شیطان از چه راه هایی به انسان نفوذ می‌کند؟ شیطان از چه راه هایی به انسان نفوذ می‌کند؟ شیطان از چه راه هایی به انسان نفوذ می‌کند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شیطان از چه راه هایی به انسان نفوذ می‌کند؟ شیطان از چه راه هایی به انسان نفوذ می‌کند؟ شیطان از چه راه هایی به انسان نفوذ می‌کند؟ شیطان از چه راه هایی به انسان نفوذ می‌کند؟ شیطان از چه راه هایی به انسان نفوذ می‌کند؟

شیطان از چه راه هایی به انسان نفوذ می‌کند؟

شیطان گاهی از طریق بینش و امور نظری و علمی ما وارد میشود و گاه از طریق گرایش و امور قلبی و بار دیگر از طریق منش و رفتارهای ظاهری بر ما وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلي، حجت‌الاسلام والمسلمين پور موسوي، سخنران بعثه در حرم امام حسين عليه‌السلام و در جمع زايران كربلاي حسيني گفت: شيطان گاهي از طريق بينش و امور نظري و علمي ما وارد ميشود و گاه از طريق گرايش و امور قلبي و بار ديگر از طريق منش و رفتارهاي ظاهري بر ما وارد مي‌شود.
وي افزود: عامل قريب نفوذ شيطان در انديشه آدمي، نفس اوست، اگر نفس كه عامل نفوذي ابليس است نباشد، نظير اين است كه سمي وارد دهان انسان شود ولي به دستگاه گوارش او نرسد، يا دستگاه گوارش آن را قبول نكند.
حجت‌الاسلام پورموسوي خاطر نشان كرد: وجود انسان داراي فطرت و طبيعت است. فطرت از جانب خدا در انسانها نهاده شده و انسان را در تمام زمينهها به خوبي فرا ميخواند، ولي طبيعت وظيفه تأمين نيازهاي مادي و جسماني انسان را به عهده دارد.
وي اظهار داشت:در صورتي كه انسان از فطرت تبعيت نمايد؛ موجب صلاح و در صورت سرپيچي از فطرت، موجب فساد او خواهد شد. انسانهاي فطرت گرا، در بعد بينش، بر برهان و دليلي كه مبتني بر عقل است، تكيه ميكنند، و انسانهاي طبيعت گرا به ظن و گمان مبتني بر حس و وهم و خيال اكتفا ميكنند و از بركات عقل محروم ميشوند.
اين سخنران در حرم حسيني گفت: به برخي ريشههاي گرايش انسان به طبيعت اشاره كرد و گفت: نسيان و فراموشي از جمله اين موارد است؛ هر اندازه انسان به فكر اشباع غرايز حيواني باشد، از آگاهي انساني دورتر شده تا آنجا كه خداوند و اسماي حسناي الهي را فراموش ميكند كه نتيجهاش گشايش دريچه قلب به سوي شيطان و فراهم شدن زمينههاي نفوذ او است؛ خدا هم به واسطهي كفران اين نعمت و عقوبت اين گناه، او را از ياد خودش ميبرد، زيرا نسيان نفس به دنبال فراموشي خدا و از مظاهر بزرگ ناآگاهي انسان است.
وي افزود: غفلت؛ مهمترين سلاح شيطان و يكي از راههاي نفوذ او در انسان، غافل كردن است. غفلت؛ گاه قبل از عمل عارض ميشود و در پارهاي حين عمل و گاه بعد از عمل؛ از اينرو راه مبارزه با غفلت و نجات از ريا و سمعه اين است كه همواره توفيق را از خدا بخواهد و هدف را در نظر داشته باشد و به خود يادآور شود كه دنبال چيست؟ و چه ميكند؟
حجت‌الاسلام پورموسوي تصريح كرد: آمال و آرزوها؛ يكي از شيوههاي تسلط شيطان پس از تهاجم و نزديك شدن به انسان، تصرف در انديشه و خيال اوست. شيطان آرزوها و خيالاتي را براي او مطرح ميكند و چيزهايي را در نظر او زينت ميدهد كه زينت ارض است نه زيور قلب و جان انسان كه زينت جان انسان، ايمان به خداي سبحان است.




نظرات کاربران