زبان دانی برای طلاب واجب کفایی است زبان دانی برای طلاب واجب کفایی است زبان دانی برای طلاب واجب کفایی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زبان دانی برای طلاب واجب کفایی است زبان دانی برای طلاب واجب کفایی است زبان دانی برای طلاب واجب کفایی است زبان دانی برای طلاب واجب کفایی است زبان دانی برای طلاب واجب کفایی است

زبان دانی برای طلاب واجب کفایی است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به همایش زبان‌دانان حوزه ها علمیه گفت: به عنوان مقدمه واجب، لازم است گروهی به صورت واجب کفایی به زبان‌های مهم دنیا آشنا باشند تا بتوانند پیام آیین اسلام را به همه جهانیان برسانند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت الله مكارم شيرازي در پيامي به همايش زبان‌دانان حوزه ها علميه گفت: به عنوان مقدمه واجب، لازم است گروهي به صورت واجب كفايي به زبان‌هاي مهم دنيا آشنا باشند تا بتوانند پيام آيين اسلام را به همه جهانيان برسانند.
متن كامل پيام اين مرجع تقليد بدين شرح است:
«بسم‌الله الرحمن الرحيم»
قبل از هر چيز تشكيل اين همايش را كه براي نخستين بار در حوزه صورت مي‌گيرد، به همه شما و به همه دست اندركاران تبريك عرض مي‌كنم و اميدوارم در اهداف مقدسي كه داريد موفق و پيروز باشيد.
مي‌دانيم اسلام يك آيين جهاني است، نه زمان خاصي دارد نه مكان خاصي؛ بنابراين بايد هماهنگ با رسالت جهاني و ابدي اسلام برنامه‌ريزي تبليغي كنيم، از سوي ديگر مي‌دانيم مردم دنيا به زبان‌هاي مختلف سخن مي‌گويند و به غير از زبان آنها غالبا نمي‌توان آنها را تبليغ كرد؛ بنابراين به عنوان مقدمه واجب لازم است گروهي به صورت واجب كفايي به زبان‌هاي مهم دنيا آشنا باشند تا بتوانند پيام آيين اسلام را به همه جهانيان برسانند.
مخصوصاً در زماني كه رسانه‌ها تمام دنيا را به هم دوخته‌اند و يكپارچه كرده‌اند، ما اگر بتوانيم به زبان‌هاي مختلف، اسلام را نشر دهيم، شاهد موفقيت‌هاي زيادي خواهيم بود، و نيز مي‌دانيم كه دنيا از مادي‌گري و ماترا لاريسم خسته شده و دنبال چيزي مي‌گردد كه روح او را سيراب كند و در ميان مذاهب هيچ مذهبي مانند اسلام و مخصوصا آيين اهل‌بيت(ع) توانايي سيراب ساختن اين ارواح تشنه را ندارد.
چرا از اين موقعيت استفاده نكنيم و چرا اسلام جهانگير نشود، نكته جالب توجه اين‌كه در حالت امام رضا(ع) مي‌خوانيم هنگامي كه به دعوت مأمون با ارباب مذاهب مختلف سخن مي‌گفتند با هر يك از آنها با زبان خودشان سخن مي‌گفتند، به گونه‌اي كه يكي از ياران امام(ع) قبل از شروع مناظرات خدمت امام(ع) عرض كرد من اين جلسه را خطرناك مي‌بينم، امام(ع) فرمود «آرام باش، هنگامي كه ببيني با اهل هر زباني با زبان خودش سخن خواهم گفت و او را قانع خواهم كرد و آن وقت يقين خواهي پيدا كرد كه مسير صحيحي را مي‌پيمايم».
حضرت ثامن الائمه(ع) در حدود 12 قرن پيش عملا ضرورت آگاهي به زبان‌هاي ديگر را به ما نشان دادند، چرا امروز ما از انجام دادن اين مسئوليت سر باز زنيم، ما در روايت مربوط به قم داريم «علم و دانش از قم به تمام جهان منتشر مي‌شود و كسي نمي‌ماند كه پيام اسلام به گوش او نرسد»، آيا تحقيق اين پيش بيني امام صادق(ع) بدون آگاهي بر زبان‌هاي مختلف ممكن است؟
آيا فقط با زبان فارسي و يا زبان عربي مي‌توان به تمام مردم روي زمين اتمام حجت نمود و آگاهي رساني كرد؟ اميدوارم كساني كه به اهميت اين موضوع آگاه نيستند به وسيله ارشادهاي شما آگاهي پيدا كنند و در حوزه علميه به قدر كافي زبان‌دان براي رساندن پيام اسلام و اهل‌بيت(ع) به دنيا داشته باشد.


| شناسه مطلب: 51560




مراجع تقليد طلاب



نظرات کاربران