توصیه‌های بهداشتی ویژه حج تمتع توصیه‌های بهداشتی ویژه حج تمتع توصیه‌های بهداشتی ویژه حج تمتع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه‌های بهداشتی ویژه حج تمتع توصیه‌های بهداشتی ویژه حج تمتع توصیه‌های بهداشتی ویژه حج تمتع توصیه‌های بهداشتی ویژه حج تمتع توصیه‌های بهداشتی ویژه حج تمتع

توصیه‌های بهداشتی ویژه حج تمتع

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان به زائران حج تمتع توصیه کرد چنانچه در زمان حج به علایم سرماخوردگی و عفونت تنفسی دچار شدند، بلافاصله به پزشک کاروان مراجعه کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا، همايون اميري، مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت خوزستان، اظهار كرد: با توجه به نزديكي زمان آغاز سفرهاي حج تمتع، در صورتي كه مركز مديريت بيماري‌هاي واگير ورزات بهداشت در خصوص پيشگيري از بيماري‌ها اطلاعيه صادر كند، مراكز بهداشت نيز براي اطلاع‌رساني به حجاج در آستانه حج اقدام خواهند كرد.
وي با اشاره به توصيه‌هاي بهداشتي سال گذشته به منظور پيشگيري از ابتلاي حجاج به بيماري كرونا ويروس در موسم حج، عنوان كرد: ضروري است موارد عمومي در جهت پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها در سال جاري نيز به زائران توصيه شود.
مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت خوزستان عنوان كرد: نخستين و مهم‌ترين توصيه براي زائران، استفاده از آب آشاميدني سالم است. با توجه به اقامت حدود 30 روزه در عربستان، زائران توجه داشته باشند كه در توقفگاه‌ها محل‌هايي براي خنك كردن بطري‌هاي آب وجود دارد كه يخ موجود در اين اماكن غيربهداشتي است و نبايد آن را مصرف كنند.
اميري گفت: اغلب بيماري‌ها از طريق آب ناسالم به فرد منتقل مي‌شوند، بنابراين در طول سفر با توجه به هواي گرم عربستان و احتمال مصرف آب فراوان، زائران از بطري‌هاي آب آشاميدني سالم و پلمپ‌ شده و همچنين از ليوان شخصي خود استفاده كنند.
وي ادامه داد: موضوع ديگري كه در طول سفر براي حفظ سلامتي حجاج حائز اهميت است، بهداشت مواد غذايي است. زائران توجه داشته باشند كه به دليل گرماي هوا، احتمال فاسد شدن مواد غذايي وجود دارد و ممكن است در صورت همراه بردن غذاي فاسدشدني، دچار مسموميت غذايي شوند. حجاج تنها از وعده غذايي كه سازمان حج و زيارت و مسئولان كاروان‌ها در اختيار آنها قرار مي‌دهند، استفاده كرده و غذا را در همان وعده مصرف كنند و اين گونه نباشد كه غذا را همراه خود بيرون از هتل برده و پس از چند ساعت به مصرف برسانند.
مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اين كه زائران در طول روز مدت زيادي را خارج از محل اقامت خود مي‌گذرانند، براي جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي روده‌اي و همچنين بيماري‌هاي تنفسي، شست‌وشوي مرتب دست‌ها با آب و صابون بسيار اهميت دارد.
اميري افزود: يكي از مشكلاتي كه ممكن است براي حجاج پيش آيد، بروز بيماري‌هاي تنفسي است؛ با توجه به حضور حجاج در محيط پر تجمع، توصيه مي‌شود آداب بهداشتي را هنگام سرفه يا عطسه كردن به جا آورند. در اين هنگام با دستمال جلوي بيني و دهان خود را بگيرند و حتما دستمال استفاده‌ شده را در سطل زباله بيندازند. همچنين بدون شست‌وشوي دست‌ها با صابون، از دست زدن به چشم‌ها، دهان و بيني خود پرهيز كنند.
مديرگروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت خوزستان گفت: زائران بايد از افرادي كه دچار علائم سرماخوردگي و عفونت تنفسي هستند، حداقل به ميزان 2 متر فاصله داشته باشند و هنگامي كه افراد دچار اين علائم بيماري شدند، از در آغوش گرفتن، دست دادن و روبوسي جدا خودداري كنند. افراد بيمار نيز تغذيه مناسب داشته باشند و آب و مايعات فراوان مصرف كنند.
اميري افزود: همچنين به حجاج توصيه مي‌شود از تماس با حيوانات به خصوص پرندگان و حضور در بازار فروش پرندگان در عربستان خودداري كنند.
وي به زائران توصيه كرد كه در صورت بروز علايم بيماري از جمله تب، سرفه و مشكلات تنفسي تا 14 روز پس از بازگشت از سفر حج حتما به پزشك مراجعه كنند.


| شناسه مطلب: 47494




سلامت حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران