علیرضا سبحانی: 

استقبال حجاج جهان اسلام از حلقه‌های قرآنی ایرانیان علیرضا سبحانی: 

استقبال حجاج جهان اسلام از حلقه‌های قرآنی ایرانیان علیرضا سبحانی: 

استقبال حجاج جهان اسلام از حلقه‌های قرآنی ایرانیان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
علیرضا سبحانی: 

استقبال حجاج جهان اسلام از حلقه‌های قرآنی ایرانیان علیرضا سبحانی: 

استقبال حجاج جهان اسلام از حلقه‌های قرآنی ایرانیان علیرضا سبحانی: 

استقبال حجاج جهان اسلام از حلقه‌های قرآنی ایرانیان علیرضا سبحانی: 

استقبال حجاج جهان اسلام از حلقه‌های قرآنی ایرانیان علیرضا سبحانی: 

استقبال حجاج جهان اسلام از حلقه‌های قرآنی ایرانیان
علیرضا سبحانی:

استقبال حجاج جهان اسلام از حلقه‌های قرآنی ایرانیان

سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع اظهار کرد: هرچند که اقدامات خوبی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در ایام حج صورت گرفته اما هنوز تمهیدات و سازوکار لازم برای اجرای برنامه قرآنی رسمی اندیشیده نشده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا، عليرضا سبحاني، سرپرست كاروان قرآني اعزامي به حج تمتع با اشاره به برنامه‌هاي متعددي كه طي حضور اعضاي كاروان قرآني در سرزمين وحي اجرا شده است، گفت: اعضاي كاروان قرآني متشكل از قاريان، حافظان و گروه تواشيح «طه» در هتل‌هاي زائران ايراني، محافل انس با قرآن كريم و حلقه‌هاي قرآني به اجراي برنامه پرداخته‌اند كه اين تلاوت‌ها و قرائت‌ها تاكنون با استقبال خوبي روبه‌رو بوده است.
وي با بيان اينكه يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي كاروان قرآني تلاوت و قرائت قرآن در جمع مسلمانان ديگر كشور‌ها است، گفت: برنامه‌هايي كه در جمع مسلمانان ديگر كشور‌ها اجرا كرده‌ايم همواره مورد استقبال بوده است به طور مثال بنده در ميان جمعي از مسلمانان پاكستان به تلاوت قرآن پرداختم كه پس از پايان يافتن تلاوت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه‌اي و گفتن «صدق‌الله العلي العظيم»، مسلمانان پاكستان از من خواستند كه دوباره قرآن بخوانم و اشتياق خيلي زيادي نيز از خود نشان مي‌دادند و غرق در آيات قرآن مي‌شدند تا اينكه در يك برنامه براي دومين بار به تلاوت قرآن پرداختم.
بيشترين فعاليت كاروان قرآني حج، محدود به هتل‌هاي ايراني‌ها است
وي افزود: اصليترين كار كاروان قرآني در سرزمين وحي بايد تلاوت در ميان زائران ديگر كشور‌ها و جذب آن‌ها باشد اما با توجه به محدوديت‌هايي كه در موسم حج وجود دارد كاروان قرآني در اين زمينه نمي‌تواند فعاليت‌هاي چشم‌گيري داشته باشد و به همين دليل بيشتر برنامه‌هاي ما محدود به هتل‌هاي زائران ايراني مي‌شود.
وي با بيان اينكه هرساله حلقه‌هاي قرآني اعضاي كاروان قرآني در طبقه دوم مسجدالحرام برگزار مي‌شد، گفت: امسال به دليل تخريب و ساخت و سازي كه در طبقه دوم وجود داشت حلقه‌هاي قرآني را در طبقه سوم مسجدالحرام انجام داديم اما از يك هفته‌اي كه بنا بود برنامه داشته باشيم موفق شديم تنها چهار شب اين حلقه‌هاي قرآني را تشكيل دهيم و سه شب ديگر از سوي پليس سعودي براي ما مزاحمت ايجاد شد و اجازه ندادند كه اين حلقه‌هاي قرآني را تشكيل دهيم.
سبحاني ادامه داد: طي چهار شب كه حلقه‌هاي قرآني را در مسجدالحرام تشكيل داديم علاوه بر زائران ايراني، زائران ديگر كشور‌ها نيز استقبال خوبي داشتند و دور حلقه قرآني ما جمع مي‌شدند تا جايي كه اگر پليس و مأموران سعودي براي ما مشكل ايجاد مي‌كردند براي آن‌ها سوال بود كه چرا اين‌ها با برپايي حلقه‌هاي قرآني و قرائت قرآن مخالفت مي‌كنند؟ مگر كار ديگري به غير از قرآن خواندن انجام مي‌شود؟
حلقه‌هاي قرآني فقط براي چند شب تشكيل شد
وي در ادامه گفت: مأموران سعودي به دليل روحياتي كه داشته و از تشكيل حلقه‌هاي قرآني و جمع‌خواني‌هاي قرآن ترس دارند اجازه نمي‌دادند كه ما حلقه‌هاي قرآني را تشكيل دهيم و ما نيز در مقابل آن‌ها نمي‌توانستيم كاري انجام دهيم و به همين دليل براي چند شب اين حلقه‌هاي قرآني را برپا نكرديم.
سرپرست كاروان قرآني اعزامي به حج تمتع با اشاره به ديدارهايي كه اعضاي كاروان قرآني با حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسگر سرپرست حجاج ايراني داشتند، گفت: در اين ديدار‌ها مطالبي درباره منع برپايي حلقه‌هاي قرآني توسط مأموران سعودي و محدوديت براي اجراي برنامه قرآني در جمع زائران ديگر كشورهاي اسلامي ارائه كردم و از نماينده ولي‌فقيه خواستم تا اهتمام بيشتري نسبت به اين مسئله صورت گيرد.
وي افزود: هرچند كه مسئولان نسبت به اين موضوعات اهتمام خاصي دارند اما به هر حال بايد سازوكار مشخصي براي اجراي برنامه در مسجدالحرام و اجراي برنامه‌هاي بيشتر بين زائران اتخاذ شود و تدابير جديدي در اين زمينه انديشيده شود.
اجراي برنامه‌هاي قرآني مانند مراسم دعاي كميل براي سعودي‌ها جابيافتد
سبحاني با اشاره به مراسم دعاي كميل در بين‌الحرمين كه به خوبي اجرا مي‌شود، گفت: طي رايزني‌هايي كه جمهوري اسلامي ايران با عربستان داشته است اين موضوع به خوبي براي عربستان جا افتاده است و با وجودي كه دعاي كميل براي شيعيان است اما برگزاري اين مراسم را منع نمي‌كنند.
اين در حالي است كه در حوزه قرآنكه زبان مشترك ما است هنوز نتوانسته‌ايم تعاملات خوبي با عربستان ايجاد كنيم تا با برپاي حلقه‌هاي قرآني هم مشكلي نداشته باشند و اجازه دهند كه اين حلقه‌ها و برنامه‌هاي قرآني به خوبي اجرا شود.
وي ادامه داد: با توجه به مطالبات مقام معظم رهبري در خصوص اعزام كاروان قرآني به حج تمتع لازم است كه فكر جدي‌تري براي اين موضوع شود و به اين قضيه با رسميت بيشتري نگاه شود. دوستان بايد مذاكراتي جهت اجراي رسمي برنامه‌هاي قرآني در مدينه و مكه‌ داشته باشند.
تفاهم‌نامه‌اي براي اجراي برنامه‌هاي قرآني به امضا برسد
