یادداشت/ سیدیحیی یثربی

شب قدر کدام شب است یادداشت/ سیدیحیی یثربی

شب قدر کدام شب است یادداشت/ سیدیحیی یثربی

شب قدر کدام شب است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت/ سیدیحیی یثربی

شب قدر کدام شب است یادداشت/ سیدیحیی یثربی

شب قدر کدام شب است یادداشت/ سیدیحیی یثربی

شب قدر کدام شب است یادداشت/ سیدیحیی یثربی

شب قدر کدام شب است یادداشت/ سیدیحیی یثربی

شب قدر کدام شب است
یادداشت/ سیدیحیی یثربی

شب قدر کدام شب است

اینکه مردم امیدوار باشند در شب قدر بدبختی‌شان به خوشبختی تبدیل شود، تفکر نادرستی است. انسان اگر در راه صحیح کوشیده باشد خداوند نیز او را در چنین شب‌هایی مورد رحمت و لطف خود قرار می‌دهد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از فارس، سيديحيي يثربي (مترجم و مفسر قرآن كريم): آيه‌هاي اول تا پنجم سوره­ قدر، از شبي فرخنده و با بركت بحث مي­‌شود كه نام آن «قدر» است. نخست نزول قرآن را در شب قدر، خبر مي­‌دهد با اين بيان كه ما قرآن را در شب قدر فرو فرستاديم. سپس به اهميت اين شب تأكيد مي­‌ورزد كه: اي رسول من! تو چه مي­‌داني كه شب قدر چيست؟
به دنبال اين پرسش، زبان وحي گوشه­‌هايي از اهميت شب قدر را با اين بيان توضيح مي‌‌دهد كه شب قدر از هزار ماه بهتر است. در آن شب، فرشتگان وحي همراه با پيام آسماني به زمين فرود مي­‌آيند و آن شب تا بامداد، سراپا امن و آسايش است.
در تفسير اين سوره، معمولاً سه مسئله را مورد بررسي قرار مي­‌دهند: يكي اين­كه شب قدر چه نقشي در سرنوشت كائنات و انسان­‌ها دارد؟ دوم اين­كه شب قدر كدام شب است؟ و سوم آن­­كه قرآن كه در شب قدر نازل شده است، آيا آغاز نزولش شب قدر بوده يا همه آن در شب قدر نازل شده است؟ اينك درباره­ هريك از اين سه مسئله به توضيح بيشتر مي­‌پردازيم:
* شب قدر چه نقشي در سرنوشت كائنات و انسان­‌ها دارد آنچه از آيه­‌هاي اين سوره به دست مي­‌آوريم، آن است كه شب قدر بسيار گران‌قدر است و از هزار ماه يعني از حدود هشتادوسه سال بيشتر اهميت دارد. البته گفتن هزار ماه يا هشتاد سال، تنها به خاطر تأكيد بر اهميت اين شب است و گرنه اين عددهاي خاص، چندان مطرح نيستند. يعني مثلاً چنين نيست كه اگر بگوييم شب قدر به اندازه­ صدسال يا پنجاه سال ارزش دارد، غلط باشد.
بي‌ترديد اين شب، شبي است سرشار از معنويت و بركت و امداد غيبي و امن و آسايش. اما اين­كه تدبير حوادث جهان و سرنوشت انسان­‌ها در اين شب انجام مي‌­پذيرد، مفسران اين نكته را از كلمه­ «قدر» و «مِّن كلُ‏ِّ أَمْرٍ» آيه­­‌هاي 1-4 اين سوره برداشت مي­‌كنند؛ يعني تقدير و تدبير تمام امور جهان. اين مضمون در جاي ديگر قرآن نيز آمده است كه قرآن در شب مباركي نازل شده است كه در آن شب، هر كار استوار و هدف‌داري سامان مي‌يابد.(1) دراين‌باره، روايت‌­هاي گوناگوني هم داريم.
به نظر من سامان­دهي و تدبير امور جهان در يكي از شب­‌هاي سال، با ديدگاه­ فلاسفه درباره­ علم ازلي خداوند و حاكميت نظام عليت در كائنات سازگاري ندارد، زيرا تمام حوادث جهان بر اساس نظام عليت، از آغاز تا پايان جهان در ازل و در علم ازلي خداوند، سامان يافته است و ديگر سامان­دهي هر ساله معني ندارد.
اما بر اساس ديدگاه اهل كلام و متشرعان كه من نيز همين ديدگاه را قبول دارم، حوادث جهان هميشه امكان تغيير دارند، زيرا هيچ جبري بر خداي قادر مطلق، حاكم نيست و خداوند هميشه مي­‌تواند اراده كند و در جريان حوادث جهان، دخالت داشته باشد. اين بحث را ما به عنوان رابطه­ اراده­ خدا و قانون عليت مي­‌توانيم مورد بررسي قرار دهيم تا ببينيم كه آيا اصالت و تقدم، با عليت است يا با اراده و مشيت خدا؟
حوادث جهان هميشه امكان تغيير دارند، زيرا هيچ جبري بر خداي قادر مطلق، حاكم نيست و خداوند هميشه مي­‌تواند اراده كند و در جريان حوادث جهان، دخالت داشته باشد
متكلمان، اصالت را به اراده­ خدا مي‌دهند و عليت را كمرنگ مي­‌سازند اما فلاسفه­ مسلمان، همگي اصالت را به عليت مي­‌دهند و علم و اراده­ خدا را با عليت هماهنگ مي­‌كنند. من ديدگاه فلاسفه را نمي­‌پسندم اما هنوز تبيين روشني از ديدگاه خود تنظيم نكرده و منتشر نساخته­‌ام. به همين دليل در اينجا نيز بيش از اين بحث نمي­كنم. علاقه‌مندان را براي آشنايي با ديدگاه اهل كلام و فلاسفه به بحثي كه در گذشته داشتيم، ارجاع مي­دهم.(2)
در اينجا سه نكته را يادآور مي­‌شوم: يكي اين­كه به نظر من شب قدر و تدبير حوادث جهان در آن شب، هرگز با اراده و آزادي انسان­‌ها منافات ندارد. ما اين موضوع را در گذشته با عنوان آزادي انسان با توجه به علم ازلي خداوند، مورد بحث و بررسي قرار داده­‌ايم، كه به آنجا مراجعه كنيد.(3)
دوم اين­كه اگر در چنين شب­‌هايي، خداوند گروهي را مورد لطف و رحمت قرار دهد، اين لطف و رحمت بي‌اساس نخواهد بود. بلكه به پاداش رفتار نيك انسان­‌ها خواهد بود و اگر در چنين شب­‌هايي، كسي را مورد قهر قرار دهد و سرنوشت بدي براي وي رقم زند، اين هم بي‌اساس و بي‌دليل نخواهد بود، بلكه به عنوان نتيجه و كيفر رفتار آن شخص خواهد بود.
بنابراين اين­كه مردم اميدوار باشند در يك شب، بدبختي آنان به خوشبختي تبديل شود، فكر درستي نيست. بلكه بايد توجه كنند كه سرنوشت خودشان را خودشان رقم مي‌زنند. اگر به راه درست رفته باشند و در حد توان كوشيده باشند، خداوند نيز آنان را در چنين شب­‌هايي مورد رحمت و لطف و امداد خود قرار مي­‌دهد و راه پيشرفت‌شان را باز مي­‌كند و آنان را از امكانات بيشتر برخوردارشان مي­‌سازد.
اما اگر كسي يا مردم يك كشوري، از روي جهل و ناداني و عشق به مال و جاه، فرصت‌هاي خداداده را از دست بدهند و در راه پيشرفت و تكامل گام برندارند، بلكه با دست خود امكانات خدادادي خود را نيز نابود كنند، بي­ ترديد چنين كساني نبايد انتظار آن را داشته باشند كه خداوند در يك شب معين در برابر فرصت­ سوزي­‌ها و خطاكاري‌هاي آنان، اين پاداش را به آنان ببخشد كه كاميابشان كند و آنان را در رديف پيشتازان و زحمت‌كشان و مردمان با عقل و تدبير قرار دهد. چنين چيزي با هيچ منطقي سازگاري ندارد. بنابراين بايد درباره­ اين نكته مردم را آگاهي بخشيد و هشدار داد.
سوم اين­كه ممكن است منظور از سامان­دهي كارها در شب قدر، سامان­دهي تكميلي آن‌ها نباشد، بلكه منظور زبان وحي، سامان­دهي تشريعي كارها باشد. يعني در شب قدر، خداي بزرگ با فرستادن وحي و قرآن، نظام زندگي انسان‌­ها را از هر جهت سامان مي­‌بخشد تا انسان­‌ها بتوانند در يك جامعه­ عادلانه و به دور از ستم و تجاوز، بزرگ شوند و زندگي كنند و در دنيا و آخرت، خوشبخت و سعادتمند باشند.
ممكن است منظور از سامان­دهي كارها در شب قدر، سامان­دهي تكميلي آن‌ها نباشد، بلكه منظور زبان وحي، سامان­دهي تشريعي كارها باشد
بنابراين، در شب قدر، خداوند با اراده و تدبير خود، سرنوشت ما را رقم نمي­‌زند، بلكه با هدايت و حمايت خود، ما را در جهت تنظيم يك زندگي درست ياري مي­‌رساند.
* شب قدر كدام شب است با توجه به اين سوره و نيز با توجه به آيه­ 185 سوره­ بقره كه مي­‌گويد: قرآن در ماه رمضان نازل شده است. مي‌­توان اطمينان يافت كه شب قدر در ماه رمضان است.
اما كدام شب از شب­‌هاي ماه رمضان شب قدر است، در اين‌باره روايات و ديدگاه‌­هاي متعددي داريم. شب اول، شب نيمه­ رمضان، شب هفدهم، شب نوزدهم و شب‌­هاي فرد تا آخر ماه رمضان؟ احتمال داده‌­اند كه هر يك از اين­ها شب قدر باشد و روايت­‌هاي ديگري داريم كه مي­‌گويند شب قدر در دهه­ سوم ماه رمضان است و به رواياتي شب بيست و يكم يا بيست و سوم يا بيست و هفتم ماه رمضان، شب قدر است.(4) به نظر من انگيزه­ اين­كه شب قدر، به طور دقيق معين نشده است، آن است كه همين ابهام وسيله­ آزموني باشد براي انسان­‌ها تا معلوم شود چه كساني در جست‌وجوي آن شب هستند و چه كساني نيستند؟
*چگونگي نزول قرآن در شب قدر قرآن كه در شب قدر نازل شده است، آيا آغاز نزولش شب قدر بوده يا همه­ آن در شب قدر نازل شده است؟
گروهي از مفسران گفته­‌اند كه قرآن به صورت يكپارچه در شب قدر به آسمان دنيا آمده است، سپس به تدريج در مدت 23 سال، به رسول اكرم ابلاغ شده است. من نزول يك‌جا و يكپارچه‌ قرآن را درست نمي‌­دانم و بر آنم كه آغاز نزول قرآن در شب قدر بوده است. بنابراين بايد بعثت را در ماه رمضان بدانيم و نه در 27 رجب و شايد در 27 رجب، معراج رسول خدا اتفاق افتاده است نه رسالت او. ما درباره‌ نزول يكپارچه‌ قرآن در شب قدر يا آغاز نزولش در آن شب، پيش از اين توضيح لازم را داده‌­ايم.(5)
و نيز درباره­ آغاز بعثت و نزول قرآن در ماه رمضان يا در ماه رجب، نظر خود را در گذشته گفته­‌ايم.(6)
*منابع: 1 - دخان/3 و 4. 2- همين جلد، الرحمن/29. 3- همين تفسير، هود/ 105-108. 4- مجمع، نورالثقلين، نمونه و تفسيرهاي ديگر. 5- بقره/185. 6- همين تفسير اسراء/1.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران