سیاسیونی که خادم امام رضا شدند سیاسیونی که خادم امام رضا شدند سیاسیونی که خادم امام رضا شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سیاسیونی که خادم امام رضا شدند سیاسیونی که خادم امام رضا شدند سیاسیونی که خادم امام رضا شدند سیاسیونی که خادم امام رضا شدند سیاسیونی که خادم امام رضا شدند

سیاسیونی که خادم امام رضا شدند

در حرم که راه می‌روید اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنید گاهی چهره‌های سیاسی و شخصیت‌های دیگر را در لباس خادم‌ها مشاهده خواهید کرد، سیاسیونی که اینجا تنها یک خادم هستند نه یک فرد سیاسی.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،‌ خادمي امام رضا عليه اسلام حال و هواي خاصي دارد خيلي از ما ارزو داريم تا لحظه اي به اين مقام برسيم اما خادمي امام رضا است و پيچ و خم هايش و البته سعادتي كه بايد حتما باشد و اذن خود حضرت؛ بسياري از سياسيون توانسته اند به مدد جايگاه خود از اين پيچ گذر كرده و به اين مقام نائل آيند مقامي كه هزاران نفر حسرت لحظه اي قرار گرفتن در آن را مي‌خورند.
بعد از انقلاب بسياري از شخصيت‌هاي برجسته كشور، نامشان را در فهرست خادمين آستان قدس رضوي قرار دادند.
پيش از انقلاب تعداد خادمان حضرت رضا (ع) خيلي نبود، اما بعد از انقلاب بسياري از شخصيت‌هاي برجسته و شناخته شده كشور، نامشان را در فهرست خادمين آستان قدس رضوي قرار دادند.
به گونه‌اي كه خادمان حرم امام‌رضا (ع) به سه قسمت تقسيم مي‌‌شوند؛ رسمي، افتخاري و تشرفي. ظاهراً اين عناوين در تمامي امورخدامي، فراشي، درباني، كفشداري و حفاظ وجود دارد. خدمت رسمي معمول به صورت موروثي است، به اين معني كه پس از فوت خادم رسمي حضرت‌رضا (ع) فرزند مذكر ارشد او در صورت احراز شرايط و صلاحيت‌هاي لازم و پس از بررسي‌ها متداول گزينش به خدمت فراخوانده مي‌‌شود.
درحالي كه خادمان افتخاري و تشرفي پس از تنظيم درخواست و تحويل آن به اداره مركزي آستان قدس مراجعه مي‌‌كنند و پس از گذراندن مراحل تحقيق و گزينش به افتخار خدمتگزاري بارگاه رضوي نائل مي‌‌شوند.
خادمان افتخاري ماهي يك بار در حرم حضور پيدا مي‌‌كنند و ۲۴ ساعت در صحن حرم خادم هستند. به اين ترتيب كه آنها به مدت ۲ ساعت صحن را غبارروبي و در خدمت زائرين خواهند بود و بعد ۶ ساعت استراحت مي‌‌كنند. در طول ۲۴ ساعت اين اتفاق سه بار تكرار مي‌‌شود و به اين ترتيب، يك خادم افتخاري به وظايف خود در حرم امام رضا عمل كرده است.
مراجع تقليد و علما؛ اولين‌ها در خدمتگزاري به زائران حجت‌الاسلام و المسلمين طباطبايي سال‌هاست كه به عنوان خادم امام‌رضا (ع) در صحن حرم‌حاضر مي‌‌شود. او البته ممكن است هر ماه نتواند به حرم امام‌رضا (ع) مشرف شود، اما او يكي از خادمين افتخاري حرم به حساب مي‌‌آيد.
از مراجع تقليد، آيت‌الله مكارم شيرازي يكي از خادمين فعال و پرتلاش حرم مطهر امام‌رضا (ع) است. مكارم شيرازي تقريباً دو هفته يك بار به مشهد سفر مي‌‌كند و به عنوان خادم افتخاري در صحن حرم حضور پيدا مي‌‌كند.
وي در زمان حضورش در حرم، با وجود سن بالايش سعي مي‌‌كند بايستد تا طبق عرف به وظايف خادم حرم عمل كند. مكارم شيرازي حتي جلوي صحن را غبارروبي مي‌‌كند و طبق گفته خادماني كه معمولاً هميشه در حرم امام‌رضا (ع) حضور دارند، اين مرجع تقليد از فعال‌‌ترين خادمان افتخاري حرم حضرت‌رضا (ع) است.
البته آيت‌الله عبدالله جوادي آملي هم در اين راه فعال است. وي شايد به گونه‌اي ديگر.
جوادي آملي متولد ۱۳۱۲ هجري شمسي در آمل است. در شجرنامه‌اش پدر و جدش، ميرزا ابوالحسن و ملا‌فتح‌‌الله از مبلغين اسلام و ارادتمندان به آستان ولايت بوده‌اند.
از ويژگي‌هاي جد وي اين بوده كه در منابر خود به ذكر احكام و مناقب اهل بيت (عليهم‌‌السلام‌) مي‌‌پرداخته و ظاهراً علاقه زيادي به علم كلام داشته است. ظاهراً فرزنداني كه خدا به پدر جوادي آملي عطا مي‌‌كرده است، معمولاً بر اثر ضعف امكانات بهداشتي و پزشكي يا به عوامل ديگر زنده نمي‌ماندند. نقل است كه پيش از تولّد عبدالله، يكي از بستگان در عالم رويا مي‌‌بيند كه شخصي عصايي به دست پدرش مي‌‌دهد و او آن را به دست مي‌‌گيرد.
اين رويا را چنين تعبير كردند كه خداوند به ميرزا ابوالحسن، پسري عطا خواهد كرد كه زنده مي‌‌ماند و عصاي دست پدر خواهد شد. به همين دليل، پدر و مادرش نذر كردند اگر خدا به آنها پسري داد، او را به مشهد امام‌رضا (ع) ببرند؛ و شايد به همين دليل است كه جوادي آملي علاقه وافري به مشهد مقدس دارد. وي در فصل گرما و به خصوص در فصل تابستان به مشهد زياد مسافرت مي‌‌كند و البته جدا از اينكه وي خادم حرم امام‌رضا (ع) است، بيشتر به تدريس مي‌‌پردازد.
آيت‌الله مهدوي‌كني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز تهران و رئيس دانشگاه امام صادق (ع) يكي از خادمان فعال حرم امام‌رضا (ع) به حساب مي‌‌آيد. وي كه وزير كشور در كابينه محمد‌علي رجايي و محمد‌جواد باهنر بود، پس از ترور آنها عهده‌دار تشكيل دولت موقت و برگزاري انتخابات رياست جمهوري شد.
البته به غير از اين افراد آيت‌الله جنتي و‌هاشمي شاهرودي نيز به عنوان خادم حرم امام‌رضا (ع) نقش پررنگي در مشهد مقدس دارند.
شخصيت‌هاي سياسي از افرادي كه به تازگي به اين درجه نائل آمده است ظريف است ظريف طي مراسمي در شب ولادت اميرالمومنين امسال عضو خادمان افتخاري بارگاه رضوي شد. آيت الله طبسي توليت آستان امام رضا در اين مراسم در اينباره گفت: گذشته از تدبير رهبري و بحثها و گفتمان‌هاي سياسي، تشرف آقاي ظريف به خادمي حضرت رضا (ع) تصادفي نيست.
شما فكر مي‌كنيد هر كسي مي‌تواند خادم شود؟ فكر مي‌كنيد تا شايستگي براي قبول نوكري نباشد، حضرت مي‌پذيرند و اگر زمينه اي براي دريافت اين افتخار نباشد‏، چنين اتفاقي صورت مي‌گيرد؟
وي افزود: تشرف به افتخار خادمي بارگاه منور حضرت رضا (ع) در شب ميلاد اميرالمومنين علي (ع) و در آستانه سفر به جلسات مذاكره، همگي عنايات الهي هستند براي اينكه نظام اسلامي سرافراز‏، مفتخر و سربلند از اين مذاكرات حساس بيرون بيايد.
علاادلين بروجردي كه در اين مراسم ظريف را همراهي مي‌كرد خود نيز چند سالي است كه به عنوان خادمي مفتخر است، اما فردي ديگري كه جديدا تصويري از او در بارگاه امام رضا در لباس خادمان خبر ساز شد حسين فريدون است دستيار ويزه و برادر حسن روحاني رئيس جمهور ايران.
اسم سياسيون مختلفي از گذشته در ليست خادمان رضوي قرار دارد كساني كه نام آنها متشر شده و يا هنوز كسي از آن خبر ندارد. از ديگر افرادي كه نام او در رسانه هابه عنوان خادم قرار دارد سيدشهاب الدين صدر مي‌باشد.
همچنين از وزراي سابق كشور هم نام كساني در اين ليست وجود دارد محمد جهرمي وزير كار در دولت نهم، دكتر مرندي، وزير سابق بهداشت و دكتر زاهدي، وزير سابق آموزش و پرورش و همچنين تقي زاده وزير سابق ارتباطات.
حسن غفوري فرد، نماينده مردم تهران در مجلس هم يكي از ديگر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است كه نقش خادم افتخاري را ايفا مي‌‌كند.
وزير نيرو در دولت اول و رئيس اسبق سازمان تربيت بدني، چون بقيه چهره‌هاي برجسته و شناخته شده كشور سال‌هاست كه در حرم امام‌رضا (ع) خادم است همچنين عزت الله ضرغامي هم از كساني است كه عنوان خادم فرهنگ رضوي را دارد.
رحيم صفوي، فرمانده سابق سپاه پاسداران از سرداراني است كه خادم آستان قدس رضوي به حساب مي‌‌آيد. اما ورزشي‌هاي كه امروز كه سبقه سياسي دارند هم در اين دايره وارد شده اند چون عليرضا دبير او در اينباره مي‌گويد «من ۲۰ سالم بود و البته چهره‌ام خيلي سنم را پايين‌تر از آن چيزي كه بودم، نشان مي‌‌داد.
مأمورهاي حرم من را گرفتند كه اين كت را از چه كسي گرفتي و پوشيدي؟ مرا بردند انتظامات و در آنجا معلوم شد كه ما يك هفته‌اي هست كه جزء خادمين حرم امام‌رضا (ع) شديم. بعد كه رفتم المپيك و آمدم يك روز در حرم مردم ريختند دورو برم.
در آنجا يكي ماچ مي‌‌كرد و يكي دستم را مي‌‌گرفت. داشتم خفه مي‌‌شدم. بعد در اين شرايط ديدم كه آستين مرا يكي دارد مي‌‌كشد. هر چي من دستم را مي‌‌كشيدم، او بيشتر مرا مي‌‌كشيد. بعد ديدم يك پيرمرد داره آستينم را پاره مي‌‌كند، گفتم حاج آقا چيكار مي‌‌كني، گفت مگه شفا نگرفتي؟ مي‌‌خواست آستين مرا به عنوان تبرك با خودش ببرد. و انصافاً حرم امام‌رضا (ع) دنياي ديگري است. »
به غير از دبير كساني چون اميرضا خادم، رسول خادم، هادي ساعي و خداداد عزيزي هم خادم حرم امام‌رضا (ع) به حساب مي‌‌آيند. سه نفر اولي با ورود به مجلس و شوراي شهر تهران، به نوعي وارد سياست شده‌اند.
اين موج از حضور شخصيت‌هاي سياسي در زمره خادمان رضوي نشان از علقه سياسيون ما به مكتب اهل بيت و خدمت بدين خاندان و فرهنگ و توصيه‌هاي آنان دارد اميدواريم كه اين افراد و ساير سياسيون در اين كسوت هم موفق بوده و بتوانند خدمت به مردم را كه خود عمل به توصيه‌هاي ائمه مي‌باشد رابه طور كامل در عملكرد خود مد نظر داشته باشند. منبع:تبيان


| شناسه مطلب: 47783




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران