پیکر بیش از 150 زائر ایرانی امشب به کشور منتقل می شود پیکر بیش از 150 زائر ایرانی امشب به کشور منتقل می شود پیکر بیش از 150 زائر ایرانی امشب به کشور منتقل می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیکر بیش از 150 زائر ایرانی امشب به کشور منتقل می شود پیکر بیش از 150 زائر ایرانی امشب به کشور منتقل می شود پیکر بیش از 150 زائر ایرانی امشب به کشور منتقل می شود پیکر بیش از 150 زائر ایرانی امشب به کشور منتقل می شود پیکر بیش از 150 زائر ایرانی امشب به کشور منتقل می شود

پیکر بیش از 150 زائر ایرانی امشب به کشور منتقل می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیکر بیش از 150 زائر قربانی فاجعه منا امشب(شنبه) با پرواز اختصاصی به کشور انتقال می یابد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سيدحسن هاشمي روز شنبه پس از بازگشت از عربستان در فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) در جمع خبرنگاران افزود: تاكنون پيكر 104 نفر از جان باختگان فاجعه منا وارد كشور شده و پيكر بيش از 150 نفر نيز امشب وارد كشور مي شود و به تدريج تا آخر هفته همه اجساد در كشور خواهند بود.
وزير بهداشت ادامه داد: طي سفر به عربستان، با برخي مقامات اين كشور از جمله وزير بهداشت عربستان جلساتي داشتم و به توافقاتي رسيديم، از جمله اينكه پيكر هيچيك از جان باختگان ايراني در عربستان دفن نشود و كارهاي مربوط به مصدومان و جان باختگان ايراني به هيات ايراني واگذار شود، البته هنوز مشكلاتي وجود دارد از جمله اينكه هنوز تعداي از اجساد جان باختگان پيدا نشده است.
هاشمي گفت: حضورم در عربستان باعث تصريح در روشن شدن وضعيت زائران آسيب ديده در اين فاجعه بزرگ شد و به همين علت طي دو سه روز گذشته شاهد تسريع امور بوديم.
** فاجعه منا براي مسئولان عربستاني هم غيرمنتظره بود
وي گفت: فاجعه منا حادثه اي دردناكي بود كه براي مسئولان عربستان هم غيرمنتظره بود و آنها نيز آمادگي مواجه با چنين فاجعه اي را نداشتند و تمام تلاش ها آنها اين بود كه بتوانند هر چه زودتر خود را پيدا كنند و به كشورهاي آسيب ديده پاسخگو باشند.
هاشمي افزود: براي روشن شدن وضعيت افرادي كه هنوز پيكر آنها پيدا نشده، به آزمايشي «دي ان اي» نياز است كه در ايران انجام مي شود و بايد بستگان جان باختگان نيز حضور داشته باشند.
وزير بهداشت گفت: البته عربستان براي همه جان باختگان نمونه برداري «دي ان اي» انجام مي دهد كه اگر روزي وضعيت فردي نامعلوم بود، بتواند پاسخگو باشد.
** پيكر هيچ زائري در عربستان دفن نشده است
هاشمي افزود: تاكنون پيكر هيچيك از جان باختگان ايراني در عربستان دفن نشده است.
وزير بهداشت در پاسخ به پرسشي در مورد علت فاجعه منا توضيح داد: در مورد علت اين حادثه اجازه دهيد اول سعودي ها بطور رسمي اظهار نظر كنند، در ايران نيز كارشناسي هاي لازم با همكاري مسوولان دولت، سازمان حج و زيارت، بعثه مقام معظم رهبري و دستگاه هاي ديگر انجام خواهد شد و حتما در زمان مناسب اعلام نظر مي كنيم.
** فاجعه منا و درس تجديد نظر مديريت حج
هاشمي گفت: فاجعه منا درس هاي زيادي داشت و نشان داد كههم در مديريت حجاج كشور و هم در جاهاي ديگر بايد تجديدنظرهاي اساسي بكنيم.
وزير بهداشت دوشنبه هفته گذشته در صدر هياتي به همراه امير محسن ضيايي، رئيس جمعيت هلال احمر، حسن قشقاوي معاون كنسولي و امور مجلس وزير امور خارجه و محسن لاري مشاور بين المللي وزير بهداشت با هدف بررسي وضعيت مجروحان و مفقودان ايراني فاجعه منا راهي عربستان شد.
امسال 64 هزار زائر ايراني براي انجام مناسك حج راهي عربستان سعودي شدند كه از اين تعداد در روز عيد قربان، 465 زائر حين مراسم رمي جمرات بر اثر بي كفايتي مسوولان سعودي به لقاالله پيوستند. بيش از چهار هزار زائر از كشورهاي مختلف نيز در قربانگاه منا جان خود را از دست دادند.


| شناسه مطلب: 56402




منا



نظرات کاربران