از ۲۴ تا ۳۰ مهر؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۳۰ مهر؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۳۰ مهر؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از ۲۴ تا ۳۰ مهر؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۳۰ مهر؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۳۰ مهر؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۳۰ مهر؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۳۰ مهر؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت
از ۲۴ تا ۳۰ مهر؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت

پیام‌های تسلیت سرپرست حجاج ایرانی و همچنین رییس سازمان حج و زیارت در پی درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی، آمادگی سازمان حج و زیارت برای اعزام یک میلیون عمره‌گزار، تکذیب شیوع کرونا در میان حجاج ایرانی، اعزام دانش‌آموزان به عمره مفرده، ساماندهی دو گذرگاه شلمچه و چزابه برای اعزام زائران عتبات عالیات و اجرای طرح احسان زائر برای زائران عتبات عالیات، عمره مفرده و زائران سوریه، بخشی از مهمترین اخبار حج و زیارت است که گزارش کامل آن را در ادامه خواهید خواند.

در پي ‌درگذشت آيت‌الله‌ مهدوي كني رييس مجلس خبرگان رهبري، حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، در پيامي «رحلت عالم مجاهد، روحاني وارسته و خدوم» را موجب تاسف و تاثر شديد دانستند.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در اين پيام تاكيد كردند: اينجانب اين مصيبت بزرگ را به رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دام ظله)، مراجع عظام تقليد، حوزه‌هاي علميه، مسئولان خدمتگزار كشور و كليه بازماندگان ايشان تسليت عرض نموده، از خداوند متعال براي آن مرحوم رحمت و رضوان الهي و براي كليه بازماندگان صبر جميل و اجر جزيل مسئلت دارم.
مهندس سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت در پيامي درگذشت عالم جليل‌القدر ‌آيت‌الله مهدوي كني، همراه هميشگي انقلاب و ياور صديق حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري را موجب اندوه و ضايعه جبران ناپذيري براي انقلاب و ملت شريف ايران و دوست‌داران آن بزرگوار دانست و تاكيد كرد: اينجانب به نمايندگي از خانواده حج و زيارت كشور، رحلت ملكوتي آن مبارز نستوه و فقيه بصير را به محضر قدسي حضرت بقيةالله الاعظم و نيز مقام معظم رهبري (مدظله)، مراجع عظام، امت مسلمان و بيت شريف ايشان تسليت گفته و از حضرت حق علو درجات معظم له را مسئلت مي‌نمايم.
ماه محرم، فرصتي براي جلوگيري از تحريف در نهضت عاشورا سرپرست حجاج ايراني همچنين در جمع كاركنان و كارمندان سازمان حج و زيارت در مراسم «تواصي به حق»، ضمن بيان اهميت و ارزش ‌عزاداري‌ در ماه محرم تاكيد كرد: اين ماه فرصت عظيمي براي شيعيان و محبين اهل بيت مهيا مي‌كند تا با برگزاري جلسات عزاداري علاوه بر ارتقاي معلومات ديني بتوانند به بركات و اجر و ثوابي كه در اين ماه وجود دارد دست يابند. حجت‌الاسلام قاضي عسكر همچنين بر لزوم مراقبت بر عدم نفوذ تحريف در مسئله عاشورا و تبيين فلسفه آن تاكيد كرد.
رييس سازمان حج و زيارت با اعلام موفقيت‌آميز بودن موسم حج امسال و نقش تاثيرگذار خدمات الكترونيك در تسهيل خدمات حج، تاكيد كرد: در صورت موافقت طرف سعودي، ايران امسال آمادگي اعزام حدود يك ميليون زائر ‌عمره مفرده‌ را دارد.
تكذيب شيوع كرونا در بين حجاج ايراني دكتر سيد علي مرعشي رييس مركز پزشكي حج و زيارت در واكنش به برخي اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در رابطه با ‌شيوع كرونا‌ در ميان حجاج ايراني گفت: در برخي رسانه‌ها ادعا شده ۱۶۰۰ نفر مشكوك به كرونا در كشور شناسايي شده و ۵ نفر نيز جان باخته‌اند، و ادعا شده اين موارد مربوط به حجاج وارد شده به كشور است. وي با تكذيب اين اخبار توضيح داد: در طول مراسم حج امسال، خوشبختانه حتي يك مورد مشكوك ابتلا به كرونا در زائران ايراني ديده نشده است.
دكتر عادل مقصودي‌نژاد معاون حج عمره مركز پزشكي حج و زيارت با اعلام خروج كامل زائران ايراني از مكه مكرمه گفت: آمار ‌حجاج درگذشته‌ امسال نسبت به سال گذشته كاهش داشته است. وي همچنين خبر داد: از ابتداي آغاز عمليات حج امسال تاكنون، ۲۲ هزار خدمت شامل ويزيت رايگان، تزريقات، دياليز و... توسط كادر پزشكي به زائران حج تمتع ارائه شده است.
