستين گام حج، با سفر آغاز مى‏شود و سر فصل زيارت‌ها حج‏ خانه خدا است.
حج، سنگ بنايي است كه مهندس شريعت، آن را براي تقويت خانه ايمان لازم مي‌داند و غفلت از نصب آن، خطر ريزش ديوار ايمان و عزت مسلمانان را به همراه دارد و زلف پريشان امت‌هاي اسلامي، با بهار حج نسيم فرح بخش و وحدت بخش آن، شانه و كوه گناهان با خورشيد مناسك آن آب مي‌شود.
حج، پر قدرت‌ترين بمب ساعتي جهان است كه به ساعت ذي الحجه و به وقت شرعي ماه قمري تنظيم شده بمبي كه با انفجار برائتش موج ستم ستيزي آن، دامن عالم را مي‌گيرد و شعله‌هاي ويرانگر تركش خود را بر پيكر تفرقه وارد مي‌سازد.
كمتر از ۱۵ روز به اعزام اولين كاروان حجاج كشورمان به مراسم حج تمتع ۹۳ نمانده است. در اين فاصله حجاجي از شاهرود و دامغان در پادگان تيپ ده محرم شهرستان شاهرود گرد هم آمده‌اند تا آموزش‌هاي اعمال و مناسك حج را به صورت عملي ببينند، هر كس حال و هوايي دارد، يكي باورش شده اينجا بايد احرام ببندد و رمي جمره كند و يكي ديگر با پاهايي كه به سختي مي‌تواند حركتشان دهد لبيك گويان به دنبال كاروان مسير حركت را طي مي‌كند.
آرزو مي‌كنم عمرم كفاف دهد تا چشمم به خانه خدا بيفتد پيرزني ۶۰ ساله است، اشك چشمانش را پوشانده و با بغض لبيك مي‌گويد، مخاطبش كه مي‌شوم مي‌گويد اشك شوق است ده سال است منتظرم كه نوبتم شود و در همين فاصله هم پا‌هايم اينگونه از كار افتاده ولي باز هم خدا را شكر كه حداقل قسمتم شد.
آرزو مي‌كند عمرش كفاف دهد تا چشمش به خانه خدا بيفتد، مي‌گويد دلم مي‌خواهد عاقبت بخيري همه جوان‌هاي مملكتم را از خدا بخواهم و بعد با خيال راحت سر بر زمين بگذارم و بروم.
مهري و مهناز هم كه دوست و همكارند و در اين سفر معنوي نيز كنار هم هستند دلشان مي‌خواهد آرزوي بندگي خدا، اولين دعايشان بعد از ديدن خانه كعبه باشد.
مهري خوشحاليش را وصف ناشدني مي‌داند و مي‌گويد اين برنامه تمريني حس و حال عجيبي به من بخشيده احساس مي‌كنم واقعا براي رمي جمرات سنگ جمع مي‌كنم و بايد براي طواف و سعي آماده شوم.
مهناز هم كه براي اولين بار است به خانه خدا مشرف مي‌شود نگرانيش را از اجراي احسن اعمالش مي‌داند و ادامه مي‌دهد، حس خوبم براي اين زيارت وصف ناشدني است دلم مي‌خواهد ظهور بخواهم و بنده خوبي باشم.
دلم بهانه مي‌گيرد، دلتنگي‌هايي به سراغم مي‌آيد كه فقط بايد فريادشان بزنم اما فقط در سكوت، پشيمانم از كرده و ناكرده‌هايي كه در مسير زندگي پشت سر گذاشته‌ام، نمي‌دانم دلم مي‌خواهد ديروز را به ياد بياورم يا نه و نمي‌دانم آيا انگيزه‌اي براي فردا دارم، لحظه‌اي فقط دلم مي‌خواهد زانو‌هايم را تنگ در آغوش بگيرم و گوشه‌ترين گوشه‌اي كه مي‌شناسم بنشينم و فقط نگاه كنم، به خيل جمعيت عاشقي كه عازم بهشت روي زمينند و من در حسرت لحظه‌اي از قدم‌هايشان. خدايا بطلب شايد تنها زمزمه‌ام باشد در اين لحظات.
محمدحسين حسني هم كه در اين همايش براي تمرين حج تمتع آمده مي‌گويد: دومين بار است كه مشرف مي‌شوم انتظار مي‌كشيم هر چه سريع‌تر به سمت خانه خدا پرواز كنيم و اولين آرزويم فرج امام زمان و سلامتي همه ملت ايران باشد.
سعيد شهري هم با اشاره به اينكه اولين بار است كه مشرف مي‌شود مي‌گويد: به مهماني خدا مي‌رويم و به همين دليل احساس شادي مي‌كنم دوست دارم وقتي بر مي‌گردم معنويت آنجا تاثير بگذارد و در راه خدا باقي بمانيم.
تاثير مثبت برگزاري آموزش‌هاي عملياتي – اجرايي براي توجيه زائران قبل از مناسك حج مدير حج و زيارت استان سمنان نيز در گفتگو با مهر ضمن اشاره به اين مطلب كه اردوي آموزشي حجاج به صورت مانور عملياتي حج تمتع ابتكاري بوده كه به صورت پراكنده در بعضي استان‌ها تجربه شده بود گفت: با توجه به اينكه كاربرد و اثر گذاري اين آموزش‌هاي عملياتي – اجرايي در توجيه زائران قبل از حج مي‌تواند خيلي تاثير گذار باشد از حج ۹۲ براي استان سمنان هم استفاده شد تا از ظرفيت موجود در استان براي آموزش زائران استفاده كنيم.
عباس اسماعيلي با بيان اين مطلب كه زائران در اين آموزش علاوه بر مسائل نظري و تئوري كه پراكنده مي‌شنوند نمونه‌هاي آن را عملا مي‌بينند و تجربه مي‌كنند افزود: سختي گرما و شرايط ساده زندگي كه بايد در مشعر داخل چادر‌ها داشته باشند و هماهنگي بين عوامل كاروان براي حضور در آن ايام از ويژگي‌هاي بارز اين آموزش عملياتي است.
وي پراكندگي شهرستان‌هاي استان سمنان را از محدوديت‌هايي دانست كه باعث شده بود تا كنون چنين مراسمي در استان برگزار نشود و خاطر نشان كرد: سال‌هاي گذشته در شاهرود، براي يك يا دو كاروان تجربه داشتيم ولي قرار شد اگر نتوانيم به صورت متمركز اين مراسم را در استان برگزار كنيم به صورت منطقه‌اي انجام شود و امروز كاروان‌هاي شهرستان‌هاي شاهرود و دامغان در حال برگزاري اين دوره آموزشي هستند.
اعزام ۷۱۲ زائر از استان سمنان به حج تمتع مدير حج و زيارت استان سمنان تصريح كرد: شروع زود هنگام ثبت نام تمتع امسال فرصت خيلي خوبي براي برنامه ريزي بهتر و كيفي‌تر به مجموعه دفا‌تر حج و زيارت استان و مدير كاروان‌ها داد تا برنامه ريزي بهتري انجام شود و نمونه آن برگزاري همين اردوي آموزشي است.
اسماعيلي با تاكيد بر اينكه امسال ۷۱۲ زائر در قالب شش كاروان، سه كاروان مدينه قبل و سه كاروان مدينه بعد از استان اعزام مي‌شوند اذعان داشت: به احتمال قوي از ۱۵ شهريور اعزام حجاج از فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) انجام خواهد شد.
وي ابراز داشت: از تعداد زائران اعزامي استان ۳۴۴ زائر مرد و ۳۶۸ زائر زن هستند و مسن‌ترين آن‌ها ۸۹ سال و جوان‌ترين ۲۳ سال دارند.
بيش از ۴۰۰ نفر از حجاج شرق استان در شاهرود آموزش عملي مناسك حج ديدند مدير اجرايي اردوي آموزشي زائران خانه خدا نيز در گفتگو با خبرنگار مهر يادآور شد: در اين اردوي آموزشي، بالغ بر ۴۰۰ نفر از زائران خانه خدا از شاهرود و دامغان شركت داشته و آموزش‌هاي عملي لازم را فرا گرفتند.
ناصر شيخ كبير ضمن تقدير از سردار ابراهيميان فرمانده تيپ ده محرم شاهرود كه امكان برگزاري اين گردهمايي را در فضاي اين فرماندهي فراهم كرد اظهار داشت: سازمان حج و زيارت استان سمنان، دفا‌تر زيارتي شهرستان‌هاي شاهرود و دامغان، گروه پدافند ده محرم با تمام امكانات و خدمات خود و سازمان اتوبوسراني شاهرود در برگزاري اين اردوي آموزشي ما را ياري كردند.
وي بيان داشت: امسال سفر حج قسمت ما نشد از تمامي عزيزان زائر التماس دعا داريم كه انشاء الله خداوند اين توفيق را از ما سلب نكند و مدال بندگي را از گردن ما باز نكند.
حدود ۹۰ درصد زائران شرق استان سمنان در اردوي آموزشي عملي مناسك حج حاضر شدند مدير كاروان ۲۲۱۳۲ شاهرود استان سمنان نيز با اشاره به اينكه كاروان ۱۳۵ نفره است و در حال حاضر آموزش‌هاي عملي مناسك حج را پشت سر مي‌گذارند گفت: در اين اردو حجاج تمام مراحل حج تمتع اعم از رمي جمرات، طواف سعي و... را به صورت كامل انجام مي‌دهند.
ابوالحسن قزويني افزود: تا سال گذشته به صورت عملي در حد خود كاروان آموزش‌هاي عملي انجام مي‌شد ولي اين اولين باري است كه كل كاروان‌هاي شرق استان به صورت واحد در يك مجموعه آموزش مي‌بينند.
وي با يادآوري اين مطلب كه حدود ۹۰ درصد زائران در اين اردو حاضر شدند خاطر نشان كرد: مدينه قبل‌ها ده جلسه آموزشي دارند و مدينه بعد‌ها ۱۲ جلسه آموزش و در اين كلاس‌ها احكام و مناسك حج، فلسفه و عرفان حج، مسائل سلامت و پزشكي براي حجاج بيان مي‌شود.




نظرات کاربران