با حضور خودجوش مردمی؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد با حضور خودجوش مردمی؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد با حضور خودجوش مردمی؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
با حضور خودجوش مردمی؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد با حضور خودجوش مردمی؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد با حضور خودجوش مردمی؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد با حضور خودجوش مردمی؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد با حضور خودجوش مردمی؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد
با حضور خودجوش مردمی؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد

شهر قم چند هفته‌ای است که در انتظار برپایی یک جشن بزرگ و مهدوی است و شهروندان و مسئولان همه در انتظارند تا یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای مذهبی و آئینی که توأم با جشن و سرور است را در پایتخت مذهبی جهان تشیع برگزار کنند و از شب گذشته جشن‌های نیمه شعبان به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،‌ شهر قم چند هفته‌اي است كه در انتظار برپايي يك جشن بزرگ و مهدوي است. شهروندان و مسئولان همه در انتظارند تا يكي از بزرگ‌ترين رويدادهاي مذهبي و آئيني كه توأم با جشن و سرور است را در پايتخت مذهبي جهان تشيع برگزار كنند. هزاران زائر از سرتاسر ايران و حتي ديگر كشورهاي اسلامي خود را به قم رسانده‌اند تا در اين جشن بزرگ حضوري پرشور داشته باشند. اگرچه صندلي شهردار قم در اين روزها خالي است اما به نظر مي‌رسد دستگاه‌ها و ارگان‌ها توانسته‌اند به هماهنگي لازم براي برپايي اين آئين بزرگ دست يابند.
آمادگي آستان مباركه معصوميه براي پذيرايي از زائران
يكي از بخش‌هايي كه به طور جدي درگير برگزاري جشن نيمه شعبان در قم است آستان مقدس حضرت معصومه (س) است و آن طور كه مسئولان اين آستان عنوان كرده‌اند همه برنامه‌ها براي پذيرايي مطلوب از ميهمانان و زائران مهياست.
حجت‌الاسلام علي عبدي مدير حرم مطهر حضرت معصومه (س) در اين خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به سيل عظيمي از جمعيت كه در اين روزها وارد قم مي‌شود گفت: از سوي ديگر امسال مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام نيز با ايام نيمه شعبان مقارن شده است و لذا بخشي از زائراني كه قصد دارند به حرم امام خميني (ره) بروند در قم توقف مي‌كنند و اين مسئله اندكي مديريت در اين ايام را سخت كرده است با اين حال برنامه‌هايي براي تسهيل رفت و آمد و بهره برداري معنوي زائران در نظر گرفته شده است.
عبدي با بيان اينكه امانتداري‌هاي حرم حضرت معصومه آماده دريافت امانت‌هاي زائران هستند تا آن‌ها زيارت آسوده‌اي را داشته باشند، گفت: البته بهتر است در اين ايام زائران از آوردن اشياي قيمتي همراه خود پرهيز كنند.
جديت تيم‌هاي امدادي بهداشت و درمان براي نظارت و خدمت‌رساني
يكي ديگر از دستگاه‌هايي كه براي برگزاري اين جشن بزرگ مهدوي در قم به صورت جدي فعال است، تيم‌هاي امدادي دانشگاه علوم پزشكي قم است كه خوشبختانه تمام تيم‌هاي اين دستگاه براي مديريت اوضاع بهداشتي و رسيدگي به سوانح در آماده باش كامل هستند.
محمدرضا مظفري معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي استان قم در همين خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به حضور ميليوني زائران در ايام نيمه شعبان در قم گفت: سعي داريم تا بهترين خدمات خود را در اين ايام به زائران ارائه دهيم.
وي با اشاره به آمادگي ۱۰۰ درصدي اورژانس پيش بيمارستاني و ۱۱۵ گفت: تيم‌هاي سيار ما در اطراف مسجد مقدس جمكران، اطراف حرم حضرت معصومه و محورهاي مواصلاتي مستقر هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي استان قم با اشاره به هماهنگي با استان‌هاي ديگر براي حضور در قم و ارائه خدمات به زائران گفت: اصفهان، البرز، سمنان و مركزي به طور جدي راه‌هاي مواصلاتي به قم را پوشش خدماتي مي‌دهند و در صورت نياز از امكانات ساير استان‌ها نيز استفاده خواهد شد.
وي يكي از اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشكي قم در ايام نيمه شعبان را برپايي بيمارستان سيار عاشقان ولايت در كنار مسجد مقدس جمكران دانست و گفت: اين محيط اورژانس درماني در زميني به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع در يكي از شبستان‌ها فعال است و ۲۰۰ نفر از كادر پزشكي و بيمارستاني آماده خدمت رساني به مردم هستند.
مظفري به موضوع تشديد نظارت‌ها بر بهداشت محيط و مراكز اقامتي و پذيرايي اشاره كرد و گفت: ۱۰ تيم بازرسي بهداشت محيط به طور كامل در حال نظارت بر هتل‌ها، هيئت‌هاي مذهبي، رستوران‌ها و مراكز توزيع مواد غذايي هستند تا خداي نكرده مشكل خاصي پيش نيايد.
۴ هزار پليس آماده تأمين امنيت جشن مهدوي
نيروي انتظامي به ويژه پليس راهنمايي و رانندگي به طور جدي براي تأمين نظم و امنيت برگزاري جشن نيمه شعبان آمادگي كامل دارند. در همين خصوص فرمانده انتظامي قم اعلام كرده است چهار هزار نيروي پليس در براي تأمين امنيت اين مراسم بزرگ در قم در آماده باش كامل هستند.
كاظم مجتبايي با اشاره به حضور ميليوني مردم در جشن نيمه شعبان در قم گفت: براي افزايش ضريب امنيت و احتياط ۱۲ پايگاه انتظامي، عملياتي و تخصصي پليس اطلاعات، آگاهي و راهور در مسجد جمكران حضور خواهند داشت.
فرمانده نيروي انتظامي قم با اشاره به اينكه سال گذشته اين مراسم بدون هيچ مشكلي خاصي برگزار شد افزود: امسال نيز پيش بيني مي‌شود قريب به ۲. ۵ ميليون زائر از سراسر كشور خود را در ايام نيمه شعبان به قم برسانند. ضمن اينكه امسال ايام سالگرد ارتحال امام همزمان با نيمه شعبان است و حجم ترافيك به شدت افزايش پيدا مي‌كند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي قم در ادامه از شهروندان قمي خواست در اين ايام از وسايل نقليه شخصي به جز در موارد ضروري استفاده نكنند، تا كيفيت خدمات به زائران افزايش يابد و مشكلي در عبور و مرور ظهور و بروز نكند.
برنامه‌هاي شهرداري قم براي برگزاري جشن نيمه شعبان
يكي ديگر از دستگاه‌هاي فعال و البته محوري در برگزاري جشن نيمه شعبان شهرداري قم است كه توانسته فضاي شهر را آماده پذيرايي از زائران كند.
در همين زمينه مرتضي عزتي مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري قم با اشاره به لغو مرخصي تاكسي‌داران در ايام نيمه شعبان گفت: بيش از ۱۰۰ بنر راهنما با آرم تاكسيراني براي هدايت زائران به سمت ايستگاه‌هاي تاكسي نصب شده است و همچنين ۵ هزار بطري آب معدني از طرف سازمان تاكسيراني بين زائران توزيع مي‌گردد.
سعيد امراللهي مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قم نيز با اشاره به در نظر گرفتن ۵۰ دستگاه اتوبوس براي انتقال زائران از پاركسوارها گفت: از اواخر سال گذشته بيش از ۳۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل قم افزوده شده است.
وي همچنين به توزيع ۲ هزار بسته فرهنگي به مناسبت اين ايام براي خانواده رانندگان اتوبوس اشاره كرد و گفت: مسيرهاي سرويس دهي نيز براي رانندگان با استفاده از نقشه راهنما مشخص شده است.
وي گفت: در اطراف جمكران و مركز شهر تعميرگاه‌هاي سيار سازمان اتوبوسراني براي تأمين امكانات مورد نياز رانندگان مستقر هستند.
آماده سازي ۲۰ بوستان قم براي اسكان زائران در ايام نيمه شعبان
معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم نيز از آماده سازي ۲۰ بوستان براي اسكان زائران خبر داد و گفت: بوستان‌هاي امام رضا (ع)، فدك، مهدي، وليعصر و هاشمي از جمله اين بوستان‌ها هستند.
مهدي اصفهانيان مقدم بيان كرد: از ديگر اقدامات شهرداري، آماده‌سازي و پاكسازي بيش از ۱۴۰ هكتار پاركينگ و پاركسوار در اطراف مسجد مقدس جمكران است و جهت جلوگيري از ورود گرد و غبار بيش از ۱۵۰ هزار ليتر مازوت‌پاشي انجام گرفته است.
وي نرده گذاري، نصب گاردريل و خط كشي در آستانه نيمه شعبان در پاركينگ‌ها و پاركسوارها را از جمله اقدامات تكميلي بيان كرد.
اصفهانيان مقدم تعداد پرسنل خدمات شهري فعال در مبادي ورودي پاركينگ‌ها، شهر قم و جمكران را بيش از ۳ هزار نفر دانست.
وي ادامه داد: براي گسترش امنيت شهر خودروهاي عملياتي سازمان آتش نشاني و ۴۵۰ نفر از پرسنل سازمان در مراكز مختلف شهر به صورت آماده باش قرار گرفتند.
معاون شهردار قم ادامه داد: به منظور حفظ نظافت محيط شهر كيسه‌هاي زباله در سطح شهر توزيع شده تا شهري پاك با وجود حضور ميليوني زائران داشته باشيم.
وي سامانه ۱۳۷ مديريت شهري را آماده ارائه خدمات شبانه روزي به زائران و شهروندان اعلام كرد و گفت: در مناطق مختلف شهر تسهيلات رفاهي مورد نياز زائران از جمله غرفه توزيع يخ، آب، نان و سرويس بهداشتي مهيا شده است و براي انتقال زائران از پاركسوار به حرم حضرت معصومه (س) ناوگان حمل و نقل عمومي در پاركسوار شمالي در ايام رحلت امام (ره) نيز در حالت آماده باش است.
برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي خادمان جمكران
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قم هم در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمينه ارتقاء سطح ايمني در ايام نيمه شعبان اظهار كرد: در سال جاري ۴۰ نفر از خادمان مسجد مقدس جمكران دوره‌هاي آموزشي را طي كرده و كپسول‌هاي اطفاء حريق اين مسجد مقدس آماده استفاده است.
عباس جعفري بيان كرد: در نيمه شعبان مركز فرماندهي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قم در اطراف مسجد مقدس جمكران استقرار مي‌يابد و با استفاده از اين ظرفيت‌ها مي‌توانيم نيازهاي زائران را رفع كنيم.
در پايان اميد است جشني هم‌شأن با آن امام بزرگوار با همراهي و همكاري تمام مسئولان و مردم در شهري كه متعلق به امام غايب است برگزار شود.




نظرات کاربران