طواف، همگون با فرشتگان است+گزارش تصویری طواف، همگون با فرشتگان است+گزارش تصویری طواف، همگون با فرشتگان است+گزارش تصویری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طواف، همگون با فرشتگان است+گزارش تصویری طواف، همگون با فرشتگان است+گزارش تصویری طواف، همگون با فرشتگان است+گزارش تصویری طواف، همگون با فرشتگان است+گزارش تصویری طواف، همگون با فرشتگان است+گزارش تصویری

طواف، همگون با فرشتگان است+گزارش تصویری

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلَّم) فرمود: «إِنَّ اللَّهَ یُبَاهِی بِالطَّائِفِینَ»؛ «خداوند به طواف کنندگان مباهات می‌کند.»

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، فرشتگان الهي در اطراف كعبه آسماني مي‌گردند، لذا انسان بايد خود را همگون با فرشتگان كند.
«در آن روز فرشتگان را مشاهده مي‌كني كه گرداگرد عرش الهي درآمده‌اند.» (زمر: ۷۵)
كعبه نمادي از خدا در عالم ملك و شهادت است. انسان به هنگام طواف بايد متذكر بيت معمور در آسمان‌ها باشد. طواف انسان به دور كعبه ملكي، ‌‌‌ همان طواف ملائكه به دور عرش الهي است و انسان بايد به هنگام طواف تا آسمان‌ها و فرشتگان بالا رود. امام صادق (عليه السلام) در حديث مصباح الشريعه به اين نكته بلند عرفاني اشاره فرمود: «همانگونه كه با بدنت همراه مسلمانان بر گِرد كعبه طواف مي‌كني، با قلبت همراه فرشتگان بر گِرد عرش طواف كن.» (مستدرك الوسائل، ج۱۰، ص۱۷۲)
بنابراين سرّ طواف تشبّه به فرشتگان و همانندي با توبه ملائكه است، دريافت رحمت و مغفرت الهي است، تولدي دوباره است و آنگاه كه انسان از گناه پاك شود، خداوند به انسان‌هاي پاك مباهات مي‌كند.
عكس/ كمال الدين شاهرخ


| شناسه مطلب: 48757




مكه مسجدالحرام



مطالب مرتبط

نظرات کاربران