پس از دو روز در شهر مقدس قم؛

کنگره خطر جریان‌های افراطی و تکفیری پایان یافت پس از دو روز در شهر مقدس قم؛

کنگره خطر جریان‌های افراطی و تکفیری پایان یافت پس از دو روز در شهر مقدس قم؛

کنگره خطر جریان‌های افراطی و تکفیری پایان یافت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پس از دو روز در شهر مقدس قم؛

کنگره خطر جریان‌های افراطی و تکفیری پایان یافت پس از دو روز در شهر مقدس قم؛

کنگره خطر جریان‌های افراطی و تکفیری پایان یافت پس از دو روز در شهر مقدس قم؛

کنگره خطر جریان‌های افراطی و تکفیری پایان یافت پس از دو روز در شهر مقدس قم؛

کنگره خطر جریان‌های افراطی و تکفیری پایان یافت پس از دو روز در شهر مقدس قم؛

کنگره خطر جریان‌های افراطی و تکفیری پایان یافت
پس از دو روز در شهر مقدس قم؛

کنگره خطر جریان‌های افراطی و تکفیری پایان یافت

کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری‌ از دیدگاه اسلامی با حضور علمای برجسته جهان اسلام از ۸۳ کشور جهان در سالن پیامبر اعظم(ص) موسسه علمی و فرهنگی امام کاظم (ع) قم ، پس از دو روز در شهر مقدس قم به کار خود پایان داد.

