کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر

کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین در بازار نشر

کتاب غروب شرعی از دیدگاه فریقین نوشته حمید کمالی اردکانی به همت مؤسسه فرهنگی هنری مشعر در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سرويس انديشه پايگاه‌ اطلاع‌رساني حج، پس از آنكه قلم تقدير بر آن رفت كه انسان‌ها از نعمت حضور حجت خدا و امام معصوم بي‌بهره شوند، با راهنمايي‌ها و ايجاد مقدمات همان انوار مقدس، انسان‌هايي وارسته و پرتلاش از ميان شيعه به پاخاستند تا، با ابزار پوياي اجتهاد، معارف ناب آسماني را به نسل‌هاي آينده منتقل كنند و حتي برخي از آنها در اين راه جان خويش را نيز تقديم كردند.
كتاب غروب شرعي از ديدگاه فريقين از «مقدمه و سه بخش: كليات و مفاهيم، بررسي اقوال و ادله فقهاي اهل تسنن و بررسي اقوال و ادله فقهاي اماميه» گردآوري شده است.
بخش اول، شامل مباحث «بررسي مفهوم غروب و مغرب، بررسي مفهوم استتار شمس، بررسي مفهوم ذهاب حمره مشرقيه، بررسي مفهوم افق، بررسي مفهوم تقيه، بررسي مفهوم فريقين (خاصه و عامه)، جايگاه غروب شرعي در فقه عبادات، عوامل اختلاف فريقين در مسائل كثيرالابتلاي صدر اسلام، دور نمايي از روايات غروب و سير تكاملي آن در مجامع روايي اوليه فريقين و چگونگي بازتاب ديدگاه فقهي هر يك از فريقين در آثار يكديگر» است.
نويسنده مفهوم ذهاب حمره مشرقيه را مورد بررسي قرار داده و نوشته است: «سرخي‌اي كه بعد از استتار قرص خورشيد در افق مغرب، در ناحيه مشرق پديد مي‌آيد و كم‌كم به طرف بالا مي‌آيد، تا اينكه ناپديد شود. فاصله زمان استتار و زوال اين حمره در فصول مختلف سال متفاوت است و بين ده با بيست دقيقه در نوسان مي‌باشد. برخي از فقها زوال چنين حمره‌اي را مبدأ دخول وقت نماز مغرب، جواز افطار و زمان افاضه از عرفات دانسته‌اند.»
در بخش دوم موضوعات «قائلان به تحقق غروب با استتار شمس، ادله قول به تحقق غروب با استتار شمس، رواياتي كه غروب شمس را اول وقت نماز مغرب معرفي مي‌نمايد، رواياتي كه سقوط، وجوب و غيبوبت شمس را اول وقت نماز مغرب معرفي مي‌نمايد، رواياتي كه بيانگر وقت افطار است، روايات رؤيت مواقع نبل (جايگاه افتادن تير)، قائلان به تحقق غروب با طلوع شاهد و ادله قول به تحقق غروب با طلوع شاهد» مورد بررسي قرار گرفته است.
در اين كتاب در رابطه با بازتاب ديدگاه فقهاي شيعه در آثار فقهي عامه آمده است: «اولا، از ابتداي غيبت صغرا دو قول بين فقهاي شيعه مطرح بوده است: برخي ذهاب حمره مشرقيه را علامت و ملاك غروب قرار داده و عده‌اي ديگر، هم‌نظر با عامه، استتار قرص را اول وقت غروب دانسته‌اند. ثانيا، تمام فقهاي شيعه قول سوم را نفي كرده‌اند. ولي در آثار فقهاي عامه نه تنها به دو قول مطرح در ميان شيعه اشاره نشده است، بلكه آنچه را فقهاي شيعه به تبع روايات نفي كرده‌اند، به عنوان قول همه شيعه، به اماميه نسبت داده‌اند. قولي كه به شيعه انتساب داده شده، اشتباك نجوم است.»
نگارنده در بخش سوم به عناوين «قائلان به تحقق غروب با استتار شمس از فقهاي اماميه، ادله قائلان به اعتبار استتار شمس از فقهاي اماميه، قائلان به تحقق غروب با ذهاب حمره مشرقيه از فقهاي اماميه، ادله قول به تحقق غروب با ذهاب حمره مشرقيه، وجوه جمع قائلان به استتار شمس، وجوه جمع قائلان به اعتبار ذهاب حمره مشرقيه، وجوه ترجيح روايات ذهاب حمره بر اخبار استتار» پرداخته است.
علاقه‌مندان جهت تهيه اين كتاب مي‌توانند با شماره تلفن ۳۷۸۳۸۴۰۰ ۰۲۵ تماس بگيرند.
لازم به ذكر است، كتاب غروب شرعي از ديدگاه فريقين نوشته حميد كمالي اردكاني به همت مؤسسه فرهنگي هنري مشعر در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
گفتني است كتابخانه تخصصي حج و زيارت در پايگاه اطلاع رساني حج (lib.hajj.ir) متن كامل كتاب هاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را با فرمت هاي گوناگون در اختيار عموم كاربران قرار داده است.


| شناسه مطلب: 51593




تازه‌هاي نشر



نظرات کاربران