مشروح سخنان رییس سازمان حج و زیارت در جمع روحانیون کاروانهای حج تمتع مشروح سخنان رییس سازمان حج و زیارت در جمع روحانیون کاروانهای حج تمتع مشروح سخنان رییس سازمان حج و زیارت در جمع روحانیون کاروانهای حج تمتع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مشروح سخنان رییس سازمان حج و زیارت در جمع روحانیون کاروانهای حج تمتع مشروح سخنان رییس سازمان حج و زیارت در جمع روحانیون کاروانهای حج تمتع مشروح سخنان رییس سازمان حج و زیارت در جمع روحانیون کاروانهای حج تمتع مشروح سخنان رییس سازمان حج و زیارت در جمع روحانیون کاروانهای حج تمتع مشروح سخنان رییس سازمان حج و زیارت در جمع روحانیون کاروانهای حج تمتع

مشروح سخنان رییس سازمان حج و زیارت در جمع روحانیون کاروانهای حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت در همایش روحانیون کاروان‌های حج ۹۴ گفت: علی رغم افزایش نرخ ارز و افزایش ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی بلیط هواپیما، با تمهیدات اندیشیده شده، هزینه حج امسال ۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زيارت، «سعيد اوحدي» روز جمعه ۲۸ فروردين ماه در همايش روحانيون كاروان‌هاي حج ۹۴ كه در قم برگزار شد، ضمن تبريك سالي كه مزين به نام حضرت زهرا (س) است، با اشاره نامگذاري سال ۹۴ از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «دولت و ملت، همدلي و همزباني» گفت: در ۵ سال گذشته مضامين و سياست‌هاي اقتصادي در نامگذاري هر سال مورد استفاده قرار مي‌گرفت، حتي در سال ۹۳ رهبر معظم انقلاب بر سياست اقتصاد مقاومتي تأكيد فرمودند، اما استنباط اين است كه در نامگذاري سال ۹۴ به عنوان سال «دولت و ملت، همدلي و همزباني» برآيند و تجلي همه آن شعارهاي سال‌هاي گذشته، تبلور يافته است.
وي در اين باره افزود: اميدواريم در سايه رهنمود‌ها و درايت نماينده محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت و با انسجام موجود در مجموعه حج و زيارت با همدلي و همزباني در مسير خدمت به حجاج و زائران گام برداريم و معتقديم هر موفقيتي كه سازمان حج و زيارت تا امروز داشته به بركت اين انسجام بوده است.
رئيس سازمان حج و زيارت به شرايط منطقه و موقعيت جمهوري اسلامي در دنيا اشاره كرد و ابراز داشت: امروز دنيا، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يك قدرت در منطقه و جهان پذيرفته است. بعد از جنگ جهاني دوم دنيا ۶ كشور را به عنوان ۶ كشور قدرتمند جهان پذيرفت اما ديديم كه همين ۶ كشور يكسال با ايران سر ميز مذاكره نشستند و قدرت جمهوري اسلامي براي آنان پذيرفته شده است.
مهندس اوحدي ادامه داد: دنياي استكبار نمي‌خواست از تأثيرگذاري فتواي مراجع شيعي در تحولات جهان سخني به ميان بياورد اما در گزارش اوباما به كنگره و مردم امريكا شاهد بوديم رئيس جمهور امريكا در سخنانش از فتواي رهبر معظم انقلاب به عنوان راهكاري نه تنها براي مذاكرات بلكه بستري بسيار مهم براي صلح جهاني ياد مي‌كند.
** ۹۰ درصد برنامه ريزي‌هاي حج امسال انجام شده است
وي در گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص حج تمتع امسال گفت: دو سال گذشته در چنين روزهايي فراخوان براي ثبت نام در كاروان‌هاي حج تمتع انجام مي‌گرفت اما امسال در چنين زماني كاروان‌هاي حج تكميل شده و روحانيون همه كاروان‌ها مشخص شده‌اند و هتل‌هاي حج قرعه كشي شده‌اند و ۹۰ درصد برنامه ريزي‌هاي حج امسال انجام شده است و در حالي كه ۵ ماه زمان تا اعزام زائران فرصت داريم، آماده مي‌شويم كه براي جلسات آموزشي كاروان‌ها كه بخش مهمي از خدمات حج تمتع است، برنامه ريزي كنيم.
