خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است

خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است

حاجى و عمره‏ گزار مهمان خدایند. اگر چیزى بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ می گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را مى پذیرد...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اجتماع ميليوني مسلمانان در مكه بدون تشريفات و امتيازات، بدون توجه به قوميت و‌نژاد و سرزمين و به دور از هر گونه جدال لفظي و نزاع عملي در مكاني مقدس و به اسم حج يكي از وجوه تمايز اسلام است كه همه ساله در موسم حج ابراهيمي با محوريت كعبه اين قبله‌گاه مسلمين و تكيه‌گاه زمين رخ مي‌دهد و زيبا‌ترين تصاوير از تجمعات بشري را رقم مي‌زند.
حج در حقيقت رزمايشي جهاني است از عبوديت و زانو زدن در پيشگاه پروردگاه و اعتراف به وجود و حضور خداي يكتا، از اين رو است كه خداوند در آيه ۹۷ سوره مباركه مائده مي‌فرمايد: «جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلاَئِدَ ذَلِكَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَأَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»؛ خدا كعبه، اين خانه حرمت يافته را براي مردم [وسيله] قيام قرار داد، و ماه‌هاي حرام و قرباني‌هاي بي‌نشان و قرباني‌هاي گردن بنددار را [نيز قرار داد]، اين براي آن است كه بدانيد خدا آنچه را در آسمان‌ها و آنچه را در زمين است مي‌داند و اينكه خدا به هر چيزي داناست.
علاوه بر آيات قرآن، روايات معصومين (ع) نيز بر اهميت حج و فلسفه و چرايي آن تاكيد دارند.
اميرالمومنين علي (ع) در خطبه يك نهج البلاغه مي‌فرمايند: «خداوند سبحان حج ‏خانه‏اش را نشانه اعتراف به عزت و بزرگي خويش قرار داد.»
ه‌مان حضرت (ع) مي‌فرمايند: «خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشيد تا هستيد، آن را خالى نگذاريد. زيرا اگر حج متروك شود نظر رحمت ‏خدا از شما قطع خواهد شد.»
از امام رضا (ع) نيز نقل است كه فرمودند: «هيچ چيزى را بيشتر از حج مداوم، در بى‏نيازى و فقرزدائى مؤثر نديدم.»
امام صادق (ع) فرمودند: «حاجى و عمره‏گزار مه‌مان خدايند. اگر چيزى بخواهند به ايشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مى‏گويد. اگر شفاعت كنند. شفاعت ايشان را مى‏پذيرد، اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن مى‏كند و در برابر هر درهمى كه خرج كرده‏اند، يك ميليون درهم به آنان مى‏پردازد.»
از پيامبر اكرم (ص) روايت شده كه فرمودند: «جنگجو در راه خدا و كساني كه حج و عمره برگزار مي‌كنند ميهمانان خدا هستند، خدا آنان را دعوت كرده و آن‌ها پذيرفتند، و از او درخواست كردند و به آن‌ها عطا نمود.»
اميرالمومنين علي (ع) نيز فرموده‌اند: «كسي كه به حج يا عمره رفته، مه‌مان خدا است و خداوند بر خود لازم دانسته كه مهمانش را گرامي بدارد، گناهانش را بيامرزد.»
امام باقر (ع) نيز مي‌فرمايند: «سه چيز است كه ثوابشان در آخرت و اثرشان در دنيا هم هست: حج كه فقر را مي‌زدايد، صدقه كه بلا را دفع مي‌كند و نيكي كه عمر را مي‌افزايد.»
از نظر قرآن كريم فلسفه بناى كعبه و حكمت حج، قيام براى تأمين منافع مردم است «جعل الله الكعبة البيت الحرام قياماً للنّاس» يعنى حج يك حركت جمعى براى حل معضلات و تأمين نياز‌ها و رشد و توسعه جامعه بشر است.
از نظر قرآن، مسلمانان در همايش عظيم حج بايد شاهد منافع خود باشند «ليشهدوا منافع لهم».
از امام صادق (ع) پرسيدند كه مقصود از منافع در آيه مذكور چيست؟ مقصود منافع دنيا است و يا آخرت؟
امام (ع) فرمودند: «لكل»
اميرالمومنين (ع) نيز فرموده‌اند: «خداوند حج را وسيله‏‌اي براي رسيدن (بندگان) به بهشت خويش قرار داد.»
همچنين ايشان تاكيد دارند كه «همانا بهترين وسيله تقرب به خداوند سبحان (ده چيز است؛ از جمله) … حج و عمره بيت اللّه‏ الحرام.
منابع: بحارالانوار
وسائل الشيعه
نهج البلاغه
منبع: قدس آنلاين


| شناسه مطلب: 47867




معارف حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران