پدیده ناپسندی که همچنان در مکه و مدینه خودنمائی می کند + گزارش تصویری پدیده ناپسندی که همچنان در مکه و مدینه خودنمائی می کند + گزارش تصویری پدیده ناپسندی که همچنان در مکه و مدینه خودنمائی می کند + گزارش تصویری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پدیده ناپسندی که همچنان در مکه و مدینه خودنمائی می کند + گزارش تصویری پدیده ناپسندی که همچنان در مکه و مدینه خودنمائی می کند + گزارش تصویری پدیده ناپسندی که همچنان در مکه و مدینه خودنمائی می کند + گزارش تصویری پدیده ناپسندی که همچنان در مکه و مدینه خودنمائی می کند + گزارش تصویری پدیده ناپسندی که همچنان در مکه و مدینه خودنمائی می کند + گزارش تصویری

پدیده ناپسندی که همچنان در مکه و مدینه خودنمائی می کند + گزارش تصویری

دست‌فروش‌ها لحظه‌ای از زیارت حاجیان در اماکن مقدسه حرمین‌شریفین جدا نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، فرقي نمي‌كند شما در مكه‌مكرمه باشيد يا مدينه‌منوره، مقابل تمامي زيارت‌گاه‌ها، مساجد بزرگ، فروشگاه‌ها، محل‌هاي توقف اتوبوس‌ها و... حتما تعدادي دست‌فروش حضور دارند.
دست‌فروشان مرد معمولا هر چه جوان‌تر باشند، بيش‌تر سر و صدا راه مي‌اندازند و اجناس يك يا چند ريالي‌شان را تبليغ مي‌كنند، اما زن‌ها معمولا ساكت‌اند و روي صندلي‌هاي به انتظار مشتري مي‌نشينند.
از شكلات و ميوه گرفته تا تسبيح و ساعت و از شال و روسري تا قاب عكس و مدادتراش، هر چيزي كه فكرش را بكنيد، در اين بساط‌ها خريد و فروش مي‌شود.
تازگي موبايل‌فروش‌ها هم به اين جمع اضافه شده‌اند ولي معمولا كارشان را با ترس و لرز انجام مي‌دهند و گويي در حال انجام‌دادن خلافي‌اند كه اولا اجناس كمتري عرضه مي‌كنند، ثانيا در گوشه‌هاي خلوت حاضر مي‌شوند.
در مشاعر مقدسه و به‌ويژه در منا هم حضور دست‌فروشان جالب‌توجه بود و برخلاف تصور، فرقي در اين اماكن مواد خوراكي فروخته نمي‌شد، بلكه انواعي از البسه و پوشاك هم جز كالاهايي است كه آن‌ها عرضه مي‌كنند.
صحنه تعقيب و گريز دست‌فروشان با ماموران شهرداري و پليس هم ديدني است؛ به‌ويژه در نقاطي مانند بين‌الحرمين. با اين تفاوت كه صبح‌ها، هنگامي‌كه قبرستان شريف بقيع باز است و خيل مشتاقان بدان سو روان، ماموران به آهستگي و تدريج دست‌فروش‌ها را جمع مي‌كنند و عصر در هنگام نماز‌هاي مغرب و عشاء به سرعت و سخت‌گيرانه.
چيدن اجناس روي حصير، گاري‌ يا عقب‌ وانت‌بار از جمله روش‌هايي است كه دست‌فروشان كالاهاي خود را عرضه مي‌كنند.
آنچه كه از ان به عنوان وجه مشترك همه دستفروشان در مدينه مي توان ياد كرد عرضه كالاهاي چيني و بي كيفيت اين جماعت است كه با وجود آن ، زائران بسياري ديده مي شوند كه مبادرت به خريد از اين افراد مي كنند.
نكته جالب توجه آن است كه بيشتر كساني كه در اين مناطق مشغول دستفروشي هستند به زبان هاي مختلف از جمله ايراني ، تركي، اردو و غيره در حد مبادله كردن و فروش اجناسشان مسلط هستند و به راحتي مي توانند پول كشورهاي مختلف را دريافت كنند و كالاي مورد نظر خريداران را تحويل دهند.
به هر حال وجود گسترده دستفروشان كه اغلب ازاتباع عربستاني و از كشورهاي مختلف هستند چهره نامناسبي را به شهرهاي مكه و مدينه داده كه به نظر مي رسد اين آزادي عمل دستفرشان، هر چه سريع تر بايد توسط مسئولان اين دو شهر محدود و جمع آوري شودند.


| شناسه مطلب: 48819




دستفروش مكه مدينه



نظرات کاربران