سوداگران بازار در کمین زایران ایرانی سوداگران بازار در کمین زایران ایرانی سوداگران بازار در کمین زایران ایرانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سوداگران بازار در کمین زایران ایرانی سوداگران بازار در کمین زایران ایرانی سوداگران بازار در کمین زایران ایرانی سوداگران بازار در کمین زایران ایرانی سوداگران بازار در کمین زایران ایرانی

سوداگران بازار در کمین زایران ایرانی

مسئله خرید سوغات همیشه از سوژه های خبری در حوزه اخبار حج بوده و هست و ما نیز سعی کردیم به نوعی به این مقوله بپردازیم.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مكه مكرمه، امروز براي تهيه گزارشي از وضعيت حمل و نقل زايران ايراني به سطح شهر رفتم كه ديدن چند صحنه سبب شد تا موضوع گزارشم را تغيير داده و به يك معضل به عنوان سوداگران بازار بپردازم.
كساني كه به عمره يا حج تمتع مشرف شده‌اند، گرما و داغي بازار مكه و مدينه را خوب درك كرده‌اند. يكي از خدمات اين فروشگاه‌هاي پر زرق و برق، گسيل تاكسي‌هاي رايگان براي جمع آوري زايران بي‌اطلاع جهت بازديد از فروشگاه است آن هم با اين ترفند كه بدون كرايه شما را به هر فروشگاهي كه بخواهيد خواهيم برد.
اين نحوه تبليغات كه به نوعي در ابتداي امر حس منفعت طلبي زاير را بر مي‌انگيزاند سبب مي‌شود تا حد زيادي تير راننده به هدف اصابت كند و دام را صيد كند و بي‌چاره زاير، بي‌خبر از آنكه اين رايگاني سرويس حمل و نقل در فروشگاه جبران خواهد شد.
متأسفانه بسياري از زايران ما نمي‌دانند كه به دليل نرخ بالاي دلار در كشور ما هزينه سفرهاي خارجي براي ما بسيار بالاست و بالعكس سفر اتباع ديگر كشور‌ها به ايران بسيار كم هزينه خواهد بود و اين مهم در مسئله خريد، هزينه هنگفتي روي دست زاير قرار مي‌دهد.
براي نمونه زايراني كه در سال ۸۸ يا ۸۹ به عمره آمده‌اند در قبال هر يك ريال سعودي قريب به سيصد تومان هزينه مي‌كردند اما الآن براي هر يك ريال سعودي بيش از نهصد تومان هزينه مي‌كنند؛ يعني افزايش سه برابري هزينه‌ها در خريد و اين در حالي است كه نرخ و ارزش پولي كشور عربستان تغيير محسوسي از آن زمان تا به حال نداشته است.
پس خريد فروشگاه‌هاي سعودي نسبت به سال ۸۸ افزايش قيمت معمولي در هر سال را داشته، اما قيمت فروش براي آن‌ها افزايش سه برابري داشته است، ساده‌تر اينكه سال ۸۸ يك ريال مي‌خريد دو ريال مي‌فروخت اما الآن يك و نيم ريال مي‌خرد و چهار و نيم ريال مي‌فروشد پس يك هزينه جزئي براي حمل و نقل سطح شهر چيزي نيست.
از طرفي زايران ما پول و وقت خود را در اينجا صرف مي‌كنند، اما دستگاه تبليغاتي سعودي از حضور زايران ما در فروشگاه‌ها خصوصا به دليل عدم آگاهي زاير ايراني به فرهنگ نمازگزاري اهل سنت، استفاده تبليغاتي كرده و علاوه بر اينكه صرفه اقتصادي خود را برده و جيب زاير را خالي كرده است هجمه اعتقادي و فرهنگي هم به زايران و به طور كلي جهوري اسلامي ايران مي‌كند.
تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل...


| شناسه مطلب: 52131




سوغات



نظرات کاربران