تصاویر جدید از بازسازی حرمین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از بازسازی حرمین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از بازسازی حرمین عسکریین در سامرا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تصاویر جدید از بازسازی حرمین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از بازسازی حرمین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از بازسازی حرمین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از بازسازی حرمین عسکریین در سامرا تصاویر جدید از بازسازی حرمین عسکریین در سامرا

تصاویر جدید از بازسازی حرمین عسکریین در سامرا


هشت سال از تخریب حرمین عسکریین در سامرا می‌گذرد؛ اما اکنون بازسازی این حرم توسط هنرمندان ایرانی آن هم زیر حملات داعش ادامه دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا، اسفندماه سال 1384 نخستين حمله به حرمين عسكريين اتفاق افتاد و گنبد اين حرم فرو ريخت. دو سال بعد، در خردادماه 86 حمله‌ي ديگري صورت گرفت و بخش‌هاي بيشتري از آرامگاه امامان علي نقي (ع) و حسن عسكري (ع) تخريب شد.
عمليات بازسازي اين حرم به دليل مخالفت‌هايي كه از سوي برخي جناح‌هاي شبه نظامي سني وجود داشت، با تاخير آغاز شد. ايران براي بازسازي اين حرم اعلام آمادگي كرد، اما قرار بر اين شد كه بازسازي حرم تخريب شده توسط كارشناسان اروپايي و زير نظر يونسكو انجام شود؛ اما عمليات بازسازي به كندي صورت گرفت و سرانجام دولت عراق اين مسووليت را به ستاد بازسازي عتبات عاليات در ايران محول كرد.
اكنون مقاوم‌سازي و طلاكاري گنبد حرمين عسكريين رو به پايان است و مراحل بازسازي، زيرسازي و تعويض سنگ كف و ديواره حرم توسط هنرمندان ايراني ادامه دارد.
دو سال پيش رييس شوراي استان صلاح‌الدين استان عراق از حذف نام حرم عسكريين سامرا از فهرست ميراث جهاني يونسكو به خاطر رعايت نكردن معيارهاي بازسازي آثار تاريخي جهاني خبر داد و مدير آثار سامرا هم گفت كه «يونسكو كتابي را به نخست وزير عراق فرستاده كه بازسازي اين حرم بدون بررسي ساختاري عميق و بدون اطلاع سازمان يونسكو انجام مي‌شود.»
اما بعد مسوول اداره ارتباطات و رسانه‌ها در حرمين عسكريين اين خبر را تكذيب كرد و گفت كه «بازسازي حرمين شريفين مطابق مشخصات ميراث جهاني است و يونسكو به دقت فرآيند بازسازي را پيگيري مي‌كند.»




نظرات کاربران