اسناد تخریب ۱۵۰ زیارتگاه در چهار کشور  منتشر شد اسناد تخریب ۱۵۰ زیارتگاه در چهار کشور  منتشر شد اسناد تخریب ۱۵۰ زیارتگاه در چهار کشور  منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اسناد تخریب ۱۵۰ زیارتگاه در چهار کشور  منتشر شد اسناد تخریب ۱۵۰ زیارتگاه در چهار کشور  منتشر شد اسناد تخریب ۱۵۰ زیارتگاه در چهار کشور  منتشر شد اسناد تخریب ۱۵۰ زیارتگاه در چهار کشور  منتشر شد اسناد تخریب ۱۵۰ زیارتگاه در چهار کشور  منتشر شد

اسناد تخریب ۱۵۰ زیارتگاه در چهار کشور منتشر شد

کتاب «تخریب زیارتگاه‌های اسلامی در کشورهای عربی (عراق، سوریه، تونس‌ و لیبی) » تألیف احمد خامه یار، عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت، منتشر شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كتاب«تخريب زيارتگاه‌هاي اسلامي در كشورهاي عربي (عراق، سوريه، تونس و ليبي) » تأليف احمد خامه يار، عضو گروه تاريخ و سسيره پژوهشكده حج و زيارت منتشر شد. اين كتاب به مناسبت برگزاري «كنگره بين المللي جريانهاي افراطي و تكفيري در جهان اسلام» به سفارش اين كنگره تهيه شده بود.
نويسنده در اين اثر به معرفي و بررسي زيارتگاه‌هايي كه جريان‌هاي سلفي تكفيري در يك دهه اخير در كشورهاي عربي تخريب كرده‌اند، پرداخته است.
با توجه به گستردگي دامنه كشورهاي اسلامي و عربي كه تكفيري‌ها در آنها دست به تخريب زيارتگاه‌ها و مقدسات ديني مسلمانان زده‌اند، در اين پژوهش تنها چهار كشور عراق، سوريه، تونس و ليبي را، كه بيشترين تخريب‌ها در آنها رخ داده، مورد بررسي قرار گرفته است.
تلاش نگارنده بر اين بوده است كه حتي‌الامكان اطلاعات مربوط به زيارتگاه‌هاي تخريب شده نظير موقعيت جغرافياي دقيق و محل وقوع آنها و مختصري از تاريخچه و معماري آنها را گردآوري و شخصيت مدفون در آنها را معرفي كند. اما متأسفانه به علت فقدان تحقيقات و پژوهش‌هاي كافي درباره زيارتگاه‌هاي بيشتر سرزمين‌هاي اسلامي، نگارنده موفق به دريافت اطلاعات تفصيلي مربوط به تعدادي از زيارتگاه‌هاي معرفي شده، نشده است.
در اين اثر لااقل ۱۵۰ زيارتگاه در چهار كشور فوق معرفي شده است كه مورد اهانت و تجاوز سلفي‌هاي تكفيري قرار گرفته‌اند.
در سه كشور سوريه، تونس و ليبي، تخريب زيارتگاه‌ها پس از شورش‌هاي مردمي كه به سقوط نظام‌هاي استبدادي دو كشور تونس و ليبي منجر شد، آغاز شد. اما در كشور عراق، تخريب زيارتگاه‌ها از سال ۲۰۰۴ ميلادي يك سال پس از سقوط نظام بعثي اين كشور توسط آمريكا آغاز شد. استان‌هاي شمالي اين كشور نيز در پي تصرف آن از سوي گروه تروريستي «داعِش» در سال ۲۰۱۴، موج جديدي از تخريب زيارتگاه‌ها و آثار اسلامي را شاهد بوده است.
نويسنده در مقدمه اين كتاب بيان داشته: با توجه به تحويل متن نهايي كتاب به كنگره در هفته‌هاي نخستينِ روي كار آمدن داعش و لزوم آماده‌سازي هرچه سريع‌تر كتاب، امكان به روزرساني آن فراهم نشد و نگارنده اميدوار است در ويرايش و چاپ بعدي كتاب، اطلاعات زيارتگاه‌هاي تخريب شده جديد را نيز به آن بيفزايد.
شايان ذكر است، هم‌زمان با انتشار اصل فارسي اين اثر، ترجمه عربي آن نيز با عنوان «هدم المزارات الاسلامية في البلدان العربية» منتشر شده است و رونمايي از اين كتاب‌ها در اختتاميه كنگره جهاني ضدتفكيري‌ها صورت گرفت.
گفتني است، كتاب «تخريب زيارتگاه‌هاي اسلامي در كشورهاي عربي» از سوي انتشارات دارالإعلام لمدرسة أهل البيت (عليهم السلام) با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه با قيمت ۱۴۰۰۰ تومان به چاپ رسيده است.
علاقه مندان براي تهيه اين كتاب مي‌توانند به نشاني قم - خيابان شهيد فاطمي - كوچه ۲ - فرعي اول - پلاك ۳۱ انتشارات دارالإعلام لمدرسة أهل البيت (عليهم السلام) مراجعه ياب با شماره ۳۷۷۴۰۷۲۹ و پيش شماره ۰۲۵ تماس بگيرند.




نظرات کاربران