چرا به امام حسن(ع) «کریم اهل بیت» گفته می‌شود چرا به امام حسن(ع) «کریم اهل بیت» گفته می‌شود چرا به امام حسن(ع) «کریم اهل بیت» گفته می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چرا به امام حسن(ع) «کریم اهل بیت» گفته می‌شود چرا به امام حسن(ع) «کریم اهل بیت» گفته می‌شود چرا به امام حسن(ع) «کریم اهل بیت» گفته می‌شود چرا به امام حسن(ع) «کریم اهل بیت» گفته می‌شود چرا به امام حسن(ع) «کریم اهل بیت» گفته می‌شود

چرا به امام حسن(ع) «کریم اهل بیت» گفته می‌شود

به خاطر بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده‌اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، امام حسن(ع) نسبت به دردمندان و تيره‌بختان جامعه بسيار دلسوز بودند و با خرابه‌نشينان دردمند و اقشار مستضعف و كم‌درآمد همراه و همنشين مي‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل مي‌شنيدند و به آن ترتيب اثر مي‌دادند، و در اين حركت انسان ‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند. هيچ فقير و مسكيني از در خانه حضرت نااميد برنگشت و حتّي خود ايشان به سراغ فقرا مي‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت مي‌كردند و به آن‌ها غذا و لباس مي‌دادند.(1)
مركز مطالعات و پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم درباره اينكه چرا به امام حسن مجتبي(ع) كريم اهل بيت(ع) مي‌گويند، اينچنين مي‌نويسئ: امام حسن(ع) تمام توان خويش را در راه انجام امور نيك و خداپسندانه به كار مي‌گرفت و اموال فراواني در راه خدا مي‌بخشيد. مورخان و دانشمندان در شرح حال زندگاني پر افتخار ايشان، بخشش‌هاي بي‌سابقه و انفاق‌هاي بسيار بزرگ و بي‌نظيري ثبت كرده‌اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارايي خود را در راه خدا خرج كردند و سه بار نيز ثروت خود را به دو نيم تقسيم كردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشيدند.(2)
از ابن شهر آشوب روايت شده كه روزي امام حسن(ع) بر جمعي از گدايان گذشت كه پاره‌اي چند از نان خشك‌ها را بر روي زمين گذاشته‌اند و مي‌خورند، چون نظر ايشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت كردند و حضرت از اسب پياده شدند و فرمودند: «خدا متكبّران را دوست نمي‌دارد» و با ايشان نشستند و از طعام ايشان تناول كردند و سپس از همه گدايان خواستند كه براي صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت با غذاهاي خوب از ايشان پذيرايي كرده و به همه آن‌ها لباس‌هاي مناسب هديه دادند.(3)
تاريخ از بخشندگي‌هاي امام حسن(ع) داستان‌هاي فراوان به ياد دارد، مثلاً روزي عربي به نزد ايشان آمد و درخواست كمك كرد و امام دستور دادند كه آنچه موجود است به او بدهند و قريب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابي بخشيدند.(4)
روايات تاريخي مربوط به بخشش‌هاي آن حضرت فراوان است كه ذكر تفصيلي آن‌ها مناسب اين نوشته نيست، وقتي از خود امام پرسيدند، چرا هرگز سائلي را نااميد بر نمي‌گردانيد؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و مي‌خواهم كه خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم كه با چنين اميدي سائلان را نااميد كنم، خداوندي كه عنايتش را به من ارزاني مي‌دارد، مي‌خواهد كه من هم به مردم كمك كنم».(5)
به خاطر اين بخشندگي‌ها و كارهاي نيكي كه از سوي امام حسن(ع) در مسير خير، احسان و كمك به طبقات درمانده و نيازمند انجام مي‌گرفت، آن حضرت را كريم اهل بيت لقب داده اند و با توجه به كرامت‌ها و بخشش‌هاي كم‌نظير و گاهي بي‌نظير آن امام بزرگوار لقب «كريم» برازنده آن حضرت است.
*پي‌نوشت‌ها: 1. زماني، احمد، حقايق پنهان، نشر دفتر تبليغات اسلامي، قم، چاپ اوّل، سال 1375، ص 268. 2. قمي، شيخ عباس، منتهي الآمال، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، 1374، قم، ج1، ص 417 ـ پيشوايي، مهدي، سيره ي پيشوايان، نشر مؤسسة تحقيقاتي امام صادق، چاپ دوّم، 1374، ص 90. 3. مجلسي، محمد باقر، جلاء العيون، نشر انتشارات علميه اسلاميه، ص 241. 4. قمي، شيخ عباس، منتهي الآمال، پيشين، ص 418. 5. قرشي، باقر شريف، زندگاني امام حسن ـ عليه السّلام ـ ، ترجمه ي فخر الدين حجازي، تهران: نشر بعثت، چاپ اوّل، 1376، ص135.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران