حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان:

رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار است حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان:

رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار است حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان:

رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان:

رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار است حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان:

رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار است حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان:

رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار است حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان:

رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار است حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان:

رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار است
حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان:

رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سلسله مباحث اخلاقی هفتگی خود، با اشاره به آثار و برکات روزه، افزود که خداوند در این ماه، به واسطه روزه داری، هم میزان اخلاص بندگان خود را مشخص و تعیین می کند و هم روزه را یک نوع آزمون و ابتلا برای سنجش میزان پایبندی مردم نسبت به دستورات خداوند قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، در ادامه سلسله مباحث اخلاقي هفتگي خود، با اشاره به آثار و بركات روزه، افزود كه خداوند در اين ماه، به واسطه روزه داري، هم ميزان اخلاص بندگان خود را مشخص و تعيين مي كند و هم روزه را يك نوع آزمون و ابتلا براي سنجش ميزان پايبندي مردم نسبت به دستورات خداوند قرار داده است.
حجه الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر كه در جمع كاركنان روزه دار سازمان حج و زيارت سخنراني مي كرد، با اشاره به پاداشي كه براي روزه دار مشخص شده است، اضافه كرد، اين پاداش نشان دهنده اهميت بالاي فريضه الهي روزه داري است، به گونه اي كه قابل درك براي ما در دنيا نيست. ايشان در يك جمله مقصود نهايي از همه آنچه كه ما در ماه مبارك رمضان انجام مي دهيم، خلاصه كرد: «نزديك شدن به خدا و خوشنود شدن پروردگار».
سرپرست حجاج ايراني، با مطرح كردن اين سوال كه ما براي راضي كردن خداوند از خود چه بايد بكنيم؟ و چه مسائلي موجب مي شود كه خداوند از ما راضي و خوشنود شود؟ اين پرسش را بسيار مهم دانست.
ايشان بهترين منابع پاسخ به اين سوال كليدي را آيات شريفه قرآن مجيد و احاديث و روايات معصومين عليهماالسلام دانست و افزود: يكي از نكاتي كه قرآن بيان مي كند كه رضايت خداوند را در پي دارد، ايمان و عمل صالح است. در آيه 7 سوره بينه آمده است: «ان الذين آمنوا و عملوالصالحات اولئك هم خيرالبريه، جزاء عند ربهم جنات عدن تجري من تحت الانهار، خالدين فيها رضي الله عنهم و رضوا عنه». در حقيقت كساني كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كرده اند، آنانند كه بهترين آفريدگانند. خداوند در روز قيامت به اينها باغ ها و بوستان هايي مي دهد كه از داخل آنها نهرها جاريست؛ اينها از دست خدا راضي مي شوند و خدا هم از دست اينها راضي مي شود. بنابراين ايمان و عمل صالح يكي از راه هايي است كه موجب رضايت خداوند از بندگانش مي شود.
درباره ايمان واقعي، حجه الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، آن را باور قلبي و قطعي برشمرد و افزود: يك وقت ما اسم خدا را به زبان جاري مي كنيم و صرفا همين لقلقه زباني است، ولي يك وقت، مانند اميرالمومنين علي (عليه السلام) است كه وقتي ياد خدا مي كند بدنش مي لرزد و رنگ رخساره تغيير مي كند، چون خود را در محضر خداوند مي بيند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، در خصوص عمل صالح نيز ، مصداق آن را كارهاي خوبي دانست كه انجام مي دهيم و كارهاي نامناسبي كه ترك شان مي كنيم. ايشان با اشاره به اهميت پايبندي به اين اصل مهم، از اين كه بين گفتار و اعمال ما حتي در ماه مبارك رمضان تعارض وجود دارد انتقاد كرد و با تاكيد بر روايت نقل شده از پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) در باره مراقبت از زبان و اين كه در ماه مبارك رمضان بايد بر دهان ها قفل زده شود و تحت كنترل عقل و ايمان در آيد، افزود؛ در همين ماه مبارك رمضان كه قرار بوده دهان ها بسته شود، مي بينيم متاسفانه از كساني كه انتظارش نمي رود، هر چه مي خواهند به هم مي گويند و اوقات مردم را تلخ و آنان را ناراحت مي كنند! مگر در ابتداي سال مقام معظم رهبري امسال را سال دولت و ملت، همدلي و همزباني نامگذتري نفرمودند؟ پس كي مي خواهيم شعارهاي رهبري را محقق كنيم؟
سرپرست حجاج ايراني افزود كه اگر ايمان و عمل صالح جلوي ما را نگيرد، اين طور سوء رفتار مي كنيم كه موجب غصه خوردن مقام معظم رهبري مي شود. اميرالمومنين (عليه السلام) هم غصه اين مسائل را داشتند و در نهج البلاغه گلايه مي فرمايند كه من شما را دعوت مي كنم به جنگ با دشمنان اما بهانه مي آوريد و هر كدام يك حرفي را مي زنيد. و در ادامه فرياد مي زنند اي كساني كه به ظاهر مرد هستيد ولي از مردانگي در وجودتان خبري نيست، چه كنم با شما؟ من حرفم را مي زنم و وصيتم را مي كنم ولي شما فرمان نمي بريد. همين نافرماني ها هم باعث شكست شد وگرنه مديريت اميرالمومنين (عليه السلام) كه نقص نداشت. حجه الاسلام والمسلمين قاضي عسكر بنابراين تاكيد فرمود: « ...، در ماه مبارك رمضان به خود بياييم، بس است ديگر. يك جا آتش بس بدهيم و (بحث ها را) تمام كنيد. منافع ملي را بر منافع حزبي و گروهي و شخصي ترجيح دهيد و نگذاريم اين قدر دل مردم غصه دار بشود.»
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، موضوع جهاد و هجرت را دومين نكاتي يادآور شد كه در قرآن براي خشنودي خدا آمده است: «مجاهدان در راه خدا و مهاجرين في سبيل الله، اينها كساني هستند كه خدا را خوشنود مي كنند، خدا هم از اينان راضي است.» ايشان با اشاره به غواصان شهيد كه اخيرا از سوي مردم به طرز باشكوهي تشييع شدند افزودند: خداوند ان شاالله به ما، به مادران و به پدران و به خانواده هايشان صبر بدهد. چه قدر اينها فداكاري كردند. با چه شرايط سختي از اروند گذشتند.
حجه الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به آيه 100 سوره توبه در باره سابقين و مهاجرين، اضافه كرد: «اگر كسي دنبال رضايت خداست بايد در ميدان جهاد قدم بگذترد و هر كجا نياز شد، آماده باشد جانش را تقديم خدا بكند. آن وقت اگر اين طور باشد، اينها براي هميشه در بهشت جاودانه اند. فوز عظيم اين است كه شهدا بدان دست مي يابند كه هم خدا را راضي مي كند و هم خودشان از خدا راضي مي شوند».
«صادق بودن» سومين نكته قرآني است كه نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، براي جلب رضاي باري تعالي يادآوري نمود. ايشان با اشاره به آيه 119 سوره مائده كه خداوند مي فرمايد « هذا يوم ينفع الصادقين صدقهم، لهم جنات تجري من تحت الانهار خالدين فيها ابدا رضي الله عنهم و رضوا عنه، ذالك الفوز العظيم» اضافه كرد: فرداي قيامت با دوز و كلك و فريب، كاري نمي شود كرد. «اليوم نختم علي افواههم و تكلمنا ايديهم و تشهد ارجلهم بما كانوا يكسبون» (آيه 65 سوره يس)؛ فرداي قيامت جاي فريب نيست. مهر مي زنند بر اين دهان ها و اجازه صحبت به كسي نمي دهند. دست و پا و اعضا و جوارح و زبان به صدا در مي آيد و در پيشگاه دادگاه عدل الهي شهادت مي دهد و مي گويد من اين كارها را كرده ام....، فرداي قيامت، صداقت به درد ما مي خورد. هر چه را كه راستش را گفتيم و درست عمل كرديم، فرداي قيامت ثوابش را به ما مي دهند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، با اشاره به اين فراز از آيات قرآن كريم كه خداوند مي فرمايد «لهم جنات تجري من تحتها الانهار، خالدين فيها ابدا، رضي الله عنهم و رضوا عنه»، اضافه كرد: خوشا به حالشان. خوشا به حال كساني كه به اين درجه مي رسند كه فرداي قيامت جزو كساني باشند كه خداوند از دست آنها راضي است و اينها هم راضي هستند. خيلي مقام مهمي است مقام رضا....؛ اين دعا را من خيلي وقت ها در سخنراني هايم گفته ام: « الهي انت كما احب، فجعلني كما احب». خدايا! من هر چه فكر مي كنم تمام ويژگي هايي كه براي معبود سراغ دارم در وجود تو هست. خدايا تو هم يك جوري مرا قرار بده كه خودت مي خواهي. اگر به اين درجه رسيديم خوشا به حالمان. خيلي نعمت بزرگي است. هم در نيا به ما سخت نمي گذرد و هم در فرداي قيامت.
حجه الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پايان به روايتي ديگر اشاره داشت. امام جواد (عليه السلام) مي فرمايد: ثلاث يبلغن بالعبد، رضوان الله؛ كثره الاستغفار و خفض الجانب و كثره الصدقه». 3 گروه هستند كه خداوند تبارك و تعالي رضوان خود را به آنان ابلاغ مي كند و از دست اينها راضي مي شود؛ اولين گروه «كثره الاستغفار»، آناني كه زياد استغفار مي كنند و سعي مي كنند اشتباهات خود را جبران كنند. واقعا خوب است خود ما اقرار كنيم به بعضي از اشتباهات مان و از خدا طلب مغفرت كنيم. ببينيد حضرت امام راحل (ره) هم، با همه خدماتي كه به مردم كرده، وقتي مي خواهد از دنيا برود، آن جمله بسيار پر مغز و بامعنايشان را دارند كه به پيشگاه ملت از قصور و تقصير ها عذرخواهي مي كند. حالا ما در پيشگاه خدا بگوييم كه اشتباه كرديم، و استغفار كنيم و بگوييم خدايا غلط كرديم، اشتباه كرديم. «وخفض الجانب»؛ تواضع، تواضع در برابر خدا و مردم و در برابر حق. «حق» را بپذيريم. اگر كلمه حق، مطلب حق، و قانون حقي باشد، همه زير بار آن برويم. و آخرش «و كثره الصدقه»؛ زياد صدقه دادن، مخصوصا در اين ماه موجب خوشنودي خدا خواهد شد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، بيانات خود را چنين جمع بندي كرد كه مهمترين هدف روزه «تقوا» است و تقوا هم مي خواهد ما را به خدا نزديك كند. در پاسخ به اين سوال كه چه كاري بكنيم كه ما را به خدا نزديك بكند؟ بهترين كلام، كلام خداست. قرآن كريم و روايات به ما اين چند محور را امروز نشان مي دهد مه ايمان و عمل صالح و جهاد و مبارزه در راه خدا و امثال لينها. اينها، كليدهاي رسيدن به رضوان الهي هستند. بايد تمرين كنيم، بهترين ماه هم براي آن، همين ماه مبارك رمضان است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران