اوحدی خبر داد؛

ثبت نام کاروان‌های تمتع ۱۹دی ثبت‌نام عمره از۱۵محرم اوحدی خبر داد؛

ثبت نام کاروان‌های تمتع ۱۹دی ثبت‌نام عمره از۱۵محرم اوحدی خبر داد؛

ثبت نام کاروان‌های تمتع ۱۹دی ثبت‌نام عمره از۱۵محرم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اوحدی خبر داد؛

ثبت نام کاروان‌های تمتع ۱۹دی ثبت‌نام عمره از۱۵محرم اوحدی خبر داد؛

ثبت نام کاروان‌های تمتع ۱۹دی ثبت‌نام عمره از۱۵محرم اوحدی خبر داد؛

ثبت نام کاروان‌های تمتع ۱۹دی ثبت‌نام عمره از۱۵محرم اوحدی خبر داد؛

ثبت نام کاروان‌های تمتع ۱۹دی ثبت‌نام عمره از۱۵محرم اوحدی خبر داد؛

ثبت نام کاروان‌های تمتع ۱۹دی ثبت‌نام عمره از۱۵محرم
اوحدی خبر داد؛

ثبت نام کاروان‌های تمتع ۱۹دی ثبت‌نام عمره از۱۵محرم

رییس سازمان حج و زیارت، با بیان اینکه ثبت نام کاروان‌های عمره نیز از ۱۵ محرم شروع می‌شود و عملیات اعزام زائران از دهم آذر خواهد بود، گفت: ثبت نام کاروان‌های حج تمتع ۱۹ دی ماه آغاز می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مهندس سعيد اوحدي، رييس سازمان حج وزيارت كشورمان، امروز در نشست خبري گفت: اميدواريم بتوانيم زمان ثبت نام كاروان‌هاي حج تمتع را در روز هفدهم ربيع الاول هر سال تثبيت كنيم كه اين روز مصادف با ۱۹ دي است. وي گفت: ثبت نام كاروان‌هاي عمره نيز از ۱۵ محرم شروع مي‌شود و عمليات اعزام زائران از دهم آذر خواهد بود.
وي با بيان اينكه آماده بودن همه امكانات يكي ديگر از ويژگي‌هاي حج امسال بود، تصريح كرد: ‌ تاكنون ۳ دعاي كميل برگزار كرديم كه اين هفته نيز در مدينه دعاي كميل چهارم برگزار مي‌شود. همچنين جلساتي با وزير حج عربستان و امير مدينه داشتيم كه باعث شد رفتار سعودي‌ها نسبت به سنوات گذشته با احترام‌تر باشد.
اوحدي ادامه داد: مراسم برائت از مشركين بسيار باشكوه برگزار و دعاي عرفه نيز به دليل استقبال زائران يك ساعت زود‌تر از زمان مقرر برگزار شد.
رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه ۶۴ هزار زائر در قالب ۴۵۱ كاروان از ۱۹ ايستگاه پروازي به حج مشرف شدند، تصريح كرد: سال گذشته فقط زائران ايستگاه پروازي تهران مي‌توانستند مدينه قبل يا بعد بودن را انتخاب كنند اما امسال در راستاي توزيع عادلانه خدمات ميان زائران اين امكان براي زائران حج تمتع ۱۵ استان فراهم شد.
وي اضافه كرد: تلاش كرديم دوره اقامت در مدينه را از ۷ روز افزايش دهيم لذا ۴۳ درصد زائران از ۷ تا ۹ روز و بعضا ۱۰ روز در مدينه ماندند كه اين اقدام موجب رضايتمندي زائران شد. همچنين امروز زائري در مكه نداريم و در حال حاضر ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از زائران ما در مدينه حضور دارند كه به تدريج تا يكشنبه هفته آينده به ميهن اسلامي باز مي‌گردند.
اوحدي يادآور شد: تا امروز معدل تاخير پرواز‌هاي ما ۱۷ دقيقه بود كه نشان از خدمات خوب شركت هواپيمايي داشت و امسال اولين سالي بود كه از فرودگاه امام زائران به حج مشرف شدند كه اين انتقال بسيار كار سنگيني بود. امروز حتي يك مورد هم نداريم كه ساك و بار زائري در عربستان مانده باشد.
رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه در حوزه حمل و نقل زميني در عربستان ۳ بخش وجود داشت كه يكي از آن‌ها حمل و نقل درون‌شهري ما بود، گفت: معدود كشوري مثل ما در طول ۲۴ ساعت زائران خود رابه كمك ۲۵۰ اتوبوس از درب هتل‌ها به مسجدالحرام مي‌بردند و در اين نوع تردد ۹۵ هزار تردد داشتيم.
وي اضافه كرد: حمل و نقل بين‌شهري از مسيرهايي مانند مسجد شجره به مكه نيز جزء اقدامات ما بود كه ۷۹۰ دستگاه اتوبوس در اين زمينه فعال بودند و ۹۷۰ هزار كيلومتر مسافت بدون حتي يك مورد حادثه به لطف خدا انتقال صورت گرفت. از مشكلات سال گذشته گم‌شدن اتوبوس‌ها بخصوص در مسير مسجد جحفه بود كه امسال خوشبختانه با توزيع نقشه مسير ميان مديران راهنما و رانندگان هيچ موردي در اين زمينه نداشتيم.
اوحدي گفت: در حوزه عمليات نقل ترددي، در ايام تشريق زماني كه ۲ ميليون زائر همزمان بايد از مكه به عرفات و منا بروند اين انتقال انجام شد و ۶۴ هزار زائر از ساعت ۲ بعد از ظهر انتقال يافتند كه ساعت ۹: ۳۰ شب همه در عرفات بودند و ۱۰۲۰ دستگاه اتوبوس كار اين حمل و نقل را انجام دادند.
رئيس سازمان حج و زيارت يادآور شد: در برنامه نرم‌افزاري نقل ترددي براساس آن از هر هتلي كه اتوبوسي خارج مي‌شد به صورت آنلاين مي‌دانستيم كه چقدر زائر از چه هتل‌هايي حركت كرده است و چه تعداد زائر در عرفات و يا مكان‌هاي ديگر داريم و چنانچه اتوبوسي گم مي‌شد، بدين طريق مطلع مي‌شديم و مي‌توانستيم اتوبوس جايگزين قرار دهيم.
وي با بيان اينكه حوزه تغذيه و تداركات ما امسال براي اولين سال صددرصد به صورت متمركز انجام شد و در سال‌هاي گذشته بخشي از وقت مديران به خريد مايحتاج كاروان‌ها صرف مي‌شد، ادامه داد: كيفيت يكسان تداركات و تنوع غذايي موجب شد كه ۹۷ درصد زائران از وضعيت تغذيه و تداركات رضايت داشته باشند همچنين سال گذشته ۲۱ قلم كالاي تداركاتي از ايران به عربستان برديم كه بدين ترتيب امسال تعداد آن را به ۶۱ قلم كه ۵۰ درصد كالاي مورد نياز زائران را تشكيل مي‌داد افزايش داديم.
اوحدي با اشاره به خدمات مركز پزشكي حج و زيارت نيز ضمن تشكر از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران گفت: ۱۳۰ مطب در مجموع ۸۴ هتل در مكه و مدينه - ۵۸ هتل در مكه و ۲۶ هتل در مدينه - فعال بودند. همچنين ۱۱۰ تن دارو را قبل از موسم حج به عربستان منتقل كرديم. امسال همچنين با توجه به اينكه ۵۲ درصد زائران ما خانم بودند ۶۰ پزشك زن متخصص و فوق تخصص را به عربستان اعزام كرديم و ۴۷ مطب مخصوص خانم‌ها براي زائران در عربستان برپا شد.
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: به دليل نوع تغذيه و تداركات و نوع خدمات پزشكي، ۹۱ درصد زائران از اين حوزه رضايت داشتند و در مجموع اين اقدامات باعث شد تا ۴۰ درصد فوتي‌هاي ما نسبت به سال قبل كاهش يابد و تعداد مراجعات زائران به مركز درماني مركز پزشكي حج و زيارت نيز ۴۰ درصد كاهش يابد. در مجموع ۱۴ فوتي داشتيم كه ۱۲ نفر به علت مشكل قلبي و ۲ نفر به علت مشكل ريوي فوت كردند كه ۸ نفر از آن‌ها خانم بودند و يك بانوي ۴۱ ساله ايراني در قبرستان ابوطالب در نزديكي قبر حضرت خديجه (س) دفن شد.
وي با بيان اينكه كوچك‌ترين زائر ما ۹ ساله از اصفهان و مسن‌ترين آن‌ها بانوي ۱۱۱ ساله از گلستان بود، گفت: از آنجايي كه بدليل طرح توسعه مسجدالحرام بين ايستگاه اتوبوس تا مسجد ۸۰۰ متر فاصله بود كه در برخي مسير‌ها شيب تندي نيز داشت، امسال براي اولين بار به پيشنهاد ستاد عمليات سازمان حج و با هاهنگي طرف سعودي، ۶۵ ويلچر براي جابجايي زائران ناتوان و مسن قرار داديم كه ۴۵۰۰ مورد انتقال زائر به كمك ويلچر داشتيم كه البته در اين ميان به برخي زائران ناتوان ديگر كشور‌ها نيز خدماتي ارائه شد.
اوحدي ادامه داد: امسال همچنين ۲۳ درصد تعديل نيروهاي ستادي داشتيم كه موفق شديم ۳ كاروان از زائران صاحب سند تمتع يعني ۳۰۰ نفر را به حج مشرف كنيم.
رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه اميدواريم بتوانيم زمان ثبت‌نام حج تمتع را تثبيت كنيم، خاطرنشان كرد: امسال براي اولين بار در نظر گرفتيم ۱۷ ربيع‌الاول هر سال كه امسال ۱۹ دي‌ماه مي‌شود زمان ثبت‌نام حج تمتع را قرار دهيم و ثبت‌نام عمره نيز از ۱۵ محرم يعني ۲۱ آبان آغاز مي‌شود و عمليات اعزام عمره گزاران ايراني به سرزمين وحي از ۱۰ آذرماه مصادف با ۸ صفر آغاز خواهد شد.
وي ادامه داد: اعزام زميني عتبات مجددا از ۶ مهر از دو مرز چذابه و مهران از سر گرفته شد و همچنين هفته‌اي ۳۰ پرواز به عتبات از ۱۲ فرودگاه كشور داريم و روزانه ۳۰ كاروان زميني به عتبات مشرف مي‌شوند و همچنين پيش ثبت نام بعدي عتبات از دهم آبان آغاز مي‌شودو دور جديد اعزام‌هاي عتبات از ۱۰ آذرماه همزمان با اعزام عمره گزاران به سرزمين وحي آغاز مي‌شود و اسامي منتخبان قرعه كشي اين دوره از پيش ثبت نام‌ها ۲۲ آبان در سامانه عتبات سازمان قابل مشاهده خواهد بود.
اوحدي در پاسخ به سوالي در خصوص قانون عربستان كه اعلام كرده است زائراني كه يك بار به حج رفته‌اند نمي‌توانند تا ۵ سال دوباره به حج اعزام شوند، گفت: دولت عربستان در حج امسال نرم‌افزاري را تهيه و پياده كرد كه براساس آن همه جزئيات سفر زائران ثبت و كنترل مي‌شود. اين موضوع را اعلام كردند و براي حجاج داخل عربستان نيز از همين امسال اين قانون اعمال شده است.
رئيس سازمان حج و زيارت يادآور شد: در داخل كشور نيز در اين زمينه اقدامي انجام داده‌ايم و زائراني كه به حج مشرف شده‌اند، مي‌توانند فيش حج خود را با سه فيش اولويت دار عمره تعويض كنند تا بدين طريق از تعداد زائران در صف اعزام تمتع كاسته شود.
وي همچنين در خصوص طرح توسعه مسجدالحرام نيز گفت: بر اساس برنامه عربستان از اول محرم فاز ۳ طرح توسعه آغاز و تا پايان حج سال ۹۴ تمام شود.
اوحدي در پاسخ به سوالي در خصوص شايعاتي مبني بر گور دسته‌جمعي زائران ايراني اربعين در عراق نيز گفت: طي ۳ سال گذشته هيچ موردي از زائر گم شده ايراني در عراق نداشتيم قطعا اگر موردي بود حتما خانواده‌هاي آن‌ها مراجعه مي‌كردند. اين مسير اصلا مسير زائران ما نبوده است و ما منتظريم شوراي عالي امنيت ملي و مراجع ذيصلاح در اين زمينه اظهار‌نظر كنند.
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص قطار شهري و مترو در مكه نيز گفت: امسال بخشي ازآن در مكه راه افتاد كه زائران ما از آن استفاده نكردند و زائران كشورهاي ديگر نيز به دليل تراكم بالا از خدمت‌رساني آن ناراضي بودند.
وي درباره خصوص اعزام‌هاي عمره نيز گفت: پيش‌بيني افزايش قيمت نيز داريم اما مقدار آن را هنوز نمي‌دانيم. دليل آن هم مشكل مسكن در مدينه است. امسال موفق شديم قراردادي در خصوص اسكان زائران با ۳ شركت سعودي منعقد كنيم تا ظرفيت ۲۵۰۰ اتاق براي ۵۵۰۰ زائر عمره و حدود ۱۰ هزار زائر حج در مدينه منوره فراهم شود.
اوحدي يادآور شد: سال گذشته ۸۳۰ هزار نفر به عمره اعزام شدند و ما توانايي اعزام يك ميليون زائر را هم داريم اما به نظر مي‌رسد با وجود امكانات در مدينه منوره اين كار شدني نباشد.
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص سهميه‌هاي حج نيز گفت: حتي يك مورد هم سهميه به جايي داده نشد البته آن‌ها هم درخواست نكردند فقط دو كاروان جانبازان، يك كاروان خانواده معظم شهدا و يك كاروان ايثارگران نخبه را در حج داشتيم.
وي در خصوص شيوع ويروس ابولا و كرونا در عربستان نيز گفت: هيچ موردي از ابولا نداشتيم كرونا هم يك بيماري فصلي در بهار بود. البته هنگام ورود زائران به ايران كار‌شناسان وزارت بهداشت بر اساس وظيفه خود زائران را چكاپ مي‌كنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران