سخنگوی دولت:

 عربستان باید نسبت به فاجعه منا پاسخگو باشد سخنگوی دولت:

 عربستان باید نسبت به فاجعه منا پاسخگو باشد سخنگوی دولت:

 عربستان باید نسبت به فاجعه منا پاسخگو باشد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سخنگوی دولت:

 عربستان باید نسبت به فاجعه منا پاسخگو باشد سخنگوی دولت:

 عربستان باید نسبت به فاجعه منا پاسخگو باشد سخنگوی دولت:

 عربستان باید نسبت به فاجعه منا پاسخگو باشد سخنگوی دولت:

 عربستان باید نسبت به فاجعه منا پاسخگو باشد سخنگوی دولت:

 عربستان باید نسبت به فاجعه منا پاسخگو باشد
سخنگوی دولت:

عربستان باید نسبت به فاجعه منا پاسخگو باشد

سخنگوی دولت، فاجعه منا را غم انگیز و تاسف بار دانست و گفت: دولت عربستان باید حداقل بپذیرد که مسوولیت سلامت زایران شرعا، عرفا و طبق پروتکل های بین المللی بر عهده آنان است و در این مساله باید پاسخگو باشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبري افزود: اين حادثه اگر هم عمدي نبوده به خاطر اتفاقي كه در اين كشور رخ داد بايد از خانواده حجاج و كشورهاي اسلامي عذرخواهي كند.
وي، اين حادثه را از دو جنبه قابل تامل دانست و يادآور شد: عده اي خودشان را پادشاه و خدمتگزار حرمين شريفين مي دانند اما جمع كثيري از زائران خانه خدا و كساني كه با همه نوع نگاه در مناسك حج شركت داشتند، مظلومانه كشته شدند.
سخنگوي دولت تصريح كرد: اين فاجعه دردناكي است و چنين حوادثي در هر جا و هر مكاني اتفاق بيفتد غم انگيز است.
نوبخت ادامه داد: نكته اي كه اين مساله را تشديد مي كند مواضع و عكس العملي است كه خادمين حرمين شريفين اظهار مي كنند چرا كه موضع دولت عربستان به هيچ وجه مسوولانه نيست.
وي همچنين اظهارداشت:رهبر معظم انقلاب يادآور شدند مسوولين عربستان بايد اين مسووليت را بپذيرند و عذرخواهي كنند و با انصاف و عدالت با اين فاجعه برخورد كنند اين موضوعاتي است كه قابل تامل و توجه است.
سخنگوي دولت افزود: از سوي ديگر عِده و عُده كشور ميزبان نشان داد كه براي خدمت رساني به اين مجموعه آسيب ديده شرايط لازم را نداشته و با توجه به اقداماتي كه در يمن انجام مي دهد، نتوانسته به اندازه كافي نيرو براي خدمت داشته باشد.
نوبخت خاطرنشان كرد: كشورهايي كه شهروندان آنها در اين حادثه آسيب ديده، اعلام كمك كرده اند ولي كشور عربستان از اعطاي رواديد خودداري مي كند، اين كشورها از هيچ نوع همكاري براي خدمت رساني به حجاج دريغ ندارند.
وي همچنين گفت: اگر امروز دولت تلاش دارد تا پيكر پاك جانباختگان هر چه سريع تر به كشور منتقل و به مجروحان و موضوع مفقودان نيز رسيدگي شود نشان از توجه دولت به اين مساله است.
سخنگوي دولت يادآور شد: پس از اعلام اين حوادث با دستور رييس جمهوري مقرر شد هياتي با مسووليت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت امور خارجه و هلال احمر روز جمعه به عربستان اعزام شوند كه متاسفانه دولت سعودي با حركت غيرمسوولانه از اعزام هيات بلندپايه ايراني جلوگيري كرد و به بهانه اين كه وزير بهداشت پيش از اين درخواست رواديد كرده است از اعزام هيات ايراني جلوگيري كرد.
نوبخت تصريح كرد: در هر حال بايد اين موضوع هر چه سريع تر مديريت شود تا مداواي مجروحين، انتقال جانباختگان و شناسايي مفقودين به درستي صورت گيرد.
وي يادآور شد: بيش از 65 هزار زائر آسيب ديده با عواطف جريحه دار در حال حاضر در عربستان هستند كه بايد به داخل كشور منتقل شوند و همه امكانات كشور بايد در اين زمينه بسيج شود.
سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به اين سوال كه برخي منتقدين تاكيد دارند رييس جمهوري و هيات همراه پس از شنيدن اين حادثه مي بايست بلافاصله به كشور بازمي گشتند، گفت: بايد به اين نكته توجه داشت كه با توجه به محدوديت هاي رسانه اي براي انعكاس اين فاجعه دردناك آيا حضور رييس جمهوري در داخل كشور موثر بود يا حضور در مجمع جهاني كه همه سران كشورها حضور دارند و تريبون جهاني در اختيار است تا اين رخداد غم انگيز پيگيري شود.
