استاد دانشگاه عربستان: اجتهاد پویای شیعه، اسلام را نجات داد استاد دانشگاه عربستان: اجتهاد پویای شیعه، اسلام را نجات داد استاد دانشگاه عربستان: اجتهاد پویای شیعه، اسلام را نجات داد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استاد دانشگاه عربستان: اجتهاد پویای شیعه، اسلام را نجات داد استاد دانشگاه عربستان: اجتهاد پویای شیعه، اسلام را نجات داد استاد دانشگاه عربستان: اجتهاد پویای شیعه، اسلام را نجات داد استاد دانشگاه عربستان: اجتهاد پویای شیعه، اسلام را نجات داد استاد دانشگاه عربستان: اجتهاد پویای شیعه، اسلام را نجات داد

استاد دانشگاه عربستان: اجتهاد پویای شیعه، اسلام را نجات داد

استاد دانشگاه عربستان ابراز داشت: مذهب تشیع مسیر اجتهاد را مسدود نکرد بلکه آن را به شکل پویا نگه داشت و همین امر اسلام را در شرایط کنونی حفظ کرده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از رسا، دكتر عدنان الشخص، استاد دانشگاه و فعال اجتماعي و فرهنگي عربستان، اظهارداشت: نبايد گذاشت كه اختلافات مذهبي سبب تفرقه ميان مسلمانان شود و در اين راه اتحاد اعتدال گرايان الگوي صحيح تبليغ و نشر اسلام محمدي(ص) است.
وي افزود: نه تنها مشتركات بلكه اختلافات نيز ابزاري براي غني سازي فرهنگ اسلامي هستند و بايد از آن ها در اين مسير بهره گرفت. الشخص با بيان اين مطلب كه مهم‌ترين عامل زمينه‌ ساز اختلاف‌ در منطقه و جهان اسلام، عدم تعيين اولويت‌ها است، ابرازداشت: زماني كه اولويت‌ها مشخص و تعيين نشوند خود به خود تمركز به امور حاشيه‌اي مي‌رود.
استاد دانشگاه عربستان بيان داشت: مذهب تشيع مسير اجتهاد را مسدود نكرد بلكه آن را به شكل پويا نگه داشت اما ديگر مذاهب اسلامي باب اجتهاد را بستند؛ از اين رو در ابتداي قرن بيستم با مشكلات جدي رو به رو شدند و با بازگشت به مذهب تشيع در اين زمينه از آن ياري گرفتند و امروز اين مذاهب پويايي خود را مديون مذهب تشيع هستند.
الشخص با بيان اين كه برداشتن مانع رواني مهم ترين گام براي رسيدن به وحدت اسلامي است، ابرازداشت: طي دوره هاي گذشته افرادي تندرو از دو طرف به مقدسات يكديگر توهين كردند و اين مسأله سبب به وجود آمدن فضايي از كراهت ميان مسلمانان شد.
وي با اشاره به تأثير برگزاري همايش هاي وحدت اسلامي در بالا رفتن انگيزه و اعتماد به‌ نفس افراد ميانه‌رو، تأكيد كرد: اين همايش ها اعتماد به‌ نفس افراد ميانه‌رو را ارتقاء مي‌بخشد تا به آنها ثابت شود كه يك اقليت نيستند، بلكه بيشتر جهان اسلام را پيروان اعتدال‌گرا و ميانه‌رو اين دين مبين تشكيل مي‌دهند.
الشخص افزود: همواره بايد بر فعاليت افراد ميانه‌رو تأكيد شود تا بتوانند گامي عملي و جدي براي مواجهه با افكار تكفيري و جنايات تروريست‌ها بردارند.
فعال فرهنگي و اجتماعي عربستان گفت: اكنون جهان اسلام با يك معضل استثنايي و غير عادي رو به رو بوده و اين مسأله به سبب گسترش افراط گرايي و تندروي در جامعه اسلامي است.
وي افزود: امروز صداي افراط رساتر از صداي اعتدال و ميانه روي بوده در صورتي كه افراد معتدل در جهان اسلام اكثريت قاطع را تشكيل مي دهند و اين مسأله اي نگران كننده است.
الشخص در پايان بيان داشت: اميدواريم برگزاري همايش وحدت اسلامي سبب شود تا صداي افراد ميان رو رساتر از گذشته به گوش جهانيان برسد و در اين زمينه تكيه بر مشتركات در اولويت است


| شناسه مطلب: 51523




شيعه اهل سنت



نظرات کاربران