منظور از خلفای راشدین در کتاب معراج‌السعادة چیست؟ منظور از خلفای راشدین در کتاب معراج‌السعادة چیست؟ منظور از خلفای راشدین در کتاب معراج‌السعادة چیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
منظور از خلفای راشدین در کتاب معراج‌السعادة چیست؟ منظور از خلفای راشدین در کتاب معراج‌السعادة چیست؟ منظور از خلفای راشدین در کتاب معراج‌السعادة چیست؟ منظور از خلفای راشدین در کتاب معراج‌السعادة چیست؟ منظور از خلفای راشدین در کتاب معراج‌السعادة چیست؟

منظور از خلفای راشدین در کتاب معراج‌السعادة چیست؟

ملا احمد نراقی فرزند ملامهدی نراقی از عالمان معاصر شیعه بوده، و منظور ایشان در کتاب معراج السعادة از خلفای راشدین، جانشینان پیامبر (ص)؛ یعنی امامان معصوم هستند.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، در فصل هفتم: (آداب و شرايط امام جماعت) از باب پنجم: (اسرار و آداب عبادت) كتاب معراج السعادة مرحوم نراقي منظور از جمله: "و در جاي رسول خدا و خلفاي راشدين مي ايستد و نيابت ايشان را مي كند؟ "چيست؟ مگر مرحوم نراقي شيعه نبودند؟
براي روشن شدن مطلب توجه به نكاتي ضروري به نظر مي رسد:
1. گفتني است كه كتاب "معراج السعادة" اثر ملا احمد نراقي، در واقع ترجمه كتاب "جامع السعادات" است. كتاب جامع السعادات اثر مرحوم ملا مهدي نراقي (پدر) است. اين كتاب يكي از باارزش ترين كتاب ها در علم اخلاق است كه از گذشته تاكنون به عنوان يكي از متون اخلاقي در حوزه هاي علميه شيعه از سوي علماي اخلاق تدريس مي شود.
2. نراقيين (پدر و پسر) از عالمان معاصر شيعه مي باشند، كه داراي آثار زيادي در فقه، اصول، فلسفه و ...، هستند كه "جامع السعادات" و "معراج السعادة"، از جمله آنها است.
3. اما در باره سؤال، آنچه در كتاب "جامع السعادات" آمده، چنين است: "أ و لا يستحيي من علام الغيوب أن ينصب نفسه قدوة لامة سيد الرسل (صلي الله عليه و آله و سلم) و يحل محل رسول الله (صل الله عليه و آله و سلم) و اوصيائه الراشدين (عليهم السلام) و ينوب عنهم...".[1] و آيا چنين شخصي از حضرت علام الغيوب حيا نمي كند كه خود را مقتداي امت سيد پيغمبران مي كند و در جاي رسول خدا و خلفاي راشدين او مي ايستد و نيابت ايشان را مي كند ... .[2] بديهي است با توجه به متن كتاب قطعاً منظور ايشان از اوصياي رسول الله، ائمه هدا و امامان معصوم هستند، اما اين كه در ترجمه كلمه "اوصيائه الراشدين" به خلفاي راشدين ترجمه شده است، به ذهن مي رسد منظور خلفاي راشدين؛ يعني چهار خليفه معروف باشند كه قطعاً اين گونه نيست.
4. شايد بدين جهت كلمه "اوصيائه الراشدين" به خلفاي راشدين ترجمه شده است كه مخاطب كتاب تمام مسلمانان هستند و نماز جماعت از آداب و دستورات اسلام است و امام جماعت هم در مذهب شيعه و هم در اهل سنت به نماز مي ايستد، بنابراين با اين واژه، مرادش تمام ائمه جمعه اعم از اهل سنت و شيعه باشند.
[1] نراقي، مهدي، جامع السعادات، ج 2، ص 507، قم، انتشارات اسماعيليان، چاپ هفتم، 1379.
[2] نراقي، احمد، معراج السعادة، ص 683، تهران، انتشارات امين و رشيدي.
منبع: اسلام كوئست


| شناسه مطلب: 52670




پاسخ شبهات



نظرات کاربران