اعلام جزئیات جدید از همایش ملی حدیث رضوی اعلام جزئیات جدید از همایش ملی حدیث رضوی اعلام جزئیات جدید از همایش ملی حدیث رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعلام جزئیات جدید از همایش ملی حدیث رضوی اعلام جزئیات جدید از همایش ملی حدیث رضوی اعلام جزئیات جدید از همایش ملی حدیث رضوی اعلام جزئیات جدید از همایش ملی حدیث رضوی اعلام جزئیات جدید از همایش ملی حدیث رضوی

اعلام جزئیات جدید از همایش ملی حدیث رضوی

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: همایش ملی حدیث رضوی هم افزایی پژوهشگران حوزه دین است برای رسیدن به درک درست و کارآمد از آموزه‌های امام رضا علیه اسلام.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دومين همايش ملي حديث رضوي از مجموعه برنامه‌هاي جشنواره بين المللي امام رضا (ع) است كه به عنوان بخشي تخصصي از اين جشنواره بزرگ با هماهنگي و همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم و موسسه دارالحديث با موضوع تاثير زمان بر صدور احاديث رضوي در قم برگزار مي‌شود.
به همين جهت گفت‌و‌گويي در اين خصوص با حامد حجتي معاون فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم ترتيب داده شد كه در ادامه به آن مي‌پردازيم.
نقش اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم در برگزاري همايش حديث رضوي را شرح دهيد؟ خدا را شكر مي‌كنم كه اين توفيق رقم خورده است بتوانيم در كشوري كه به نام حضرت رضا عليه السلام است گامي هر چند ناچيز در مسير تحقق آرمان‌هاي عالي معارف شيعه به خصوص آموزه‌هاي رضوي برداريم. اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم همانند ساير استان‌ها در سپهر برگزاري جشنواره بين المللي فرهنگي هنري امام رضا (ع) عهده دار برگزاري جشنواره و همايش ملي حديث رضوي است؛ همايشي كه در حقيقت تلاقي انديشه‌هاي جاري در بيانات حضرت امام رضا عليه السلام و سبك زندگي روزمره مردم به خصوص شيعيان است.
از جهت تشكيلاتي اين اداره كل موظف است با شناسايي مراكزي كه به صورت تخصصي توان علمي برگزاري و اجراي همايش را دارند زمينه‌اي را فراهم سازد كه آن مجموعه‌ها بتوانند با درايت و خلاقيت اين وظيفه مهم را به سرانجام برسانند و از سوي ديگر اين اداره كل به عنوان بازوي اجرايي و پشتيباني جشنواره مقدمات اجراي مناسب و درخور نام حضرت را فراهم كند كه در اين مسير با شناسايي مراكز تخصصي حوزه حديث در استان قم و ايجاد زمينه همكاري بين اين مراكز اميدوار است در دومين سال برگزاري با حضوري چشمگير و تأثيرگذار در نشر معارف رضوي كوشا باشد.
در حال حاضر هدايت اصلي همايش ملي حديث رضوي به عهده معاونت فرهنگي دارالحديث است كه با مشاركت فكري و پژوهشي انجمن تخصصي حديث حوزه علميه قم، دانشگاه علوم حديث و ساير مراكز مرتبط در حال فراهم نمودن مقدمات برگزاري هستند كه اميدواريم به بهترين شكل در سال جاري به سرانجام برسد.
تأثير اين همايش بر فرهنگ عمومي و جامعه چيست؟ اصولاً وقتي آموزه‌هاي ديني به خصوص بيانات ذوات مقدس اهل بيت (ع) توسط گروه‌هايي كه درك درستي از مفاهيم جاري در روايات دارند بازخواني شود و لايه‌هاي پنهان آن كشف شود بايد منتظر باشيم كه اين مفاهيم به صورت عمومي مورد توجه قرار گيرد چرا كه آنچه از امام معصوم به ما رسيده بر اساس فطرت بشري طرح ريزي شده و جوابگوي نيازهاي انسان در طول دوران‌ها است.