دكتر علي حيدري معاون عتبات عاليات مركز پزشكي حج و زيارت گفت: يك ‌تيم ۶۰ نفره‌ در دو گروه شامل جراح عمومي، داخلي، قلب، متخصص بيهوشي، متخصص هفوني، ارتوپدي، پزشكان عمومي زن و مرد، پرستار زن و مرد، و امدادگران زن و مرد از هفتم تا سيزدهم محرم در چادرهاي امدادي هلال احمر مستقر خواهند بود.
اعزام دانش‌آموزان به عتبات، به شرط آرامش حميدرضا كفاش معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر تاثير ارزشمند زيارت اباعبدالله و حضرت علي عليهماالسلام بر دانش‌آموزان گفت: مذاكراتي براي ‌اعزام دانش‌آموزان‌ به عتبات عاليات انجام شده و پس از تشكيل كارگروه، تفاهم‌نامه‌اي در اين زمينه تنظيم شد. وي همچنين خبر داد: در اين تفاهم‌نامه اعزام ۵ هزار نفر در سال اول اجراي آن برنامه‌ريزي شده است. وي با اين حال بر شرط وجود آرامش در كشور عراق براي اجراي اين برنامه تاكيد كرد.
محمد زارع معاون اجرايي و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان از آغاز ‌اعزام ۵۴۰۰ دانشجو‌ به عتبات عاليات از ۸ آبان خبر داد و گفت: قرعه‌كشي دهمين مرحله اعزام دانشجويان به عتبات عاليات در ۲۷ و ۲۸ مهر انجام شد و نتايج آن از ۳۰ مهر در سايت لبيك قرار گرفت.
مرزهاي زيارتي؛ مهران و چزابه و شلمچه ناصر حويزاوي مدير حج و زيارت استان خوزستان از ساماندهي دو ‌گذرگاه شلمچه و چزابه‌ براي اعزام زايران به عتبات عاليات در اربعين خبر داد و افزود: در حال حاضر زايران از مسير زميني مرز چزابه به كربلا اعزام مي‌شوند و به دليل نزديك بودن استان خوزستان به عراق، اعزام هوايي از اين استان صورت نخواهد گرفت.
محمد كريمي معاون هماهنگ كننده فرماندهي انتظامي استان ايلام گفت: ‌تردد انفرادي‌ زوار از مرز بين‌المللي مهران به عتبات عاليات در عراق ممنوع است. وي تاكيد كرد: تدابير لازم براي ممانعت و جلوگيري از تردد انفرادي زوار در اين مرز اتخاذ شده است.
اجراي طرح احسان زائر براي عمره، عتبات و سوريه سعيد ستاري معاون مشاركت‌هاي مردمي كميته امداد امام خميني از اجراي ‌طرح احسان زائر‌ همزمان با تشرف زائران تا پايان حج و بازگشت كامل زائران به كشور خبر داد و گفت: اين طرح تنها براي زائران حج تمتع نيست و تمامي زائران حج عمره، عتبات عاليات و سوريه را در برمي‌گيرد. وي افزود: در اين طرح كمك‌هاي نقدي با توجه به هدف و نيت زائران و بر اساس درخواست آنان مصرف مي‌شود.
درجه‌بندي جهاني فرودگاه‌ها؛ خشم عربستان بنابر درجه‌بندي كيفيت خدمات فرودگاه‌هاي بين‌المللي جهان، كه از سوي پايگاه «Sleeping In Airports» انجام شده، ‌فرودگاه ملك عبدالعزيز‌ جده، پس از فرودگاه اسلام‌آباد پاكستان مقام دوم بدترين فرودگاه‌هاي جهان را از لحاظ خدمات رفاهي به دست آورده است. روزنامه‌هاي انديپندنت و گاردين، دليل اين رتبه تاسف‌بار را رفتار خشن كاركنان بخش گذرنامه، وجود صف‌هاي طولاني و كمبود صندلي در سالن انتظار دانسته‌اند. اين رتبه‌بندي باعث خشم سخنگوي سازمان هواپيمايي عربستان شده است.
وزارت حج سعودي اعلام كرد كه روند ‌صدور رواديد‌ براي عمره‌گزاران از اوايل ماه صفر آغاز خواهد شد. در همين حال عيسي محمد رواس قائم مقام وزارت حج عربستان اعلام كرد: عمره‌گزاران مي‌توانند حداكثر ۱۵ روز در كشور عربستان سعودي اقامت كنند.
در بمب‌گذاري كربلا به ايرانيان آسيبي وارد نشده است محسن نظافتي مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت از وقوع انفجار در خودرو بمب‌گذاري شده در كربلا خبر داد، اما در عين حال تاكيد كرد: به هيچ يك از زائران ايراني عتبات عاليات آسيبي وارد نشده و همه زائران ايراني در ‌سلامت كامل‌ به سر مي‌برند. وي همچنين گفت: انفجارهاي شرق كربلا در مسير زائران ايراني نبوده است.
ورود حجاج ايراني تا پايان از فرودگاه امام سعيد چلندري مدير كل فرودگاه امام خميني با اشاره به شايعه برخي رسانه‌ها مبني بر انتقال پروازهاي روزهاي پاياني حجاج ايراني به فرودگاه مهرآباد گفت: اين خبر كذب محض است و هرگز صحت ندارد. تمامي پروازهاي حجاج تا پايان عمليات برگشت در ‌فرودگاه امام خميني‌ صورت خواهد پذيرفت.




نظرات کاربران