عالمی که تمام قد در برابر رضاشاه ایستاد عالمی که تمام قد در برابر رضاشاه ایستاد عالمی که تمام قد در برابر رضاشاه ایستاد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عالمی که تمام قد در برابر رضاشاه ایستاد عالمی که تمام قد در برابر رضاشاه ایستاد عالمی که تمام قد در برابر رضاشاه ایستاد عالمی که تمام قد در برابر رضاشاه ایستاد عالمی که تمام قد در برابر رضاشاه ایستاد

عالمی که تمام قد در برابر رضاشاه ایستاد

امروز چهارم صفر مصادف با رحلت آیت‌الله شاه ‏آبادی، از اساتید حضرت امام (ره) (۱۳۶۹ ق) است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت‌الله العظمي آقا ميرزا محمد علي شاه‏ آبادي، فرزند شيخ محمدجواد اصفهاني، در سال ۱۲۹۲ قمري در اصفهان متولد گرديد و مقدمات علوم را از محضر پدر بزرگوارش كه خود از فقها و شاگردان صاحب جواهر بود، فرا گرفت.
سپس از محضر برادرش آقا شيخ احمد بيدآبادي و ميرزا محمدهاشم خوانساري بهره‏ مند شد. سپس در تهران، فقه و اصول را از محضر ميرزا حسن آشتياني و عرفان را از محضر ميرزاهاشم گيلاني و فلسفه را از ميرزا ابوالحسن جلوه فرا گرفت و براي تكميل مراتب علمي به نجف و سامرا رفت و در درس آيت ‏اللَّه ميرزا محمد تقي شيرازي شركت جست. [factimage()] /DAS/G9909 [imagetitle()] آيت الله ميرزا محمد علي شاه‏ آبادي [factimageend()] ايشان بنا به اصرار والده‏ محترمه خود به ايران بازگشت و در تهران سكونت جست و در مسجد سراج الملك (شاه آباد سابق) به اقامه نماز و ترويج معارف اسلامي پرداخت. در سال ۱۳۴۷ قمري به قم رفت و به تربيت طلاب علوم ديني پرداخت و شخصيت‏ هاي بزرگواري چون حضرات آيات امام خميني (ره)، سيد شهاب‏ الدين مرعشي نجفي، ميرزا هاشم آملي، محمدرضا مروج طبسي و... را به جهان تشيع عرضه نمود.
بعد از ۷ سال مجدداً به تهران بازگشت و در مسجد امين ‏الدوله‏ بازار، امامت جماعت را به عهده گرفت. از اين استاد فرزانه‏ كتاب‏ هاي فراواني بر جاي مانده كه منازِلُ السّالِكين، رساله‏ عقل و جهل، حاشيه كفايه الاصول و... از آن جمله‏ اند.
در زماني كه رضاخان، تمام مساجد و منابر را تعطيل نموده بود، آيت اللَّه شاه ‏آبادي، نماز جماعت و سخنراني ر‏ا قطع نكرد و زماني كه رضاخان، پوشيدنِ لباس روحانيت را ممنوع كرد، او فرزندانش را به روحاني شدن و پوشيدن لباسِ مقدس روحانيت تشويق كرد و به بركت همين تلاش مُخلصانه، هفت تن از فرزندانِ ايشان، روحاني شدند. امام «قدس سره» مي‎فرمايند: «مرحوم آية الله شاه آبادي علاوه بر آنكه يك فقيه و عارف كامل بودند يك مبارز به تمام معنا هم بودند.»
آيت حق براي امر به معروف و نهي از منكر اهميت زيادي قائل بود و در انجام اين واجب الهي از مردم و اهالي مسجد هم استمداد مي‎جست. چنانكه آورده‎اند پزشكي كه در همسايگي ايشان بود با آوردن معلم موسيقي و وسايل آن، موجبات ناراحتي ايشان و همسايگان را فراهم كرده بود و چون حضرت آية الله شاه آبادي از او خواست كه از اين عمل شيطاني دست بردارد قبول نكرد! آيت حق در سخنراني شب جمعه فرمود: «خوب است از اين پس هر كسي از جلو مطب اين دكتر مي‎گذرد با خوشرويي از او بخواهيد كه از اين عمل دست بردارد.» چند روز گذشت. پزشك هر روز با دهها مراجعه كننده مواجه مي‎شد كه همگي به او تذكر مي‎دادند كه دست از اين عمل بردارد. او چاره‎اي جز تعطيل كردن كلاس نديد و آنگاه كه به آية الله شاه آبادي مواجه شد گفت: «آقاي شاه آبادي! با قدرت ملت كار را تمام كردي... من جواب مراجع قضايي و قانوني را مي‎توانستم بدهم ولي هرگز درباره اين روش مردمي نينديشيده بودم.»
وفات اين عارف بزرگ ۴ صفر ۱۳۵۹ ق (برابر با ۳ آذر ۱۳۲۸ ش) در ۷۷ سالگي روي داد و پس از تشييعي باشكوه، در رواق ابوالفتوح رازي، در حرم حضرت عبدالعظيم (ع) مدفون گرديد.
حضرت امام (ره) درباره ايشان مي‌‏فرمودند: «من در طول عمرم، روحي به لطافت روح‏ آيت‏ اللَّه شاه‏ آبادي نديدم.»




نظرات کاربران