یادداشت رسیده؛

 «حاجی» عنوانی مسئولیت آور یادداشت رسیده؛

 «حاجی» عنوانی مسئولیت آور یادداشت رسیده؛

 «حاجی» عنوانی مسئولیت آور بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت رسیده؛

 «حاجی» عنوانی مسئولیت آور یادداشت رسیده؛

 «حاجی» عنوانی مسئولیت آور یادداشت رسیده؛

 «حاجی» عنوانی مسئولیت آور یادداشت رسیده؛

 «حاجی» عنوانی مسئولیت آور یادداشت رسیده؛

 «حاجی» عنوانی مسئولیت آور
یادداشت رسیده؛

«حاجی» عنوانی مسئولیت آور

بهناز رهبر مهرپو-

حج پايان يافته و حاجي‌ها از راه مي‌رسند. حاجي عطر كعبه شريف را با خود دارد او از ضيافتي باز مي‌گردد كه ميزبانش خداوند تبارك و تعالي است و در حج است كه به بلنداي معرفت و اوج شعور و سدرة المنتهي بندگي مي‌توان رسيد و حاجي ان شاالله كسي است كه به اين رتبه دست يافته است.
حاجي دربازگشت از سفر حج مسئوليت‌هاي بسياري بردوش گرفته است كه مهم‌ترين آن‌ها، دقت در عمل و رفتار و گفتار، و عمل به هر آنچيزي است كه صواب درآن است.
حاجي الگوي همه بخصوص جوانان مومن بايد باشد. آن‌ها خاصه نزديكان حاجي، با دقت فراوان، به رفتار و گفتار حاجي دقت دارند و آنرا سرمشق خود قرار مي‌دهند.
حج در واقع مقدمه‌اي براي خودسازي است. حاجي بايد با دقت در رفتار و عمل، و ادامه دادن به بازآموزي، تعليم معارف دين، و استمرار اخلاق حسنه، به مراتب بالاتري در خودسازي برسد. حاجي بايد در روايات مربوط به آثار حج مانند بخشش گناهان و پاك شدن مثل روز تولد و ساير وعده‌‌هاي الهي به حاجيان دقت نمايد و متوجه باشد كه اين همه وعده الهي كه شكي در آن نيست، تا زماني برقرار است كه حاجي به عهد خود با خداي خويش پاي برجاي بماند. نكند خداي ناكرده به گونه‌اي رفتار كنيم كه ‍ «حاجي» اشاره و كنايه‌اي شود براي خطاب قرار دادن‌هاي با منظور!
حاجي اگرچه لازم بود كه قبل از سفر تامل و تدبر لازم را در اعمال و فلسفه حج داشته باشد، حالا هم اين فرصت را بايد به خود بدهد كه بيشتر درباره فلسفه هريك از اعمال حج و تأثير آن در زندگي فردي و جمعي دقت كند و روشي پيدا كند تا براساس آن هر ساله ميزان رشد خود در معرفت و محبّت خداوند را ارزيابي و محاسبه كند.
رابطه حاجي با كتاب الله بايد كه يك رابطه دائمي و پيوسته و مهم‌تر از همه عمل گرا باشد. حاجي شايسته است كه در هر روز خود، فرصت مناسبي را به تلاوت قران مجيد اختصاص دهد و به تامل و دقت در آيات الهي بپردازد و ‌‌نهايت كوشش خود را براي عمل به آن‌ها بنمايد.
اخلاق حسنه در برخورد با همه و داشتن سعه صدر از ويژگي‌هاي حاجي بايد باشد. او بخصوص بايد كه تدابيري اتخاذ نمايد تا هرگز عملي ناصواب از او به حساب دين نوشته نشود و حركتي از او صورت نگيرد كه موجب وهن دين و مذهب شود.
حاجي با حج خود با خدا عهدي بسسته است، عهدي آگاهانه كه با «لبيك» گويي به خداوند محقق شده است. حاجي نبايد هرگز به عهدي كه با خداي خود بسته است، خداي ناكرده بي‌وفايي كند.
يادمان باشد كه به فرموده مولا علي (ع): گناه نكردن، آسان‌تر از توبه كردن است.
حجتان مقبول – و حج روزي همه مومنان


| شناسه مطلب: 48831




يادداشت



نظرات کاربران