جريان‌هاي تكفيري بزرگترين منكر دنياي اسلام هستند
يكي از مراجع تقليد با بيان اينكه اگر منكري در جامعه وجود داشته باشد كه بايد در مقابل آن بايستيم، امروز همين جريان تكفيري است گفت: تكفير مسلمانان بزرگ‌ترين منكري است كه در حال حاضر وجود دارد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت‌الله جعفر سبحاني امشب در مراسم اختتاميه اين كنگره در مجتمع امام كاظم (ع) اظهار كرد: تكفير، بلا و مصيبتي است كه در جهان اسلام به وجود آمده و نوعي بيماري محسوب مي‌شود.
وي افزود: در برخي مقالاتي كه در اين كنگره ارائه شدند راهكارهايي بيان شد؛ از اينگونه راهكارها و مقالات استقبال مي‌كنيم زيرا همه آنها نشانگر اين مطلب هستند كه عزيزان حاضر، همه اشكال تكفير را محكوم مي‌كنند.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه علماي اسلام بر اين باورند كه خداوند تكفير را نمي‌پذيرد خاطرنشان كرد: لازم است طرح‌هايي براي ريشه كن كردن پديده تكفير ارائه كنيم.
وي ادامه داد: آگاه كردن مردم به وسيله رسانه‌هاي گروهي در مورد جريان‌هاي تكفيري و نيز توجه دادن آنها به خطراتي كه تكفيري‌ها ايجاد كرده‌اند ضروري است.
آيت‌الله سبحاني با بيان اينكه اگر منكري در جامعه وجود داشته باشد كه بايد در مقابل آن بايستيم، امروز همين جريان تكفيري است گفت: تكفير مسلمانان بزرگ‌ترين منكري است كه در حال حاضر وجود دارد.
استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: رژيم صهيونيستي است كه شرارت مي‌كند ولي تكفيري‌ها، مسلمانان را به اين امر متهم مي‌كنند.
وي با اشاره به روايتي از حضرت علي (ع) خاطرنشان كرد: ايشان مي‌فرمايند مردم يا هم كيش شما هستند يا مانند شما بنده‌اي از بندگان خدا؛ خون مسلمانان داراي حرمت است ولي فتنه تكفير و جناياتي كه در اين قالب انجام مي‌شود خلاف سخن خدا و پيامبرش هستند و چهره اسلام را خدشه‌دار مي‌كنند.
آيت‌الله سبحاني افزود: اقدامات تكفيري‌ها اسلامي را عرضه مي‌كند كه ديني كاملا خشن بوده و بويي از رحم و مروت در آن به مشام نمي‌رسد.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه اختلاف نظرها نبايد موجب جنگ و خونريزي شوند گفت: كنگره حاضر براي ما اهميت خاصي دارد زيرا شاهد حضور حداكثري علماي جهان اسلام در اينجا هستيم كه مصوبات و نتايج را به گوش ملت‌هاي خود خواهند رساند.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد فعاليت عليه تكفيري‌ها را منحصر در دو روز كنگره كنيم تصريح كرد: لازم است هيئتي علمي مأمور به رسيدگي مصوبات كنگره حاضر باشد و حلقه‌اي ارتباطي ميان علما و رهبران و مردم كشورهاي مختلف ايجاد كند.
آيت‌الله سبحاني با اشاره به تاثيرگذاري بالاي رسانه‌ها در آگاه‌سازي مسلمانان گفت: به همين دليل بايد از ظرفيت رسانه‌ها هم در مقابله با جريان‌هاي تكفيري استفاده كنيم.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: يكي از عوامل دوري مسلمانان از يكديگر، عدم رجوع به منابع و كتب اصلي است.
وي با بيان اينكه نسل جوان در كشورهاي اسلامي در معرض تبليغات سوء انديشه تكفيري قرار دارند گفت: علماي اسلام بايد از روش‌هاي صحيح با تبليغات تكفيري‌ها مقابله كنند.
آيت‌الله سبحاني اضافه كرد: برخي مطالب فتنه‌انگيز هم در رسانه‌ها و بعضي كتاب‌ها به چاپ مي‌رسد كه اين امر هم خطراتي دارد.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينكه رهبران گروه‌هاي تكفيري، آياتي را كه در مورد مشركان نازل شده درباره اهل اسلام بكار مي‌برند بيان كرد: از خداوند مسئلت داريم راهكارهاي صحيح مقابله با تكفيري‌ها را پيش روي ما قرار دهد تا بتوانيم با اين اجتماع عظيم، به نتايجي قابل قبولي دست يابيم.
بايد بر اساس اسلام واحد برنامه داشته باشيم
دكتر محمد ابراهيم عصر امروز در مراسم اختتاميه اين كنگره با اشاره به اينكه خداي متعال مي‌فرمايد خداوند هيچ قومي را دگرگون نمي‌كند مگر اين كه آن قوم درون خودشان را دگرگون كنند اظهار كرد: افرادي كه در اين كنگره درباره آنها صحبت مي‌كنيم تمام دلائلي را كه شما گفتيد مي‌دانند و درك مي‌كنند و به قول خودشان همان طور كه سلف صالح مطالب را فهميد مدعي هستد كه مطالب را درك كرده اند.
وي ادامه داد: آنها مدعي هستند دركشان از روايات و احاديث دقيق‌تر از درك علماي اسلام است.
متفكر و انديشمند فلسطيني با اشاره به اينكه دو قشر هستند كه اگر صالح باشند مردم نيز صالح مي‌مانند ابراز كرد: اين دو قشر علما و حكام هستند و اگر علما و پادشاهان يك كشور هر دو فاسد شوند مردم و نسل جوان سرخورده به چه سمتي حركت خواهند كرد.
دكتر محمد ابراهيم تصريح كرد: علما همان انسانهايي هستند كه علم رجال را طراحي كرده و تاريخ را نوشتند و شما علما هستيد كه مسئوليت تربيت مردم را بر دوش داريد.
بهره گيري گروه‌هاي تكفيري از ۵۷ شبكه ماهواره اي
سيد عبدالمجيد الحوثي عالم سرشناس وابسته به جنبش انصارالله يمن در آيين اختتاميه اين كنگره به قرائت بيانيه پاياني كميسيون سياسي پرداخت و اظهار كرد: كميسيون سياسي كنگره جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام با هدف بررسي ريشه‌هاي سياسي جريان‌هاي تكفيري و يافتن راهكارهاي برون رفت از آن تشكيل شد و شركت كنندگان در آن نظرات زيادي را حول موضوع كميسيون مطرح كردند.
وي در ادامه به برخي مسائل مهم مطرح شده در اين كميسيون اشاره كرد و گفت: تكفير پديده خطرناكي است كه براي برخورد با آن بايد جدي بود، تكفير بيماري كشنده روزگار ما است و گروه‌هاي تكفيري سعي مي‌كنند با سوء استفاده از موضوعاتي همچون خلافت اسلامي و جهاد با استفاده از تكنيك‌هاي جديد به اسلام خدشه وارد كنند.
عالم سرشناس وابسته به جنبش انصارالله يمن ادامه داد: تكفيري‌ها با بهره گيري از ۵۷ شبكه ماهواره اي و حضور فعال در شبكه‌هاي اجتماعي و حمايت هايي كه از برخي كشورها و سازمان‌هاي اطلاعاتي مي‌شوند تفكرات خود را در بين جوانان تبليغ مي‌كنند و آمريكا نيز از تفكرات سطحي آنها براي تحقق اهدافش حمايت مي‌كند.
سيد عبدالمجيد الحوثي افزود: اقدامات تكفيري‌ها به دليل عدم فهم درست از مسائل اسلامي به عنوان ابزار براي ايجاد اختلاف و تفرقه بين مسلمانان و ثبات براي رژيم صهيونيستي مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد.
وي به تشريح توصيه‌هاي مطرح شده در كميسيون سياسي پرداخت و بيان كرد: لزوم تشكيل دبيرخانه دائمي براي پيگيري نتايج كنگره، لزوم صدور فتوا از سوي علما مسلمان در مورد حرام بودن كشتن و تعرض به مسلمانان و اماكن مسلمين و لزوم تلاش براي وحدت حقيقي بين مسلمانان به عنوان سوپاپ اطمينان براي مقابله با تفكر تكفيري از جمله پيشنهاداتي است كه در اين كميسيون مطرح شد.
حضور علماي اسلام در كنگره جريان‌هاي تكفيري پيام‌هاي روشني دارد
علي اكبر ولايتي در كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري و افراطي گفت: اين براي اولين بار است كه در جهان اسلام چنين كنگره اي براي مقابله با جريان‌هاي تكفيري برگزار مي‌شود و از اهميت بسياري برخوردار است.
وي گفت: آيت الله مكارم شيرازي و آيت الله سبحاني و همچنين علماي اسلام در خصوص برگزاري كنگره زحمات بسياري كشيده اند كه از آنها قدرداني مي‌كنم و حضور علماي اسلام پيام‌هاي بسياري را دارد.
دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي تصريح كرد: تصور مي‌كنم حضور شخصيت هايي كه از سراسر جهان در اين همايش جمع شده اند، تاكنون بي نظير بوده است.
ولايتي ادامه داد: مي‌توان گفت تاكنون چنين جمعيتي از علماي اسلامي عليه تكفير شكل نگرفته بود و اين از همت مراجع عظام شيعه بود كه اكنون در اين كنگره گردهم جمع شده ايم.
جريان تكفيري مي‌خواهد جوامع را به دوران جاهليت برگرداند
شيخ حسن المصري در كنگره جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي جهان اسلام اظهار كرد: امروز شاهد هستيم با وجود تحريم‌ها و فشارهاي سنگين بر روي جمهوري اسلامي ايران، اين كشور همچنان مشعل آزادي و مقاومت را در دست گرفته است و به دنبال اجراي فرامين امام راحل كه در بدو پيروزي انقلاب ترسيم شده است و تا كنون با رهبري معظم انقلاب اين مسير در حال تداوم است.
وي ادامه داد: اين كنفرانس در شرايط دشواري برگزار مي‌شود چرا كه جوامع مسلمان با مشكلات داخلي و خارجي زيادي مواجه هستند و اگر توانسته ايم با خطرات دشمنان، غربي‌ها و اسرائيل مقابله كرده و از تمدن اسلامي محافظت كنيم به خاطر وحدت و يكپارچگي بوده است.
عالم برجسته لبناني با اشاره به اينكه گروه هايي با نام اسلام مي‌خواهند مفاهيم ناب آن را از بين ببرند گفت: جريان تكفيري جريان وحشيانه اي است كه مي‌خواهد جوامع ما را به دوران جاهليت برگرداند، اين جريان معتقد است كه اسلام را فقط خودش مي‌شناسد و از بدترين شيوه‌هاي موجود در مقابله با ساير مسلمانان استفاده مي‌كند.
المصري ادامه داد: بايد توجه داشته باشيم كه اين تروريست‌ها به دنبال هدف قراردادن يك گروه و مذهب نيستند و همه مسلمانان را هدف قرار داده اند.
وي در ادامه پيشنهاداتي را براي برون رفت جهان اسلام از وضعيت كنوني ارائه داد و گفت: بايد اتحاد امنيتي و نظامي بين كشورهاي مورد هدف به وجود بيايد، نهادهاي ديني و مراكز فرهنگي در دنياي اسلام نبايد از ايفاي نقشي كه بر دوش آنها هست بترسند و بر مفاهيم ناب اسلام تاكيد كرده و آن را ترويج كنند؛ بايد با غلو و افراط گرايي در برداشت‌هاي ديني مقابله كرد و حول مشتركات مذاهب به وحدت و همدلي رسيد.
اين عالم لبناني ادامه داد: امروز دوره استعمارگري مستقيم رخت بر بسته و شاهد استعمارگري از راه دور هستيم به طوري كه مي‌خواهند تناقص گويي‌ها را درون جوامع اسلامي مطرح كنند.
وي در پايان با اشاره به اينكه براي رسيدن به پيروزي بايد در يك صف واحد قرار بگيريم خاطرنشان كرد: بايد متحد و يكپارچه در مقابل دشمنان بايستيم، بايد با عزم راسخ و اراده فولادين و خلوص نيت و بدون وابستگي به بيگانه اين مسير را طي كرده و سيره پيامبراكرم (ص) كه امام راحل و رهبر انقلاب آن را ادامه دادند طي كنيم.
علماي جهان اسلام تكليف خود در برابر تفكر تكفيري را ادا كنند
شيخ عبدالرئوف توانا رئيس مجلس اخوت پاكستان با اشاره به اينكه برگزاري اين كنگره با مورد هجوم قرار گرفتن مسجد القصي توسط رژيم صهيونيستي مقارن شده است اظهار كرد: امروز قلب جهان اسلام مورد هدف قرار گرفته است.
وي ادامه داد: اوضاع جهان اسلام تراژدي غير قابل تحمل است و اگر علماي جهان اسلام در اين شرايط تكليف خود را ادا نكنند بايد در محضر خداي متعال پاسخگو باشند.
رئيس مجلس اخوت پاكستان با تاكيد بر اينكه دشمنان از هر فرصتي براي ضربه زدن به اسلام استفاده مي‌كنند گفت: بيداري اسلامي يكي از مقاطعي بود كه دشمنان سعي كردند با توطئه‌هاي شوم خود، شيريني پيروزي‌هاي ملت‌هاي مسلمان را به تلخي بكشند و از آن فرصتي براي گسترش اسلام هراسي در جهان بسازند.
توانا با بيان اينكه اوضاع جهان اسلام به حدي درد آورد است كه پس از جنگ جمل و صفين اين درد تكرار نشده است ابراز كرد: گروه‌هاي افراطي و تكفيري به دو دليل ايجاد شده اند، يكي گروه هايي هستند كه غرب آنها را براي مسلمانان شبيه سازي كرده و ديگري گروه هايي هستند كه از ظلم و استبداد به تفريط افتادند.
وي با اشاره اينكه امروز يك عالم شيعه به جرم عدالتخواهي در زندان به سر برده و برايش حكم اعدام صادر مي‌شود بيان كرد: امروز مسلمانان زيادي در سراسر جهان در بند هستند و بسياري ديگر نيز بدون گناه به خاك و خون كشيده مي‌شوند.
رئيس مجلس اخوت پاكستان با تاكيد بر اينكه شبيه سازي دشمن براي ما در طول ۳۰ سال اخير صدمه‌هاي سنگيني به اسلام وارد كرده است گفت: اين صدمات جز با مسئوليت پذيري علماي اسلام جبران نمي‌شود و هيچ مسلماني نبايد اجازه دهد چه داعش و چه گروه‌هاي ديگر به مقدسات او تجاوز كنند.
با روش علماي سلف مي‌توان با فتنه مقابله كرد
دكتر هاني ادريس با اشاره به اينكه در اين اجلاس بايد مسائل مثبت فتنه را نيز بيان كنيم اظهار كرد: فتنه مي‌تواند دل‌هاي مسلمانان را بيازمايد، سلف صالح ما هم با فتنه مواجه شده و با آن مقابله كردند.
وي با تاكيد بر اينكه رهبر مقابله با فتنه حضرت علي (ع) بوده اند بيان كرد: جنگ‌هاي آن حضرت همه در همين جهت بوده است و بنابراين بايد گفت از بين بردن فتنه خودش يكي از فتوحات تلقي مي‌شود و از اين رهگذر بود كه حضرت علي (ع) راه را بر خوارج بست و گفته شده كه آن حضرت چشمان فتنه را از حدقه درآورد.
متفكر كشور مغرب خاطرنشان كرد: در زمان گذشته پيشينيان ما با فتنه برخورد كردند و ما بايد شيوه آنان براي مقابله با فتنه را بررسي كرده و در فتنه‌هاي كنوني به كار بريم و با همان روش‌ها با عاملين فتنه‌ها مقابله كنيم.
داعش دست پرورده صهيونيست است
شيخ محمد تقي مولا در كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري و افراطي گفت: متاسفانه وضعيت عراق بسيار دشوار است و ۱. ۵ ميليون مهاجر در اين كشور زندگي مي‌كنند و در سوريه نيز بيش از ۵ ميليون مهاجر وجود دارد كه همه اينها به دليل حضور گروه‌هاي تكفيري است.
وي گفت: اينها ربطي به اسلام ندارند و اسلام با تجاوز، خرابي، كشتار و… مخالف است و اين افراد همواره كارهايي مي‌كنند كه مغاير اسلام است.
اين عالم كشور عراق گفت: علماي اسلام بدانيد كه داعش دختران را در عراق دستگير كرده و آنها را مي‌فروشد.
شيخ محمد تقي مولا گفت: معلوم است كه اين كار دشمنان است و دنبال تضعيف مسلمانان هستند و اي علماي اسلام بشتابيد و بگوييد كه از سوي اين دشمنان چه مشكلاتي به بار مي‌آيد.
دين تكفيري‌ها خونريزي و هتك حرمت است
علاء‌الدين زعتري نماينده مفتي اعظم سوريه و مديركل افتاء وزارت اوقاف با اشاره به اينكه امت اسلام امروز در يك شرايط خاصي به سر مي‌برد اظهار كرد: از ديرباز دشمن دين عظيم ما را هدف قرار داده است و در گذشته بسياري از كشورهاي اسلامي مستعمره دشمنان اسلام بودند.
وي ادامه داد: با بيداري مسلمانان دشمنان دچار ناكامي وسيع شدند ولي مجدد تلاش كردند و نقشه‌ها كشيدند براي اينكه بتوانند مجددا ديانت ما را مورد هدف قرار دهند و گروه هايي درست كردند كه با سوء استفاده از زبان و شريعت ما عليه ما اقدام كنند.
نماينده مفتي اعظم سوريه با تاكيد بر اينكه پيامبر اكرم (ص) از رفتار و كردار تكفيري‌ها بيزار هستند ابراز كرد: اين گروه‌ها در واقع با يك انديشه جديد، نظام‌هاي جديد را وارد سرزمين‌هاي اسلامي كردند، آيين آنها خونريزي و هتك حرمت و مقابله با آيين اسلام است.
علاء‌الدين زعتري با اشاره به اينكه اسلام با يهود و مسيحيان همزيستي دارد گفت: اسلام رحمتي براي زمين و آسمان و بشريت است و از اين روست كه قرآن مي‌فرمايد كساني كه فتنه را در محافل مومنان وارد مي‌كنند اينها وارد جهنم خواهند شد.
وي ادامه داد: آنها مسجد، حسينيه و كليسا را به رسميت نمي‌شناسند و مي‌خواهند همه را بسوزانند و از بين ببرند.
نماينده مفتي اعظم سوريه با اشاره به روايت حضرت علي (ع) بيان كرد: ايشان مي‌فرمايد اگر پرچم‌هاي سياه را مشاهده كرديد بر زمين ثابت قدم باشيد چرا كه گروه هايي خواهند آمد كه دعوت به حق خواهند كرد در حالي كه اهل حق نيستند؛ با اينها مقابله كنيد تا خداوند امر خود را محقق كند.
بايد با ادبيات اسلامي در برابر تكفيري‌ها ايستادگي كرد
دكتر كبيري در كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري و افراطي گفت: بايد انديشه‌هاي اسلامي را گسترش داد و با ادبيات اسلامي در برابر تكفيري‌ها ايستادگي كرد.
وي با تاكيد بر اينكه كرامت انساني از سوي تكفيري‌ها زير پا گذاشته مي‌شود خاطرنشان كرد: علماي اسلام بايد بعضي از حكام خود را نصيحت كنند تا از اين گروه‌ها هيچ گونه حمايتي نداشته باشند.
همچنين در اين مراسم سيد جعفرفضل الله از انديشمندان جهان اسلام گفت: اين كنفرانس يكي از مهمترين نشست هايي بوده كه برگزار شده و مراجع علوم ديني پاي كار آمده و در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.
وي بيان كرد: امروزه برخي رسانه‌هاي گروهي تلاش جدي در گسترش دفاع از تكفير دارند كه اين گروه روي به رسانه‌ها آورده اند.
سازمان ملل متحد اسلامي با محوريت ايران تشكيل شود
شيخ ابوالعزائم رئيس طريقت مصر در مراسم اختتاميه اين كنگره اظهار كرد: فقر يكي از عوامل پديدار شدن گروه‌هاي تكفيري است.
وي افزود: اين كنگره يكي از بهترين نشست هايي است كه در طول زندگي خود آن را تجربه كرده ام و تاثير فراواني مي‌تواند بر شناخت گروه‌هاي تكفيري و راهكارهاي مقابله با آنها داشته باشد.
اين عالم مصري با بيان اينكه لازم است كميته اي با عنوان «پيگيري مصوبات اين اجلاس» با حضور علماي اسلامي تشكيل شود گفت: بايد مصوبات را به گوش همه مسلمانان در كشورهاي مختلف برسانيم.
وي ادامه داد: ايران قطب دوم دنيا پس از فروپاشي اتحاد شوروي است؛ اين قطب دوم بايد بتواند سازمان ملل متحد اسلامي را تشكيل دهد و اين سازمان ارتشي داشته باشد به نمايندگي از تمام كشورهاي اسلامي براي برخورد با گروه هايي مانند داعش و نظاير آنها.
ابوالعزائم خاطرنشان كرد: از خداوند مي‌خواهم همه حاكمان و رهبران دنيا، مصوبات كنگره جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلامي را مد نظر قرار دهند.
روش تكفيري‌ها هيچ پايه و اساس ديني ندارد
مولوي خجندي در دومين روز اين كنگره اظهار كرد: تكفير ديگران از بزرگ‌ترين گناهان است و كسي نمي‌تواند ديگران را به راحتي به كفر متهم كند.
وي افزود: خطرناك‌ترين راه براي اينكه عصمت مومنان را خدشه دار كنند، استفاده از احكام شرعي و با فهم نادرست از دين براي تكفير آنهاست.
اين عالم اهل سنت با بيان اينكه تكفيري‌ها زنان و كودكان را مي‌كشند بدون اينكه گناهي مرتكب شده باشند خاطرنشان كرد: دليل آنها هم جهاد در راه خداست؛ تكفير هيچ اساسي در دين اسلام ندارد و اهل سنت هم معتقدند تكفير به اين شكل وجود ندارد.
خجندي با اشاره به اينكه تكفير يكي از بلاهاي دنياي اسلام است گفت: خوارج نخستين كساني بودند كه چنين رويه اي را در پيش گرفتند و زمينه‌هاي تكفير را به وجود آوردند.
اين عالم اهل سنت بيان داشت: تكفيري‌هاي امروز امتداد تفكر خوارج هستند و داعش هم فتنه ديگري است كه در ادامه جريان‌هاي تكفيري به وجود آمده است.
وي با بيان اينكه نمي‌توان كسي را كه شهادتين را بر زبان رانده تكفير كرد گفت: تكفيري‌ها بر خلاف همه قوانين اسلام رفتار كرده اند.


| شناسه مطلب: 49466




تكفيري‌ها



نظرات کاربران