صحن طواف در ماه رمضان افتتاح می شود صحن طواف در ماه رمضان افتتاح می شود صحن طواف در ماه رمضان افتتاح می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
صحن طواف در ماه رمضان افتتاح می شود صحن طواف در ماه رمضان افتتاح می شود صحن طواف در ماه رمضان افتتاح می شود صحن طواف در ماه رمضان افتتاح می شود صحن طواف در ماه رمضان افتتاح می شود

صحن طواف در ماه رمضان افتتاح می شود

مدیر اداره طرح های اداره کل امور مسجدالحرام و حرم مطهر نبوی(ص) از افتتاح صحن طواف با توجه به آخرین اقدامات طرح توسعه در موسم عمره ماه رمضان خبر داد.

به گزارش گروه ترجمه پايگاه اطلاع رساني حج، سلطان القرشي مدير اداره طرح‌هاي اداره كل امور مسجدالحرام و حرم مطهر نبوي (ص) اعلام كرد: تمام اقدامات مربوط به مرحله سوم طرح توسعه صحن طواف به پايان رسيده است و در چارچوب طرح عملياتي اين اداره كل، در ماه رمضان مي‌توان از آن استفاده كرد.
وي در گفتگو با الاقتصاديه خاطر نشان كرد: طرح توسعه شامل طبقه صحن، طبقه همكف و طبقه اول است و ظرفيت صحن طواف را به ۱۰۵ هزار نفر در هر ساعت خواهد رساند.
وي درباره توسعه مسجدالحرام از سمت شامل آن افزود: برخي مناطق آماده براي استفاده در موسم عمره رمضان شامل صحن‌ها و نمازخانه‌ها يا سرويس‌هاي بهداشتي وديگر خدمات مشخص خواهد شد. وي افزود ۹۵ درصد اقدامات ساخت و ساز به پايان رسيده است.
اين مسئول سعودي گفت: طرح توسعه شامل پيشرفته‌ترين و جديدترين سيستم‌هاي برقي و مكانيكي منسجم با نوع معماري فعلي مسجدالحرام و تقريبا مشابه آن است.
اين طرح همچنين شامل سيستم‌هاي جديد براي رهايي از زباله‌ها و دفع آن و سامانه‌هاي كنترل امنيت و سايه بان كردن صحن‌هاي خارجي است و فضاهايي كه طرح توسعه فعلي در آن اجرا مي‌شود با طرح توسعه اول و مسعي از طريق پل‌هاي متعدد براي ايجاد ارتباط حركتي امن از نظر ساماندهي و نظم حركت زائران مرتبط شده است.
اين مسئول سعودي ادامه داد: طرح توسعه پس از تكميل نهايي، ظرفيت بيش از يك ميليون نمازگزار را در اوقات شلوغي خواهد داشت.
اجراي طرح توسعه از سمت شمال غربي مسجدالحرام
وي خاطرنشان كرد: توسعه الشاميه طراحي شده است به گونه اي كه در مسافت ۲۰۰ متر از مركز كعبه مشرفه در ناحيه شمال غربي آغاز مي‌شود و تا عمق ۴۳۵ متر مي‌رسد به طوري كه مساحت‌ها و فضاهاي جديدي را شامل مي‌شود كه پس از تكميل طرح توسعه، گنجايش بيش از يك ميليون نمازگزار را خواهد داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران