مناقب امیرمؤمنان (ع)؛ 

 اولین کسی که «لا اله الا الله» گفت! مناقب امیرمؤمنان (ع)؛ 

 اولین کسی که «لا اله الا الله» گفت! مناقب امیرمؤمنان (ع)؛ 

 اولین کسی که «لا اله الا الله» گفت! بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مناقب امیرمؤمنان (ع)؛ 

 اولین کسی که «لا اله الا الله» گفت! مناقب امیرمؤمنان (ع)؛ 

 اولین کسی که «لا اله الا الله» گفت! مناقب امیرمؤمنان (ع)؛ 

 اولین کسی که «لا اله الا الله» گفت! مناقب امیرمؤمنان (ع)؛ 

 اولین کسی که «لا اله الا الله» گفت! مناقب امیرمؤمنان (ع)؛ 

 اولین کسی که «لا اله الا الله» گفت!
مناقب امیرمؤمنان (ع)؛

اولین کسی که «لا اله الا الله» گفت!

در ادامه این گزارش ۱۷ سخن گهربار از پیامبر اکرم (ص) درباره امام علی (ع) را می‌خوانید که جایگاه و مقام آن حضرت را بیشتر نمایان می‌سازد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سخن گفتن درباره فضائل حضرت علي (ع‌) - هرچند زياد هم گفته شود- قطره‌اي است در مقابل درياي بيكران حكمت، غيرت، فضيلت، ديانت و شجاعت آن حضرت. چه مقامي از اين بالاتر كه: علي (ع‌) نخستين شخصي بود كه به پيامبر (ص‌) ايمان آورد، بر فراز دوش آن حضرت، بت‌هاي بتكده را نابود ساخت. چندين بار توسط حضرت محمد (ص‌) به خلافت و امامت برگزيده شد، جبرئيل امين پس از حادثه غدير خم به دستور حضرت حق سبحانه و تعالي، فرود آمده و با كلمات ربوبي به وي تبريك گفت: در شب هجرت در بستر پيامبر (ص‌) خفت در حالي كه هرآينه بيم كشته شدنش مي‌رفت، پدر امت محمد (ص‌) بود، پدر يازده امام معصوم (ع‌) و همسر پارة تن رسول‌الله (ص‌) بود، در روز خندق تنها شخصي بود كه به نداي پيامبر لبيك گفت و پشت دلاورترين مرد سپاه كفر را به خاك ساييد، در جنگ خيبر يك‌تنه در قلعه را از جا كند و راه را براي نصرت مسلمين هموار ساخت.
اينها قطره‌اي از درياي بيكران شهادت، شجاعت و منزلت علي است. سخنان گهربار حضرت رسول اكرم (ص‌) درباره آن حضرت، به نقل از منابع تشيع و تسنن مقام و جايگاه وي را بيشتر نمايان مي‌سازد:
۱- پيامبر (ص‌) به علي (ع‌) فرمود: اي علي، اگر بنده‌اي به اندازه نوح (۹۵۰ سال‌) خدا را عبادت كند؛ و به اندازه كوه احد، طلا انفاق كند؛ و هزار سال پياده به حج رود؛ و آن‌گاه بين صفا و مروه مظلومانه كشته شود، اما ولايت تو را نپذيرفته باشد، رايحه بهشت را استشمام نكرده و به بهشت نخواهد رفت. (بحارالانوار، ۳۹، ۲۵۶)
اين حديث در كتاب (المناقب خوارزمي‌) هم كه يكي از كتاب‌هاي اهل تسنن است، آمده. (المناقب، ۶۷ و ۶۸)
۲- رسول اكرم (ص‌) فرمود: راست‌گويان سه كس‌اند: حزقيل (مؤمن آل فرعون‌)، حبيب نجار (مؤمن آل ياسين‌) و علي‌ابن ابي‌طالب كه برتر از آن دو است. (تفسير فرات الكوفي، ۳۵۴ شيعه‌- المناقب خوارزمي، ۳۱۰ سني‌)
۳- پيامبر اكرم (ص‌) به حضرت علي (ع‌) فرمود: اي علي، تو و شيعيانت در بهشت هستيد. (الايضاح، ۴۷۶ شيعه‌- تاريخ بغداد او مدينه السلام ۱۲، ۳۵۸ سني‌)
۴- پيامبر (ص‌) فرمود: حق علي (ع‌) بر اين امت، مانند حق پدر بر فرزندش است. (امالي طوسي، ۵۴ شيعه، المناقب خوارزمي ۳۱۰ سني‌)
۵- حضرت محمد (ص‌) فرمود: اگر تمام مردمان، بر دوستي علي (ع‌) گرد مي‌آمدند، خداوند هرگز دوزخ را نمي‌آفريد. (عوالي اللئالي، ۴/۸۶ شيعه، المناقب خوارزمي، ۲۸ سني‌)
۶- رسول خدا (ص‌) درباره حضرت علي (ع‌) فرمود: اين، اولين كسي است كه به من ايمان آورده و اولين كسي است كه در روز قيامت با من مصافحه مي‌كند و او بزرگ‌ترين راستگويان و جداكننده حق از باطل و سركرده مؤمنان است و مال، سركرده منافقان. (تفسير عياشي، ۱، ۴-۵ شيعه‌- مجمع الزوائد، ۹/۱۰۲ سني‌)
۷- عايشه گفت: از پيامبر (ص‌) شنيدم كه مي‌فرمود: علي (ع‌) با قرآن و قرآن با علي (ع‌) است، اين دو از هم جدا نمي‌شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند. (امالي طوسي، ۴۶۰ شيعه‌- مستدرك الصحيحين، ۳، ۱۳۴ سني‌)
۸- پيامبر (ص‌) فرمودند: اي علي، همانا تو قسمت‌كننده بهشت و جهنم هستي و به درستي كه تو، در بهشت را مي‌كوبي و بدون محاسبه وارد آن مي‌شوي. (عيون اخبار الرضا(ع‌)، ۲، ۲۷۱ شيعه، المناقب خوارزمي، ۲۹۴ سني‌)
۹- رسول خدا (ص‌) به حضرت علي (ع‌) فرمود: جبرئيل خبر مي‌دهد مرا از جانب خداي عزوجل كه به تحقيق به محبان و شيعيان تو هفت خصلت عطا فرموده است: رفق و مدارا در هنگام مردن، انس نزد وحشت قبر، نور در ظلمت قبر، امنيت در فزع، ثقل در ميزان، گذشتن از پل صراط و داخل شدن به بهشت، هشتاد سال پيش از داخل شدن بقيه مردم.
۱۰- از رسول‌الله (ص‌) پرسيدند: علي افضل است يا ملائكه؟ ايشان فرمودند: ملائكه شرف نيافتند مگر به محبت علي و محمد و قبول ولايت ايشان؛ و هر محب علي كه دلش را از غش، حسد و گناه پاك كند، بر ملائكه افضل است.
۱۱- رسول خدا محمد مصطفي (ص‌) فرمود: كسي داخل بهشت نمي‌شود مگر به جواز علي (ع‌).
۱۲- رسول گرامي اسلام در قسمتي از حديث معراج فرموده‌اند: … بر هيچ ملائكه‌اي نگذشتم مگر آنكه از علو شأن علي پرسيدند و… به هيچ آسماني نگذشتم مگر آنكه از حال علي پرسيدند و مي‌گفتند علي و شيعيانش را از ما سلام و دعا برسان‌…
۱۳- پيامبر ختمي مرتبت (ص‌) فرمود: شش طايفه (قبل از قبض‌روحشان‌) از حوض كوثر بنوشند: اول جوينده علم و كسي كه صبح و شام (جهت كسب علم‌) نزد علما باشد، دوم كسي كه فرزند خود را به تعليمي دهد، سوم كسي كه مسلمانان را بي‌منت، قرض‌الحسنه دهد، چهارم كسي كه پدر و مادرش از او خشنود باشند، پنجم كسي كه به همسر خود گويد كه سائل را از خانه، رد و محروم نكن و ششم زني كه عزت شوهر خود را خوب بدارد. (لازم به توضيح است كه اين حديث، به دليل ساقي بودن حضرت اميرالمؤمنين‌(ع‌) بر حوض كوثر، ذكر شده است.)
۱۴- پيامبر اكرم (ص‌) فرمود: علي مرا به منزله سر است از بدن.
۱۵- رسول گرامي اسلام (ص‌) طي حديثي نسبتاً طولاني، شرح حال دوستداران واقعي و خالص علي‌ابن ابيطالب (ع‌) را براي آن حضرت تشريح مي‌كنند كه در قسمتي از اين حديث، آمده است: ايشان در روز جزا با سيماي نوراني و جامه‌هاي سفيد و كفش‌هاي طلا، از قبرها بيرون آمده، با مشايعت ملائكه و توسط ناقه‌هاي بهشتي، به صحراي محشر برده مي‌شوند، جميع شدت‌ها و غم‌هاي مخصوص آن روز، از ايشان زايل شده و در سايه عرش الهي خواهند بود و همچنان‌كه خلايق، مشغول حساب هستند، براي ايشان خوان نعمت الهي بگسترانند…
۱۶- خداوند متعال مي‌فرمايد: ولايت و محبت علي (ع‌)، حصار و حصن من است و هر كه داخل اين حصار شود، از عذاب من ايمن است.
۱۷- پيامبر (ص‌) فرمودند: علي و شيعيانش با چهره‌هاي نوراني، در سايه عرش الهي مانند پيامبران و شهدا خواهند بود.




نظرات کاربران