سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب عنوان کرد؛

راهبردهای ده‌گانه «حج و زیارت در افق 1404» تدوین شد سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب عنوان کرد؛

راهبردهای ده‌گانه «حج و زیارت در افق 1404» تدوین شد سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب عنوان کرد؛

راهبردهای ده‌گانه «حج و زیارت در افق 1404» تدوین شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب عنوان کرد؛

راهبردهای ده‌گانه «حج و زیارت در افق 1404» تدوین شد سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب عنوان کرد؛

راهبردهای ده‌گانه «حج و زیارت در افق 1404» تدوین شد سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب عنوان کرد؛

راهبردهای ده‌گانه «حج و زیارت در افق 1404» تدوین شد سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب عنوان کرد؛

راهبردهای ده‌گانه «حج و زیارت در افق 1404» تدوین شد سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب عنوان کرد؛

راهبردهای ده‌گانه «حج و زیارت در افق 1404» تدوین شد
سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب عنوان کرد؛

راهبردهای ده‌گانه «حج و زیارت در افق 1404» تدوین شد

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی، امروز در دیدار کارگزاران و دست‌اندرکاران حج 94 با رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: راهبردهای ده گانة «حج و زیارت در افق 1404» را تدوین و برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت برای دستیابی به آن آماده شده است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني، امروز در ديدار كارگزاران و دست‌اندركاران حج 94 با رهبر معظم انقلاب اسلامي، گفت: با الهام از رهنمودهاي حضرتعالي و امام راحلِ عظيم الشأن – قدس سره – و با هدف دستيابي به افق ترسيم شده و چشم انداز مطلوب و تبديل مجموعه ي حج و زيارت به نهادي مكتبي، الهام بخش، كارآمد و تحول آفرين، راهبردهاي ده گانة «حج و زيارت در افق 1404» را تدوين و برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و ميان مدت براي دستيابي به آن آماده گرديده است.
متن كامل اين سخنراني بدين شرح است:
بسم ا... الرحمن الرحيم
در آغاز سخن، دهه ي كرامت و هفته ي حج را از طرف خود و جمع حاضر، خدمت حضرتعالي تبريك و تهنيت عرض مي كنم و از اينكه اجازه فرموديد تا جمعي از كارگزاران حج، عمره، عتبات و نيز ستاد مركزي و كميته هاي ده گانه ي اربعين به حضور حضرتعالي شرفياب شوند صميمانه تشكر و سپاسگزاري مي كنم و بدينوسيله گزارش كوتاهي از تلاش ها و فعاليت هاي صورت گرفته از حج گذشته تاكنون را به استحضار مي رسانم:
1. با توجه به شرايط منطقه و جهان اسلام و اقدامات ضد ديني و ضد اسلامي گروهك هاي تكفيري، شعار حج سالجاري را، حج: معنويت، بصيرت و همدلي اسلامي انتخاب و فعاليت هاي فرهنگي، تبليغي موسم حج را بر اساس آن برنامه‌ريزي كرده ايم تا ضمن حفظ عزت و كرامت ملت شريف ايران و تأكيد بر مشتركات مذاهب اسلامي، حج را به كانون وحدت مسلمانان جهان تبديل نموده، زمينه را براي بهره وري كامل از اين فريضه ي بزرگ و جهان شمول فراهم سازيم.
2. با الهام از رهنمودهاي حضرتعالي و امام راحلِ عظيم الشأن – قدس سره – و با هدف دستيابي به افق ترسيم شده و چشم انداز مطلوب و تبديل مجموعه ي حج و زيارت به نهادي مكتبي، الهام بخش، كارآمد و تحول آفرين، راهبردهاي ده گانة «حج و زيارت در افق 1404» را تدوين و برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و ميان مدت براي دستيابي به آن آماده گرديده است. 3- حضرتعالي چند سال پيش خطاب به كارگزاران حج فرموديد:
يك الگو براي حج درست كنيد، آن را به تصويب برسانيد و بعد بطور قاطع بگوييد ما حج را اينجوري اداره مي كنيم. اين الگو بر اساس تفكر صحيح باشد و به تصويب آن كساني كه صاحب نظر در اين قضايا هستند برسانيد. (10/1/79)
خرسندم كه به اطلاع برسانم اين الگو با نام «طرح تعالي حج» پس از چند سال كارِ كارشناسي و بهره گيري از صاحب نظران و خِبرگان اين حوزه، نهايي شده و اگر موانع موجود بر سر اجراي آن مرتفع گردد، آماده ي عملياتي شدن است.
4-در رهنمودي ديگر فرموديد: اين وظيفه ي همه است كه سعي كنند حج را مايه ي آبروي اسلام و به خصوص براي ما ايراني ها و مايه ي آبروي امام قرار بدهند. (1/3/70)
هم اكنون بحمدا... مجموعه ي حج و زيارت به تحقق اين هدف نزديك شده اند، ارتقاء سطح دانش و كارآيي نيروي انساني، ارائه ي آموزش‌هاي معرفتي و مهارتي براي روحانيون، معين و معينه ها،زائران و مسئولان امور فرهنگي كاروانها ، ايجاد آمادگي‌هاي علمي، تنوع و تحول بخشي در شيوه ها و روش ها و محتواهاي آموزشي با استفاده از فناوريهاي نوين و توجه به تنوع مخاطبان از نظر زبان، جنسيت و تحصيلات، اتخاذ رويكرد مجموعه محوري و استفاده از ظرفيت زائران و كارگزاران، ارائه ي كلاس هاي برخط، انجام آموزش هاي حضوري، متمركز و مجازي، ايجاد تغيير در نحوه ي توزيع بسته هاي فرهنگي با افزايش قدرت انتخاب زائران و با توجه به نيازهاي آنان، ارائه ي آموزش‌هاي ويژه ي بانوان و زائران فرهيخته و تحصيلكرده، و همچنين ديگر تلاش هاي موفق در حوزها ي فرهنگي و اجرايي در راستاي تحقق هدفي صورت گرفته كه حضرتعالي آن را ترسيم فرمويد.
5- در رهنمودي ديگر فرموديد: ما بايد از همه ي مظاهر و ظواهر و شعائر حج استفاده كنيم و براي دانه دانه ي اين ها برنامه داشته باشيم و سپس افزوديد برنامه‌ريزي بايد اصولي، عمومي و كلان باشد. هرچند ما نتوانسته ايم تمامي فرمايشات نوراني حضرت امام – قدس سره- و حضرتعالي را محقق كنيم، ليكن بايد به استحضار حضرتعالي و ملت شريف ايران برسانم كه حاجي امروز با حاجيان گذشته بسيار متفاوت شده است، توجه ويژه به تلاوت و ختم قرآن در مكه و مدينه، حضور گسترده در نمازهاي جمعه و جماعات، حضور چشمگير در مراسم دعاي كميل، گريه ها و ناله هاي از سر اخلاص در مراسم دعاي عرفه، حضور جدي در مراسم برائت، توجه به وحدت و پرهيز از اختلاف و تفرقه، حضور در جلسات انس و معرفت و بهره گيري از سخنرانان برجسته ي كشور، پرهيز از بازار گردي و اتلاف فرصت ها، بخشي از ويژگي هاي حاجيان امروز است كه در راستاي تحقق نقشه ي راهي كه حضرتعالي ترسيم فرموده ايد صورت مي پذيرد.
6- پژوهشكده ي حج و زيارت از حج گذشته تاكنون با ايجاد پنج گروه علمي-پژوهشي با نام هاي «اخلاق و اسرار»، «تاريخ و سيره»، «فقه و حقوق»، «كلام و معارف»، «مطالعات اجتماعي» و نيز واحد ترجمه، حدود 85 اثر در موضوعات مختلف توليد و منتشر كرده است، همچنين موفق شده است هشت نشست علمي نيز، با عناويني همچون: «حج در ادبيات كهن»، «بررسي آيين و آداب زيارت مطلوب و مقايسه ي آن با وضع موجود»، «موضوع شناسي اماكن حج و عمره»، «حج و محيط زيست»، و «بررسي فقهي زيارت از منظر مذاهب اسلامي» با حضور جمع قابل توجهي از روحانيون محترم كاروان ها و علاقمندان به اين گونه مباحث برگزار نمايد.
تقويت و به روزرساني كتابخانه ي تخصصي حج و زيارت، حمايت از پايان‌نامه‌هاي حوزوي و دانشگاهي مرتبط، راه اندازي پايگاه اينترنتي به دو زبان فارسي و عربي، تعامل و ارتباط با نهادها و مؤسسات علمي از ديگر فعاليت هاي پژوهشكده بوده است.
7-در ارديبهشت سالجاري مسئوليت هماهنگي و مديريت عمليات بزرگ و افتخار آفرين اربعين به اينجانب و سازمان حج واگذار گرديد تا با همكاري كليه ي ارگان ها، نهادها و نيروهاي مردمي، راه را براي برگزاري هرچه باشكوه تر اين مراسم و بهره وري بيشتر فراهم سازيم. مفتخرم كه به استحضار برسانم اين ستاد با شركت بيش از 30 وزارتخانه، نهاد و ارگان و با ده كميته ي فرعي همچون: كميته ي فرهنگي آموزشي، كميته ي امنيتي و انتظامي، كميته ي اعزام، اسكان و تغذيه، حمل و نقل ، سوخت و زير ساختها، رسانه و فضاي مجازي، سياسي و كنسولي، بهداشت ، درمان و امداد، پشتيباني و كمك هاي مردمي، بصورت فعال مشغول به كار شده اند، وظايف هر كميته دقيقاً مشخص گرديده و با بهره گيري از آسيب شناسي هاي سال گذشته در تلاش هستيم تا با همدلي و همراهي در داخل و نيز هماهنگي با مسئولان كشور ميزبان، نقاط قوت را تقويت و نقاط ضعف را برطرف سازيم، خوشبختانه گام هاي جدي و مؤثري در اين زمينه برداشته شده و اميد داريم با تحقق آن شرمنده ي حضرتعالي و ملت شريف ايران نشويم. مشروح اقدامات صورت گرفته بصورت نوبه اي براي دفتر حضرتعالي ارسال شده است. تلاش بر اينست كه اين اتفاق بزرگ، حتي المقدور بشكل مردمي و با كمك انسان هاي پاك و عاشق اهل بيت –عليهم السلام– ساماندهي شود و از دولتي شدن آن پرهيز گردد.
8- بعثه‌ي مقام معظم رهبري در طول سال در عتبات اقدامات برجسته‌اي را نيز در زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي انجام مي‌دهد كه برگزاري 171 برنامه‌ي معرفت زا و بصيرت آفرين هر روز صبح در حرم امام حسين –ع-، برگزاري 142 برنامه در راستاي معرفي سبك زندگي اسلامي شبها در حرم حضرت ابوالفضل –ع-، برگزاري 196 برنامه ي روايتگري مصور حماسه ي عاشورا در خيمه گاه حسيني، برگزاري مراسم ويژه ي مواليد و وفيات ائمه ي معصومين، برگزاري مراسم دعاي كميل و ندبه هر هفته در خيمه گاه، برگزاري مراسم ليالي قدر و تحويل سال در حرم امام حسين –ع-، برگزاري 183 جلسه ي توجيهي روحانيون و مادحين اهل بيت در روزهاي هفته در نجف و كربلا، برگزاري 48 جلسه ويژه‌ي دانشگاهيان، دانش آموزان، جانبازان و خانواده هاي عزيز شهدا، بخشي از اين فعاليت هاست كه با همكاري خوب توليت هاي اعتاب مقدسه‌ي كربلا، نجف و كاظمين، به اجرا درآمده است.
در پايان ضمن عرض پوزش از تصديع ايجاد شده اجازه مي خواهم تا در محضر حضرتعالي از برادر ارجمندم جناب آقاي مهندس اوحدي رياست محترم سازمان و كليه ي همكارانمان در بعثه و سازمان، بيوت مراجع معظم تقليد، روحانيون، مديران و عوامل محترم كاروانها، وزارتخانه هاي امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامي، اطلاعات، راه و ترابري، بانك مركزي، هلال احمر و مركز پزشكي حج و زيارت، سپاه پاسداران، نيروي انتظامي و پليس فرودگاه هاي كشور، هواپيمايي كشوري، سازمان فرودگاه ها، پليس گذرنامه، هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران هما و ماهان، صدا و سيما و ديگر عزيزاني كه در طول سال و بويژه در موسم حج براي انجام حجي باشكوه و عزتمند تلاش مي كنند، تشكر و قدرداني نمايم.
و از حضرتعالي تقاضا دارم ما را دعا بفرماييد تا بتوانيم در انجام وظايف محوّله موفق و كوشا باشيم و حجاج عزيز كشورمان و ديگر كشورها در سالجاري، پس از انجام حجي مقبول و مبرور، سالم و سربلند به ميهن اسلامي بازگردند. والسلام عليكم و ...




نظرات کاربران