رئيس سازمان حج و زيارت در سخنانش در خصوص برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته براي حج امسال گفت: ۱۷ ربيع الاول در تقويم سازمان حج و زيارت زمان فراخوان نام نويسي در كاروان‌هاي حج تعيين شده است و با ثبت نام زودهنگام زائران در كاروان‌هاي حج هم از اضطراب زائران در خصوص مسائل و مشكلات سفر كاسته مي‌شود و هم فرصت كافي براي برنامه‌هاي آموزشي كاروان‌ها كه مورد تأكيد سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبري است، وجود خواهد داشت.
وي در اين خصوص ادامه داد: در برنامه‌هاي آموزشي زائران حج بايد بر موضوع توفيق بزرگي كه در اين سفر معنوي نصيب زائران شده است، تا حد امكان تأكيد شود امروز شاهديم كه در فضاي مجازي برخي مغرضانه به عمره و فريضه حج جفا مي‌كنند و اين ناشي از غفلتي است كه ما به نسبت به ترويج احكام الهي داشته‌ايم.
اوحدي بيان كرد: در موسم حج گذشته كارگروه‌هاي مربوط به حج ۹۴ تشكيل شد و ۷۵ درصد كارهاي مربوط به مسكن و تداركات حج بسته شد. طي يكي دو سال گذشته ساختمان‌ها را بصورت «مجموعه محور» اجاره كرده‌ايم. اين مجموعه محوري يعني عمده كار‌ها متمركز است و كارهاي اجرايي روزمره از دوش مديران راهنما برداشته شده و به عهده مديران مجموعه‌هاي حج گذاشته شده تا مديران كاروان‌ها تمام همّ و غمشان خدمت به زائران باشد.
وي اضافه كرد: بحمدالله ساختاري تحت عنوان «شوراي فرهنگي» در مجموعه‌ها تعريف شده است كه اگر به اين تشكيلات اصالت بدهيم، بسياري از مشكلات موجود، در‌‌ همان مجموعه‌ها يقيناً قابل حل خواهد بود.
رئيس سازمان حج گفت: در حوزه ساختاري، سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبري در دو سال گذشته تجربه‌هاي ارزشمندي داشته‌اند، به عنوان مثال به جاي اينكه سازمان حج و بعثه در موسم حج هر دو در امر بازرسي وارد شوند و از طرفي دستگاه‌هاي نظارتي هم وارد اين امر شوند كه موجب اصطكاك و فرسايش در عمليات گردد، سال گذشته تجربه ارزشمندي داشتيم كه بعثه صرفاً نظارت و بازرسي را بصورت جامع انجام مي‌داد و سازمان حج نيز تنها در حوزه ارزشيابي مديران و خدمات وارد مي‌شد.
وي افزود: در حج گذشته ۲۵ درصد تعديل نيروي انساني را داشتيم كه اين اقدام باعث شد ويزاي بدست آمده از كاهش اعزام عوامل نصيب زائران شود و زائران بيشتري بتوانند به سرزمين وحي اعزام شوند.
وي به اجراي طرح «پزشك مجموعه» در حج سال گذشته اشاره كرد و گفت: پيش از اين ۴۰۰ تا ۵۰۰ پزشك به عنوان پزشك كاروان به حج اعزام مي‌شدند كه با اجراي طرح «پزشك مجموعه» تعداد پزشكان به ۲۵۰ نفر تقليل يافت و ويزاهاي صرفه جويي شده براي اعزام زائران در نوبت، بكار گرفته شد.
رئيس سازمان حج به آسيب‌شناسي و برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته در خصوص اجراي طرح پزشك مجموعه اشاره كرد و بيان داشت: در اين طرح‌‌ همان پزشكي كه زائران را در ايران معاينه كرده بود در مجموعه زائران حضور داشت و سعي شده بود پزشك با زائران مجموعه همزبان باشد و در هر پرواز، پزشك مجموعه با زائران‌‌ همان مجموعه به سرزمين وحي اعزام شود كه بدين ترتيب از بسياري از مشكلاتي كه پيش از اين با آن مواجه بوديم، جلوگيري شود.
مهندس اوحدي ادامه داد: بنابر تأكيد رهبر معظم انقلاب به دست اندركاران حج، سال گذشته براي اولين بار طرح انطباق در حج به اجرا درآمد و براي نخستين بار ۶۰ پزشك زن متخصص و فوق متخصص به حج اعزام شدند تا به بانوان زائر خدمات پزشكي ارائه دهند كه درمانگاه‌هاي شبانه روزي را نيز همين پزشكان هدايت مي‌كردند.
** آغاز معاينات پزشكي حجاج از پايان ارديبهشت ماه
وي در ادامه از برگزاري اولين همايش پزشكي حج ۹۴ در ۱۰ ارديبهشت خبر داد و گفت: اين همايش با حضور ۵۰ نماينده استاني و مسئولان درمانگاه‌ها برگزار مي‌شود و بر اساس اعلام رئيس مركز پزشكي حج و زيارت معاينات پزشكي زائران با دقتي بالا‌تر از قبل، از پايان ارديبهشت ماه آغاز خواهد شد.
وي با بيان اينكه از موسم حج سال ۹۲ در راستاي توزيع عادلانه خدمات و مديريت قيمت تمام شده در حج اقدام كرديم، اضافه كرد: در حج سال ۹۲ با تأكيد نماينده محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت توانستيم با مديريت هزينه‌ها ۲ ميليون تومان به زائران حج برگردانيم. سال ۹۳ نيز يك ميليون تومان بابت صرفه جويي‌ها و يك ميليون تومان هم از محل سودهاي مبالغ انباشته شده از بانك ملي گرفتيم كه جمعا دو ميليون تومان از هزينه سفر زائران حج كسر گرديد.
** هزينه حج امسال از ۷ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۰ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان
رئيس سازمان حج گفت: مديريت هزينه‌هاي تمام شده در خصوص حج ۹۴ نيز صورت گرفت. در حالي كه زائران بين ۲۸ تا ۳۵ روز در سرزمين وحي حضور دارند، قيمت كاروان‌هاي حج بين ۷ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۰ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان است كه اين مبلغ با توجه به تعداد روزهاي سفر با هيچ سفر خارجي قابل مقايسه نيست، در عمره ۱۰ روزه هم با احتساب هزينه‌هاي بيمه، اتوبوس و ساير خدمات، بالا‌ترين قيمت ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان است.
مهندس اوحدي ادامه داد: سال گذشته بدليل ثبت نام زودهنگام زائران در كاروان‌ها كه بايد هزينه سفر ۶ ماه زود‌تر از زائران دريافت مي‌شد و با توجه به اينكه اين دريافت هزينه قبل از ايام عيد نوروز انجام مي‌گرفت، براي اولين بار هزينه سفر حج را در دو قسط از زائران دريافت كرديم كه اين اقدام زحمات زيادي نيز براي سازمان داشت اما بدين ترتيب از حقوق زائران صيانت شد و زائران قسط اول را در بهمن و قسط دوم را در ارديبهشت ماه پرداخت كردند تا در ايام منتهي به پايان سال از لحاظ اقتصادي به زائران فشاري وارد نشد. امسال نيز همه زائران قسط اول را در بهمن پرداخت كرده‌اند و قسط دوم را در ارديبهشت ماه پرداخت خواهند كرد.
** افزايش كيفيت هتل‌هاي محل اسكان حجاج در مكه
وي با بيان اينكه اسكان ۷۰ درصد هزينه‌هاي حج را به خود اختصاص مي‌دهد، اعلام كرد: طي دو سال گذشته بيش از ۵۰ درصد هتل‌هاي محل اسكان زائران در مكه را تغيير داديم و هتل‌هاي با كيفيت بالاتري را جايگزين كرديم.
** كاهش ۵ درصدي هزينه‌هاي حج امسال علي رغم افزايش نرخ ارز و بليط هواپيما
مهندس اوحدي افزود: امسال شركت‌هاي هواپيمايي ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قيمت بليط را افزايش دادند، قيمت ارز مبادله‌اي در قانون بودجه امسال از ۲۶۶۰ تومان به ۲۸۵۰ تومان افزايش يافت اما با درايتي كه كار‌شناسان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبري بكار بردند، علي رغم تورم، افزايش قيمت بليط هواپيما و افزايش ۹ درصدي قيمت ارز مبادله‌اي، قيمت حج ۹۴ نسبت به سال گذشته ۵ درصد كاهش يافته است.
وي در ادامه گفت: امسال در حال برنامه ريزي هستيم تا اسكان بعثه آيات عظام بصورت منسجم انجام گيرد.
** تأمين بخش قابل توجهي از اقلام تداركاتي حج از ايران
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص تغذيه و تداركات حج بيان كرد: در اين خصوص تجربه خوبي داشتيم. دو سال قبل خدمت رهبر معظم انقلاب رسيديم و ايشان تأكيد فرمودند تا حد امكان اقلام مورد نياز زائران را از ايران تهيه كنيد. لازم بذكر است در حج سال ۹۲، ۲۲ قلم جنس؛ در حج ۹۳، ۶۱ قلم جنس كه ۵۰ درصد اقلام تداركاتي حج را تشكيل مي‌داد از ايران تهيه شد. در عمره ۹۴-۹۳ براي اولين بار بخشي از گوشت مورد نياز براي غذاي عمره گزاران علي رغم محدوديت‌هاي داخل كشور و عربستان از ايران تأمين شد. در حج سال گذشته ۶ تا ۷ قلم از ميوه زائران از ايران تهيه شد كه اين اقدام نقش بسزايي در تأمين رضايت زائران داشت.
** برنامه ريزي براي تنوع در برنامه غذايي حجاج
وي افزود: امسال در عمره و سال گذشته در حج در بخش مدينه بعد، اقدامات خوبي در حوزه تنوع برنامه غذايي زائران شكل گرفت. در حج سال گذشته ۳ يا ۴ نوع غذاي ايراني خوب توانستيم در برنامه غذايي زائران در مدينه بگنجانيم كه در نظرسنجي‌ها داريم كه بيش از ۹۰ درصد رضايت زائران را در اين زمينه شاهد بوديم.
رئيس سازمان حج در اينخصوص اضافه كرد: امسال هم ۸ تا ۹ نوع غذاي متنوع را كه در سال‌هاي قبل نداشتيم در برنامه غذايي حجاج در مكه اضافه خواهيم كرد بهر حال زائران ۲۵ روز در مكه هستند اگر غذاي تكراري به آن‌ها داده شوند، از غذا خسته مي‌شوند و كمتر غذا مي‌خورند و در نتيجه ضعيف شده و از انجام اعمال خود باز مي‌مانند.
** اعزام زائران به حج در قالب ۴۵۳ كاروان
مهندس اوحدي ادامه داد: امسال ۴۵۳ كاروان حج داريم كه با تمهيدات انديشيده شده ۱۹۹ كاروان مدينه بعد و ۲۵۲ كاروان مدينه قبل هستند و دليل بيشتر بودن تعداد كاروان‌هاي مدينه قبل اين است كه استقبال بيشتري از اين كاروان‌ها از سوي زائران وجود دارد.
وي افزود: در راستاي توزيع عادلانه خدمات امسال براي ۳ ايستگاه پروازي از ميان ۱۹ ايستگاه و براي زائران ۱۵ استان كشور امكان انتخاب كاروان‌هاي مدينه قبل يا بعد وجود دارد اين در حالي است كه تا دو سال قبل اين امكان تنها براي ايستگاه پروازي تهران مهيا بود.
مهندس اوحدي در ادامه بيان كرد: مركز پزشكي سميناري با انجمن پزشكان متخصص و فوق متخصص زنان كشور خواهد داشت تا يك نظام نامه و دستورالعمل واحد براي خانمهاي زائر حج تهيه شود تا بدين ترتيب از بروز برخي مشكلات كه در سال‌هاي قبل رخ داده بود، جلوگيري به عمل آيد.
** افزايش امكانات رفاهي در عرفات
وي با بيان اينكه اولين پرواز زائران حج به سوي سرزمين وحي از اول شهريور ماه انجام خواهد گرفت و آخرين گروه از حجاج ۴ محرم به كشور بازمي گردند، گفت: هرچه جلو‌تر مي‌رويم موسم حج در فصل گرما مي‌افتد از اين رو دو سال است كه در عرفات امكان تأسيسات سرمايشي ايجاد شده است، همچنين براي بهره‌مندي بيشتر زائران از فضاي معنوي عرفات امكانات روشنايي فراهم شده است كه وجود اين باعث مي‌شود زائران براي خروج از عرفات عجله نداشته باشند.
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: در ملاقاتي كه با وزير حج داشتم ايشان گفتند كه برخي از زائران در مشعر‌الحرام در فضاي مربوط به خودشان وقوف نمي‌كنند و به فضاي مربوط به زائران ديگر كشور‌ها وارد مي‌شوند كه به بركت حضور شما روحانيون محترم و مديريت شما عزيزان اين مشكل در سال قبل مرتفع شد و همه زائران در فضاي خودشان بودند و ساعت ۴ تا ۵ صبح به سوي وادي مُحَسّر انتقال داده شدند.
رئيس سازمان حج ادامه داد: يكي از مواردي كه وزير حج در ملاقاتي كه با وي داشتم يادآور شد اين بود كه زائران ايراني قبل از طلوع آفتاب در وادي محسّر جمع مي‌شوند و پس از طلوع آفتاب مي‌خواهند وارد منا شوند كه لازم است روحانيون و مديران محترم كاروان‌ها مديريت لازم را براي اين موضوع داشته باشند كه با توجه به فرصت زماني مناسب زائران با آرامش مسير مشعرالحرام تا وادي محسّر و منا و رمي جمرات را طي نمايند.
وي در خصوص عمليات انتقال زائران از مكه به عرفات كه روز هشتم ذي الحجه انجام مي‌گيرد، گفت: سال گذشته عمليات انتقال زائران از ساعت ۳ بعد از ظهر بدون كمترين مشكلي انجام شد و آخرين گروه از زائران ساعت ۸ به عرفات وارد شدند. همچنين عمليات انتقال زائران از عرفات به مشعرالحرام نيز روان انجام شد و ساعت ۱۱ شب هيچ زائري در عرفات نداشتيم و همه زائران انتقال داده شده بودند.
وي در ادامه گفت: برنامه ريزي‌هاي ايام تشريق با دقت لازم انجام شده و لازم نيست زائران از ساعت ۸ صبح روز هشتم ذي الحجه براي انتقال به عرفات آماده شده باشند. انتقال زائران به عرفات بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و صرف نهار از بعدازظهر روز هشتم انجام خواهد گرفت.
وي در پايان اظهار داشت: سفر حج كه بيش از يكماه بطول مي‌انجامد، سختي‌هاي خودش را دارد و درخواست ما از شما روحانيون كاروان‌ها كه پرچمداران اين سفر معنوي هستيد اين است كه زائران را از توفيقي كه نصيبشان شده است، آگاه نماييد تا بيشترين توشه معنوي را از سفر حج داشته باشند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران