آیت‌الله اراکی‌ مطرح کرد:

۳ عامل عمده پیدایش و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری آیت‌الله اراکی‌ مطرح کرد:

۳ عامل عمده پیدایش و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری آیت‌الله اراکی‌ مطرح کرد:

۳ عامل عمده پیدایش و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله اراکی‌ مطرح کرد:

۳ عامل عمده پیدایش و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری آیت‌الله اراکی‌ مطرح کرد:

۳ عامل عمده پیدایش و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری آیت‌الله اراکی‌ مطرح کرد:

۳ عامل عمده پیدایش و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری آیت‌الله اراکی‌ مطرح کرد:

۳ عامل عمده پیدایش و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری آیت‌الله اراکی‌ مطرح کرد:

۳ عامل عمده پیدایش و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری
آیت‌الله اراکی‌ مطرح کرد:

۳ عامل عمده پیدایش و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جهان سلطه با دو انگیزه ممانعت از تشکیل امت واحده اسلامی و جلوگیری از گسترش اسلام در غرب به ایجاد گروه‌های افراطی اسلامی و جریان‌های تکفیری دامن زده است.

به گزارش پاگاه اطلاع رساني حج، نشست رسانه‌اي كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام با حضور آيت‌الله اراكي دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي و حجت‌الاسلام سيدمهدي عليزاده رييس ستاد اجرايي اين كنگره در سالن شهيد آويني مركز بسيج صدا و سيما برگزار شد.
ايت‌الله اراكي گفت: كنگره جهاني جريانهاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام يك رويداد علمي و فكري بسيار مهم و بي‌سابقه است. تاكنون در جهان اسلام كنگره‌اي كه بتواند علماي اسلام را دور هم جمع كند تا آنها موضع اصلي، اصيل و مستدلي نسبت به اين جريان‌ها ارائه كنند، برگزار نشده است و اين براي نخستين بار است كه در كشور ما و در حوزه علميه قم كه پايتخت علمي و فكري انقلاب اسلامي است برگزار مي‌شود.
اين عالم تقريبي ادامه داد: امروز در جهان اسلام ما با جرياني روبرو هستيم كه ۳ عامل عمده منشاء پيدايش و پشتيباني از آن شده‌اندو وظيفه همه علما و مصلحان امت اسلامي و دغدغه‌داران جهان اسلام در روزگار ما نحوه مقابله با اين جريان شده است.
به گفته آيت‌الله اراكي ۳ عامل عمده پيدايش و پشتيباني از جريان‌هاي تكفيري عبارتند از: جهان سلطه و استكبار، حكومت‌هاي مرتجع منطقه و سوم رژيم صهيونيستي.
وي در خصوص عامل نخست يعني جهان سلطه و استكبارگران گفت: جهان سلطه با دو انگيزه به ايجاد اين جريان و پشتيباني از آن اقدام مي‌كند. نخست مقابله با پيدايش امت واحده اسلامي كه انقلاب اسلامي ايران پايه‌هاي نخستين آن را بنا كرده بود. امام بزرگوار ما و علماي بزرگ اسلام همواره دغدغه تشكيل امت واحده را داشته‌اند و بيش از يك قرن است كه شعار واحد امت اسلامي را سرمي‌دهند.
رييس مجمع تقريب مذاهب اسلامي افزود: بزرگان دين اسلام معتقدند كه حل مشكلات مسلمانان جز با تشكيل امت واحده ميسر نخواهد شد. گسترش اين ايده انقلاب اسلامي كه سرانجام با ظهور پديده فراگير بيداري اسلامي مقدمات تحقق آن فراهم شد و آن را يك ايده در دسترس قرار داد با عث شد كه جهان سلطه رقيبي براي خود پيدا كند. جهان سلطه هيچگاه نمي‌تواند براي خود رقيبي ببيند و از اين رو و به دشمني با اين ايده پرداخت و قصد او ممانعت از تشكيل امت واحده است.
آيت‌الله اراكي درباره انگيزه دوم جهان سلطه براي ايجاد جريان تكفيري گفت: عامل دوم جلوگيري از گسترش اسلام در جهان غرب است. امروزه شاهد گسترش سريع و فراگير دين اسلام در غرب هستيم و مي‌بينيم كه هر روزه هزاران نفر در مغرب‌زمين به اسلام مي‌پيوندند. اين انگيزه دوم را براي جهان سلطه ايجاد كرد تا با هدف ممانعت از اين گسترش چهره اسلام را تخريب كند.
وي ادامه داد: بهترين راه براي مقابله با رشد اسلام از يكسو و همچنين تشكيل امت واحده از سوي ديگر، ايجاد جريانهاي تكفيري و تقويت اين گروه‌ها بوده است.
دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي درباره عامل دومي كه نقش عمده در تشكيل جريانهاي افراطي و تكفيري داشته گفت: حكومت‌هاي مرتجع منطقه ديدند كه با اوج و گسترش بيداري اسلامي آينده سطه‌گري و استبدادشان با خطر مواجه مي‌شود. آنها براي تداوم و حفظ استبدادگري خودشان راهي به جز تقويت گروه‌هاي افراطي و تكفيري نداشتند.
آيت‌الله اراكي درباره عامل سوم در تشكيل گروه‌هاي تكفيري گفت: رژيم صهيونيستي احساس كرد كه با رويش انقلاب اسلامي و همجوار شدن انقلاب و خط مقاومت با اين رژيم و همچنين پيدايش جريان‌هاي همسو با انقلاب اسلامي در كرانه‌هاي خود موجب خطر جدي براي موجوديت اين رژيم خواهد بود.
به گفته اين عالم جهان اسلام مثلث «استكبار جهاني، صهيونيسم جهاني و استبداد منطقه» موجبات ايجاد جريان‌هاي افراطي را در دل جهان اسلام رقم زدند. اين سه عامل نه تنها اين جريانها را ايجاد كردند بلكه به پشتياني از آن هم مي‌پردازند و موضوع امروز ما همين حمايت از اين جريان‌هاست. زيرا جريان‌هاي تكفيري همه موجوديت اسلام را هدف قرار داده‌اند يعني هم وحدت مسلمانان، هم امنيت مسلمين، اقتصاد، سياست و… مسلمانان را مورد هجمه جدي قرار داده‌اند.
آيت‌الله اراكي گفت: در عراق، سوريه، لبنان و ديگر كشورهاي اسلامي شاهد رشد فكري، اقتصادي، سياسي و… بوديم و همه اين كشورها در كنار هم مي‌توانستند نقش موثري در رشد اسلام داشته باشند. اما توسط چالش اخير اين رشد متوقف شده است.
وي اظهار كرد: اميدواريم گفت‌وگوهايي كه در كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي در سطح متفكران و علماي اسلام انجام مي‌شود بتواند ابعاد اين جريان تكفيري را تبيين كند و موضع انقلاب اسلامي و علماي برجسته اسلام را مشخص نمايد.
دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي تصريح كرد: اين موضع كه در برابر جريان تكفيري قرار مي‌گيرد چيزي است كه پيامبر اسلام بر آن دست گذاشته بودند. ايشان مسلمانان را برحذر داشتند از اينكه دچار تكفير و افراطي‌گري شوند و فرمودند «نبينم كه پس از من به اسلام پشت كنيد و منابع و ارزش‌هاي ديني را ناديده بگيريد و يكديگر را تكفير كنيد و دست به كشتار همديگر بزنيد» اين هشدار پيامبر نيازمند تبيين و تفسير توسط علماي اسلام است و از كنگره جهاني جريان تكفيري و با هدف اين كار برگزار مي‌شود.
آيت‌الله اراكي گفت: كنگره جهاني جريانهاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام كاملا جنبه علمي و فكري دارد و رنگ سياسي ندارد. برگزار كنندگان آن مراجع بزرگ اسلام و دو تن از مراجع تقليد تشيع حضرات آيات مكارم شيرازي و سبحاني هستند. ايده‌پرداز و برگزار كننده اين كنگره آيت‌الله مكارم شيرازي است و دبير علمي آن آيت‌الله سبحاني است.
وي در بخش بعدي اظهار كرد: تعداد زيادي از علما و صاحبنظران جهان اسلام از اهل تسنن و تشيع در اين كنگره شركت خواهند كرد و اميدواريم شاهد نتايج خوبي از اين كنگره باشيم.
آيت‌الله اراكي درباره تشكيل دبيرخانه دائمي براي اين كنگره اظهار كرد: تشكيل دبيرخانه دائمي براي كنگره‌ها بايد در خود كنگره‌ها تصويب شود. اگر شركت كنندگان حاضر در اين كنگره به اين نتيجه برسند كه تشكيل چنين دبيرخانه‌اي ضروري است حتما دبيرخانه دائمي اين كنگره تاسيس خواهد شد.
وي در بخش پاياني سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از حضور عربستان و نقش اين كشور در حل و فصل بحران كنوني پرسيده بود، گفت: اگرچه متاسفانه عربستان در گذشته نقش خوبي در جهان اسلام ايفا نكرده و با اينكه مي‌توانست محور وحدت مسلمانان باشد زيرا قلب جهان اسلام مسجدالحرام و مسجدالنبي در آن قرار دارد اما هنوز نقش موثر آن را در اين خصوص هم مشاهده نكرده‌ايم. من در ديدار با سفير عربستان به ايشان گفتم اگر عربستان بيايد و نقش مثبتي در وحدت مسلمانان ايجاد بكند ما هم در ايران به دنبال او حركت خواهيم كرد و با او همراه خواهيم شد حتي اگر عربستان بخواهد اهداف سياسي را دنبال كند اما از آنجا كه هدف او وحدت است ما به دنبال او حركت مي‌كنيم.
آيت‌الله اراكي ادامه داد: هدف ما اين است كه به همه حاكمان جهان اسلام از جمله عربستان اعلام كنيم اگر مي‌خواهيد قدرت‌تان بيشتر شود و حكومت‌تان دوام داشته باشد بايد از طريق درست حركت كنيد و اين طريق چيزي نيست جز تامين منافع ملت‌هاي خودتان. طبيعي است ايده امت واحده بر قدرت عربستان مي‌افزايد و بنابراين بهتر است عربستان به جاي اينكه به اختلافات دامان بزند در فكر صلح و امنيت كشورهاي منطقه باشد.
وي افزود: وقتي عراق ناامن بشود كم‌كم اين ناامني به سمت عربستان پيش مي‌رود. يا مثلا اينطور نيست كه اگر سوريه ناامن شد تركيه امنيت پيدا مي‌كند. تكفيري‌ها حد و مرز نمي‌شناسند و ناامني را گسترش مي‌دهند لذا پيام علماي دلسوخته اسلام به عربستان، تركه و مصر اين است كه همه دست به دست هم بدهيم و امنيت را براي كشورهاي منطقه ايجاد كنيم، با قطع دستان گروه‌هاي تكفيري همبستگي را بين امت‌هاي اسلامي ايجاد كنيم. اين به نفع همه است.


| شناسه مطلب: 49307




همايش تكفيري‌ها



نظرات کاربران