دیدگاه روحانی درباره پیام کربلا و امر به معروف دیدگاه روحانی درباره پیام کربلا و امر به معروف دیدگاه روحانی درباره پیام کربلا و امر به معروف بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دیدگاه روحانی درباره پیام کربلا و امر به معروف دیدگاه روحانی درباره پیام کربلا و امر به معروف دیدگاه روحانی درباره پیام کربلا و امر به معروف دیدگاه روحانی درباره پیام کربلا و امر به معروف دیدگاه روحانی درباره پیام کربلا و امر به معروف

دیدگاه روحانی درباره پیام کربلا و امر به معروف

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در سخنرانی خود در زنجان تصریح کرد: اصل جامعه ما درمورد امر به معروف آن است که همه را به نیکی دعوت کنیم. امر به معروف و نهی از منکر طبق آموزه‌های اسلام و نص قانون اساسی ما یک عمل همگانی و متقابل است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از شبكه خبر، حجت الاسلام و المسلمين روحاني در نهمين سفر استاني دولت يازدهم، صبح امروز چهارشنبه وارد زنجان شد و پس از انجام مراسم استقبال و سان در فرودگاه، در جمع حاضرين در ورزشگاه كارگران زنجان سخنراني كرد.
حجت الاسلام و المسلمين روحاني در سخنراني خود در ورزشگاه كارگران زنجان تصريح كرد: خدا را شاكرم كه به من و هيئت همراه توفيق داد مه‌مان مردم انقلابي و ولايتمدار زنجان باشيم، شهر علم و ايمان، دارلايمان و شهر شور و شعور حسيني؛ من خوشحالم كه در آستانه قيام اباعبدالله حسين (ع) و اصحاب وي امروز در خدمت شما هستم. سخن را از نكته‌اي كه بايد از قيام امام حسين (ع) بياموزيم آغاز مي‌كنم و سپس به مسائل مهم استان زنجان اشاره خواهم كرد.
وي با بيان اينكه پيام كربلا و امام حسين (ع) پيام امر به معروف و نهي از منكر است، ‌ افزود: امام حسين (ع) فرمود «اني محب انعام رو بالمعروف و ان‌ها عليه منكر». مسير، مسير دعوت به صلاح و سعادت و نجات جامعه بود، آن‌چه ما بايد از كربلا بياموزيم آن است كه همه يكديگر را به خير و صلاح و معروف و عمل صالح و شايسته دعوت كنيم؛ اگر فردي و جمعي خدايي ناكرده از مسير هدايت منحرف شد آن‌ها را از منكر و منكرات نهي كنيم.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه امر به معروف و نهي از منكر به هيچ فرد، جناح و دسته‌اي اختصاص ندارد، تاكيد كرد: هيچ‌كس نمي‌تواند بگويد من آمر به معروفم و ناهي از منكرم، هيچكس نمي‌تواند جناح و دسته و گروهي را به عنوان عمل‌كننده به منكر متهم كند. اصل جامعه ما درمورد امر به معروف آن است كه همه را به نيكي دعوت كنيم. امر به معروف و نهي از منكر طبق آموزه‌هاي اسلام و نص قانون اساسي ما يك عمل همگاني و متقابل است.
وي ادامه داد: اصل قانون اساسي ما راجع به امر به معروف و نهي از منكر آن است كه ما بايد همه را به خير و نيكي دعوت كنيم، امر به معروف و نهي از منكر طبق آموزه‌هاي اسلام و طبق نص صريح قانون اساسي يك عمل همگاني و متقابل است يعني بايد شما بنده را به معروف دعوت كنيد و نهي كنيد از منكر و من هم بايد در برابر شما همين تقاضا را داشته باشم. عمل متقبال و عمل همگاني اين نكته را به خوبي بر ذهن‌ها سپرده شود. امر به معروف و نهي از منكر وظيفه همگاني است يعني ۷۷ ميليون آمر به معروف و ناهي از منكر خواهند بود و به ياد داشته باشيم عمل متقابل است.
رئيس‌جمهور اضافه كرد: مبادا روزي كلمه‌ امر به معروف و نهي از منكر و وظيفه مهم امر به معروف و نهي از منكر كه بايد وسيله ارتباط نزديك‌تر جامعه به يكديگر باشد و وسيله‌اي باشد براي اينكه همگان يكديگر را به خير و نيكي دعوت كنند، وسيله‌اي براي تفرقه و جدايي باشد.
وي تاكيد كرد: پيش از مسئله امر به معروف و نهي از منكر قرآن به ما مي‌گويد، اول بايد پيوند ولايت، پيوند محبت، پيوند اخوت و اينكه هر كس نسبت به ديگري حالت سرپرستي دلسوزانه را داشته باشد. همه نسبت به هم احساس پيوند ولايت كنيم، من خيلي دوست دارم كه پايان كار مجلس شوراي اسلامي در مسئله امر به معروف و نهي از منكر انسجام بيشتر جامعه، وحدت بيشتر جامعه و هدايت كل جامعه به سمت نيكي باشد.
روحاني در ادامه سخنانش با بيان اينكه از ديدگاه اسلام يك گروه آمر به معروف نيستند، همه مردم، همه مسلمان وظيفه امر به معروف و نهي از منكر را بر دوش دارند، گفت: مباد فردا تحت لقاي شعار زيباي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه ما ناامني آغاز شود؛ اساس معروف امنيت، برادري و كرامت انساني است، اساس معروف احترام به يكديگر است و مباد كه منكر را تنها به يك مسئله خلاصه كنيم. مباد كه منكر را تنها به يك مسئله خلاصه كنيم، دروغ و تهمت و رشوه‌خواري را منكر نپنداريم، بورسيه‌هاي تقلبي را منكر نپنداريم، بلكه از صبح تا شب فقط يك مسئله و آن بدحجابي را به عنوان منكر مطلق تلقي كنيم.
رئيس جمهور در ادامه اظهار كرد: عزيزان من، زنان ايران زناني مسلمان با عفت و همه آن‌ها طرفدار حجاب هستند؛ چند نفر در اين كشور خودشان را متولي اخلاق مپندارند، درس عاشورا براي ما آن است كه همه بايد دنبال امر به معروف و نهي از منكر باشيم كه قيام امام حسين (ع) براي همين بود، بدانيم كه بايد كاري كنيم جوان‌هاي ما شغل داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: به اعتقاد من طلبه در حدي كه از آموزه‌هاي اسلام مي‌فهمم، منكري بالا‌تر از بيكاري و فقر نيست، بياييم دست به دست هم داده و با فقر مبارزه كنيم.
روحاني ادامه داد: بايد به زندگي مردم توجه كنيم و براي جوانان كه فردا از دانشگاه فارغ‌التحصيل مي‌شوند، شغل ايجاد كنيم، اگر مي‌خواهيم معروف را ترويج دهيم نخستين معروف توسعه در اين كشور است؛ كشور ما بايد در مسير توسعه قرار گيرد چرا ايراني مسلمان به يك كشور صنعتي غربي برود و حسرت زندگي آن‌ها را داشته باشد.
وي تصريح كرد: چه چيز ما كمتر از آن‌هاست، ايراني داراي استعداد، ايراني داراي هوش، ايراني داراي محيط علم و دانش. سرزمين ما سرزمين معادن و بركت و توسعه انساني است، در اين كشور توسعه فيزيكي ما همه چيز در كنار هم قرار گرفته است.
رئيس‌جمهور در ادامه سخنانش با تاكيد براينكه چرا به اختلاف دامن مي‌زنيم، اظهار كرد: يكي از والا‌ترين منكرات اختلاف و تفرقه است، نگذاريم در جامعه ما تفرقه و اختلاف رخنه كند، نگذاريد شكاف در جامعه ما ايجاد شود، يك عده‌ گويي زندگيشان تنها در شكاف است؛ شكاف تفرقه بين مردم و دولت، شكاف و تفرقه بين مردم با مردم، شكاف و تفرقه بين اين جناح و آن جناح، بگذريم اگر اشكال و گناهي بوده دامن نزنيم به تفرقه.
وي افزود: ما تابع‌‌ همان امام حسين (ع) هستيم كه توبه حر را هم قبول كرد و پذيرفت، من در جامعه كسي را نمي‌يابم كه گناهي بالا‌تر از گناه حر در روز اول و دوم محرم مرتكب شده باشد، شخص عظيم‌الاشاني را در تاريخ بعد از پيغمبر و امير المومنين (ع) چون حسين ابن علي (ع) نمي‌يابم، اين حسين بزرگ تاريخ در برابر سري كه حر خم كرد، گذشت داشت و او را در آغوش كشيد.
روحاني ادامه داد: ما بايد درس برادري، محبت، وفاق و اتحاد را از امام حسين (ع) بياموزيم، به هم نزديك‌تر شويم و دست به دست هم دهيم. امروز در منطقه شاهديد كه تفرقه در ميان مسلمانان چه مي‌كند، ببنيد چه كسي عده‌اي را به توحش دعوت مي‌كنند، در منطقه شاهديم در عراق، شام، افغانستان و يمن عده‌اي جنايت و آدم‌كشي به راه انداخته‌اند؛ درس حسين به ما درس برادري، وحدت، گذشت و قبول توبه از يكديگر است؛ درس كربلا براي ما درس تعامل سازنده و مذاكره در چارچوب منطق و موازين است. ما بايد حتي با دشمن و حتي با خشم، به گونه‌اي رفتار كنيم كه منطق دنيا ما را پيروز در صحنه مذاكره بداند؛ ما در سايه تعامل سازنده امروز با قدرت‌هاي بزرگ مذاكره مي‌كنيم.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: در نخستين قدم‌ها در سال گذشته در زمينه مذاكرات ما به پيروزي‌هايي دست يافته‌ايم، اميد ما به خداوند و اتكاي ما به ارواح طيبه ائمه (ع) و توجهات حضرت ولي عصر (عج) است، اما پشتيباني شما مردم و هدايت مقام معظم رهبري به عنوان پشتوانه اصلي مذاكرات است، ما به تعامل سازنده با جهان و به مذاكره براي حل مشكلات مردم به حول قوه الهي ادامه خواهيم داد.
وي با بيان اينكه ملت ايران بداند ما از حق و حقوق مردم كوتاه نخواهيم آمد اما در عين حال با همه قدرت در پي آن هستيم تا ديوار ظالمانه تحريم را براي هميشه از ميان برداريم، گفت: درود بر همه شما مردم بزرگ و غيور زنجان، گرچه دولت به عنوان خادمان شما هر قدمي بردارد در برابر ايثار و كرامت كاري انجام نداده اما به زنجان آمديم تا چهره نوراني ولايت‌مدار شما را زيارت كنيم.
رئيس‌جمهور اضافه كرد: ما به زنجان آمديم تا پيشنهادات شما و مطالبات شما را بشنويم، ما به زنجان آمديم تا با هم بنشينيم و براي توسعه فرداي زنجان با هم همفكري كنيم.
روحاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به طرح‌هاي دولت يازدهم براي توسعه و پيشرفت استان زنجان، اظهار كرد: به حول قوه الهي با تصميماتي كه فردا در شوراي اداري جزئيات آن اعلام خواهد شد، ۷۱ پروژه براي استان زنجان انشاءالله ظرف سال ۹۳ و ۹۴ اجرايي و به اتمام خواهد رسيد كه مبلغ ۳۸۷ ميليارد تومان براي اين پروژه‌ها مدنظر قرار داديم. قول ما اين است كه در سال۹۳ و ۹۴ همه اين طرح‌ها به اتمام خواهد رسيد و مردم عزيز استان زنجان از اين طرح‌ها استفاده خواهند كرد.
وي افزود: چند طرح مهم ديگر است كه انشاءالله در طول دولت يازدهم كه كمتر از ۳ سال از عمر اين دولت باقيمانده و ظرف ۳ آينده اجرايي و عملياتي مي‌شوند؛ نخستين طرح دو خطه كردن راه‌آهن خواهد بود. اين طرح را، طرح اولويت‌دار عنوان كردم و وزارت راه مكلف شده كه اين پروژه را آغاز كند و انشاءالله استاندار و مسئولان استان اين طرح را ادامه خواهند داد.
رئيس‌جمهور ادامه داد: مورد دوم توسعه دانشكده‌هاي صنعتي در استان زنجان است، برخي از رشته‌هاي مهندسي در اين استان وجود دارد كه البته برخي از رشته‌هاي مهندسي مورد نياز اين استان نيز در اين دانشكده تدريس نيم‌شود، انشاالله دانشكده‌هاي لازم در اين زمينه طراحي خواهد شد و ظرف سه سال آينده اجرايي و عملياتي خواهد شد.
روحاني با اشاره به اينكه طرح طرح سوم مدنظر دولت براي اين استان‌، ‌ گازرساني به روستاهايي است كه از نعمت گاز برخوردار نيستند، گفت: ۳۲۰ روستاي بالاي ۲۰ خانوار در اين استان وجود دارد كه لوله‌كشي گاز به آن‌ها نرسيده است، برنامه‌ريزي و طراحي شده كه از همين امروز اين طرح‌ها آغاز شود و كل اين پروژه را ظرف سه سال اجرايي و عملياتي خواهيم كرد، انشاالله زنجان جزو نخستين استان‌هايي است كه همه روستاهاي آن داراي نعمت گاز مي‌شوند.
وي در ادامه با بيان اينكه زنجان داراي استعدادهاي فراوان از جمله در زمينه انرژي است و انشاءالله پتروشيمي اين استان را توسعه خواهيم داد، بيان كرد: مشكلاتي در اين زمينه وجود داشت كه در تهران بحث كرديم، مشكلات اجراي اين برنامه تقريبا حل و فصل شده و نياز به فاينانس ۲۶۵ ميليون يورو دارد كه اين مسئله نيز حل و فصل شده و ادامه پيدا مي‌كند.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه ديگر طرح مدنظر دولت براي استان زنجان اين است كه زنجان به يكي از قطب‌هاي الكترونيك و آي‌. تي كشور تبديل شود، خاطرنشان كرد: براي آبياري تحت فشار در سال‌هاي گذشته قدم‌هايي برداشته شده اما در اين دولت ظرف امسال تا پايان سال آينده، يعني سال ۹۴، ۲۵ هزار هكتار زمين كشاورزي تحت برنامه آبياري مدرن و تحت فشار قرار خواهد گرفت.
وي در بخش پاياني سخنان خود تصريح كرد: دولت براي استان زنجان منطقه ويژه اقتصادي مدنظر قرار داده و لايحه‌ آن نيز به مجلس شوراي اسلامي داده شده است كه انشاءالله مجلس تصويب مي‌كند، بنده از هم‌اكنون به مسئولان و استاندار ‌اعلام مي‌كنم اين طرح را آغاز و شروع كند.


| شناسه مطلب: 48893




روحاني دولت



نظرات کاربران