رییس سازمان حج وزیارت خبر داد؛

حذف ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج رییس سازمان حج وزیارت خبر داد؛

حذف ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج رییس سازمان حج وزیارت خبر داد؛

حذف ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رییس سازمان حج وزیارت خبر داد؛

حذف ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج رییس سازمان حج وزیارت خبر داد؛

حذف ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج رییس سازمان حج وزیارت خبر داد؛

حذف ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج رییس سازمان حج وزیارت خبر داد؛

حذف ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج رییس سازمان حج وزیارت خبر داد؛

حذف ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج
رییس سازمان حج وزیارت خبر داد؛

حذف ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج

رییس سازمان حج و زیارت در همایش مدیران و معاونان کاروان‌ها و مدیران مجموعه‌های حج تمتع استان تهران گزارشی از برنامه ریزی‌های صورت گرفته در خصوص عملیات حج تمتع امسال ارائه کرد و اعلام داشت: ۲۵ درصد از هتل‌های کم کیفیت از گردونه خدمات رسانی به حجاج حذف شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مهندس «سعيد اوحدي» صبح دوشنبه ۱۱ خردادماه در همايش مديران و معاونان كاروان‌ها و مديران مجموعه‌هاي حج تمتع استان تهران كه در سالن همايش‌هاي سازمان حج و زيارت برگزار شد، به توفيقات حاصل شده در عمليات حج سال ۹۳ اشاره كرد و گفت: شما مديران در عمليات حج به عنوان پيشقراولان عرصه خدمت بصورت شبانه روزي در هتل‌هاي مكه و مدينه با زايران در ارتباط هستيد و لازم است در خصوص اجراي بهتر عمليات حج سال جاري از هم اكنون در جهت آسيب شناسي عمليات و همچنين تهيه چك ليستي از مشكلات مجموعه‌ها و ارائه راهكارهاي اجرايي حل مشكلات اقدام نماييد.
وي در ادامه سخنانش به ديدار دست اندركاران حج با رهبر معظم انقلاب پس از اجراي مراسم حج سال گذشته اشاره كرد و افزود: سال گذشته بعد از مراسم حج ابراهيمي براي گزارش عمليات حج تمتع خدمت رهبر انقلاب رسيديم و در اين ديدار تبسم معظم له نشان از رضايت نسبي ايشان از اجراي عمليات حج سال گذشته داشت كه اين مهم سرمايه عظيم و ارزشمندي براي مجموعه حج و زيارت است و از سويي مسئوليت ما و شما در حوزه عملكردمان را سنگين‌تر مي‌كند.
** برنامه ريزي بموقع، همدلي و انسجام كليد موفقيت عمليات حج
رييس سازمان حج و زيارت كشورمان برنامه ريزي بموقع و وجود همدلي و انسجام در مجموعه خانواده حج و زيارت شامل بعثه مقام معظم رهبري، سازمان حج و زيارت، مركز پزشكي حج و زيارت، كارگزاران و… را دو دليل اصلي موفقيت نسبي در عمليات حج سال گذشته برشمرد و اظهار داشت: ۷ كارگروه تخصصي به منظور بررسي مسائل حج در موسم حج ۹۳ تشكيل شد كه در جلسات اين كارگروه‌ها در حين عمليات مسائل مورد بررسي قرار مي‌گرفت و چاره‌انديشي مي‌شد كه همان كارگروه‌ها فعاليت خود را براي برنامه ريزي عمليات حج ۹۴ تا به امروز ادامه مي‌دهند.
مهندس اوحدي خطاب به مديران كاروان‌ها و مجموعه‌هاي حج تمتع استان تهران تأكيد كرد: هم اكنون بيش از دو و نيم ماه تا شروع اعزام‌هاي حج زمان باقي است كه در اين مدت لازم است براي رفع هر گونه كمبود و كاستي و مشورت در قالب كارگروه‌هاي تخصصي تلاش لازم را داشته باشيم.
رييس سازمان حج و زيارت بر وجود انسجام و همدلي و وحدت ميان دست اندركاران اجرايي حج تأكيد كرد و گفت: بايد دقت داشته باشيم كه اين انسجام و همدلي براي خدمات به زايري است كه قرار است فريضه واجب خود را كه از شئونات ولايت است، بجا بياورد، بكار گرفته مي‌شود.
وي در سخنانش به اولين حج پيامبر اسلام (ص) بعد از فتح مكه اشاره كرد و بيان كرد: پيامبر (ص) در آن مراسم به پيروانشان فرمودند رحمت خداوند بر مسلماناني كه بر قومي كه نظاره گر هستند (مشركين)، اقتدار اسلام را نشان مي‌دهند و ما نيز بايد تلاش كنيم كه با اجراي حجي درخور، اقتدار اسلام را براي جهانيان به نمايش بگذاريم و با توجه به شرايط منطقه، حج نماد كارآمدي نظام خواهد بود كه جهانيان نظاره گر آن خواهند شد.
** بيش از ۹۵ درصد برنامه ريزي‌هاي حج انجام شده است
رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه بيش از ۹۵ درصد برنامه ريزي‌هاي حج امسال انجام گرفته است، ادامه داد: زايران حج امسال در قالب ۴۵۵ كاروان به سرزمين وحي اعزام مي‌شوند و با برنامه ريزي هايي كه صورت گرفته بدليل تقاضاي بيشتر زايران و همچنين توزيع عادلانه خدمات، پروازهاي مدينه قبل نسبت به گذشته ۱۶ درصد افزايش يافته است.
وي در اين باره افزود: امسال زايران حج از ۱۹ ايستگاه پروازي به سرزمين وحي اعزام خواهند شد كه حدود ۳۶ هزار نفر از زايران در قالب پروازهاي مدينه قبل و حدود ۲۸ هزار نفر از زايران در قالب پروازهاي مدينه بعد به حج مشرف مي‌شوند.
رييس سازمان حج و زيارت بيان كرد: امسال ايستگاه‌هاي تهران، خراسان رضوي و اصفهان كه پروازهاي ۱۵ استان را پوشش مي‌دهند، داراي پروازهاي مدينه قبل مي‌باشند كه اين اقدام گام مهمي در راستاي توزيع عادلانه خدمات محسوب مي‌شود.
** افزايش اعزام پزشكان زن در حج امسال
مهندس اوحدي به برنامه ريزي براي ارائه خدمات پزشكي در حج امسال اشاره كرد و گفت: خدمات خوبي در اين حوزه پيش بيني شده است و كارگروه‌هاي تخصصي در اين زمينه تشكيل شده است. سال گذشته بنا به تأكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي براي اولين بار طرح انطباق در حج به اجرا در آمد و ۶۰ پزشك زن براي ارائه خدمات پزشكي و درماني به بانوان زاير، به حج اعزام شدند كه با توجه به استقبال و موفقيت اين طرح، تعداد پزشكان زن اعزامي در حج امسال نسبت به سال گذشته افزايش خواهد يافت.
رييس سازمان حج و زيارت به تأكيد رهبر معظم انقلاب در تأمين اقلام مورد نياز حجاج از داخل كشور اشاره كرد و افزود: در حج ۹۲، ۲۲ قلم از اقلام تداركاتي حج از داخل كشور تأمين شد كه بنابه تأكيد معظم له اين ميزان در حج سال گذشته به ۶۱ قلم افزايش يافت بگونه اي كه بخشي از ميوه مصرفي زايران را نيز از ايران تأمين مي‌كرديم.
** تأمين گوشت مصرفي حجاج از داخل كشور
وي ادامه داد: امسال اميدواريم تعداد اقلام تداركاتي حج كه از ايران تأمين مي‌گردد، به ۷۰ قلم افزايش يابد. در عمليات عمره ۹۴-۹۳ براي اولين بار بخش عمده اي از گوشت مصرفي عمره گزاران از ايران تأمين شد، براي حج امسال نيز مجوز تأمين گوشت از داخل كشور براي مصرف حجاج اخذ شده است.
رييس سازمان حج به برنامه ريزي براي تغذيه حجاج اشاره كرد و گفت: كارگروه تغذيه و تداركات در اين خصوص نيز اقداماتي انجام داده اند و از آنجايي كه زايران بين ۲۲ تا ۲۵ روز در مكه حضور دارند و يكنواختي برنامه غذايي موجب آزار زايران و تحليل قواي جسمي آنان مي‌شود با همفكري دست اندركاران آشپزخانه‌هاي مركزي و بهره گيري از تجربيات ۳۰ ساله آنها، ۹ غذاي جديد و متنوع در برنامه غذايي حجاج امسال گنجانده مي‌شود.
** حذف ۲۵ درصد از هتل‌هاي كم كيفيت از گردونه خدمات رساني به حجاج
مهندس اوحدي همچنين در خصوص برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته در خصوص اسكان زايران اظهار داشت: ۲۵ درصد هتل هايي كه در حج گذشته در ارائه خدمات به زايران مشكل داشتند، از چرخه خدمات رساني به زايران بيت الله الحرام حذف گرديدند.
وي با اشاره به اينكه قوانين عربستان براي پذيرش حجاج دائماً در حال تغيير است، بيان كرد: سال گذشته عربستان استفاده از نرم افزار مسار الكترونيكي را مطرح كرد كه تمام خدماتي كه به زايران ارائه مي‌شود از جمله خدمات حمل و نقل، تغذيه و تداركات، ايام تشريق و خيمه‌ها و همچنين صدور ويزا و ديگر اطلاعات زايران بايستي در اين نرم افزار ثبت مي‌شد كه استفاده از اين نرم افزار اعزام زايران بسياري از كشورهاي اسلامي را با اختلال مواجه كرد، اما خوشبختانه با تلاش‌ها و توانمندي حوزه انفورماتيك سازمان حج و زيارت مشكلي در اين خصوص براي حجاج ايراني بوجود نيامد.
رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: امسال براي دومين بار حجاج ايراني هزينه متفاوت سفر حج خود را در دو قسط پرداخت كردند كه اين اقدام رضايت زايران را در پي داشته است و هم اكنون صد در صد زايران حج امسال هزينه سفر خود را پرداخت كرده اند.
** كاهش ۵ درصدي قيمت كاروان‌هاي حج
وي ابراز خرسندي كرد: علي رغم افزايش ۱۰ درصدي نرخ ارز، تورم موجود در عربستان و همچنين حذف ۲۵ درصد هتل‌هاي كم كيفيت از گردونه خدمات به حجاج، قيمت حج تمتع نسبت به سال گذشته ۵ درصد كاهش يافته است.
رييس سازمان حج و زيارت نسبت به شرايط امروز منطقه و فتنه هايي كه دشمن طراحي كرده است، هشدار داد و اظهار داشت: ما بايد با گسترش انسجام و همدلي و وحدت در مجموعه، خود را در مقابل آسيب‌ها ايمن كنيم.
وي در اين باره افزود: بنا به فرمايش مقام معظم رهبري رعايت اخلاق از الزامات قبولي حج واجب است، شايد دشمن بخواهد با برخي رفتارها ما را عصباني كند، لذا همه ما و شما در اين خصوص وظيفه جدي داريم، روحانيون معزز كاروان‌ها و مديران محترم كاروان‌ها بايستي زايران را مكرراً به رعايت اخلاق توصيه كنيم و خودمان نيز در اين راستا تلاش كنيم.
رييس سازمان حج و زيارت اظهار داشت: مديريت در حج تمتع، مديريت بحران است كه نيازمند سعه صدر و انسجام است، بهر حال ممكن است در اجراي عمليات بزرگ حج، عمره و عتبات بعضاً بين عوامل اجرايي اختلاف سليقه هم وجود داشته باشد اما مي‌توانيم با انتقاد بجا مشكلات را برطرف كنيم و موجبات عزتمندي زايران را فراهم آوريم.
** احتمال محاكمه دو مأمور خاطي فرودگاه جده تا قبل از ماه رمضان
رييس سازمان حج و زيارت در سخنانش به پيگيري‌هاي انجام شده در خصوص حادثه تلخ فرودگاه جده اشاره كرد و گفت: اميدواريم پيش از ماه مبارك رمضان محاكمه دو مأمور پليس خاطي و مجرم فرودگاه جده انجام گيرد و اين دو نفر به اشد مجازات برسند.
وي در اين باره توضيح داد: ممكن است جلسات محاكمه اين دو پليس خاطي تا پايان همين هفته آغاز شود، در اين خصوص تحقيقات لازم انجام شده و بازپرس مربوطه پرونده را تحويل دادگاه جده داده است. طي يكي دو روز اخير با تماس هايي كه با سركنسولگري جمهوري ايران در جده داشتم، آنها هم مجدانه پيگير موضوع هستند و انشاءالله طي روزهاي آتي با حضور نمايندگان جمهوري اسلامي شاهد محاكمه اين دو فرد خاطي و فاسد باشيم و با تماسي كه با نماينده سازمان حج و زيارت در عربستان داشتم، به ايشان نيز تأكيد كردم كه در جلسه دادگاه حضور داشته باشند. بر اساس شواهد موجود كيفرخواست سنگيني براي اين دو فرد مجرم و فاسد تنظيم شده است.
** شروع مجدد عمره به شرط تضمين تأمين امنيت زايران
وي تصريح كرد: محاكمه دو مأمور خاطي به تنهايي موجب از سرگيري اعزام‌هاي عمره نخواهد شد و ما پس از محاكمه و مجازات اين دو مأمور خاطي طي سفري كه به عربستان خواهيم داشت، با وزير حج آن كشور در خصوص دفاع و صيانت از حقوق زايران مذاكره خواهيم كرد و در صورت اطمينان از تأمين امنيت زايران و مشخص شدن راهكارهاي لازم در اين خصوص در فرودگاه و اماكن مقدسه و… براي اعزام زايران در عمره آتي برنامه ريزي خواهد شد.
** برگزاري اولين جلسه شوراي عالي حج در دولت تدبير و اميد
رييس سازمان حج و زيارت همچنين به برگزاري جلسه شوراي عالي حج به رياست معاون اول محترم رييس جمهور اشاره كرد و گفت: هفته گذشته اولين جلسه شوراي عالي حج در دولت تدبير و اميد با حضور نماينده محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت تشكيل شد كه با نظر بسيار مثبت تمامي اعضاي محترم شوراي عالي حج مصوبات لازم براي خدمات رساني بهتر به زايران در اين شورا اخذ شد.
** ۹ پروژه اجرايي در عراق
وي ادامه داد: يكي از سياست‌هاي جدي كه با پشتياني نماينده محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت دنبال مي‌شود، بحث اقتصاد زيارت است كه در اين راستا دو شركت «عمران و توسعه اميد زاير» و «توسعه زيرساخت‌هاي مهر و ماه» با مشاركت شبكه بانكي كشور و بخش خصوصي تأسيس شده است و با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته در حال حاضر ۹ پروژه در عراق در حال اجرا و يا در شرف اجرا مي‌باشد.
رييس سازمان حج در پايان بيان كرد: پروژه ساخت آشپزخانه در نجف را آغاز كرده ايم، هتل روضه الجنان در عراق خريداري شده، همچنين هتل تهران در حال ساخت است، مقدمات ساخت آشپزخانه كاظمين در دست اجرا است و همچنين زاير سراي چزابه كه خرداد ماه سال گذشته كلنگ آن زده شد، در فاز نخست با ظرفيت پذيرش ۵ هزار زاير پيش از اربعين امسال به بهره برداري خواهد رسيد كه بهره برداري اين زايرسرا تا پيش از ايام اربعين جزء مصوبات جلسه اخير شوراي عالي حج بوده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران