حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم: 

نگاه به حج واجب از زاویه اقتصادی درست نیست حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم: 

نگاه به حج واجب از زاویه اقتصادی درست نیست حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم: 

نگاه به حج واجب از زاویه اقتصادی درست نیست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم: 

نگاه به حج واجب از زاویه اقتصادی درست نیست حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم: 

نگاه به حج واجب از زاویه اقتصادی درست نیست حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم: 

نگاه به حج واجب از زاویه اقتصادی درست نیست حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم: 

نگاه به حج واجب از زاویه اقتصادی درست نیست حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم: 

نگاه به حج واجب از زاویه اقتصادی درست نیست
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم:

نگاه به حج واجب از زاویه اقتصادی درست نیست


حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم معتقد است نباید از زاویه مسائل اقتصادی به حج واجب نگاه کرد البته او موضوع حج عمره را متفاوت می‌بیند هر چند معتقد است درآمد عربستان از حج گذاران عمره ایرانی خیلی زیاد نیست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حجت الاسلام والمسلمين دكتر غلامرضا مصباحي مقدم، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با خبرنگار پايگاه خبري و اطلاع رساني جماران درباره حج و هزينه‌هاي آن اظهار كرد: موافق نيستم كه از زاويه مسائل و منافع اقتصادي به مسئله حج نگاه كنيم. چراكه حج بايد در زمان و موسم حج انجام گيرد و بدون اين گونه ملاحظات بايد اجازه دهيم مردمي كه حج واجب به گردنشان است، اعمال حجشان را انجام دهند. اين اقدامات تبعا هزينه‌هايي را خواهد داشت.
وي درباره عمره اظهار كرد: عمره كه امري مستحب است، بايد از تمام جهات مساله را نگاه كرد. اصل اينكه بسياري از مردم كشورمان متقاضي عمره هستند، نشان مي‌دهد كه وضعيت اقتصادي بسياري از خانواده‌هاي ايراني رو به بهبود است كه توان سفر عمره دارند. در حال حاضر جوانان و دانشجويان عمره دانشجويي و دانش آموزي مي‌روند كه حكايت از بهبود شرايط خانواده‌هاي ايراني دارد.
حجت الاسلام والمسلمين مصباحي مقدم افزود: حضور ايرانيان براي ملت‌هاي ديگري كه در عربستان حضور پيدا مي‌كنند و حضور ايرانيان را مي‌بينند نتايج مثبتي را به دنبال خواهد داشت. برخي از آن‌ها تعجب مي‌كنند و اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه در شرايط تحريمي كه تحت فشار تحريم‌هاي بانكي و پولي و ارزي قرار داريد، چطور مي‌توانيد به حج برويد؟ آيا با خودتان ارز داريد؟ و هنگامي كه ايرانيان نشان مي‌دهند كه همراه‌شان ارز است، آن‌ها تعجب مي‌كنند و حس مي‌كنند كه اطلاعاتشان، اطلاعات غلطي است. بنابراين حضور ايراني‌ها از جهاتي مثبت است و نبايد از اين مسائل غفلت كرد.
وي درباره هزينه‌هايي كه صرف حج عمره مي‌شود اظهار كرد: سهم هزينه‌هاي ارزي كشور براي عمره نسبت به درآمدهاي عربستان از صادرات نفت و ورود حجاج وعمره گذاران سهم بسيار كوچك و ناچيزي است. عربستان سعودى با توليد روزانه حدود ۱۰ ميليون بشكه نفت، درآمد بسيار سرشاري دارد كه بخش مهمي از اين درآمد را سرمايه گذاري كرده است كه سود سرمايه گذاري صندوق ارزي عربستان بسيار بسيار گسترده است. همچنين سهم ايراني‌ها از عمره سهم اندكي است. ايران از نظر جمعيتي كه براي عمره مي‌روند در رتبه ششم قرار دارد. به اين معنا كه بخش اعظم منابع مالي كه دولت عربستان از عمره گزاران به دست مي‌آورد از ساير كشورهاست. بنابراين اينكه ما خيال كنيم كه اين منابع به عنوان كمك براي حمله به يمن و امثال اين‌ها به كار گرفته مي‌شود، تصور صحيحي نيست.
اين كار‌شناس مسائل اقتصادي با تاكيد بر اينكه عربستان هزينه‌هاي زيادي را براي شكست سياسي ايران پرداخته است، بيان كرد: عربستان سعودى به منظور مبارزه سياسي با ايران، قيمت نفت را از ۱۱۰ دلار با ترفندهايي به حدود ۴۰ دلار كاهش داد و از اين راه حدود ۱۳۰ ميليارد دلار براي مدت يك سال زيان كرد. اين رقم در مقابل ۲۵۰ ميليون دلار كه ايران براي عمره هزينه مي‌كند، غير قابل قياس است. بنابراين نبايد از ديدگاه اقتصادي، مسئله را ارزيابي كرد اما جنبه‌هاي ديگري وجود دارد كه بايد به آن‌ها پرداخت. دولت عربستان سر ناسازگاري با كشور و ملت ما گذاشته است و براي شكست سياست‌هاي ايران در منطقه خيلى هزينه مي‌كند.
وي افزود: عربستان در لبنان تنها براي انتخاب سعد حريري، ۱۴ ميليارد دلار هزينه كرد و سعد حريري پيروز و نخست وزير لبنان شد اما كمتر از ۱۰۰ روز نگذشت كه سقوط كرد و حزب الله توانست قدرت را در لبنان به دست آورد بدون اينكه ايران چنين هزينه‌اي را متحمل شود. اين ناكامي بزرگي براي عربستان محسوب مي‌شد كه موقعيت خودش را در لبنان تقريبا به كلي از دست داد. عراق نيز زمان صدام مورد حمايت عربستان بود. عربستان در جنگ تحميلي حدود ۶۰ ميليارد دلار به نفع صدام هزينه كرد و به حزب بعث عراق و صدام كمك كرد كه نهايتا در جنگ با ايران ناكام ماندند. عربستان در جنگ داخلي سوريه نيز قطعا مبالغ بالايي هزينه كرده است اما ناكام ماند و آن شورشيان به جايي نرسيدند. عربستان حتي در ايجاد داعش سرمايه گذاري بسياري كرده است. آمريكا و عربستان به شكل مشترك با بعضي از كشورهاي منطقه مثل قطر موجب پيدايش داعش شدند و ملت عراق كه بعد از سقوط صدام به استقلال رسيدند را تحت فشار قرار دادند. آن‌ها مي‌دانند كه سياست‌هاي ايران در عراق پيشبرد داشته است بدون اينكه ايران چنين هزينه‌هاي سنگيني را درمورد عراق پرداخت كند. تنها هزينه ارائه مشاوره را توسط تعداد اندكي از نظاميان بلندپايه خودمان ارائه مي‌كنيم. بالاخره سياست‌هاي عربستان سعودى در عراق با شكست رو به رو شده و ديگر دامنه داعش در حال جمع شدن است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تجربه‌هاي مكرر شكست عربستان گفت: اكنون عربستان يك طرفه دست به حمله به يمن زده است. به اين خيال كه يمن تحت تاثير ايران فعاليت مي‌كند. البته مساله اين است كه بدون دخالت ايران، انقلاب مردمي در يمن رخ داده است و مردم با تظاهرات و راه پيمايي‌ها و حتي با اقدامات مسلحانه، توانستند دشمنان داخلي خودشان را مهار كنند. اين اقدامات در حال رسيدن به نقطه قابل قبولي بود و دولت مورد حمايت عربستان در يمن سقوط كرد و عربستان يك طرفه و بدون داشتن پشتوانه جهاني و حمايت شوراي امنيت سازمان ملل متحد وارد جنگي نامشروع شده است. كه بزرگ و كوچك را مي‌كشند. زن و بچه‌ها كشته مي‌شوند و به مراكز توليد مواد غذايي آن‌ها و كاميون‌هاي حمل مواد غذايي و بيمارستان‌ها حمله مي‌كنند. قطعا اين اقدام نيز اقدام ناكامي خواهد بود و با شكست روبه رو خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين مصباحي مقدم تصريح كرد: در چنين شرايطي كه عربستان به كشوري اسلامي و عربي تجاوز كرده است و با توجه به اين اتفاق اخيري كه دو نوجوان ايراني را مورد هتك حيثيت قرار داده‌اند، شايسته است كه در سفر به عمره تجديد نظر كنيم. تا زماني كه امنيت مردمان تامين نشده است، اجازه ندهيم كه عمره برگزار شود.
وي در پايان سخنان خود با اشاره به اينكه برگزار نشدن عمره از نظر مالي تاثير جدي براي عربستان نخواهد داشت اما از نظر سياسي حتما موثر است، گفت: عربستان بايد امنيت حرمين شريفين و رفت و آمد حجاج و زوار را به عهده بگيرد و مسئوليت اين كار را بپزيرد. عربستان نمي‌تواند مدعي باشد كه اداره حرمين شريفين دست آن هاست بدون اينكه توانايي برقراري امنيت مردم را داشته باشد. از سوي ديگر هم حمله اين دولت به كشور مسلمان، همسايه، ضعيف، فقير و مردمي كه چيزي ندارند كه بخواهند از دست بدهند، اقدام زشتي است كه صورت گرفته است. ما با نفرستادن عمره گزارانمان مي‌توانيم يك واكنش سياسي و تبليغاتي نسبت به اين مساله داشته باشيم. فارغ از سود و زيان مادي بايد به اين مساله نگاه كرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران