واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام شیخ نمر واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام شیخ نمر واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام شیخ نمر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام شیخ نمر واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام شیخ نمر واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام شیخ نمر واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام شیخ نمر واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام شیخ نمر

واکنش گسترده مراجع و علما به حکم اعدام شیخ نمر

به دنبال صدور حکم اعدام شیخ نمر روحانی مبارز و شیعی عربستان سعودی، مراجع تقلید و علمای قم این حکم را محکوم کردند و نسبت به تبعات و پیامدهای غیر قابل پیش بینی اجرای آن به حکام سعودی هشدار دادند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،‌ در پي صدور حكم اعدام شيخ نمر از سوي دادگاهي در عربستان سعودي، ‌مراجع تقليد، علما و شخصيت‌هاي حوزوي اين حكم ظالمانه را محكوم كرده و خواستار واكنش مجامع جهاني و اسلامي در قبال اين حكم شدند.
بر اساس اين گزارش، مراجع تقليد همچنين در سخنراني‌ها و بيانيه‌هاي جداگانه خود از سياست يك بام و دوهواي مدعيان حقوق بشر انتقاد كردند.
مراجع و علما به حكام سعودي هشدار دادند بيش از اين آتش خشم و نفرت مسلمانان و شيعيان را شعله ور نكنند و به حقوق اوليه شيعيان احترام بگذارند.
وزير خارجه اقدام سريع و مقتضي انجام دهد
حضرت آيت الله صافي گلپايگاني ضمن محكوم كردن صدور حكم اعدام شيخ نمر از وزير خارجه كشورمان خواست سريعا در اين باره اقدام لازم و مقتضي را انجام دهد.
در پي حكم اعدام روحاني مبارز و مجاهد عربستان، شيخ نمر باقر النمر، از سوي بي‌دادگاه‌هاي عربستان، حضرت آيت الله صافي از وزارت امور خارجهٔ جمهوري اسلامي ايران خواست تا نسبت به لغو حكم اعدام اين روحاني عالي‌مقام، اقدامي سريع و مقتضي انجام دهد.
در ملاقاتي كه روز جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ دكتر نهاونديان، رييس دفتر رياست جمهوري با اين مرجع تقليد داشت؛ وي تصريح كرد: حكم اعدام اين روحاني مبارز و مظلوم براي همهٔ شيعيان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شديد است. روحاني كه بدون هيچ گناهي از سوي حكام كشور عربستان محكوم به اشد مجازات شده است.
مرجع تقليد شيعيان جهان ادامه داد: آقاي دكتر ظريف وزير امور خارجه‌ي كشورمان در اين باره اقدام فوري انجام دهد و تأثر علماي اسلام و همچنين قاطبهٔ مسلمانان را به آنان ابلاغ نموده و عواقب چنين حكم ظالمانه‌اي را به آنان گوشزد نمايند.
اعدام شيخ نمر پيامدهاي غير قابل پيش بيني براي عربستان سعودي خواهد داشت
حضرت آيت الله مكارم شيرازي نيز صدور حكم اعدام آيت الله نمر را محكوم كرد و به مقامات عربستان سعودي هشدار داد بدانند اگر دست به چنين كاري بزنند نفرت و خشم تمام شيعيان و اهل سنت آزاديخواه بر ضدشان خواهد بود.
اين مرجع تقليد روز شنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم صدور حكم اعدام شيخ نمر از علماي مبارز و شيعه عربستان سعودي را محكوم كرد.
وي با ظالمانه توصيف كردن صدور چنين حكمي، يادآورشد: شيخ نمر جايي را بهم نزده بود و كاري انجام نداده بود كه مستحق چنين حكمي باشد، ايشان سخنراني‌هاي داغي را انجام داده بود كه نشانه حريت ايشان بود.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي بيان كرد: در كشور ما از درون زندان نامه بر ضد نظام و رهبري مي‌نويسند و كسي هم كاري با آن‌ها ندارد و تا فتنه‌اي برپا نشود درباره افراد چنين حكمي صادر نمي‌كنند.
وي صدور چنين حكمي براي آيت الله شيخ نمر را ظالمانه خواند و گفت: متاسفانه شيعيان عربستان سعودي در فشار زيادي هستند و براي انجام مراسمات خود آزادي ندارند، حقوقشان تضييع مي‌شود و از بسياري از مشاغل محروم هستند.
اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: عربستان سعودي بداند اگر دست به چنين كاري بزند نفرت و خشم تمام شيعيان و اهل سنت آزاديخواه بر ضدشان خواهد بود و هزينه بسياري را خواهند پرداخت.
آل سعود كاري نكند كه جهان اسلام عليه آن‌ها شود حضرت آيت الله حسين نوري همداني از مراجع تقليد نيز در ديدار يكي از اعضاي شوراي مركزي حزب الله لبنان، به حكم اعدام شيخ نمر از سوي دستگاه قضايي عربستان ‏سعودي واكنش نشان داد و تصريح كرد: اگر اين حكم اجرا شود جهان اسلام در مقابل عربستان خواهد ايستاد. اين مرجع تقليد ضمن ابراز تأسف از صدور حكم اعدام شيخ نمر، اظهار داشت: اگر اين حكم اجرايي شود بسياري از علماي كشورهاي اسلامي عربستان را محكوم خواهند كرد و در برابر آن‌ها خواهد ايستاد.
همچنين حضرت آيت الله جوادي آملي در درس تفسير خود صدور حكم اعدام شيخ نمر را محكوم كرد.
وي با انتقاد از حكم دادگاه عربستان درباره شيخ نمر خاطرنشان كرد: اين شيخ نمر حق گفته و دارند او را اعدام مي‌كنند، و اين را عدل مي‌دانند، اين عربستان اگر بيدار نشود ملت بيدارش مي‌كند، مگر مي‌شود خون پاك اين فرد را بر زمين ريخت؟ در حقوق بشر هم دستشان خالي است، اين‌ها صبغه علمي ندارد، عدل را خودشان معنا مي‌كنند، تروريسم بد و خوب را خودشان معنا مي‌كنند، يك روز ايران رامحور شرارت مي‌داند، چون جاي اشيا را خودشان تعيين مي‌كند دنيا آشوب شده است، اين‌كه برخي مي‌گويند زن و مرد مساوي است به همين دليل است، اينكه قرآن مي‌گويد در ارث دست نزنيد و نگوييد ميان برادر و خواهر چه تفاوتي هست، خدا مي‌فرمايد شما چه مي‌دانيد شايد چيزي رخ دهد كه به نفع شما باشد.
اعدام شيخ نمر خشم مردم عربستان عليه آل سعود را بيشتر مي‌كند
همچنين حضرت آيت‌الله علوي گرگاني با محكوم كردن صدور حكم اعدام آيت‌الله شيخ نمر از سوي آل سعود گفت: مطمئن هستم اينگونه رفتار‌ها جز تضعيف موقعيت آل سعود در منطقه و در ميان مردم عربستان نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت و مردم عربستان با اينگونه احكام دست از مبارزه خود برنخواهد داشت.
در بيانيه اين شخصيت برجسته حوزه امده است:
خبر تأييد حكم اعدام روحاني بزرگوار آيت الله شيخ نمر النمر موجب تأسف شديد اينجانب گرديد. گر چه شهادت در راه مبارزه با ظلم و طاغوت براي تمام علما و شيعيان حقيقي افتخار است اما تأسف اينجانب از آن باب است كه حكومت آل سعود به جاي تمسك به عدالت و رفتار حسن با شهروندان خود به اعمال خلاف مروت دست مي‌زند.
اينجانب صدور اين حكم را محكوم كرده و مطمئن هستم اينگونه رفتار‌ها جز تضعيف موقعيت آل سعود در منطقه و در ميان مردم عربستان نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت و مردم عربستان با اينگونه احكام دست از مبارزه خود برنخواهد داشت.
جامعه مدرسين خواستار آزادي شيخ نمر شد
بر اساس گزارش خبرگزاري رسا، جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه‌اي ضمن محكوم كردن صدور حكم اعدام شيخ نمر گفت: بي‌ترديد هدف از اعلام اين حكم در اين برهه از زمان، مبارزه با پديده بيداري اسلامي و تحولاّت مهم منطقه به نفع جهان اسلام است.
در بيانيه جامعه مدرسين آمده است: خبر اعلام حكم اعدام براي عالم مبارز شيعي جناب آقاي شيخ يوسف نمرالنمر خشم مسلمانان جهان را برانگيخت. اين در حالي است كه شيعيان مظلوم سرزمين حجاز، در روزگاري كه فرياد مدعيان حقوق بشر گوش جهانيان را كر كرده‌، از كمترين حقوق انساني كه همانا آزادي بيان است برخوردار نيستند و ظلم و ستم رژيم آل سعود را تحمل مي‌كنند. بي‌ترديد هدف از اعلام اين حكم در اين برهه از زمان، مبارزه با پديده بيداري اسلامي و تحولاّت مهم منطقه به نفع جهان اسلام است. پيروزي‌هاي مسلمانان در يمن، ناكامي آمريكا و هم‌پيمانانش در سوريه، لبنان و عراق، زوال قريب الوقوع گروه‌هاي تكفيري همچون داعش، باعث شده تا استكبار جهاني با فشار بر دولت عربستان و رويه‌اي كه خود رژيم آل سعود در پيش گرفته است، شيعيان حجاز را نااميد سازد، غافل از آنكه شيعيان مظلوم اين كشور و ديگر نقاط جهان، راه سيد الشهدا (سلام الله عليه) را با تمام قدرت مي‌پيمايند و در برابر استكبار جهاني و ايادي منطقه‌اي آن، خواهند ايستاد.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن محكوميت اين حكم ننگين و ظالمانه، آزادي اين روحاني مبارز را خواستار است.
نمايندگان ولي فقيه، ائمه جمعه، شخصيت‌هاي حوزوي و ديگر مراكز حوزوي نيز به صورت جداگانه صدور حكم اعدام شيخ نمر را محكوم كردند.


| شناسه مطلب: 48808




مراجع تقليد نمر



نظرات کاربران