توصیه رییس پژوهشکده حج به زایران اربعین توصیه رییس پژوهشکده حج به زایران اربعین توصیه رییس پژوهشکده حج به زایران اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه رییس پژوهشکده حج به زایران اربعین توصیه رییس پژوهشکده حج به زایران اربعین توصیه رییس پژوهشکده حج به زایران اربعین توصیه رییس پژوهشکده حج به زایران اربعین توصیه رییس پژوهشکده حج به زایران اربعین

توصیه رییس پژوهشکده حج به زایران اربعین

علیزاده موسوی به همه زائران توصیه کرد: بر اساس دستور ائمه(ع) وقتی به کربلا رسیدند زیارت کرده و بازگردند. یعنی زائران در مسیر باید با امام حسین(ع) درد و دل کنند و حرف بزنند و وقتی به کربلا رسیدند زیارت کنند و بازگردند.

حجت‌الا‌سلام والمسلمين سيد مهدي عليزاده موسوي، ربيس پژوهشكده حج و زيارت در پاسخ به اين سؤال كه مهم‌ترين و توصيه شده‌ترين ذكر براي زائران پياده‌روي اربعين چيست؟ عنوان كرد: يكي از نشانه‌هاي مومن زيارت اربعين است و در كتب دعايي ما آمده است كه اين زائران زيارت اربعين را خوانده و دو ركعت نماز زيارت را به جاي بياورند.
وي ادامه داد: در خصوص طول مسير پياده‌روي اربعين ذكر خاصي توصيه نشده است اما مي‌توان از آنچه در روايت‌ها در خصوص نحوه تشرف به مشاهد و مراقد ائمه توصيه شده است، استفاده و الگوبرداري كرد. به عنوان نمونه مطرح شده است كه وقتي انسان مي‌خواهد براي زيارت حركت كند، قدم‌ها را با طمأنينه بردارد، در مسير ذكر الله اكبر، سبحان‌الله و سبحان الله، والحمدلله ولا اله إلاّ الله والله اكبر بگويد و حالت غم‌زده به خود بگيرد.
حجت‌الاسلام عليزاده موسوي حالت خوف و رجا را بهترين حالت در مسير پياد‌ه‌روي عنوان كرد و گفت: پياده‌روي اربعين را مي‌توانيم تاحدودي به سعي ميان صفا و مروه تشبيه كنيم كه حالتي از خوف و رجا دارد؛ در روايت‌ها داريم كه وقتي انسان از صفا به مروه و از مروه به صفا مي‌رود بايد از طرفي اميد به بخشش خدا داشته باشد و از طرف ديگر هم نگران گناهاني باشد كه مرتكب شده و دامن وي را خواهد گرفت.
وي ادامه داد: اين سفر يك فرصت مناسب است تا انسان به جاي اينكه سرگرم مظاهر شود، درون‌نگري به خود داشته و زندگي خود را مرور كند كه طي عمري كه گذرانده است، كجاهاي زندگيش گره كوري بوده كه باز نشده و نياز به سرانگشت قدرت ابا عبدالله الحسين(ع) و ابوالفضل العباس(ع) دارد كه اين بزرگان كمك كنند تا اين گره باز شود.
رييس پژوهشكده حج وزيارت به زائران اربعين حسيني توصيه كرد با دقت در اعمال و رفتار خود عادت‌هاي بدي كه دارند مثل دروغ گفتن، بداخلاقي، حسن خلق نداشتن و ... را با دقت شناخته و بعد از اينكه به كربلا رسيدند آنها را با امام حسين(ع) در ميان بگذارند، مشكلاتشان را به كمك اين بزرگان حل كند و بازگردند.
وي ادامه داد: همچنين زائران مي‌توانند به حاجت‌هايي كه در زندگي خود داشته‌اند فكر كنند و ببينند چه قدر از اين حاجت‌ها دنيايي و چه قدر اخروي بوده است و با توجه به اينكه زائراني كه به پياده روي اربعين مي‌روند انسان‌هاي عاشقي هستند كه با تمام وجود به سوي حرم‌هاي شريف عتبات مي‌روند، مي‌توانند از همسفري و همسخني با ساير زائران استفاده و بر معنويت و پرورش و تعالي روح خود بيفزايند.
رييس پژوهشكده حج و زيارت به برگزاري مراسم سخنراني و حضور مبلغان مذهبي در موكب‌هاي شهرهاي نجف و كربلا و بين مسير پياده روي اشاره و عنوان كرد: پياده روي اربعين فرصتي است كه زائران با استماع اين سخنراني‌ها به ارتقاي بينش ديني خود بپردازند به ويژه اينكه فضا و محيط نيز آماده است و چنين فضايي انسان را براي پذيرش معنويت آماده مي‌كند.
حجت‌الاسلام عليزاده موسوي ادامه داد: در روايت‌ها بر زيارت با معرفت تأكيد شده و اين زيارت به اين معني است كه انسان جايگاه و حق ائمه(ع) را بشناسد و قبل از حركت مطالعه كرده و جايگاه امامي كه به زيارت وي مي‌رود، را درك كند.
شرايط براي دل و جانتان آماده است، معنويت را عميق درك كنيد
وي با اشاره به اينكه زائران عموماً زيارت عاشورا، جامعه كبيره، مناجات حضرت علي(ع) در مسجد كوفه و برخي ديگر از سخنراني‌ها را در تلفن همراه خود ريخته و طي مسير از اين مطالب استفاده مي‌كنند، گفت: حالات انسان مختلف است گاه انسان مي‌خواهد مباحث ديني را درك و دريافت كند، اما چون شرايط آماده نيست به دل و جانش نمي‌نشيند اما اين پياده‌روي و اين سفر معنوي كه در آن موج جمعيت براي زيارت مي‌روند، دل و جان انسان را آماده پذيرش معنويت مي‌كند.
زيارت كنيد و بازگرديد
عليزاده موسوي در پايان به همه زائران توصيه كرد: بر اساس دستور ائمه(ع) وقتي به كربلا رسيدند زيارت كرده و بازگردند. يعني زائران در مسير بايد با امام حسين(ع) درد و دل كنند و حرف بزنند و وقتي به كربلا رسيدند زيارت كنند و بازگردند.




نظرات کاربران