سرپرست كاروان قرآني اعزامي به حج تمتع گفت: براي برگزاري مراسم دعاي كميل تفاهم‌نامه مشتركي بين ايران و عربستان به امضا رسيده است كه اين تفاهم‌نامه در خصوص اجراي برنامه‌هاي قرآني نيز بايد شكل بگيرد كه در اين صورت ممكن است اجراي برنامه‌هاي قرآني حتي راحت‌تر از برگزاري مراسم دعاي كميل شود.
وي يادآور شد: هرساله كه كاروان قرآني در مدينه و مكه به اجراي برنامه مي‌پردازد به صورت غيررسمي است و مأموران عربستان هرسال مانع اين كار مي‌شوند؛ سال‌هايي هم داشته‌ايم كه فقط يك شب يا دو شب حلقه‌هاي قرآني تشكيل شد و اعضاي كاروان قرآني با ممانعت و توهين سعودي‌ها مواجه شدند، تا جايي كه برخي از دوستان قرآني را نيز دستگير مي‌كردند.
ايران؛ تنها كشوري كه نسبت به اعزام قرآنيان اهتمام دارد
سبحاني در ادامه عنوان كرد: شايد تنها كشوري كه نسبت به اعزام قرآنيان اهتمام دارد جمهوري اسلامي ايران است، چه به لحاظ تشويق و چه به لحاظ تبليغي كه از اين طريق صورت مي‌گيرد كه اين اعزام‌ها جاي شكر دارد. با اهتمامي كه رهبر معظم انقلاب نسبت به اعزام كاروان قرآني دارند اين كار نيز هيچگاه متوقف نشده است؛ هيچ كشوري كاروان قرآني چه براي تشويق چه براي تبليغ ندارد.
قاري قرآن در اين بخش از سخنان خود درباره حال و هواي حج تمتع و خاطراتي كه طي ايام حج براي او رخ داد، گفت: يك تجربه شخصي كه در طواف خانه خدا برايم خيلي جالب است اين است كه هنگام طواف خانه خدا، ازدحام زيادي در اطراف خانه خدا وجود دارد كه اين ازدحام جمعيت در حج تمتع نيز به اوج خود مي‌رسد؛ زماني كه طواف را از قسمت حجرالاسود آغاز مي‌كنيم ازدحام بسيار زيادي وجود دارد كه اين جمعيت تقريبا ثابت است، يك مقداري خارج مي‌شوند و يك مقدار هم اضافه مي‌شوند كه در همه جاي طواف اين ازدحام ديده مي‌شود اما زماني كه مقابل ركن يماني، محل ولادت اميرالمومنين (ع) مي‌رسيم از تراكم جمعيت كم مي‌شود، نسيمي هم شروع به وزيدن مي‌كند كه در واقع اين محل، محل استراحت انسان مي‌شود. زماني كه زائران از اين محل عبور مي‌كنند اينطور تداعي مي‌شود كه وقتي انسان خودش را زير سايه اهل بيت (ع) و امام علي (ع) قرار داده باشد به آرامش مي‌رسد. هرچند كه هر كس مي‌تواند از اين اتفاق برداشت شخصي خود را داشته باشد.
وي در ادامه گفت: در سفر حج تمتع هر كسي در يك نقطه‌اي و يك مكاني بيشتر احساس آرامش مي‌كند و آن حال و هواي معنوي به او دست مي‌دهد كه البته براي من اين فضاي معنوي بي‌درنگ در صحراي عرفات ايجاد شد و در صحراي عرفات به ويژه شب عرفه حال و هواي عجيبي داشتيم و هركس در گوشه‌اي از صحراي عرفات با مناجات مشغول بود.
سبحاني افزود: از طرفي اعتقاد ما اين است كه در صحراي عرفات امام زمان (عج) حضور دارند يعني ما در آن منطقه داريم با امام زمان (عج) نفس مي‌كشيم و يك شب با ايشان زندگي مي‌كنيم.


| شناسه مطلب: 48696




حج تمتع حج ۹۳ قرآن



مطالب مرتبط

نظرات کاربران