آخرین تلاش پیر کربلا برای یاری به امام حسین(ع) آخرین تلاش پیر کربلا برای یاری به امام حسین(ع) آخرین تلاش پیر کربلا برای یاری به امام حسین(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آخرین تلاش پیر کربلا برای یاری به امام حسین(ع) آخرین تلاش پیر کربلا برای یاری به امام حسین(ع) آخرین تلاش پیر کربلا برای یاری به امام حسین(ع) آخرین تلاش پیر کربلا برای یاری به امام حسین(ع) آخرین تلاش پیر کربلا برای یاری به امام حسین(ع)

آخرین تلاش پیر کربلا برای یاری به امام حسین(ع)


امروز ششم محرم مصادف با حرکت حبیب ابن مظاهر به سوی قبیله خود - بنی اسد - برای یاری رساندن به اباعبدالله الحسین(ع) در واقعه عاشورای سال ۶۱ ق است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، حبيب بن مظاهر اسدي گويي از تمامي اصحاب امام حسين (ع) البته بجز خانواده‏‌اش والاتر است، شايد بدين علت امام زين العابدين (ع) هنگام دفن، او را همراه با ساير شهدا دفن نكرده و قبر جداگانه‌اي درون حرم مطهر امام حسين به او اختصاص داد.
قبيله بني اسد، از شيعيان و محبان حضرت علي (ع) بودند. وقتي حييب ابن مظاهر اسدي، از ياران وفادار امام حسين(ع) تعلل كوفيان از ياري حضرت را مشاهده كرد، در روز ششم محرم، به ميان طوايف خويشاوند خود رفت تا آن‌ها را به ياري اباعبدالله‌الحسين (ع) تشويق كند.
قبيله بني اسد، چون سخنان حبيب را شنيدند، مصم شدند به ياري امام بشتابند و كاروان حضرت را از محاصره درآورند. جاسوسان ابن زياد تحركات حبيب و تصميم بني اسد را به وي خبر دادند. ابن زياد، لشكري براي سركوب كردن اين قبيله اعزام كرد و در جنگي كه بين لشكر ابن زياد و حبيب رخ داد، جمعي از بني اسد به شهادت رسيدند، گروهي زخمي شدند و گروهي توانستند از صحنه بگريزند.
در اين جنگ، حبيب نيز زنده ماند و توانست خود را به كربلا و نزد امام حسين (ع) برساند. آن بزرگوار در روز عاشورا به شهادت رسيد.
قبيله بني اسد، پس از مداواي جانبازان و زخميان جنگ ششم محرم، مجددا كوشيدند خود را به كربلا برسانند اما زماني كه ديگر امام و ياران وفادارش به شهادت رسيده و لشكر ابن زياد با اسراي كربلا به كوفه بازگشته بودند. قبيله بني اسد به دفن شهداي كربلا پرداختند. هم اكنون نيز زنان و مردان قبيله بني اسد در روز سيزدهم محرم با پرپايي عزاداري و دفن نمادين شهداي در كربلا ياد و خاطره وفاداري اجداد خود را زنده نگه مي دارند.
يك نوحه قديمي اين واقعه را اين گونه بيان مي كند:
بني اسد بياييد يه بوريا بياريد
از ديده خون بباريد حسين كفن ندارد
تن سالار زينب به زير سم مركب
بخون غلطيده يارب ولي كفن ندارد
هزاران سلام بر شهيدي كه زائران حسيني «دو بار» بر او سلام مي‌كنند؛ هم هنگام ورود به آستان حضرت ابي عبدالله الحسين (ع) و هم هنگام خروج از آستان، چرا كه قبر مطهرش در درگه آستان منور مولاست!
زائران حرم مطهر امام حسين (ع) ابتدا به قبر حبيب بن مظاهر مي‏‌رسند و بر وي سلام مي‏‌كنند، گويي كه او دربان حرم مطهر امام حسين (ع) است.
در ادامه تصاويري از ضريح مطهر ايشان كه در كنار مولايش آرميده مي آيد:




نظرات کاربران