مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت

مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت

سفر سرپرست حجاج ایرانی به چین و رایزنی فرهنگی میان دو کشور ایران و چین، برگزاری ختم قرآن ویژه حجاج ایرانی در سراسر کشور، دیدار اعضای هیئت مدیره مشعر با آیت‌الله جوادی آملی، ماجرای آیت‌اللهی که جلوی تخریب بقیع‌ را گرفت،‌ اعلام جزییات جدید اعزام زایران ایرانی به حج تمتع، سفر وزیر امور خارجه ایران به عتبات و عالیت از جمله مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته‌ گذشته به شمار می‌آید که در ادامه می‌خوانید:

تعرفه همراه اول براي حجاج ايراني كاهش مي‌يابد تعرفه مكالمه و پيامك مشتركين همراه اول در كشور عربستان كاهش مي يابد.در اين طرح، تعرفه مكالمات دريافتي، داخلي و با ايران به ازاي هر دقيقه ۵۹۰ تومان و تعرفه ارسال پيامك ۱۹۰ تومان و دريافت پيامك در كشور عربستان رايگان خواهد بود.
آنچه زايران تمتع قبل از اعزام بايد بدانند در طول سفر يك ماهه حج، فرصت‌هاي ناشناخته‌اي وجود دارد كه كمتر مورد توجه و برنامه‌ريزي قرار مي‌گيرد. زماني كه در طول مسيرها يا پيش از برگزاري جلسات آموزشي در ايران و عربستان وجود دارد و غالباً هدر مي‌رود، فرصت مناسبي براي بعضي از كارهاي فرهنگي مختصر و مفيد است؛ از اين‌رو برنامه‌هايي به شيوه‌هاي مختلف و با حضور كارشناسان و متخصصان حوزه حج وزيارت برگزار مي شود، در اين گزارش جزييات اين برنامه‌ها را تشريح مي‌كنيم.
پيام مهم نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به حجاج ايراني شما سفيران و پيام آوران انقلابي بزرگ و شهيداني سرفراز هستيد، ملت‌هاي مسلمان دنيا چشم اميد به ايران اسلامي دوخته‌اند و با زائران ايراني به ديد ويژه‌اي مي‌نگرند و تمامي اعمال و رفتار ما را زير نظر دارند از اين رو كوشش كنيد در اين سفر زينت مكتب اهل بيت باشيد و با شركت در نمازهاي جماعت حرمين شريفين و نيز اُنس با قرآن و دعا و رفتار كريمانه، عشق و محبت به اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) را در دلها جاودان و پايدار نماييد.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال‌احمر خبر داد ؛ تمهيدات پزشكي در حج امسال / كمبود دارو در حج نخواهيم داشت رئيس مركز پزشكي حج و زيارت به تمهيدات پزشكي در نظر گرفته شده براي حج امسال اشاره كرد و گفت: به اندازه كافي دارو در عربستان داريم و كمبود دارو نخواهيم داشت.
در يك نشست خبري؛ رييس سازمان حج وزيارت جزئيات حج تمتع را تشريح كرد اوحدي با باين اين كه سهميه حجاج 61 هزار نفر است كه 53 درصد را خانم‌ها و 47 درصد را آقايان تشكيل مي‌دهند، اظهار داشت: متوسط سن زائران نيز 57 سال است كه اين ميانگين نسبت به سال گذشته يك سال و نيم كاهش يافته است. همچنين در سال جاري با افزايش 12 درصدي پروازهاي مدينه قبل كه با هماهنگي هواپيمايي سعودي، جمهوري اسلامي و ماهان انجام گرفته است، مسافت هفت ساعته جده‌ تا مدينه از برنامه زائران حذف مي شود.
از سوي وزارت حج عربستان، زمان ورود نخستين كاروان حجاج به عربستان اعلام شد نخستين كاروان از حجاج بيت الله‌ الحرام اواسط ماه شوال جاري(هفته جاري) وارد عربستان خواهد شد.وزارت حج براي استقبال از اولين كاروان حجاج بيت‌الله الحرام همزمان با پايان موسم عمره آماده مي شود.
باب ملك‌ عبدالعزيز‌ در مسجدالحرام بسته شد رسانه هاي سعودي از بسته شدن باب ملك عبدالعزيز‌ در مسجدالحرام و برخي از بخش هاي جنوبي صحن‌هاي آن خبر دادند.
اعلام رسمي رواديد صادره براي موسم عمره امسال عربستان رسما اعلام كرد پنج ميليون وهشتصد هزار رواديد براي موسم عمره امسال صادر كرده است.
مدير برنامه و محصولات فرهنگي بعثه‌‌ مقام معظم رهبري خبر داد؛ زايران سبد فرهنگي حج را از مديران كاروان‌ها دريافت كنند مدير برنامه و محصولات فرهنگي بعثه‌‌ مقام معظم رهبري با اشاره به توزيع بسته‌هاي فرهنگي ويژه حجاج ايراني در سال جاري اظهار داشت: زايراني كه تاكنون موفق به دريافت بسته‌هاي فرهنگي خود نشده‌اند، مي‌توانند براي دريافت اين سبد فرهنگي به مديران كاروان‌هاي خود مراجعه كنند.
طي مراسمي در نجف اشرف صورت گرفت؛ استقبال مراجع تقليد و علماي عراق از نماينده جديد رهبر انقلاب در پي ارتحال آيت‌الله محمدمهدي آصفي، نماينده مقام معظم رهبري در عراق، آيت‌الله سيدمجتبي حسيني، طي مراسمي در نجف اشرف به عنوان نماينده جديد معظم له در اين كشور معرفي شد كه مراجع تقليد و علماي عراق از نماينده جديد رهبر معظم انقلاب اسلامي به خوبي استقبال كردند.
شعارهاي مراسم اربعين 94 در عراق اعلام شد شعارهاي مراسم بزرگ و ميليوني اربعين حسيني عراق در سال 94 مشخص شد.دو شعار اصلي «هيهات مناالذله» و «رحما بينهم» شعارهايي هستند كه در طراحي‌ محصولات مختلف فرهنگي، موكب‌آرايي‌ها، توليد پرچم‌ها و بنرها و ... به كار گرفته خواهند شد.
معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر رهبري: مراسم اربعين، نماد وحدت مستضعفين عالم است معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري با بيان اين كه مراسم اربعين، يك برنامه ايراني نيست و نبايد معطوف به زائران كشورمان باشد، ادامه داد: از اين برنامه مي‌شود به عنوان نماد اتحاد امت اسلام ياد كرد و حتي آن را نماد وحدت مستضعفاني ديد كه از ظلم خسته شده‌اند و مي‌خواهند با آن به مبارزه برخيزند.
طي جلسه‌اي در نجف اشرف انجام شد؛ تبادل نظر و بررسي برنامه‌‌هاي اربعين 94 از سوي دستگاه‌هاي فرهنگي ايران و عراق چهارمين جلسه كميته فرهنگي ـ آموزشي ستاد مركزي اربعين 1394 در نجف اشرف برگزار شد. در اين جلسه معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و مسئول كميته فرهنگي ـ آموزشي ستاد مركزي اربعين در عراق، مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري و مسئول كميته فرهنگي ـ آموزشي ستاد مركزي اربعين در ايران، رئيس موسسه نجف اشرف، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق و نمايندگان دستگاه‌هاي فرهنگي ايران و عراق حضور داشتند.
مدير جذب و سازماندهي معاونت فرهنگي بعثه‌‌ مقام معظم رهبري اعلام كرد؛ آغاز توزيع كارت آزمون مجدد طرح‌ به‌سازي مداحان از 10 مرداد ماه مدير جذب و سازماندهي معاونت فرهنگي بعثه‌‌ مقام معظم رهبري با بيان اينكه آزمون مجدد طرح به‌سازي مداحان روز جمعه 16 مرداد ماه همزمان در 18 حوزه امتحاني در سراسر كشور برگزار مي‌شود از آغاز توزيع كارت آزمون از روز شنبه 10 مرداد ماه به صورت اينترنتي از طريق سايت مديريت جذب و گزينش بعثه‌ مقام معظم رهبري خبر داد.
نماينده سازمان حج و زيارت در عراق: مردم ايران، زيارت عتبات را به ايام اربعين خلاصه نكنند نماينده سازمان حج و زيارت در كشور عراق با بيان اين كه بيش از يك ميليون و 500 هزار نفر در ايام اربعين به عتبات عاليات، به ويژه كربلاي معلي مشرف شده‌اند، گفت: كساني كه مسئوليت تبليغ، ترويج و تشويق مردم براي سفر به عتبات را دارند، بايد جدي‌تر به ميدان بيايند و اين طور نباشد كه ايراني‌ها، زيارت اماكن مقدسه عراق را به ايام اربعين خلاصه كنند.
سفر كربلا، شكرانه برداشت محصول مردمان نجيب «هشت‌بندي» طي چند روز گذشته، 6 كاروان از شهر كوچك «هشت‌بندي» راهي عتبات عاليات شدند. حضور اين كاروان‌ها با نشانه‌هاي همسان و متحدالشكل موجب شده بود تا كاروان‌هاي هرمزگان در تمام برنامه‌ها و مراسم، چه در حرمين اباعبدالله عليه‌السلام و اباالفضل‌العباس عليه‌السلام، چه در بين‌الحرمين، چه در خيمه‌گاه مقدس حسيني و چه در خيابان‌هاي اطراف حرم، حسابي به چشم بيايند.
رئيس سازمان حج خبر داد ؛ اعزام ۶۰ هزار زائر به عتبات تا پايان تابستان/ حذف ۶۰ هتل بي‌كيفيت در عراق رئيس سازمان حج و زيارت از اعزام ۶۰ هزار زائر به عتبات عاليات تا پايان تابستان خبر داد و گفت: ۶۰ هتل بي‌كيفيت از چرخه خدمات‌رساني در عراق حذف شدند.
نماينده جديد رهبر معظم انقلاب در عراق معرفي شد هيئتي از سوي دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامي جهت معرفي نماينده مقام معظم رهبري در كشور عراق وارد نجف اشرف شدند و با شماري از علما و مراجع تقليد اين شهر ديدار و گفت‌وگو كردند. آيت‌الله تسخيري و حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قمي نيز از سوي رهبر انقلاب براي معرفي نماينده رهبري حضور داشتند.
ديدار نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در كربلا با وزير امور خارجه+تصاوير نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در كربلا با دكتر محمدجواد ظريف، رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان ديدار كرد.
تصاوير اختصاصي از زيارت دكتر ظريف در كربلا رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان نيمه شب دوشنبه با حضور در كربلاي معلي به زيارت حرم اباعبدالله الحسين عليه‌السلام و حرم قمر بني‌هاشم، حضرت عباس عليه‌السلام رفت.
ديدار سرپرست حجاج ايراني با رييس سازمان اديان چين حجت‌الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر كه در راس هياتي سه نفره به دعوت انجمن اسلامي چين به اين كشور سفر كرده است، روز گذشته با آقاي "وانگ زو ان" رئيس سازمان اديان چين ديدار و گفت‌وگو كرد.
در مراسمي با حضور دبير كل سازمان ملل؛ پرده كعبه در سازمان ملل متحد نصب شد نماينده عربستان سعودي در سازمان ملل متحد، بار ديگر پرده(پوشش) باب الكعبه را به اين سازمان اهدا كرد كه طي مراسمي در يكي از سالن هاي سازمان ملل رونمايي شد.اين پرده شامل بخش شرقي كعبه منقش به طلاكاري است و باب الكعبه و برخي از دست نوشته هاي آيات قرآني در آن ديده مي‌شود.
با سفر سرپرست حجاج ايراني به چين؛ ديپلماسي فرهنگي ايران و چين كليد خورد نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني با آقاي هلال الدين رئيس انجمن اسلامي چين ديدار كرد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت مطرح كرد؛ فعاليت‌هاي مشترك فرهنگي با مسلمانان چين، ضرورت دارد نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، انتقال تجربيات را يكي از مسائل مهم دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي متمادي گذشته ، تجربيات بسيار زيادي را در حوزه هاي فرهنگي و اجرائي اندوخته است كه كشورهاي زيادي علاقه مند به بهره گيري از اين تجربيات هستند.
در حاشيه نمايشگاه بهشت بقيع‌؛ كمپين «ما خواهان بازسازي بقيع‌ هستيم»راه‌اندازي شد كمپين ما خواهان بازسازي بقيع‌ هستيم در حاشيه نمايشگاه بهشت بقيع‌‌ با امضاء طومار از طرف علاقه مندان به ساحت مقدس اهل بيت عليهم السلام راه اندازي شد. در اين كمپين كه با استقبال باز ديد كنندگان روبرو گرديد شركت كنندگان با تصوير گنبد و بارگاه‌ ائمه بقيع‌ عكس يادگاري و سپس به امضاء طومار پرداختند.
نخستين گردهمايي سراسري نمايندگان مشعر برگزار شد نخستين گردهمايي سراسري نمايندگان موسسه فرهنگي هنري مشعر ، با حضور نمايندگان 31 استان كشور در مركز جلسات حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت برگزار شد.
«آبار‌ علي» در مدينه منوره منتسب به كيست؟ آبار‌ علي نخلستاني در جنوب مدينه و محل ميقات مردم مدينه براي تشرف به حج است. اگرچه در انتساب اين منطقه نظرات مختلفي وجود دارد اما به هر حال به نظر مي رسد انتساب آن به حضرت علي(عليه السلام) مستندات بيشتري دارد.
آيت الله جوادي آملي: حج را بايد اقامه‌‌ كرد حضرت آيت الله جوادي آملي در ديدار اعضاي موسسه فرهنگي و هنري مشعر وابسته به نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت بيان كرد: به فرموده اميرالمومنين علي(ع) حج را نيز مانند نماز بايد اقامه‌ كرد ، نماز كه ستون دين است و در قرآن بر اقامه‌ آن تاكيد شده و حج نيز بايد اقامه‌ شود.
به زيور طبع آراسته شد؛ حج در انديشه حضرت امام و مقام معظم رهبري كتاب حج در انديشه حضرت امام خميني و مقام معظم رهبري اثر عبدالناصر خليلي، ناصر سيدابراهيمي و علي خليلي از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.
آيا زنان مي‌توانند براي اعزام به حج مهريه خود را مطالبه كنند؟ طبق اعلام سازمان حج و زيارت ۵۲ درصد از زائران حج امسال را بانوان تشكيل مي‌دهند، اما انجام حج بر كدام گروه از زنان واجب است و آيا زنان با گرفتن مهريه مي‌توانند به سفر حج بروند؟
هدية الزائرين بر پيشخوان نشر كتاب هدية الزائرين تأليف محمدهادي زائر طهراني با تصحيح سيدمحمد موسوي نژاد از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.
آيت‌اللهي كه‌ جلوي تخريب‌ بقيع‌‌ را گرفت+سند چه شد كه وهابيان پس از تخريب بقاع بقيع، صورت قبور امامان و برخي از صحابه و تابعين‌ را حفظ كردند؟ چرا وهابيان اين بخش بقيع‌ را مانند قسمت هاي ديگر بقيع‌ صاف نكردند؟
ختم قرآن ويژه زائران حج تمتع در سراسر كشور برگزار مي‌شود مدير برنامه و محصولات فرهنگي بعثه‌ مقام معظم رهبري با اشاره به آغاز اعزام زائران حج تمتع از اوايل شهريور ماه گفت: طرح بزرگ قرآني ويژه زائران حج تمتع با هدف ختم قرآن سراسري زائران از هم‌اكنون آغاز شده است.




نظرات کاربران