وي اضافه كرد: بيش از دو سال از عمر دولت تدبير و اميد مي گذرد و اين دولت هيچگاه جلسه اي در روز جمعه تشكيل نداد ولي پس از شنيدن اين موضوع رييس جمهوري بلافاصله از معاون اول خواستند تا هيات دولت را تشكيل دهد و يك هيات براي اعزام مشخص شود ضمن اين كه رييس جمهوري به مراتب و به طور مستمر اين موضوع را در زمان حضور در مجمع عمومي مطالبه مي كردند و انتظارات ملت ايران را نسبت به حادثه پيش آمده خواستار بودند.
نوبخت گفت: اگر امروز مي بينيم كه وزير خارجه عربستان حرفي براي گفتن ندارد و از رويارويي با وزير امور خارجه ايران در مجمع عمومي سازمان ملل خود را مخفي مي كند نشان از بي مسووليتي آنها است كه حرفي براي گفتن ندارد ولي از طرف ديگر ما مجبوريم از همه امكانات استفاده كنيم.
وي تاكيد كرد: بنابراين اگر وزير امورخارجه و رييس جمهوري به گفته منتقدان به كشور بازمي گشتند آيا چنين فرصتي وجود داشت كه اين مساله را با ديگر كشورها مطرح كنند و به دولت عربستان براي پاسخگويي فشار بياورند.
سخنگوي دولت با يادآوري اين كه رييس جمهوري و مسوولين لحظه به لحظه نگران و پيگير اين حادثه بودند، گفت: بايد در اين موضوع منصفانه عمل كنيم و چنين حوادثي موضوعي نيست كه از هر فرصتي دولتي را كه درگير مسايل بسياري است به آن فشار سياسي وارد كنيم.
نوبخت تصريح كرد: همه حقوق زايران را پيگيري خواهيم كرد و شرافت و حيثيت خود را در اين مي دانيم كه حقوق ملي را در عرصه بين المللي بگيريم و در اين زمينه در زمان خود اطلاع رساني خواهيم كرد.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شود نرخ بيمه جانباختگان حادثه منا منصفانه نيست، تصريح كرد: دولت بيمه و سقف آن و همچنين تشيع و تدفين اين عزيزان و حقوق آنها را در عرصه بين المللي پيگير خواهد كرد.
معاون رييس جمهوري در پاسخ به اين كه گفته مي شود دولت عربستان اجساد برخي جانباختگان را دفن كرده است، گفت: آنها نمي توانند بدون اجازه از خانواده جانباختگان و روال رسمي چنين اقدامي را انجام دهند اگرچه برخي كشورها اعلام كرده اند كه دولت عربستان مي تواند اجساد جانباختگان را در آن كشور دفن كند ولي ما چنين اجازه اي به آنها نداديم.
نوبخت يادآور شد: در اين زمينه بايد خانواده هاي آنها اظهارنظر كنند و هرگونه تدفين بدون اجازه قانوني و شرعي نيست و دولت عربستان مسوول است و ما مساله را رها نخواهيم كرد.
وي همچنين درمورد ادعاي برخي مسوولين عربستاني مبني بر حضور نداشتن برخي شهروندان ايراني از جمله غضنفر ركن آبادي در كشور عربستان اظهارداشت: ايشان با گذرنامه عادي و براساس روال قانوني به عربستان سفر كرده است و دولت عربستان در اين زمينه مسوول است و همچنان ديگر موارد و تك تك مفقودين موضوع پيگيري خواهد شد و از همه ابزارها به صورت اعلام رسمي و غير رسمي استفاده خواهيم كرد.
سخنگوي دولت يادآور شد: براساس آخرين تصميم ستاد حادثه منا در هيات دولت مقرر شد پس از انتقال پيكر جانباختگان در فرودگاه طي مراسم رسمي با حضور هيات دولت و رييس جمهوي از آنان تكريم شود و با توجه به تعدد آنها و بي تابي خانواده ها، اجساد به خانواده ها تحويل داده شود از طرفي از استانداري ها خواسته شده تا به بهترين نحو و شايسته مراسم تدفين و تكريم جانباختگان برگزار و پيگيري كند.
سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره اظهارات تند وزير خارجه عربستان نسبت به رييس جمهوري اسلامي ايران نيز گفت: وقتي بپذيريم كه از كشوري صحبت مي كنيم كه نسبت به افراد بي گناه عناد دارد، حرف هاي سخيف و پوچ دور از انتظار نيست عربستاني كه حتي با توجه به اين همه سرسپردگي به آمريكا، اوباما مي گويد اين كشور ضد دموكراسي است بنابراين انتظاري بيش از اين نمي توان داشت.
نوبخت افزود: اين حرف ها فرافكني است و نسبت به اين موضوع از مجاري قانوني شكايت و پيگيري حقوقي خواهيم كرد، اين موضوعات سازوكار خود را دارد.
وي همچنين درمورد احتمال سفر رييس جمهوري به عربستان تاكيد كرد: براي احقاق حقوق شهروندان از هر گونه اقدامي دريغ نخواهيم كرد اما سفر رييس جمهوري به ديگر كشورها داراي پروتكل هايي است.
به گزارش ايرنا، فاجعه منا پنج شنبه هفته گذشته همزمان با روز عيد قربان و هنگام حركت زايران براي رمي جمرات بر اثر سوءمديريت و بي كفايتي مسوولان سعودي رخ داد.


| شناسه مطلب: 56190




دولت منا



نظرات کاربران