اين يك وظيفه تاريخي است كه بر عهده فضلا و دانشمندان گذاشته شده است كه در انديشه پوياي شيعه همواره لازم است با تحقيق و پژوهش دريافت‌هاي روزآمد از بيانات استخراج شده تا عموم مردم از آن استفاده كنند. امام رضا عليه السلام به جهت موقعيت تاريخي كه در آن حضور داشته و فرصت طلايي حضورشان در ايران به عنوان مهد شيعه در عصر خود، توانسته‌اند افق‌هاي جديدي را در سبك زندگي فراروي ما بگشايند كه اين افق‌ها لازم است توسط دانشمندان بازآفريني و بازخواني شود.
اگر اين فرايند درست اتفاق بيافتد قاعدتاً اولين جايي كه مي‌تواند از آن استفاده كند فرهنگ عمومي مردم به خصوص شيعيان است. بايد اعتراف كنيم آنجايي كه در زندگي امروز ما دچار مشكل و چالش برانگيز است،‌‌ همان نقاطي است كه ما از معارف اهل بيت (ع) دور شده‌ايم.
همايش حديث رضوي در حقيقت بازخواني روايت‌هاي رسيده از امام رضا عليه السلام تا بتوانيم به سبك زندگي رضوي دست پيدا كنيم و سبك زندكي رضوي يعني اصلاح فرهنگ عمومي مردم به خصوص محبان آن امام. به نظر مي‌رسد اين جشنواره ضمن علمي و پژوهشي بودن كاملاً كاربردي و راهبردي است و مي‌تواند چراغي باشد براي رسيدن به زندگي ايده آل، آن هم در حوزه فرهنگ عمومي.
همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم با موسسه علمي فرهنگي دارالحديث در برگزاري اين همايش چگونه است؟ همانطور كه عرض شد ما اصولاً پشتيباني از جشنواره را به عهده داريم و اين جشنواره به جهت تخصصي بودن بايد توسط اهل فن آن برگزار شود كه دارالحديث به حق در اين حوزه توانسته كارنامه خوبي از خود به جا بگذارد.
توجه اساسي در دارالحديث به درك درست و منطقي علمي و جهاني از معارف اهل بيت (ع) بوده و هست و طبيعتاً در موضوع حديث رضوي اين درك درست مي‌تواند براي ما راهگشا باشد. در اين مسير دوستان خوب معاونت فرهنگي دارالحديث با تعامل سازنده خود مجموعه‌هاي تخصصي ديگر حديثي مستقر در حوزه علميه را نيز درگير كرده‌اند كه اين هم آوردي، نويد يك اتفاق مبارك را مي‌دهد.
بازخوردهاي برگزاري اين همايش به چه صورت بوده است؟ اصولاً ما بر سفره كرامت حضرت رضا عليه السلام جمع شده‌ايم تا توشه چين معارف آن حضرت باشيم و دوست داريم اين اتفاق در ‌‌‌نهايت درايت و سلامت انجام شود. جشنواره حديث رضوي هم افزايي پژوهشگران حوزه دين است براي رسيدن به درك درست و كارآمد از آموزه‌هاي امام رضا عليه اسلام كه ان شاء الله به مدد خود حضرت تحقق خواهد يافت.
برنامه‌هاي تدارك ديده شده براي برگزاري هرچه بهتر اين همايش چيست؟ در ايام دهه كرامت كه از تولد حضرت معصومه سلام الله علي‌ها آغاز و به ولادت امام رضا عليه السلام ختم مي‌شود شروع دهه كرامت از شهر مقدس قم است كه با هماهنگي‌هاي انجام شده حرم مطهر و مسوولان استاني زمينه‌اي را فراهم كرده‌اند كه اين اتفاق در بهترين شكل سامان بپذيرد.
علاوه بر مراسم افتتاحيه دهه كرامت، همايش حديث رضوي كه با حضور فضلا و دانشمندان در قم برگزار خواهد شد علاوه بر استفاده از توان محققان اين حوزه شاهد حضور علماي طراز اول حوزه علميه هم خواهيم بود. البته برنامه‌هاي جانبي هم براي اين همايش تدارك ديده شده است كه متعاقباً اعلام خواهد شد.


| شناسه مطلب: 47387




حديث همايش امام رضا



نظرات کاربران