آخرین اخبار از فاجعه منا و انتقال اجساد به ایران آخرین اخبار از فاجعه منا و انتقال اجساد به ایران آخرین اخبار از فاجعه منا و انتقال اجساد به ایران بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آخرین اخبار از فاجعه منا و انتقال اجساد به ایران آخرین اخبار از فاجعه منا و انتقال اجساد به ایران آخرین اخبار از فاجعه منا و انتقال اجساد به ایران آخرین اخبار از فاجعه منا و انتقال اجساد به ایران آخرین اخبار از فاجعه منا و انتقال اجساد به ایران

آخرین اخبار از فاجعه منا و انتقال اجساد به ایران

محمد باقر نوبخت روز شنبه در حاشیه آیین استقبال رسمی از نخستین گروه پیکر مطهر جانباختگان فاجعه منا که با حضور سران سه قوه در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: ما این کار را پس از اینکه پیکر همه جانباختگان به کشور منتقل شد، حجاج عزیز به میهن بازگشتند و همچنین اتمام مناسک حج انجام خواهیم داد.

پيكر بيش از 150 زائر ايراني امشب به كشور منتقل مي شود
سيدحسن هاشمي روز شنبه پس از بازگشت از عربستان در فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) در جمع خبرنگاران افزود: تاكنون پيكر 104 نفر از جان باختگان فاجعه منا وارد كشور شده و پيكر بيش از 150 نفر نيز امشب وارد كشور مي شود و به تدريج تا آخر هفته همه اجساد در كشور خواهند بود.
وزير بهداشت ادامه داد: طي سفر به عربستان، با برخي مقامات اين كشور از جمله وزير بهداشت عربستان جلساتي داشتم و به توافقاتي رسيديم، از جمله اينكه پيكر هيچيك از جان باختگان ايراني در عربستان دفن نشود و كارهاي مربوط به مصدومان و جان باختگان ايراني به هيات ايراني واگذار شود، البته هنوز مشكلاتي وجود دارد از جمله اينكه هنوز تعداي از اجساد جان باختگان پيدا نشده است.
هاشمي گفت: حضورم در عربستان باعث تصريح در روشن شدن وضعيت زائران آسيب ديده در اين فاجعه بزرگ شد و به همين علت طي دو سه روز گذشته شاهد تسريع امور بوديم.
** فاجعه منا براي مسئولان عربستاني هم غيرمنتظره بود
وي گفت: فاجعه منا حادثه اي دردناكي بود كه براي مسئولان عربستان هم غيرمنتظره بود و آنها نيز آمادگي مواجه با چنين فاجعه اي را نداشتند و تمام تلاش ها آنها اين بود كه بتوانند هر چه زودتر خود را پيدا كنند و به كشورهاي آسيب ديده پاسخگو باشند.
هاشمي افزود: براي روشن شدن وضعيت افرادي كه هنوز پيكر آنها پيدا نشده، به آزمايشي «دي ان اي» نياز است كه در ايران انجام مي شود و بايد بستگان جان باختگان نيز حضور داشته باشند.
وزير بهداشت گفت: البته عربستان براي همه جان باختگان نمونه برداري «دي ان اي» انجام مي دهد كه اگر روزي وضعيت فردي نامعلوم بود، بتواند پاسخگو باشد.
** پيكر هيچ زائري در عربستان دفن نشده است
هاشمي افزود: تاكنون پيكر هيچيك از جان باختگان ايراني در عربستان دفن نشده است.
وزير بهداشت در پاسخ به پرسشي در مورد علت فاجعه منا توضيح داد: در مورد علت اين حادثه اجازه دهيد اول سعودي ها بطور رسمي اظهار نظر كنند، در ايران نيز كارشناسي هاي لازم با همكاري مسوولان دولت، سازمان حج و زيارت، بعثه مقام معظم رهبري و دستگاه هاي ديگر انجام خواهد شد و حتما در زمان مناسب اعلام نظر مي كنيم.
** فاجعه منا و درس تجديد نظر مديريت حج
هاشمي گفت: فاجعه منا درس هاي زيادي داشت و نشان داد كههم در مديريت حجاج كشور و هم در جاهاي ديگر بايد تجديدنظرهاي اساسي بكنيم.
وزير بهداشت دوشنبه هفته گذشته در صدر هياتي به همراه امير محسن ضيايي، رئيس جمعيت هلال احمر، حسن قشقاوي معاون كنسولي و امور مجلس وزير امور خارجه و محسن لاري مشاور بين المللي وزير بهداشت با هدف بررسي وضعيت مجروحان و مفقودان ايراني فاجعه منا راهي عربستان شد.
امسال 64 هزار زائر ايراني براي انجام مناسك حج راهي عربستان سعودي شدند كه از اين تعداد در روز عيد قربان، 465 زائر حين مراسم رمي جمرات بر اثر بي كفايتي مسوولان سعودي به لقاالله پيوستند. بيش از چهار هزار زائر از كشورهاي مختلف نيز در قربانگاه منا جان خود را از دست دادند.
رئيس جمهوري قرقيزستان به همتاي ايراني خود تسليت گفت
«الماس بيك آتامبايف» رئيس جمهوري قرقيزستان در پيامي به «حسن روحاني» رئيس جمهوري اسلامي ايران، جان باختن تعدادي از حجاج ايراني را حادثه منا در حج سال جاري تسليت گفت.
وي در اين پيام كه يك نسخه از نمابر آن روز شنبه به ايرنا ارسال شد، نوشت: از طرف خود و مردم جمهوري قرقيزستان، به مناسبت جان باختن تعدادي از حجاج ايراني در حادثه غم انگيز منا در نزديكي شهر مكه در عربستان سعودي با شما و ملت ايران ابراز همدردي مي كنم.
رئيس جمهوري قرقيزستان در اين پيام براي مجروحان اين حادثه نيز آرزوي شفاي عاجل كرد.
مسوولان ارشد قرقيزستاني در چند روز گذشته با حضور در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيشكك، دفتر يادبود اين حادثه را امضا كردند.
فرانس 24 مراسم استقبال ايران از جانباختگان فاجعه منا را بازتاب داد
شبكه تلويزيوني فرانس24 امروز (شنبه) در بخش خبري خود، مراسم استقبال از پيكرهاي جانباختگان فاجعه منا را در فرودگاه مهر آباد تهران بازتاب داد.
فرانس24 با پخش گوشه هايي از مراسم استقبال از جانباختگان فاجعه منا در فرودگاه مهرآباد اعلام كرد: در اين حادثه 465 زائر ايراني مناسك حج جان باختند.
شبكه فرانسوي افزود: ايران نحوه مديريت مناسك حج توسط عربستان را مورد انتقاد قرار داد.
اين شبكه تلويزيوني گفت: منابع مستقل شمار كشته شدگان مناسك حج را بيش از يك هزار نفر برآورد كرده اند، اما رياض همچنان بر آمار 769 كشته تاكيد دارد.
علوي: وزارت اطلاعات در حال بررسي فاجعه منا است
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمود علوي صبح شنبه در حاشيه آيين استقبال رسمي از نخستين گروه پيكر مطهرجانباختگان فاجعه منا كه با حضور سران سه قوه در فرودگاه مهرآباد برگزار شد در جمع خبرنگاران اين مطلب را بيان كرد.
خبرنگاري پرسيد: رهبر معظم انقلاب فرمودند ما نمي خواهيم زود قضاوت كنيم، آيا شم اطلاعاتي وزارت اطلاعات به موضوع خاصي پي برده است؟ كه وزير اطلاعات پاسخ داد: تا قبل از اينكه بررسي هاي كارشناسي به نتيجه روشن نرسد، همانطور كه در بيانات حكيمانه رهبرمعظم انقلاب هم ذكر شده بود، نبايد عجله داشت و پيشاپيش قضاوت شتاب زده داشته باشيم.
وي اظهار داشت: اقدامات در خصوص فاجعه منا برنامه ريزي شده و بخشي از كارها انجام شده است كه منجر به انتقال پيكر مطهر تعدادي از عزيزان به كشور شد.
علوي گفت: پيگيري حقوقي نيز توسط جمهوري اسلامي ايران در دستور كار است تا ميزان قصور مشخص شود و با مقصران برخورد قانوني برابر حقوق بين الملل صورت گيرد.
وزير اطلاعات با بيان اين كه برنامه هاي ديگري هم پيش بيني شده اما شناسايي پيكرهاي ديگر جانباختگان حادثه منا داراي مشكلاتي است، تصريح كرد: تعهدي كه دولت جمهوري اسلامي ايران در برابر مردم عزيز ايران اسلامي دارد، ايجاب مي كند با برنامه ريزي حساب شده قدم هاي متقني برداشته و از حقوق مردم دفاع شود.
نوبخت: فاجعه منا را به صورت حقوقي پيگيري مي كنيم
سخنگوي دولت گفت: اميدواريم بتوانيم به نحوه شايسته و استفاده از همه ابزارهاي رسمي و غيررسمي، فاجعه منا را پيگيري حقوقي كنيم.
محمد باقر نوبخت روز شنبه در حاشيه آيين استقبال رسمي از نخستين گروه پيكر مطهر جانباختگان فاجعه منا كه با حضور سران سه قوه در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: ما اين كار را پس از اينكه پيكر همه جانباختگان به كشور منتقل شد، حجاج عزيز به ميهن بازگشتند و همچنين اتمام مناسك حج انجام خواهيم داد.
عربستان بايد براي روشن شدن سرنوشت همه اجساد زائران ايراني همكاري كند
سيد حسن هاشمي از هواپيما در حال بازگشت به كشور در حاليكه تالم و ناراحتي از صدايش پيدا بود گفت: بنده در حال بازگشت به كشور هستم و تا ظهر امروز(شنبه) همراه با جمعي از خانواده قربانيان فاجعه منا كه اجساد عزيزانشان به كشور بازگشته است به كشور عزيزمان ايران بر مي گردم.
وي افزود: آنچه در اين سفر براي روشن شدن وضعيت جانباختگان، مفقودان و مصدومان فاجعه منا به عهده بنده بود با رايزني و جلساتي كه با مقامات عربستان سعودي داشتيم انجام شد اما اكنون مسئله نگران كننده پيدا شدن پيكر تمامي قربانيان اين حادثه دردناك است.
وزير بهداشت گفت: اجساد 104 نفر از جانباختگان اين فاجعه به كشور بازگشته و پيكر تعداد ديگري از آنان نيز تا امشب با پرواز اختصاصي به كشور بر مي گردد اما مشكل اين است كه هنوز تعدادي از اجساد جانباخته اين حادثه پيدا نشده و اميدواريم مقامات عربستان براي روشن شدن وضعيت پيكر اين قربانيان همكاري كنند.
وي افزود: قرار است همه اجسادي كه ايراني هستند تا آخر هفته به كشور بازگردند، البته يك تعدادي هستند كه هنوز به عنوان مفقود شناخته مي شود و پيكر آنها پيدا نشده است.
وزير بهداشت گفت: به هر حال يك تعدادي از حجاج ايراني وارد كشور عربستان شده اند و دولت عربستان مسئول سرنوشت آنهاست و بايد هر چه زودتر وضعيت آنها مشخص شود.
وي افزود: هيچ زائر ايراني در عربستان دفن نشده است اما هنوز وضعيت تعداد معدودي از زائران ايراني حج روشن نيست.
هاشمي درباره نتيجه مشاهداتش از سفر به عربستان به خبرنگار اجتماعي ايرنا گفت: واقعيت اين است كه اين فاجعه دردناك بايد براي همه درس عبرت باشد، بايد در روش مديريت آيين حج اصلاحات اساسي صورت گيرد و در كشور خودمان نيز سازمان حج و زيارت و سازمانهاي مرتبط در همه كشورها بايد در روش مديريت زائران حج تجديد نظر كنند.
وزير بهداشت ادامه داد: حكام و مقامات عربستان نيز بايد تغييرات جدي در نحوه اداره آيين حج داشته باشد تا همه حجاج در سلامت كامل و با زحمت كمتر اين واجب شرعي را انجام دهند و يك سفر معنوي امن داشته باشند.
وي در باره علت وقوع فاجعه منا گفت: در اين مورد صحبتهايي دارم كه در زمان مناسب اعلام خواهم كرد، بنده در عربستان با هيچ خبرنگاري صحبت نكردم و مشغول انجام كار اصلي كه رسيدگي به امور جانباختگان، مفقودان و مصدومان حادثه بود، مشغول بودم.
هاشمي درباره ديدارش با وزير بهداشت عربستان نيز يادآورشد: در مجموع 3 ديدار با وزير بهداشت و برخي ديگر از مقامات عربستان از جمله قائم مقام امير مكه داشتم. آنها نيز از اين حادثه ناراحت بودند چون از جنبه حيثيتي ضربه بزرگي به آنان وارد شد و تلاش مي كردند تا خودشان را پيدا كنند و بتوانند از تشديد آسيبها كم كنند.
وزير بهداشت گفت: مسئولان عربستان در اين ديدارها همكاري لازم را براي رفع مشكلات داشتند و كمك كردند اما مسئله فراتر از اين اقدامات است و مديريت آيين حج نيازمند اصلاحات اساسي است.
فاجعه منا كه همزمان با روز عيد قربان هنگام حركت زائران به سمت رمي جمرات در منا رخ داد در مجموع بيش از چهارهزار زائر كشته داشت و 465 زائر ايراني نيز در اين حادثه دردناك جان خود را از دست دادند.
بزرگداشت زائران قرباني فاجعه منا فردا در تهران و سراسر كشور برگزار مي شود
مراسم بزرگداشت زائران قرباني فاجعه منا فردا(يكشنبه) بطور همزمان در تهران و استان هاي مختلف كشور برگزار مي شود.
قرار است مراسم بزرگداشت زائران قرباني فاجعه منا در تهران روز يكشنبه از ساعت 15 و 30 دقيقه در حسينيه امام خميني(ره) در تهران و از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي برگزار شود.
همچنين بطور همزمان مراسم بزرگداشت جان باختگان فاجعه منا در استان هاي مختلف كشور برگزار شود.
هم اكنون آيين تشييع پيكر 104 قرباني فاحعه منا در محل فرودگاه مهرآباد با حضور سران سه قوه و جمع زيادي از مسوولان اجرايي كشور در حال برگزاري است.
همچنين تشييع پيكر قربانيان فاجعه منا در تهران فردا از ساعت 10 در دانشگاه تهران برگزار شود.
دعوت شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي براي شركت در مراسم تشييع پيكر جانباختگان منا شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در پي جانباختن جمعي كثيري از ضيوف‌الرّحمان و مؤمنانِ مهاجر الي‌الله در فاجعۀ مصيبت بار منا ، پس از اعلام رسمي هيات دولت مبني بر اعلام زمان مراسم تشييع پيكر جانباختگان ، با صدور اطلاعيۀ فراخوان و دعوت عمومي ، از ملت داغدار و عزادار و مردم شهيد پرور و سلحشور ايران اسلامي دعوت كرد تا ، فردا، يك شنبه ، از ساعت 9:30 صبح از دانشگاه تهران ، با حضور حماسي ، پر شور و گسترده خود پيكر هاي مطهر جانباختگان فاجعه منا را بر روي دستان خود ، با آه و اشك و ماتم و قلوبي شكسته از اين داغ گران و مملو از خشم آل سعود تا ديار حق و ديدار رب كريم تشييع كنند .
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در اين اطلاعيه آورده است :فاجعه‌ي دلخراش و مصيبت‌ بار "مني" كه در آن جمع كثيري از ضيوف‌ الرحمان و مومنانِ مهاجرالي‌الله از كشورهاي مختلف، جان باختند ، اندوهي بس بزرگ در جهان اسلام پديد آورده و عيد مسلمانان را به عزا تبديل كرد.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در پايان اين اطلاعيه ، با اعلام تسليت مجدد به ملت شهيد پرور و سوگوار و عموم مردم شريف و قدرشناس ايران اسلامي و به ويژه به مقام معظم رهبري « مدظله العالي » و تمامي خانواده هاي داغدار و معزا ؛ اين حادثۀ هولناك و فاجعه دلخراش را زنگ خطري براي جهان اسلام و زنگ پايان عمر و آغاز سراشيبي تند و سقوطي خطرناك براي رژيم مزدور و مسلمان كش آل سعود دانسته و از عموم مردم فهيم و قدرشناس ايران مي خواهد تا با حضور پررنگ ، با شكوه و معنوي خود در مراسم تشييع پيكر جانباختگان اين حادثه كه فردا يكشنبه 12 مهر از ساعت 9:30 صبح از دانشگاه تهران آغاز خواهد شد ، و همچنين مراسم تشييع جانباختگان در ساير استانها ، ضمن نمايش وحدت و اتحاد خود و تكريم و تجليل از جايگاه اين جانباختگان عزيز و اعلام همدردي با خانواده هاي داغدار ايشان ، خشم مقدس و انقلابي خود را از كوتاهي و بي كفايتي رژيم آل سعود فرياد زنند .
همچنين عصر فردا ، يكشنبه ، مراسم گراميداشت آن جانباختگان ، از سوي مقام معظم رهبري « مدظله العالي » از ساعت 15:30 تا 17:30 در حسينه امام خميني (ره) و همزمان در شبستان امام خميني (ره ) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در شهر خون و قيام ، قم و همزمان در سراسر كشور برگزار مي شود .


| شناسه مطلب: 56388




منا



نظرات کاربران