آیا می‌توان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت آیا می‌توان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت آیا می‌توان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا می‌توان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت آیا می‌توان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت آیا می‌توان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت آیا می‌توان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت آیا می‌توان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت

آیا می‌توان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت

یکی از سؤالاتی که ممکن است این روزها برای بعضی از افراد در مراسم احیای شب‌های قدر پیش آید این است که آیا می‌توان از گوشی همراهی که حاوی قرآن کریم است به جای کتاب قرآن استفاده کرد و موبایل را بر سر گذاشت؟

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از اعمال شب‌هاي قدر، قرآن بر سر گرفتن است و از آنجايي كه ممكن است برخي از افراد به دليل همراه نداشتن مصحف قرآن كريم و نيز همراه داشتن هميشگي گوشي تلفن همراه از قرآني كه در گوشي‌ است استفاده ‌كنند، درستي يا نادرستي اين مسئله را در گفت‌وگو با اساتيد حوزه علميه و نظرات مراجع تقليد بررسي كرديم.
آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري (مدير حوزه‌هاي علميه كشور): گوشي موبايلي كه داراي قرآن است صدق قرآن نمي‌كند مگر اينكه دسترسي به قرآن كريم ممكن نباشد اما به اعتبار اينكه آيات قرآن در آن وجود دارد آن هم بر صفحه گوشي موبايل ظاهر شده و مشخص شود كه صفحه قرآن است، بر سر گرفتن آن اشكالي ندارد.
آيت‌الله محمدعلي جاودان (استاد اخلاق حوزه‌هاي علميه تهران): در صورت عدم دسترسي به كتاب قرآن، اشكالي ندارد كه از گوشي موبايلي كه داراي آيات قرآن است استفاده شود اما اگر قرآن چاپ شده باشد بهتر است.
آيت‌الله محسن اراكي (استاد درس خارج مهدويت حوزه علميه): موبايل نمي‌تواند جايگزين قرآن شود، آنچه كه در روايات اسلامي بيان شده است خود قرآن و يا بخشي از قرآن است كه در اعمال شب‌هاي قدر بايد روي سر قرار گيرد.
استاد مهدي هادوي تهراني: موبايلي كه حاوي آيات قرآن است با وجود اينكه صفحه آيات قرآن در آن باز باشد، عرفاً قرآن تلقي نمي‌شود. هر چند برخي از احكام قرآن را ندارد اما به سر گرفتن آن مانعي ندارد.
آيت‌الله سيداحمد خاتمي (امام‌جمعه موقت تهران): آنچه كه در روايات آمده كتاب قرآن است، بنابراين بايد صدق قرآن كند و گوشي موبايل، صدق قرآن نمي‌كند.
مركز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني: حجت‌الاسلام علي يعقوبي استاد حوزه علميه و از پژوهشگران مركز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني نيز به بيان نظر كلي مراجع تقليد در اين خصوص پرداخت و گفت: اين مسئله از جمله مسائل اختلافي ميان علما و مراجع تقليد نيست؛ براساس دستور روايات بايد كتاب قرآن روي سر قرار گيرد ترجيحاً نيز براي حفظ شأنيت قرآن، آن را بايد ببندند و نظر تمام مراجع همين است. فقط نظر آيت‌الله خويي در زمان‌هاي گذشته اين بوده است كه اگر نوار كاست قرآن در دستشويي بيافتد بايد نسبت به آن احتياط كرد و فتواي صريحي در اين زمينه نداشته‌اند.
وي عنوان كرد: همچنين بر سر گذاشتن گوشي موبايل در ليالي قدر نمي‌تواند از مصاديق قرآن به سر گرفتن محسوب شود. در مفاتيح الجنان در خصوص آداب قرآن بر سر گرفتن آمده است: قرآن‌ها را باز كنيد و بر سر بگذاريد تعبير از قرآن، همان كتاب قرآن است نه آن موبايلي كه نوشته‌هاي آن به صورت غير مكتوب است و تماسي با بدن حاصل نمي‌شود.
يعقوبي تصريح كرد: كتاب قرآن داراي احكام خاصي است كه قرآني كه در گوشي موبايل است فاقد آن است؛ نخست آنكه بدون وضو نمي‌توانيد به صفحه قرآن دست بزنيد اما موبايل اينگونه نيست.
و دوم اينكه اگر كتاب قرآن نجس شود بايد فوراً آب كشيده شود اما اگر موبايلي كه داراي قرآن است در درون دستشويي بيافتد نيازي نيست كه درِ آن چاه بسته شود چرا چون كه گوشي موبايل به محض برخورد با آب، خواهد سوخت و تمام اطلاعات آن از بين خواهد رفت البته اين بدان معنا نيست كه ما به قرآن در درون گوشي موبايل، بي‌احترامي كنيم و بگوييم بي‌احترامي به قرآن‌هاي مكتوب جايز نيست اما بي‌احترامي به قرآن‌هاي داخل موبايل جايز است. نه چنين حرفي صادق نيست.
اين پژوهشگر حوزه علميه اظهار داشت: از طرف ديگر بعضي از تمثال‌ها و تصاويري وجود دارد كه عموم مردم آنها را به اهل بيت عليهم‌السلام نسبت مي‌دهند با وجود اينكه اين عكس‌ها صحت ندارد اما مراجع عظام اجازه بي‌حرمتي نسبت به آنها را نداده‌اند و حكم قرآن داخل موبايل نيز بر همين منوال است.
منبع: فارس


| شناسه مطلب: 54194




ماه رمضان قرآن قدر



مطالب مرتبط

نظرات کاربران